معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
کلینیک فوکو: فضا، زبان، مرگ
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/12/07
مـنـــــــبـع : ماهنامه مهرنامه ، شماره 29 ، به قلم رضا نجف زاده
تعداد بازدید : 4642

 از آن جا که مساله فوکو قدرت و هنجار است، تمام آثار وی در یک منظومه معرفت شناسی تاریخی – انتقادی با هم متصل می شوند. آن چه از آثار فوکو را از هم متمایز می کند چیزی است که خودش regard یا نگاه می خواند. این متفکر تاریخ های ناحیه ای، به طرزی ناساز یکی از ستودنی ترین روش های کل گرایانه را در فراسوی ناحیه ها تدوین کرد. منطقا نمی توانست همه چیزهای ممکن را با این روش کل گرایانه اش ارزیابی کند.

پزشکی و علوم مرتبط با آن یکی از حوزه های اصلی و اولیه تحلیل های ساختاری – تاریخی میشل فوکو بوده است. در سال 1954 کتاب die Mentale et Personalite - Mal را منتشر ساخت. همین اثر در سال 1962 به صورت تجدیدنظر شده با عنوان جدید Maladie Mentale et Psycholgie منتشر می شود. ترجمه انگلیسی این اثر با عنوان Mental Illness and Psychology به قلم آلن شریدان و با مقدمه دریفوس در سال 1987منتشر شد. بعدها وی طی دوره های درسی 1974- 1973 در کلژدفرانس درس هایی ارائه داد با موضوع روانپزشکی با عنوان Le pouvoir psychiatrique در ادامه همین درسها دردوره درسی 1975- 1974 درس های Anormaux les را ارائه داد. ( ترجمه انگلیسی به دست گراهام برجل به سال 2003).

درسال 1961 کتاب مشهورتر تاریخ جنون را می نویسد که با تولد پزشکی مدرن در پیوند است و در سال 1963 کتاب Naissance de la Clinique. Une archeology du regard medcal یا تولد کلینیک : دیرینه شناسی نگاه پزشکی را منتشر می کند. موضوع تمام این آثار مکانیزم های فردیت سازی تمدن جدید غرب و سنجش نسبت بدن، روان، دانش ، هنجار، قدرت و جامعه در پیوستاری تاریخی است. در آثار دوره تبارشناسی فوکو نیز پزشک و تجربه پزشکی پوزیتیویستی پاره ای از لحظه امکان پذیر شدن علوم انسانی است.

  کتاب Naissance de la nique را ابتدا یحیی امامی با عنوان تولد کلینیک: دیرینه شناسی ادارک پزشکی در سال 1384 براساس ترجمه انگلیسی آلن شریدان ترجمه و منتشر ساخت. یحیی امامی به گواهی کارهایش ساختار زبان انگلیسی را خوب می دانست؛ به علوم اجتماعی جدید تعهد داشت؛ عضو انجمن جامعه شناسی ایران بود؛ "نظم اشیاء" فوکو و نیز کتابی از هابرماس را ترجمه کرده بود. کتابی که از هابرماس ترجمه کرده بود "مهندسی ژنتیک" نام دارد و از علاقه مترجم به حوزه علوم زیستی یا علوم بدن به معنای عام حکایت دارد. به صرف این که ایشان فارغ از مناسبات ناسالم ترجمه و تالیف رتبه جویانه به طرزی علاقه مندانه به ترجمه آثار فوکو پرداخت، برای ایشان بسیار احترام قائلم و ارجمندشان می دانم.

شریدان نیز در کمبریج زبان انگلیسی خوانده و مترجم حرفه ای آثار متفکران برجسته عمدتا فرانسوی است. در کارنامه او ترجمه آثار متنوعی دیده میشود؛ از رمان گرفته تا درس نامه های انسان شناسی و جامعه شناسی. غیر از پنج کتاب از فوکو آثار متفکران مشهوری را ترجمه کرده است؛ از جمله "انسان شناسی سیاسی" ژرژبالاندیه، "شب مقدس" طاهر بن جلون، "نامیرا" ی آلن رب – گریه، "جامعه شناسی رمان" لوسین گلدمن، "نقد خرد دیالکتیکی" ژان پل سارتر، "مساله شهری" مانوئل کاستلز و نوشته های ژان لاکان. او دو رمان و کتابی هم درباره فوکو نوشته است.

اما یک ترجمه را در چهار سطح می توان ارزیابی کرد. سطح نخست به ساختار دستوری متن و گزاره ها مربوط می شود. سطح دوم به واژگان و مفاهیم عمومی زبان مربوط می شود. سطح سوم به گفتمان یا نظریه مربوط می شود و فهم و برگردان واژگان تخصصی را نیز شامل می شود. سطح چهارم به چیزی مربوط می شود که مسامحتا می توان آن را "رتوریک متن" نامید. رتوریک متن ابعاد زیباشناختی و ادبی متن را شامل می شود و تقریبا دشوارترین و پرتنازع ترین بعد برگردان متون است.

از سوی دیگر، به طور خاص درباره ترجمه پیدایش کلینیک طبق ترجمه زنده یاد یحیی امامی به دو صورت می توان داوری کرد. یکی بر اساس متن شریدان که پیش رویش بوده و دیگری بر اساس نوشتار فرانسوی خود فوکو. داوری و سنجش نخست داوری ای یک درجه ای و سنجش دوم داوری ای دو درجه ای است و سنجش اصالت خود متن آلن شریدان را نیز شامل می شود.

ترجمه یحیی امامی از لحاظ خوانا بودن متن فارسی و آشنایی مترجم با مفاهیم علوم اجتماعی متنی ارجمند است . اما هیچ ترجمه ای را نمی توان منعزل از نسخه اصلی اش داوری کرد. متن آلن شریدان به طور کلی ترجمه ای وفادار به اصل است، اما از لحاظ ادبی و رتوریک به دلیل نثر خاص فوکو نمی توان از او یا از هیچ مترجمی انتظار داشت که واژگان یا تعابیری واحد یا مشابه را برای بیان مقاصد فوکو به کارگیرد.

بنابراین ترجمه یحیی امامی ترجمه آلن شریدان است. در مطابقه متن یحیی امامی با متن آلن شریدان تقریبا در هر چهار سطح یاد شده ناراستی هایی مشاهده می شود که بعید است به دانش مترجم فارسی در باب زبان یا مفاهیم علوم اجتماعی مربوط باشد. خطاها احتمالا ناشی از تعجیل در ترجمه و ارائه به نشر است. این تعجیل را در نگاه نخست می توان از ترجمه نشدن اعداد لاتین یا توضیحات لابه لای یادداشت های انتهای کتاب دریافت. همچنین خطاها بعید است از ناحیه ویراستار متن یا عوامل فنی حروف چینی و صفحه آرایی باشد. از لحاظ ساختار دستوری می توان در متن جملاتی یافت که به دلیل برگردان نادرست یا به سوء تفسیر دامن می زند یا خواندن متن را دشوار می سازد. به علاوه غیر از ترجمه خود متن اصلی آلن شریدان، این کتاب افزوده یا تکلمه ای چون مقدمه مترجم یا نمایه نام ها و مفاهیم یا پانوشت یا پیشگفتار و پسگفتاری ندارد. از سوی دیگر، قضاوت درباره دقت زنده یاد یحیی امامی در ترجمه مفاهیم طب و فیزیولوژي را باید به پژوهش گران علوم زیستی و پزشکی سپرد.

ترجمه خانم فاطمه ولیانی با عنوان "تولد پزشکی بالینی : باستان شناسی نگاه پزشکی" ( و در این خبر ) بر اساس نسخه اصلی انتشارات دانشگاهی فرانسه PUF ویرایش 2003 انجام پذیرفته است. این ترجمه جدید متاملانه تر است . مترجم گرامی برای معرفی و برگردان این اثر فراتر از خود اثر، به مطالعه در باب موضوع تخصصی تاریخ پزشکی پرداخته است تا فهم اثر را برای خواننده علوم اجتماعی و فلسفه نیز آسان تر سازد. خواندن این کتاب مستلزم داشتن تصویری از تاریخ پزشکی است. یکی از ویژگی های مثبت ترجمه خانم ولیانی مقدمه ای است که ایشان با عنوان "در حاشیه" به ابتدای متن افزوده اند و کار خواننده را آسان ساخته اند. مترجم با استفاده از منابعی چون تاریخ پزشکی ژان شارل سورئه ( 1993)، و پاره ای مقالات و مصاحبه های فوکو در مجلدات Dits et ecrits یا گفته ها و نوشته ها در این مقدمه خلاصه ای از گفتمان های پزشکی قدیم و جدید را آورده، از منظر تاریخ انتقادی اندیشه به معرفی اثر پرداخته و تفاوت رویکرد دیرینه شناسانه یا رویکرد تاریخی سنتی به گفتمان های پزشکی و سلامت را تشریح کرده است.

برخلاف ترجمه پیشین، در این ترجمه یادداشت های انتهای اثر در موارد لازم به فارسی برگردانده شده، توضیحات و نشانی کتاب شناختی از هم تفکیک شده و توضیحات هر چند اندک اند، اما ترجمه شده اند. کتاب شناسی کامل اثر به متن افزوده شده و در انتها نمایه نام های خاص و نام کتب به متن افزوده شده است . از لحاظ شکلی این ویژگی ها کتاب را برای پژوهش مفید و قابل اعتماد می سازند.

درباره مفاهیم پزشکی و فیزیولوژی انسانی در این ترجمه باید متخصصان آن حوزه قضاوت کنند. اما در مورد مفاهیم تاریخ نظام های اندیشه، تاریخ اجتماعی انتقادی، معرفت شناسی و دستگاه مفهومی خاص میشل فوکو در این جا به طور کلی با ترجمه ای ارجمند و موفق مواجهیم. البته کتاب هنوز از ویرایش صوری بی نیاز نیست. متن در مواردی نقص های ویرایشی ای دارد که گاهی خواندن متن زیبای فوکو درباره موضوعات نازیبایی چون بیماری و جسد بیمارستان را دشوار می سازد. از دیگر سو در لابه لای برخی صفحات کتاب جملات نامفهوم و فاقد معنا نیز وجود دارد؛ که عمدتا به نثر خود فوکو بازمی گردد، نثری که تلاش می کند به تحلیل گفتمان تجربه کانکریت بیماری و درمان بیانی شعر گونه و ادیبانه نیز ببخشد. در مجموع ترجمه این کتاب کار دشواری بوده است و نقایص طبیعی ترجمه خواه در مورد برگردان مفاهیم و خواه در مورد ویرایش صوری از ارزش این ترجمه موفق نمی کاهد.

  کتاب تولد کلینیکی یا تولد تاریخ نظام های اندیشه یا تاریخ عقاید (Historie system de pe see) یا تمرکز بر یکی از برجسته ترین نمونه های پوزیتیویسم یعنی تجربه پزشکی مدرن کتاب از فضا، زبان و مرگ سخن می گوید؛ از نگاه سخن می گوید.

فوکو اساسا انسانی است بسیار فروتن، می گوید: زمینه تاریخی این کتاب گسترده نیست و در مجموع به نحوه رشد و گسترش مشاهده پزشکی و روش های آن در مقطع تاریخی ای کمتر از نیم قرن می پردازد. وی از اصطلاح آستانه تاریخی بهره می گیرد. این اصطلاح در تاریخ باوری ساختاری بسیار کلیدی است. طبق تقریر وی، دوره تاریخی رشد و گسترش گاه پزشکی مدرن در اواخر قرن هجده آستانه تاریخی ماندگاری است که در آن اعماق تاریک بیماری از جمله درد، ناهنجاری و مرگ آشکار می شود. در این دوره است که درد، ناهنجاری و مرگ در فضای عمیق، رویت پذیر، محکم و بسته اما قابل دسترس بدن انسان از ظلمت خارج می شوند. چیزی که بنیادا رویت ناپذیر بود، ناگهان درمعرض نگاه روشن و شفاف قرار گرفت. گویا نخستین بار بود که پزشکان از قید تصورات کلی و اوهام رها شدند و پذیرفتند که نفس موضوع تجربه خود را با نگاهی خالص و فارغ از پیش داوری بررسی کنند. صورت های رویت پذیری دگرگون شد. ذهنیت پزشکی جدید که آثار ماری فرانسوا گزاویه بیشا نخستین نمونه منسجم آن است، تجدید سامان معرفت شناختی بیماری بود و مرزهای میان امر رویت پذیر و امر رویت ناپذیر بازتعریف شد.

زبان به منزله قالب بیان و تفسیر درد اهمیت یافت. این زبان می توانست درباره فرد دانشی را مجاز بداند که دیگر در قلمرو تاریخ یا زیبایی شناسی قرون میانه محدود نبود. از این پس نگاه دیگر تقلیل گر نیست، بلکه فرد را با کیفیت تقلیل ناپذیرش بنیان می نهد. این چنین، سامان دادن زبانی عقلانی با محوریت فرد امکان پذیر شد.

مقصود فوکو "گسست" ی است که سامان دانایی مدرن یا پوزیتیویسم در چارچوب ساختار علمی فردبنیاد از سامان نظریه ها و نظام های قدیم ایجاد کرد. آثار این گسست هنوز هم در روزگار ما تداوم دارد. در مقابل گفتمان نادقیق قدیم، گفتمانی علمی و دقیق شکل گرفت. گفتمان علمی جدید، از زمان بیشا به این سو و حرکتی مشخص و معین را بدون مقیاس و اندازه سامان داد، که وجود پر و متراکم اشیا ملموس را با جدول بندی ریز کیفیاتشان در معرض نگاه قرار می داد. عینیت علم جدید علمی تر از ابزار سنجش کمیت بود.

کتاب تولد پزشکی بالینی کتابی درباره علوم انسانی و به طور خاص درباره تولد علوم انسانی نیز است. این کتاب برای فلسفه و علوم اجتماعی و به طور کلی آن چه علوم انسانی خوانده می شود، از چند لحاظ اهمیت دارد. یکی از منظر "روش" ِ آن که دیرینه شناسی و تحلیل گفتمان است و دیگری از منظر اهمیت پزشکی برای شکل گیری علوم انسانی. درباره دیرینه شناسی و روش های هم پیوند آن یعنی تحلیل گفتمان، هرمنوتیک و نشانه شناسی درمحافل ایرانی و اروپایی بسیار سخن گفته شد، اما این اثر به دلیل موضوع تخصصی اش چندان خوانده نشده است.

ازسوی دیگر، از دید فوکو پزشکی اثباتی از لحاظ تجربی یکی از نخستین جلوه های آشکار رابطه انسان مدرن با خاستگاه متناهی بود. از منظر اهمیت پزشکی برای تاسیس علوم انسانی، فوکو می گوید وقتی نقش تناهی در دانش معکوس شد، فرد به سوژه و ابژه ی شناخت بدل گردید. در واپسین سال های سده هجدهم، شناخت بسیار جزیی و دقیق فرد بیمار در دستور کار قرار گرفت. لازمه وجود تجربه بالینی به منزله شکلی از شناخت، دگرگونی عرصه بیمارستان بود؛ تعریفی جدید از جایگاه بیمار در جامعه ارائه شد و میان امداد اجتماعی و تجربه پزشکی و میان مددکاری و دانش رابطه ای خاص برقرارشد. بیمار باید در فضایی جمعی و متجانس قرار می گرفت و زبان به روی قلمروی جدید گشوده می شد. قلمرو ارتباط متقابل دائمی و مبتنی بر عینیت میان امر رویت پذیر و امر بیان شدنی، گفتمان علمی کاربردی به کلی جدید پیدا کرد.

از این منظر ، اهمیت پیدا کردن خرده تکنیک های نمره گذاری، ثبت، تشکیل پرونده، ستون بندی و جدول بندی در انتهای قرن هجدهم به برداشته شدن مانع معرفت شناختی از سر راه علوم مربوط به فرد منجر شد. این چنین تولد علوم انسانی امکان پذیرشد.

در پروژه فوکو چهار شخصیت کودک، بیمار، دیوانه و بزهکار سوژه هایی اند که نگارش تاریخ انتقادی زمان حال با محوریت آن ها صورت می گیرد. در مراقبت و تنبیه دیرینه شناسی رادیکال می شود. در آن جا دیگر سخن از انضباط به منزله وارونگی محورسیاسی فردی سازی است. به گفته فوکو این وارونگی تاریخی روش های فردی ساز، خاستگاه تمام علوم و تحلیل ها و روش هایی است که ریشه روان را به کار می برند. لحظه گذار از سازو کارهای علمی – انضباطی و لحظه جایگزینی فردیت انسان محاسبه پذیر به فردیت انسان به یادماندنی علاوه بر این که لحظه امکان پذیرشدن علوم انسانی است. لحظه کار بست تکنولوژی نوین قدرت و کالبدشناسی سیاسی جدید بدن نیز است.

 در مورد دیرینه شناسی و تحلیل گفتمان در کتاب "تولد پزشکی بالینی" می توان چندین نقد وارد ساخت. از جمله این که این دیرینه شناسی یا تحلیل گفتمان اروپا محور است و نگاه متواضعانه فوکو محصور است به بستر مکانی بنام فرانسه. فوکو مقیاس پروژه خود را امری محلی می داند و اثر سنت ها و تاریخ های خارج از اروپا را نادیده می گیرد. شاید هم این اروپا محوری اقتضای کار فوکو به منزله پژوهشگر مدرنیته ای است که اروپایی محض تصور می شود. نقد دیگر را می توان از منظر "بی طرفی" ای که فوکو صریحا مدعی آن است وارد ساخت. مسئله فوکو تحلیل "شرایط امکان" تجربه پزشکی در عصر مدرن است. تصور و مقصود انسان ها در ذیل یا در فراسوی گفته های خود درباره اشیاء برای فوکو چندان اهمیت ندارد، بلکه برای او مهم چیزی است، که از بدو امر به گفته های انسان درباره اشیاء نظام می بخشد و باعث گشوده شدن آن ها به روی گفتمان های جدید و تغییر و دگرگونی های آن ها می شود.

این تاکید بر شرایط امکان پدیدار تاریخی مولف را از ارزش گذاری پرهیز می دهد. فوکو می گوید: "این کتاب له نوعی پزشکی یا علیه نوع دیگری ازعلم یا کلا ضد پزشکی و طرفدار از میان رفتن آن نیست." این اظهار فوکو درنگاه نخست دو دلالت معرفت شناختی دارد. یکی امتناع استخراج رادیکالیسم یا دست کم نظریه انتقادی از دیرینه شناسی وی و دیگری امتناع سیستم سازی . این سخن آشکار فوکو پاسخی است به پرسش هایی که برای مثال کیفرشناسان درمورد کتاب مراقبت و تنبیه مطرح می کنند. فوکو آیا الغاگر است یا متفکر نظریه انتقادی؟ در نگاهی دقیق تر اما نمی توان از امتناع ذاتی رادیکالیسم یا امتناع ذاتی سیستم سازی بر پایه دیرینه شناسی سخن گفت. روش تاریخی اساسا پتانسیل گونه ای رادیکالیسم را در خود نهفته دارد. فوکو نمی تواند رادیکالیسم دیرینه شناختی اش را در تحلیل سازمان و تجربه علوم مدرن بروز ندهد، حتی اگر خودش انکار کرده باشد. نقد دیگر را از منظر مواجهه فوکو با تاریخ علم می توان مطرح کرد. تصور گسست تام از سنت های قرن میانه مسیحی واسلامی در تاریخ علم چندان نمی تواند بنیانی استوار داشته باشد. فوکو بخش های عمده ای از تاریخ علم را به حاشیه می راند تا تاریخ انتقادی تمدن جدید را بنگارد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو، فضا، نظارت و شکل های کالبدی مکانیسم قدرت
میشل فوکو، مدرنیته و کنش زمان حال
در اهمیت نظریه معماری یا چرا باید تراشه های کانسپچوال را جدی گرفت؟
معماری مدرن و جنسیت؛ رتوریک سطحی و کنش حذفی
تراشه های کانسپچوال ـ جولیانو برونو و تلاش برای استخراج بدن شناسی معمارانه از گفتمان میشل فوکو
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group