معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
یوتوپیا، چگونه جهان را شکل داد؟ ـ قسمت دوم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1396/12/04
مـنـــــــبـع : www.bbc.com
تعداد بازدید : 2289

الگوهای جدید

همان زمان در انگلیس؛ ویلیام موریس، نسخه ای مرغوبتر از بهشت را ساخت. قهرمان ویکتوریایی ریشو، یکی از فانتزی های بزرگ یوتوپیایی را با نام "اخبار ناکجاآباد" نوشت، که کتابی سرشار از جذابیت، لطافت طبع و ایده های خوب است. موریس همچنین شرکت موریس و همکاران را تاسیس کرد که اهداف تامس مور مانندی، برای احیاء نگرش های قرون وسطایی، به ویژه صنایع دستی و ارائه کار لذت بخش برای مردم را در نظر داشت.

خودِ موریس به طرز شگفت انگیزی پرانرژی بود و شغل های همزمانی را به عنوان یک شاعر، هنرمند، رمان نویس، انتشاراتی، رساله نویس، نقاش، طراح، حروفچین، تاجر، پیشروی سوسیالیستی و عوام برانگیز (او برای گردآوری نیرو در راستای یک تجمع ضد جنگ به زندان انداخته شد)، دنبال و مدیریت می کرد. او از سستی خوشش نمی آمد و اعلام کرد: "اگر مردی نتواند در حالی که پرده ای نقش دار می بافد؛ شعر حماسی  بُسراید، بهتر است خاموش شود، او هرگز هیچ کار خوبی انجام نخواهد داد."

موریس از جانب بریتانیا به شدت دوست داشته می شد. مورخ بزرگ مارکسیستی ادوارد پالمر تامپسون، بیوگرافی طولانی و ستایش آمیزی از او نوشت که بر اصول سوسیالیستی موریس تأکید می کرد. با این حال، برخلاف پولمنِ پرمدعا، موریس هرگز با ایجاد یک کمون یا روستا، چشم اندازهای ایدئولوژیک خود را بر شخص  دیگری تحمیل نکرد. او رمانتیکی بود که انقلابی شد. همانطور که خود او می نویسد:

رویابینِ رویاها، از زمان من متولد شد،

چرا باید تلاش کنم تا مسیر کج را سرراست کنم؟

اخبار ناکجاآباد، به سال 1890 منتشر شد. این زیر عنوانِ "داستان عاشقانه یوتوپیا" است، به خواننده نشانه روشنی می دهد نه به آن معنا که به مثابه طرحی برای یک اجتماع ایده آل تفسیر شود. در واقع، موریس از همه مردم خواسته بود تا به شیوه ای که او حیات ناب می نامیدش؛ زندگی کنند؛ اوقات فراغتی  برای خواندن، گوش دادن به موسیقی، فکر کردن و شاعرانگی داشته باشند.

یوتوپیای موریس از ناکجاآباد بیرون نیامده بود: در آن زمان، چیزی از اشتیاقِ قرون وسطایی وجود داشت. جان راسکین، یکی دیگر از قرون وسطی گرایان و طرفداران سیستم  انجمنی، طرح هایی را برای جوامع روستایی ایده آل معرفی کرد، در حالی که جنبش هنر و صنایع دستی ِ مورد اشاره در آن نیز، از قرون وسطی الهام گرفته شده بود.

موریس به هژمونیِ فایده گرایی فاجعه بار آن دوران، حمله می کرد. در یوتوپیای  موریس، گفت و گو میان بزرگان دنیای جدید و مرد جوانی که خود را حامل می یافت، برقرار شده است و زمین های سرسبزی که سیرک پیکادلی را می پوشاند. زنان چهل ساله، بیست ساله به نظر می آیند و لباس های ساده ای که می پوشند بسان بسیاری از زنان زمان ما نیست. کودکان به سمت طبیعت می روند: زمانی که قهرمان ما متوجه می شود کمپ های کودکان  وحشی که در جنگل های کنزینگتون زندگی می کنند، آنجا قرار دارد و راهنما به او می گوید که "برای کودکان بهتر است کمتر در خانه باشند"؛ بطور کلی، اجتماع قرن چهارهم را به او یادآوری می کند.

در عین حال؛ پارلمان ها، اکنون به مثابه "محل نگهداری کود" هستند. –یک شوخی ویکتوریایی. (اشاره به عدم کارایی پارلمان)

در واقع  یوتوپیای موریس، به طرز شگفت انگیزی، عناصر سرزمین کوکایگین را دارد. مانند یوتوپیای مور نیست، مانند فرقه پاک دینان درطبیعت. در یوتوپیای موریس، ساکنان سرگرمی های زیادی دارند: برای نمونه، راوی با رضایت خاطر می گوید که شام با یک بطری بسیار خوب از شراب  بوردویی سرو می شود.

بلافاصله پس از موریس، اچ.جی.ولز آمد که چندین رمان یوتوپیایی و دیستوپیایی نوشت. آن نوشته ها به طور کلی با محوریت تکنولوژی در طبیعت بودند: فیلم در خواب فرو رفتهء وودی آلن با سبزیجات غول پیکر، ماشین های جنسی و پیشخدمت های روباتیک، بر اساس هجونامه ای از رمان بیدارانِ در خواب فرو رفتهء ولز به سال 1899، است.

شاید شگفت انگیزترین بازتاب از یوتوپیای مور، در چهره های برجسته ای چون  لئو تولستوی و مهاتما گاندی یافت شود. این یک واقعیت کمتر شناخته شده می باشد که ناسیونالیست هندی با رمان نویس روسیِ اشرافی، هماهنگ شده است. تولستوی به مثابه یک آنارشیست و یک مسیحی، معتقد بود که دولت در برابر بسیاری از اتفاقات بد مسئول است: مالیات، جنگ و بی مسئولیتی عمومی.  تولستوی به جای آن، مقاومت منفی و غیر خشونت آمیز را پیشنهاد داد. کمونهای مبتنی بر نسخه تولستوی از مسیحیت در بریتانیا بوجود آمدند. عناصر آشنایی در آنها وجود داشت: بازگشت به صنایع دستی و کشاورزی کوچک مقیاس، عدم پذیرش بخشی از چیزهای بی مصرف دنیای مدرن، غذا خوری عمومی و هزینه های اشتراکی. دو کمون از این نمونه ها هنوز هم در انگلستان حضور دارند. یکی از آنها  کلیسای برادری استپلتون است که بر اساس نوشته اخیر نیویورکر؛ دارای چهار مرد، یک گربه ناشنوا، چند مرغ و یک گاو عظیم الجثه است. دیگری مستعمره راه سفید در کاستولدز است که به سال 1898 شکل گرفت که بیشتر دهکده محسوب می شد تا کمون. مجموعه ای از 68 خانه که توسط نشست های ماهانه  مجمع عمومی اداره می شوند.

یک فیلسوف جوان هندی به سال 1909  آغاز به ایجاد ارتباط با تولستوی کرد. او خود را "پیرو فروتن" بشمار آورد. این دو درباره فانون خانه هندی، صلح طلبی، مقاومت منفی، آزادی از رنج، و دیگر مسائل یوتوپیایی صحبت می کردند. به سال 1910، مرد جوان -گاندی- یک مستعمره تعاونی در آفریقای جنوبی را با نام "مزرعه تولستوی" تاسیس کرد. این تفکر اتوپیاییِ گاندی که از تولستوی الهام گرفته شده بود، اعتقاد وی مبتنی بر مقاومت منفی و مبارزاتش برای خودمختاری هند را شکل داد.

 

چشم اندازهای تاریک

با این حال، یکی از جوامع یوتوپیایی مورد علاقه من در قرن بیستم، از تصرف آنارشیستی بارسلونا در جنگ داخلی اسپانیا پدید آمده است. در آنجا، از سال 1936 تا آغاز حکومت فرانکو به سال 1939، قدرت و رتبه به حالت تعلیق درآمد، افراد یکدیگر را "رفیق" می نامیدند و یک سیستم آنارشیستی حکومت می کرد. این شرایط توسط جورج اورول که برای آنارشیست ها  مبارزه کرد در رمان درود بر کاتالونیا، بیرون از دایره احساسات گرایی توصیف شده است.

در همین حال، یوتوپیاها همچنان از تصورات رمان نویسها بیرون می آمدند. به سال 1915،  نویسنده آمریکایی، شارلوت پرکینز گیلمن، اتوپیای فمینیستی خود را با نام زنستان منتشر کرد. در این جامعه ایده آل، هیچ مردی وجود ندارد و زنان بیش از هر چیز، برای آموزش ارزش قائلند. آنها آموخته اند که از طریق بکرزایی تولیدمثل کنند؛ هیچ مردی مورد نیاز نیست. مسئولیت کودکان با همه است، هرچند در دو سال اول زندگی، کودک نزدیکِ مادر واقعی خود می باشد. هیچ جنگ یا مالکیت خصوصی وجود ندارد.

در همان زمان، رمان نویسان دیگر برآن شدند که از دیستوپیا بنویسند تا یوتوپیا، چراکه سرگرم کننده تر خواهد بود؛ از این رو داستان علمی تخیلی پدید آمد. ادوارد مورگان فوستر با رمان درخشان خود با نام "ماشین می ایستد"، به این ژانر مُد شده اضافه شد. دراین فانتزی ترسناک؛ مردم، تنها، در سلول های زیرزمینی زندگی می کنند و به وسیله ی صفحه نمایش به یکدیگر متصلند... صدای آشنایی؟ ماشین به مثابه منبع تمام دانش ها و آزادی پرستش می شود: "ماشین ما را تغذیه می کند و لباس های ما را می پوشاند و منزل می دهد؛ از طریق آن ما با یکدیگر صحبت می کنیم، از طریق آن ما یکدیگر را می بینیم، هستی خود را در آن داریم. ماشین دوست ایده ها و دشمن خرافات است: ماشین قادر مطلق، ابدی ست؛ ماشین متبرک است."

این ژانر در نهایت منجر به خلق دو داستان از معروف ترین تجربه های یوتوپیایی قرن بیستم شد که هر دوی آنها در حوزه ادبیات بودند. اولدوس هاکسلی یک بار گفت "دنیای قشنگ نو" را که در 1931 منتشر شد، به مثابه هجونامه ای  ملایم از یوتوپیای بی پایانِ ولز  در نظر داشته است. هاکسلی در مورد افزایش "آمریکایی سازی" اروپا نگران بود و در کتاب به بسیاری از آنچه شما ممکن است ویژگی های "آمریکایی" در دنیای قشنگ نو (و دیستوپیا) بدانید، اشاره می شود: به عنوان نمونه؛ درد نابود شده است؛ هنگامی که زندگی فشار می آورد، شهروندان دارویی مصرف می کنند که بین اکستازی و پروزاک است. امروز خواندن این کتاب، تکان دهنده است، زیرا بسیاری از پیش بینی های آن حاکم شده اند -مانند فیلیستریسم دولت، تحریف جنسیت و اصرار بر خوشبختی. این کتاب یک ضربه بزرگ بود. پس از آن دیستوپیای جورج اورول با نام "1984" به سال 1949 منتشر شد. هر دو کتاب نیز مورد انزجار مارکسیست های آکسفورد قرار گرفتند.

مورخی با نام آرتور لسلی مورتون، به سال 1952 نوشت که واقعا اعتقاد دارد یوتوپیای حقیقی در روسیه شوروی ساخته شده است و دیدگاه منفی اورول و هاکسلی از یک دولت توتالیتر، انحطاطی و ضد انقلابی بود. مورتون می نویسد: "ایده های هاکسلی به وضوح غلط اند و در عمل و مقابل چشمان ما هر روزه نشان داده می شوند در یک سوم جهان که در حال حاضر سوسیالیسم را بر اساس انگاره های متفاوت می سازند، این تفکرات کاذب اند."  اومی افزاید، رمان 1984 به مثابه حمله ای فکری بر مارکسیسم، یک تحقیر پست بشمار می آید." سپس مورتون ادعا می کند که "فانتزی های کوکایگن در حال حاضر تبدیل به حقایق در برنامه هایی شده اند که شروع به ایجاد تغییر در چهره واقلیمِ اتحاد جماهیر شوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی می کنند."

البته در زمان نوشتن این اظهار نظرها؛ رهبر اتحاد جماهیر شوروی، استالین بود. اما چنین خوشبینی ساده لوحانه و دید محدود در میان  روشنفکران سوسیالیستی دهه 1950 متداول بوده است.

اواخر دهه 60، هیپی ها، عناصر آشنای موجود در یوتوپیاهای کلاسیک مانند ایده آل های بازگشت به زمین، صنایع کوچک مقیاس، پایان مالکیت خصوصی، تضعیف محدودیت های ازدواج بورژوایی و حمله بر مصرف گرایی را برداشتند. اگر ما چیزی را تحت ترسیم نگاشتِ های یوتوپیایی و تجربیات واقعی زندگی آموختیم، ازهمان ایده آل های است که بازمی گردند.

چنین تجربه های زندگی اشتراکی، تمایل زیادی به دوام  بلندمدت نداشته اند. با این حال اجتماعِ آنارشیستی فریتاون کریستیانیا در کپنهاگ؛ هرچند گاهی اوقات توسط دلالان خشونت جوی مواد مخدر و سایر معضلات دیگر مورد حمله قرار می گرفتند، ثابت کرد که قطعاً ارتجاعی محسوب می شود. فریتاون کریستیانیا به سال 1971 در محل یک پایگاه نظامی قدیمی تاسیس شد، 850 شهروند دارد، کسب و کار دوچرخه در آنجا پر رونق است. بیانیه مأموریتش به این شرح می باشد: "هدف کریستیانیا ایجاد یک جامعه خودمختار است که در آن هر فرد و هر شخصی خود را مسئول سلامت کل جامعه می داند. جامعه ما باید از لحاظ اقتصادی خودنگهدار باشد و به این ترتیب، آرزوی ما این است که در عقیده خود که می توان از فقر روانی و جسمی جلوگیری کرد، ثابت قدم باشیم."

کریستیانیا یک محله بدون ماشین است و مانند دیگر جوامع هیپی ای اجازه می دهد تا ساکنان آن خانه هایشان را خود  بسازند. نتیجه، یک معماری بومی بسیار زیبا است: خانه ها مانند خانه های چوبی بارباپاپا به نظر می آیند. پسر مشهور این مجموعه، خواننده گروه بین المللی پاپ لوکاس گراهام است که معروفترین ترانه آنها ۷ سال نام دارد.

 

آینده کامل است

امروزه روح یوتوپیایی چندان غریب نیست. سرمایه داران سیلیکون ولی مانند اجداد سرمایه دار قرن نوزدهمِ خود، در مورد ساختن جوامع ایده آل با محیط های کاری کوچک مانند پردیس های گوگل یا فیس بوک، صحبت می کنند. هدف این است که کارکنان در یک  محیط کارِ مترقی فعالیت داشته باشند. میلیاردر ها به طرز جاه طلبانه ای در حال برنامه ریزی برای تشکیل مستعمره های آزادی خواه هستند.

یکی از قدرتمندترین بازیگرانِ انقلاب فناوری کالیفرنیا در 20 سال گذشته، پیتر تیل است. او یکی از بنیانگذاران پی پل و همچنین اولین سرمایه گذارحرفه ای در فیس بوک بود. تیل 500000 دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد و سپس سهام خود را بیش از یک میلیارد دلار فروخت. او به تازگی بیش از یک میلیون دلار در پروژه ای با نام موسسهء  خانه های دریایی سرمایه گذاری کرده است. کانسپت پروژه شامل شهرهای خود مختاری در دریا است که بدون دخالت دولت راه اندازی خواهند شد. آنها کمی شبیه شهر_دولت های قرون وسطی ای هستند. بیانیه مأموریت می گوید که هدف، "استقرار اجتماعات اقیانوسیِ خودمختارِ  دائمی و مستقل است که قادر به خلق  تجربه و نوآوری با سیستم های متنوع اجتماعی، سیاسی و حقوقی باشند."

همچنان تجربه های هیپی وارِ بازگشت به زمین ادامه دارد. دیوید برا̊موِل به سال 2014 کتاب خود را با نام "اتوبوس شماره نه به سوی یوتوپیا" منتشر کرد.  او برای یک سال مطالعاتی در زمینه اجتماعات خارج از مرکز در سراسر جهان داشته است. و توبیاس جونز، با نوشتن گزارش از تجربیات یوتوپیایی معاصر، یکی از آنها را به شیوهء مورد نظر خود به سال 2009 راه اندازی کرد، پناهگاهی مزرعه محور در سامرست برای همسرش و افراد بی خانمان و ولگرد که  او و همسرش "فرا"  همچنان در حال اداره آنجا هستند. تجارب فرساینده و غالبا کمیک او در کتاب "محل پناه: یک تجربه در زندگی اشتراکی"، منتشر شده به سال 2015، درخور توجه می باشد.

تجربه دیگر یوتوپیاییی که تا به امروز باقی مانده است، مستعمرهء مرکز هنر و خانه بازِ "خانه آزاد" واقع بر زمینی در اِسِکس می باشد که توسط هنرمندانی با نام های پنی ریمبورد و جی وُچِر در 1968 تأسیس شده است. این خانه تعدادی از پروژه های موفقیت آمیز از جمله معروف ترین گروه پانک آنارشیست بانام کِرَس را به ارمغان آورد، که صدها هزار نفر از بچه های کارگر را با مفاهیم آرمانی نظیر گیاهخواری، صلح طلبی، پایان بردگی مزدی، فمینیسم و حقوق حیوانات آشنا کرد.

بنابراین یوتوپیا نمرده است، اما از طی قرن ها ایده ها، امیدها و برنامه ها، چه آموخته ایم؟

به نظر می رسد عملا هیچ چیز. ایده کمونیستی، جذاب و بی نظیر باقی می ماند. یک درصد همچنان به افراط و تفریط در  جنگ، حکومت و قرض دادن پول ادامه می دهند. و بقیه ما، به بهترین نحو با یکدیگر کنار می آییم؛ باسفر گاه به گاه به سرزمین کوکایگن در شب جمعه.

قسمت اول را از اینجا بخوانید.

از پارچه هایی که توسط شرکت موریس و همکاران  خلق شده است، یکی از بسیار شغل های  ویلیام موریسِ چند استعدادی، منبع: از وب سایت عکاسی اَلَمی


تمایل جان راسکین، زیستن در شرایط زندگی ایده آل بود -که بیشتر اوقات فراتر از واقعیت فراتر بود- این قضیه اغلب موضوع طنز قرار می گرفت، منبع: از وب سایت عکاسی اَلَمی


فیلم در خواب فرو رفتهء وودی آلن که از رمان بیدارانِ در خواب فرو رفتهء ولز الهام گرفته است، منبع: از وب سایت عکاسی اَلَمی


به سال 1910، مرد جوان -گاندی- یک مستعمره تعاونی در آفریقای جنوبی را با نام مزرعه تولستوی راه اندازی کرد


آنارشیست ها سعی کردند نسخه ای از یک جامعه ی یوتوپیایی را در بارسلونا طی جنگ داخلی اسپانیا ایجاد کنند که یکی از آن اقدامات، تعلیق  قدرت و رتبه بوده است، منبع: از وب سایت عکاسی اَلَمی


زنستان از شارلوت پرکینز گیلمن


دنیای قشنگ نو از اولدوس هاکسلی


1984 از جرج اورول


برخی از سطرهای کتاب 1984 از جرج اورول که فوراً قابل تشخیص هستند، منبع: از وب سایت عکاسی اَلَمی


انجمن آنارشیست کپنهاگ از فریتاون کریستیانیا که به سال در 1971 تاسیس شد، تجربه ای  بسیار بلندمدتِ ویژه ای  از زندگی اشتراکی داشته است، عکس از وب سایت عکاسی اَلَمی


موسسهء خانه های دریایی از پیتر تیل


مجموعه آرکوسانتی در کویر آریزونا در پی  نگرانی برای محیط زیست و طراحی؛  برنامه ریزی شده است، عکس از وب سایت عکاسی اَلَمی




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

جایزه آقاخان ـ احیا بستر، حاشیه و بدنه زمینهای مردابی وادی هنیفا
حلقهْ سرپناهْ استراحتْ گاهِ جنگلْ مردم؛ زیبایی شناسیِ پایدارِ بدویتِ لُگاریتمی
دفترِ مخزن فکر شهر و مرکز محله ای در زاغه نشین گروتائو؛ عدالت فضایی برای اقلیت های ژئوپلیتیکی
تراشه های کانسپچوال ـ نیمه تاریک یوتوپیایِ اسکار نیومایر
فابیان بارو و "اخباری از آینده"؛ تصویرسازیِ از جهانِ پساْفاجعه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group