بارسلونا – 1909
این ساختمان کوچک که از نظر
گائودی موقت بود، از سوی انجمن روحانیون جوزف پیشنهاد شد و بعدا به پیدایش بنای
ساگرادا فامیلیا انجامید. این پروژه روی زمینی نامحدود و وسیع واقع شده و قرار بود
نمای "پیروزی" کلیسای بزرگ در آن ساخته شود، نمایی که تنها در سال 2002
به ساخت آن اقدام شد. این ساختمان آجری کوچک اخیرا به جایی دورتر منتقل شده، ولی
هنوز در گوشه ای بین خیابان های ساردینا و مایورکا قرار دارد، در اثر آسیب های جدی
ناشی از جنگ داخلی1936 – 1939 در وضعیت بدی قرار داشت و به تازگی در قطعات و بلوک
هایی به دقت تفکیک شد و مورد بازسازی قرار گرفت. دومنیک سوگرانیس ای گراس قبلا در
دهه ی 1940 آن را بازسازی کرده بود. با وجود بودجه ی محدود، توجه زیادی به ترمیم
بام معطوف شد. به دلیل ریختن قسمت های مختلف بنا، معماری به نام فرانسسک کینتانا
نیز در سال 1943 مجبور به بازسازی مجدد بنا شد. ی تغییراتی در بعضی قسمت های اصلی
پروژه ایجاد کرد: از جمله تعویض تیرهای چوبی اصلی با انواع فلزی آن ها، تقویت
فضاهای داخلی با دیوارهای دوجداره و تقسیم فضاها به اتاق هایی موچک تر از آن چه
گائودی طراحی کرده بود.
تمامی کلاس ها کاملا با آجرکاری
هایی پوشیده شده اند که در سه ردیف به شکل گلبرگ روی هم مماس شده اند و یادآور سبک
های کاتالان هستند. دیوارها و بام ها هر دنو به عنوان فضاهای سطحی عمل کرده و
بسیار سبک، ایستا و مقاوم هستند. گائودی در طراحی این ساختار موقت، ساختار
استاتیکی منسجمی را طراحی کرد که به ویژه به واسطه ی فرم آن از لحاظ مقاومتی مورد
تایید بود. فشردگی و صلب بودن قطعات خودنگهدارنده ی پوسته ی بنا به دلیل شکل موج
دار آن ها بود، چنان که در عین نازکی بسیار مقاوم بودند.
در سال 1909 گائودی 57 ساله بود و
بر روی پروژه های خانه میلا و پارک گوئل کار می کرد و در همان دوران مطالعاتش را
بر روی مدل های سازه ای ایستا تکمیل می کرد و با استفاده از سیم و وزنه این مدل ها
را می ساخت، که در پروژه ی سانتا کولوما د کرولو نیز استفاده شده اند. گائودی در
اوج نبوغ تخصصی اش بود که او را بر روی به سویراه حل های ساختمان های جدید رهنمون
می ساخت.
تنها طرح های تزئینی این ساختمان
در بالای بازشوها و پنجره ها قرار داشتند: قالبی مثلثی از سفال های پوشیده از نقش
برجسته، که به عنوان حفاظ در برابر اب باران نیز عمل می کرد. گائودی فضای بیرون را
با استفاده از ساییبان های فلزی حصیرپوش به سه قسمت تقسیم کرد که همچنان قابل رویت
بودند و گویا زمانی از آن ها به عنوان کلاس های فضای باز استفاده می شد. این
ساختمان کوچک از مستطیلی به ابعاد 10 *20 متر تشکیل شده و در اصل از سه کلاس مجزا
که به صورت مورب قرار گرفته اند ساخته شده بود. سالن ورودی و کلیسای کوچک نیز در
این بنا قرار گرفته اند. حمام ها ساختاری برآمده دارند.
سادگی ساخت و ساز اصالت ساختمان
توجه بسیاری از معماران معاصر را به خود جلب کرد که از خلوص هندسی و کارایی گسترده
ی بنا شگفت زده شده بودند. تاثیر موفقیت آمیز طرح انعطاف پذیر و منحنی بام را می
توان در کار لوکوربوزیه، ادوارد توروخا، پیر لویجی نروی، فلیکس کاندلا و سانتیاگو
کالاتراوا دنبال کرد. لوکوربوزیه در خلال باریدی از بارسلونا در اواخر دهه 1930،
اسکیس امضا شده ای کشیده که شاید پوشش بام کارگاه گائودی باشد که امروزه موجود نیست
و در آن زمان در گوشه ای بین خیابان های ساردیانا و پروونسا واقع بود.
این دومین ساختمانی بود که بر
اساس اصول ساختمانی شیوه ی کاتالان ساخته شد. اجرای بنا در سال 1887 شروع شد و طی
توسعه های زیادی در سال 1906د تکمیل شد. این اثر زمینه ای برای گائودی شد تا به
عنوان ناظر و مجری پروژه ی ساگرادا فامیلیا انتخاب شود. او از سال 1887 به بعد
تمامی طرح ها مدل های گچی اش را جمع آوری کرد و بسیاری از شاهکارهای او نیز در
همین برهه ی زمانی صورت گرفت.
متاسفانه این ساختمان در آتش سوزی
سال 13936 در طی جنگ داخلی تخریب شد. تمام مجموعه ی اسناد کاملا سوخت و بسیاری از
مدل های گچی به شدت آسیب دید. آنچه از خرابی ها بر جا ماند به سختی ترمیم شد و
آخرین بقایای ساختمان اخیرا به طور کامل پیاده شد.
کلاس ها بر خلاف اندازه ی متعادل و کوچک خود، به صورت کامل و شایسته و با حداکثر
امکانات مورد بازسازی و محافظت قرار گرفتند، زیرا این مثالی قابل توجه از کارهای
گائودی، و نشانه ی نبوغ استادانه ی او در تکنیک های سنتی ساختمان با ساختار های
هندسی پرانعطاف است. ایجاد فضاهای جدیدی که در ةآن طبیعی و حیاتی بودند، در این اثر بدیهی و آشکار
است.
ترکیب کردن هنر سنتی و مدرن از
مشخصات همه ی کارهای گائودی است که با پیچیدگی بسیار در سرداب کلیسای کولونیا گوئل
و طراحی ساگرادا فامیلیا نمود پیدا کرده است. تمام قسمت های این بنا از جمله کلاس
ها می تواند به طور کامل به عنوان بیانیه ی معماری گائودی به شمار آید و استفاده
از نمونه های اولیه ی موجود در طبیعت و حرکات امواج و منحنی شکل فضاها را به نمایش
بگذارد.