معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1401
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1352
معماری مجازی   - 22
نظریه معماری   - 1043
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 956
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 900
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 886
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 817
معماری و رسانه   - 18
مرزهای معماری   - 811
معماری کوچک مقیاس   - 17
نظریه شهری   - 744
معماری و نقاشی   - 17
المان شهری   - 740
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 739
جهان علمیْ تخیلی   - 17
معماری و سیاست   - 643
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 563
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 538
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 506
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 485
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 476
معماری و روانشناسی   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 474
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 470
معماری و هوش مصنوعی   - 12
معماری تندیس گون   - 469
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 458
معماری و گیم   - 11
معماری منظر   - 455
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 431
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 397
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 378
بی ینال ونیز   - 10
توسعه پایدار   - 377
معماری و ادبیات   - 10
آینده گرایی   - 377
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 356
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 332
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 321
معماری جنگلی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 310
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 287
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 273
معماری بیابانی   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 261
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 259
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 253
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 252
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 229
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 220
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 219
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 203
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 201
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 191
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 178
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 177
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 175
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرافیک   - 161
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
فضای منفی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 142
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر گفت و گو   - 141
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
طراحی مبلمان   - 127
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 126
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 114
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 105
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری و فاجعه   - 95
معماری خوانی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری مذهبی   - 87
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فاشیستی   - 80
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ نفت   - 5
معماری هند   - 66
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری چین   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 62
بلوپرینت   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 61
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 58
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
اقتصادِ فضا   - 57
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 48
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
پداگوژی   - 46
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 44
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 43
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
باهاوس   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
فیلوکیتکت   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 35
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری فضای داخلی   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 4
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 29
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 40
سوزان سانتاگ   - 8
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 25
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 111
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 142
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 22
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 58
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 68
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 5
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 12
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 30
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 4
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 190
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 11
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -776
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -375
صنعتی   -102
فرهنگی   -329
گالری   -84
پاویون   -264
هتل   -75
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -154
ویلا   -6
اموزشی   -133
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
کتاب خانه اتووود ـ تولد پزشکی بالینی ـ میشل فوکو
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/11/07
مـنـــــــبـع : ماهنامه مهرنامه شماره 29
تعداد بازدید : 3230

تولد پزشکی بالینی یکی از مظلوم ترین کتاب های فوکو به شمار می آید. کتاب بین دو کتاب تاریخ جنون ( 1961) و کلمات و اشیا ( 1966) منتشر شد و زیاد مورد توجه قرار نگرفت. تولد پزشکی بالینی هم مانند دیگر آثار فوکو در این دوران، نوعی "باستان شناسی" دانش بود. این اصطلاح برای متمایز کردن تحلیل های فوکو از رهیافت های مرسوم در تحقیقات تاریخی به کار رفته است. اصل کار در پژوهش های تاریخی مرسوم آن است که تاریخ، تاریخ افکار و ایده ها دیده می شود ( به خصوص دوره ای که فوکو به آن علاقمند بود که قرون هفدهم و هجدهم را در برمیگرفت) اما فوکو سطح دیگری از تحلیل را مدنظر داشت؛ در چه شرایطی یک سوژه ( دیوانه، بیمار یا بزهکار) بدل به ابژه معرفت می شود. با این رویکرد، فوکو مخالف رویکردی بود که تحول پزشکی یا هر علم دیگر را " پیشرفت عقل" درتاریخ می دانست. از سوی دیگر در مطالعات فوکو درباره شکل گیری و توسعه علوم مدرن درباره انسان موضوع پزشکی و دانش و تجربه پزشکی از جایگاه مهمی برخوردار است.

با اینکه کتاب تولد پزشکی بالینی کتابی فرعی و تخصصی به نظر می رسد ( و همین تخصصی بودنش احتمالا مانع اصلی برای ترجمه آن تا کنون شده) اما به دلیل موضوعی که دارد کتاب مهمی در پروژه فوکو به شمار می آید. موضوع کتاب آن است که چگونه بدن فرد به عنوان موضوع معاینه و تحلیل پزشکی علمی مطرح شد. به عبارت دیگر، موضوع کتاب شکل گیری فرد است. اهمیت کتاب در پروژه فوکو این است که مقام پزشکی به عنوان “ نخستین گفتمان علمی درباره فرد” را نشان می دهد، مقامی که وجودش برای شکل گیری علوم انسانی مدرن که انسان را موضوع معرف خود قرار می دهند ضروری بوده است.

فوکو در تولد پزشکی بالینی سه مرحله در تحول پزشکی را بررسی می کند: دوره اول، پزشکی مبتنی بر رده بندی است. در قرن هفدهم پزشکی شاهد تحولات بسیاری بود. اما نکته جالب این بود که پزشکان رابطه ای بین بیماری و بدن بیمار نمی دیدند. به همین دلیل شاهد تحول علم پزشکی در شناخت کالبد و فیزیولوژی بدن از سویی و شناخت " ذات " بیماری از سوی دیگربودیم. پزشکان برای شناخت بیماری نه روی علت یا آسیب هایی که به بدن وارد می کرد بلکه تنها به نشانه هایی که در بیمار دیده می شد تاکید داشتند. پزشکان تحت تاثیر رده بندی گیاهان و جانوران توسط دانشمندان حوزه های دیگر شروع کردند به رده بندی بیماری ها. این رده بندی از آن جایی که تنها بر اثر نشانه های ظاهری صورت می گرفت ربطی به رده بندی امروزی از بیماری ها نداشت ( درواقع امروزه ما بیماری ها را بر اساس آسیبی که به هر عضو بدن می زنند رده بندی می کنیم). آن طور که فوکو اشاره می کند، در این شکل از پزشکی، اصل بیماری بود و بدن انسان صرفا مکانی برای تجلی انواع ثابت و مطلق آن. به نظر فوکو که به رابطه گفتمان ها و زمینه های اجتماعی علاقه دارد: “ پزشکی انواع “ قرار گرفتن بیماری در چارچوب نهادهای اجتماعی را برنمی تابید و در فضایی فارغ از نظارت اجتماعی و برکنده ازمحیط جمعی بیمارستان قرار داشت. این شکل از رده بندی ناگزیر ازشکست بود و درنهایت هم شکست خورد.

به این ترتیب زمینه برای شکل دوم پزشکی فراهم شد که فوکو آن را به پزشکی بالینی اولیه می خواند. از آنجا که نمی شد بر اساس نشانه های متکثر، یک بیماری واحد را تشخیص داد، پزشکان به این نتیجه رسیدند که تنها سرچشمه شناخت بیماری، خود بیمار است. به همین دلیل شکل اولیه پزشکی بالینی قوام یافت. تلاش مهم در این شکل از پزشکی آن بود که بین اشکال مختلف بیماری مطالعه ی تطبیقی صورت بگیرد تا شالکه اصلی بیماری شناخته شود اما باز این بیماری بود که اصل بود اگرچه در این شکل از پزشکی، تلاش ساخت یافته تری برای شناخت آن و علائم آن صورت گرفت.

پزشکان بالینی اولیه می خواستند از سویی با اتکا به تحلیل منطقی که در آن عصر رایج بود به بررسی نشانه ها بپردازند و از سوی دیگر می خواستند از خلال نمونه های زیاد ساختار آن را تشخیص دهند. به نظر فوکو همین رویکرد دوگانه محکوم به شکست بود. اما جایگاه قدرت و تحولات اجتماعی در این میان چه بود؟ انقلاب فرانسه تحولی در نظام پزشکی را رقم زد؛ به این معنی که تا قبل از آن بیمارستان به معنای امروزی اش وجود نداشت. از سویی پناهگاه اقشار حاشیه ای بود ( و تمایزی بین بیمار و سالم وجود نداشت) و از سوی دیگر قشربندی اجتماعی درمعاینه وجود داشت. انقلاب فرانسه از سویی بیمارستان را بدل به مکان بیمار کرد و امکان بررسی های تطبیقی و ساختاری را فراهم آورد. پزشکان که اکنون از بند قیود اجتماعی سنتی آزاد شده بودند می توانستند در بیمارستان ، بیماران را معاینه کنند از نظریه پردازی دور شوند و به خود بیمار بپردازند و از سوی دیگر می توانستند به اطلاعات یکدیگر دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، آگاهی پزشکی شکلی متمرکز یافت. اما همان طور که اشاره کردیم این شکل از پزشکی به دلیل تناقض درونی اش محکوم به شکست بود. به گفته فوکو آموزش بالینی در قرن هجدهم از وضع گفتار علمی جدید عاجزبود و فقط زمینه ای برای بازگویی شناخت از پیش شکل گرفته فراهم می کرد وجود نمی توانست دانشی را شکل دهد. اما با الغای ساختارهای قدیمی بیمارستان و دانشگاه ارتباط بلاواسطه آموزش و تجربه انضمامی ممکن شد. از طرفی دانشگاه ها از چارچوب تنگ گذشته بیرون آمدند، تدریس نظریه ها با آموزش عملی پیوند یافت از سوی دیگر، آزادی بی حد و حصری که بعد از انقلاب فرانسه حاکم شده بود، کم کم محدود و آموزش بالینی شرط اصلی برای احراز صلاحیت اشتغال به پزشکی شد. به نظر فوکو لازم بود که آموزش بالینی عرصه ای برای وحدت " دیدن " و " دانستن " شود،عرصه ای برای کشف کردن و وضع گفتار علمی جدید. همه این ها لازم بود تا پزشکی مدرن و پزشکی بالینی به معنای اخص کلمه، شکل گیرد.

مرحله بعدی پزشکی بالینی – تشریحی بود که درواقع گامی بلند به درون بیمار بود. در واقع قرون 17 و 18 میلادی دوران پیشرفت علم کالبد شکافی بود. کسانی مانند جووانی باتیستا مرگانیی رابطه علایم بیماری و ضایعات و آسیب هایی که به ارگان های انسانی می زد را کشف کردند. اما جراحان شان پایین تری نسبت به پزشکان داشتند. انقلاب فرانسه و پیشرفت های کالبدشناسان تحولی تازه را رقم زد. تحول مهم را گزارید بیشا رقم زد که با پایه گذاری مفهوم " نسج " انقلابی در پزشکی به پا کرد. به نظر او، هر عضو بدن از نسوج مختلف تشکیل شده است و هر بیماری به یکی از نسوج اعضا مرتبط است. بنابراین تکامل پزشکی بالینی- تشریحی براساس تطبیق علائم بالینی و آسیب های نسوج و اعضا شکل گرفت. در واقع محور پزشکی از علایم و خود بیماری به بدن بیمار و نسوج و اعضای آن تغییر یافت. به گفته فوکو آنچه که با بیشا و پزشکی بالینی – تشریحی رخ داد، نزدیک تر شدن سوژه ( پزشک) به ابژه (بیمار) نبود، بلکه تغییر در ترکیب کلی دانش بود: نوع ابژه ( از بیماری به بیمار)، خانه بندی آن، جایگاه مناسب سوژه ( از بیمارستان سنتی به بیمارستان مدرن)، ابزارهای تشخیص ( از ابزار دیدن به ابزارهای حسی و لمسی) و اشکال مفهوم سازی ( از رده بندی ها به مفهوم نسج)، همه تغییر کردند.

رابطه قدرت و دانش که در این جا خود را در بازسازی شکل بیمارستان و بازسازی نظام پزشکان و نحوه انتشار گفتمان پزشکی نشان می دهد، مساله مهمی است که فوکو در آثار بعدی خود آن را پی گرفته است. شکل گیری پزشکی مدرن شکل تازه ای از اقتدار را هم به وجود آورد. یکی از اشکال اولیه کنترل اجتماعی ، کنترل جامعه و افراد از جهت بهداشت و سلامتی بود و در آن بدن انسان بدل به موضوع انواع کنترل ها شد. این مفهومی بود که بعدها فوکو آنها را در درس گفتارهای کلژدوفرانس تحت عنوان زیست سیاست، بسط و گسترش داد.

 

اتووود پیش از این نیز، در این خبر، نگاهی به همین کتاب با قلم محسن آزموده داشته و در این خبر، به جایگاه این کتاب در پروژه ی فوکو پرداخته است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

میشل فوکو؛ جرمی بنتام و پانوپتیسیزم روح و روان مدرن
تراشه های کانسپچوال ـ مارک ویگلی و خوانش فوکویی از زن در حوزه معماری
از تیمارستان به بیمارستان؛ جایگاه تولد پزشکی بالینی در پروژه فوکو
تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو و معماری سراسربین به مثابه دیاگرامی از مکانیسم قدرت
تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو، فضای تفکر و مقاومت قدرت برابر فضا
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group