معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1667
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1563
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
طراحي داخلي   - 1128
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه معماری   - 1116
پردیس ویترا   - 18
سازه های شهری   - 1025
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1013
معماری آمریکا   - 17
معماری حوزه عمومی   - 986
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 968
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 895
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 852
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
معماری و کوه   - 15
معماری و سیاست   - 789
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری مدرن   - 717
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 707
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری پایدار   - 693
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 621
معماری و سلامت   - 13
آینده گرایی   - 607
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 590
فرهنگ نفت   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 578
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آرمان شهرگرایی   - 575
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 562
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 532
درس گفتارهای اتووود   - 10
توسعه پایدار   - 527
معماری خوانی   - 9
معماری تندیس گون   - 526
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 503
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 479
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 464
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 382
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 379
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 375
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 363
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 331
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 311
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 308
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 299
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 298
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 273
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 267
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 235
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 234
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 232
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
فضای منفی   - 230
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 216
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 211
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 191
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 189
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 160
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 156
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 156
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 147
معماری و غذا   - 6
بلندمرتبه ها   - 135
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
معماری مصر   - 6
ویرانه ها   - 95
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری مذهبی   - 87
معماری و جنگ   - 5
معماری چین   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
اکسپو   - 83
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 76
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری جنگلی   - 70
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری اروپا   - 58
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 56
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 55
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
آنتروپوسین   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی مُد   - 50
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و ادبیات   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری آسیا   - 42
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و گیم   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری بیابانی   - 37
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
مدرنیسم هیپی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
معماری مدارس   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری مجازی   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و رنگ   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و آب   - 25
ان اف تی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
متاورس   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری آفریقا   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 57
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -865
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -365
ورزشی   -68
پاویون   -297
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -247
ویلا   -27
تفریحی   -185
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -150
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -2
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تراشه های کانسپچوال ـ کلبه هایدگر؛ مجادله ایی اساطیری میان فیلسوف و هستی
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1389/09/12
مـنـــــــبـع : http://www.adamsharr.com
تعداد بازدید : 8581

نگاهی به اثار پیتر زمتر، استیون هال، هانس شارون و کالین سنت جان ویلسن به وضوح تاثیر مارتین هایدگر را تبیین می کند، نقد هایدگر بر تکنلژی، قوام و قوتی که او برای تجربیات فیزیکی و احساسی قائل شد و انگاره هایی که بر مکان و سکونت مطرح کرد همگی تاثیری عمیق بر فرهنگ معماری معاصر گذاشته اند، شاید از همین رو بررسی زیست/سکونت گاه هایدگر بتواند تبیینی عمیق تر از افکار او در مواجه با مفاهیم مشترک میان فلسفه و معماری ارائه دهد.

مارتین هایدگر در سال 1922 کلبه ایی کوچک با سه اتاق خواب در بلک فاستر مانتینز واقع در جنوب المان اختیار کرد، طی سال ها هایدگر بسیاری از اثار مشهورش، از مقاله های نسبتا ساده اولیه تا اخرین متون بی نهایت پیچیده و غریبش را، در این کلبه به رشته تحریر در اورد، او با کلبه و محیط اطرافش هم ذات پنداری عمیق و ارتباط عاطفی شدیدی برقرار کرد، این امیزش تا ان جا پیش رفت که او جایی می گوید منظر اطراف بر سیاقی کاملا بلافصل در او حلول می کند، آدام شـَـر؛ معمار، با هدف پی گیری همین نگاه کتابی نگاشته به نام کلبه هایدگر Heidegger's Hut و در ان به کاوش بر این رابطه عمیق میان شخص، مکان و ماهیت غور و تفکر می پردازد. کلبه کوهستانی هایدگر برای بسیاری، از جمله معمارانی که متون هایدگر بر سکونت dwelling و مکان را خوانده اند بی نهایت شگفت اور و شیفته کننده بوده است، متن شَر نیز به ما یاداوری می کند که نزدیک شدن و فهم نوشته های هایدگر در گرو درک موقعیت هایی است که فیلسوف ان چنان که خودش بارها اذعان داشته، خود را به واسطه ان ها در ریتم خود اثر غرق می کرده است. ظاهر گوشه گیر و منزوی هایدگر و علقه اش به رمانتیسم البته ریشه ایی عمیق در رابطه بحث برانگیز او با المان نازی در اوایل دهه 1930 نیز دارد. شَر برای نگارش کتاب دست به تحقیقی جامع می زند، تحقیقی برامده از مصاحبه با بازماندگان هایدگر، نوشته های هایدگر بر کلبه و نوشته های بازدیدکنندگان از کلبه. تصاویر بی نظیر کتاب نیز نماهایی معمارانه و خوش منظر می باشند که بخشی توسط خود نگارنده برداشته شده و تعدادی نیز توسط فتوژرنالیست مشهور دیگنا مِلِر مارکوویچ. ره یافت های متعددی برای تحلیل کلبه هایدگر وجود دارد، برخی کلبه و محوطه پیرامونش را محل مجادله ایی اساطیری میان فیلسوف و هستی خوانده اند، برخی ان را پناه گاهی بورژوایی خوانده اند برای فرار رمانتیکی ره گم کرده، هستند کسانی که کلبه را جایی می بینند مدفون زیرسایه فاشیسم و دیگرانی نیز هستند که کلبه را صرفا یک خانه نقلی می بینند. البته کلبه هایدگرهیچ علقه ایی به هیچ یک از این خوانش ها ندارد بلکه تمام تلاشش را بر رسیدن مخاطب به درکی کاملا شخصی از اهمیت کلبه معطوف می کند.

کتاب که متاسفانه با ترجمه ایی نه چندان موثق، موسع، هم گن، خوانا، قابل فهم و گویا توسط ایرج قانونی به فارسی برگردانده شده و از سوی نشر ثالث روانه باز گردیده از سوی بسیاری مورد تمجید قرار گرفته است، روزنامه لس انجلس تایمز در مورد کتاب نوشته است: کلبه هایدگر هم کتابی است بر کلبه و هم نیست، کتاب شرحی است از چگونه تاثیر مکان بر یک عمر تلاش فکری، تلاشی که نظریه معماری مدرن را نیز مشحون خود ساخت، کلبه از ان چنان صحت و قدرتی برخوردار است که خواننده در انتهای کتاب نتیجه می گیر شاید حتی فعالیت فکری فیلسوف تا اندازه ایی در سایه عمق نفوذ کلبه، گذرا و متاثر از سایه سنگینِ مکان بعضا غیر واقعی باشد.

جاش کوهن در تایم ان لاین در مورد کتاب می نویسد: شَر توصیف موثق و واضح ساختاری و پدیدارشناسانه ایی از کلبه ارائه می دهد، شَر ما را با بنایی درگیر می کند که نه فقط مفاهیم بنیادین تفکر هایدگر که سبک بی نظیر فکری او را نیز بر ما اشکار می سازد. کتاب پرادزشی فاخر و به غایت زیبا دارد، سبک نگارش کتاب ثبتی است بصری از منظر پیرامون، فضای داخلی و پیکره بیرونی، تصاویر دیگنه ملر مارکوویچ بر منوالی بی رقیب از مناسبات میان تفکر و سکونت در تفکر هایدگر پرده بر می دارد.

آندرا واکر نیز در بوک فروم می نویسد: همان گونه که ادام شَر در مطالعه بی نظیرش بر کلبه هایدگر وصف می کند، کلبه چوبی هایدگر که در ابتدا به اب اشامیدنی دست رسی نداشت و حداقل تا یک دهه از نعمت برق بی بهره بود را می توان مکان تعمق، فراری رمانتیک و یا جایی دانست که به ماهیت از نظر سیاسی بغرنج و مشکل دارمتون هایدگر فحوایی فاشیستی و به ناچا و عملا عقب مانده و معوق بدهد.

اتووود پیش از این مقاله معروف" تفکر هایدگر بر معماری" نوشته کریستین نوربرگ ـ شولتز را در سه بخش

بخش اول ـ جهان، چیزها و زبان هستی  

بخش دوم ـ هستی شناسی مکان، شعروارگی سکونت، روح مکان و خاطره جمعی 

بخش سوم ـ معماری و بود و باشِ متفکرانه هستنده ها 

منتشر کرده است

برای مشاهده چگونگی تعامل میان معماران متاثر از هایدگر می توانید ببینید این نوشته از پیتر زُمتــُـر را با عنوان هسته سخت زیبایی یا چگونه پدیدارشناسانه طراحی کنیم

نظر به طرح برخی ابهامات پیرامون ترجمه متون مارتین هایدگر می توانید مشاهده فرمایید نوشتار مواجهه با یک غول به قلم بیژن عبدالکریمی را که در ان نگارنده وجوه مواجه با اثار هایدگر را تدقیق نموده 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
الف لام میم یاسین ( 1390/10/26 ) :
کتاب ِ دیگری از " آدام شر " ، ترجمه ی " روزبه احمدی نژاد " با عنوان ِ " هایدگر برای معماران " توسط ِ انتشارات " طحان / هله " به چاپ رسیده !
فاطمه فریدونی ( 1399/03/09 ) :
اندیشیدن در هستی از نگاه هایدگر شامل دنبال کردن مسیری است که افراد گذشته در آن حرکت کرده اند.
این نوع اندیشیدن شامل پرسه زدن و شروع یک نقطه ماندن در آن و یافتن مسیر در کوره راه های جنگلی است.
کلبه جنگل سیاه یک مدل از سکنی گزیدن است که منجر به ساختن میشود و هایدگر این موضوع را اینگونه توضیح میدهد که ساختن و سکنی گزیدن به عنوان یک فعالیت مداوم در یک قالب پیوسته باقی می ماند و میرایی ساکنان با مرگ و حضور یادآور مسئله هستی میشوند.
غلامرضا درخورد ( 1399/03/17 ) :
کتاب کلبه هایدگر نوشته آدم شار که خود یک معمار میباشدتا اندازه‌ای در شناخت بیشتر و بهتر زوایای فکری هایدگر مؤثر خواهد بود، زیرا به نظر می‌رسد محیط طبیعی و فضای پیرامون این فیلسوف اهل روستای «مسکیرش» در ایده‌پردازی‌های او نقش داشته‌ است. هایدگر بسیاری از مقالات و کتاب‌های قابل توجهش نظیر «هستی و زمان» را در همین کلبه به رشته تحریر درآورد و با فیلسوفان هم‌عصرش در این مکان ملاقات کرد. گفته می‌شود هایدگر، انسان ساده‌ای بود که همواره خلق و خوی روستایی خود را حفظ کرد. به گفته روستاییان، هیچ کس بهتر از او با کوه‌ها و جنگل‌ها منطقه آشنا نبود و همواره با دانشجویانش به گردش در کوه پایه‌ها می‌رفت، با آنان نزدیک بود، و رفتاری دوستانه و به دور از تصنع داشت.
الهه حیدری نقدعلی ( 1399/03/18 ) :
کلبه هایدگر رابطه میان شخص و مکان است .غرق در مکان وموقعیت ان شده است .ودرک متفاوت هایدگر از کلبه نسبت به دیگر معماران را مد نظر گرفته است .نزدیکی ذهنی وعاطفی این بنا ومحیط اطراف ان در غالب تنهایی بازتاب تفکر هایدگر وارتباطش با کلبه است

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

چهل نکته در باب هایدگرْخوانی
تراشه های کانسپچوال ـ فلسفیدن مسکن و عبور از مرزهای کارکردی شی
منبع شناسیِ اتووود ـ مارتین هایدگر
هنر گفت وگو ـ روزنامه فرهیختگان با سیاوش جمادی
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ آزاده شاهچراغی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group