این کتاب نگاهی اتوبیوگرافیک دارد بر یک معمار مدرنیست و مشروح عملکرد معماری او را نشان میدهد. بخشی تنها راجعبه یک موضوع، بخشی نظریه معماری و قسمتی داستان، این کتاب سفری روایتگونه از طریق تاریخ شخصیِ معماری و ایدههای معماری، نظریه درهمپیچیده، تجربه، پروژههای فرضی و چهل اثر ساختهشده، در مدت سه دهه دارد. از بسیاری از آثار نوشتاری چومی، مانند«معماری و انفصال»، «رونوشتهای منهتن» تا پروژههای مشهوری مانند پارک دولا ویلت در پاریس، سالن عظیم کنسرت در ژنو سوئیس و در روآن، لیموژ فرانسه، بلندمرتبه در منهتن، باغوحش پاریس و...، این کتاب سیاحتهای مصور فراوانی به واسطه کار معمار دربر دارد که در پس زمینه تاریخی غنی از ایدههای معمارانه نشسته است. این کتاب که تهییج و شور و عشق برای معماری و همچنین نارضایتی عقاید تعصبآمیز معماری در آن متبلور است، جستوجویی به دنبال تعریف جامع معماری، بهدور از آموزهها، مکاتب و احکام ارائه میکند. کلید این فرآیند نظریهای است که میگوید معماری میتواند به درک فرهنگ معاصر کمک کند، بنابراین چندین کانسپت فرهنگی کلیدی میتواند ما را در درک این نکته که «معماری به واقع چیست؟» یاری کند.