معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
فرایند تکامل معماری مدرن هند . قسمت سوم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/07/01
مـنـــــــبـع : www.architectural-review.com
تعداد بازدید : 3589

راج روال

این نکات و رویکردها را می توان با اشاره به کار تعدادی دیگر از معماران معاصر هندی بسط داد.

گروهی از ساختمان های راج روال در دهلی، نشان دهنده تلفیق هوشمندانه سنت های غربی و شرقی است. همچنین نشان دهنده برخی مشکلات در تلاش برای اعمال فرم های بومی -که به صورت ارگانیک و در واکنش به شرایط خاص اجتماعی و آب و هوایی تکامل یافته– در برابر یک برنامه مدرن کوتاه مدت و کالبدی(ساختمانی).

دهکده بازی های آسیایی در جنوب دهلی (82-1981) برحسب طرح های روال همراه با طراحی دقیق و پر جزییات یک بخش توسط اگِلستون ساخته شد. ابتدا ورزشکارانی که در نهمین بازی های آسیای شرکت داشتند، در دهکده اسکان داده شدند. طرح "دهکده" پیچیده است، هرچند از لحاظ هندسی تکرارپذیری دارد. واحدهای مسکونی (200 خانه، 500 آپارتمان) بر حسب الگوی حیاط دار الهام گرفته از مسکن حیاط دار سنتی و فرم های روستایی راجستانی مرتب شده اند. همچنین مقدار کمی جزئیات سنتی نیز وجود دارد -مانند دیواره های مشبک که اجازه می دهند تا جریان هوا به سمت فضاهای بیرونی سایه دار کشیده شود.

الگوی مبتنی بر حیاط که به طور سنتی منعکس کننده الگوهای پیچیده ای از سکونت است، دراینجا فقط به مثابه ابزاری جهت ایجاد دانه بندی جالب شهری، ادغام انواع مختلف مسکن و تسهیل مقدار مشخصی از تهویه متقاطع و ایجاد سایه برای فضای داخلی و فضاهای بیرونی  بکار رفته است.

هنگامی که طرح تکمیل شد به مثابه یک پیروزی تلقی گردید و در واقع اینچنین هم بود، تا آنجا که روال مجبور به مبارزه علیه نگرش های غیرقابل انعطاف و تثبیت شده مقامات گردید که پیچیدگی عمدی و طراحی مشابه با مسکن های شلوغ  بخشی از آفریقای شمالی را صرفا یادآور سردرگمی مراکز قدیمی پرجمعیت کثیف شهری می دیدند. درک این نوع ناپایداری رسمی سخت است چراکه ایده این مسکن مربوط به اقشارکم درآمد؛ حول حیاط های عمومی و  فرم بالکن مشترک تنظیم شد که تا اوایل سال 1973، این فرم ها توسط گروه طراحی، صرفا در آپارتمان های یومانا متعلق به طبقه پر درآمد، واقع در نزدیکی روستایی در جنوب دهلی نو؛ با رویکردی پیشگامانه مورد استفاده قرار گرفته بودند.

همچنین دستیابی به این نوع  پیچیدگی فرمیک نیازمند صرف میزان قابل توجهی تعهد و فداکاری ازسوی معماران  بوده است، بدلیل زمان مورد نیاز صرف شده در طراحی جزئیات  و نظارت بر ساخت و ساز؛ که به مراتب بیشتر از نوع معمول مسکن اقشار کم درآمد بوده که اغلب توسط وزارت کار و امور اجتماعی اجرا شده است. اگرچه دهکده بازی های آسیایی چه در کانسپت  و چه درساخت و ساز از مسکن اجتماعی PWD (ساخته شده توسط وزارت کار  وا مور اجتماعی) خیلی بهتر و البته فراتر از یک دهکده است، هیچ اختلاط قابل توجهی باوجود سلسله مراتب منطقی فضاها در کاربری ها وجود ندارد و پیچیدگی ناشی از فرم است. هرچه باشد، پیچیدگی؛ تنها، الگوی نوآورانه شهرک سازی است و نه ساختار تصرف یا سازمانهای پیچیده اجتماعی که منجر به تکامل خانه های حیاط دار سنتی شده اند.

روش ساخت و ساز نیز واضح است. خانه ها از قاب های بتن آرمه تشکیل می شوند که با آجر پر شده اند و پس از آن با اندود کاری کامل به پایان رسیده اند. رندر به پانل هایی با نوار افقی روی ورقه های کف و پانل های عمودی مانند پانل های بتنی پیش ساخته تقسیم شده است. همانطور که مهندس ماهندرا راج می گوید، همه چیز را می توان با استفاده از "روش های خارق العاده" بدست آورد - حتی یکسان سازی پانل های بتنی.  تقسیم رندر در پانل ها کاربردی تر هم است.

بخش عمده ای از این  تفکر در پروژه  -موسسه ملی ایمنی شناسی (NII) که بخشی از پردیس دانشگاه دهلی ست، نیز ادامه می یابد. در اینجا پیچیدگی با استفاده از محورهای قطری به دست می آیند که با دقت هندسی از طریق آن برش داده شده و به اجزای مختلف موسسه متصل می شوند. حیاط ها مجددا مورد استفاده قرار می گیرند، اما بزرگتر و در نمونه موردی حیاط-سالن آمفی تئاتر در خوابگاه پژوهشگران، با تاثیر  بسیار قابل توجه ای روبه رو می شویم. همچنین سایت با توجه به موقعیت آن در حومه جنوبی دهلی نو، به وضوح ملهم از معمار است و به او اجازه می دهد تا محوریت خود را با حداکثر اثر مستقر سازد. بنابراین تصویر سایت از راه دور، در شکل و مشخصات، اگر چه نه به طور کامل، برگرفته از ارگ راجستانی به نظر می رسد. در داخل موسسه، روال به پتانسیل های ظاهری و انواع کنتراست حساسیت نشان داده، سطوح و اشکال فضاهای خارجی به شیوه ای یادآور معماری فاطر پور سیکری و جیپور است. این یک ساختمان رمانتیک است -رمانسی که توسط گرمی رنگ بکار رفته در سطوح دیوار تشدید می گردد. روش ساخت و ساز در موسسه شبیه به دهکده بازی های آسیایی است با این تفاوت که تراشه های سنگ قرمز محلی که از سایت بدست آمده اند با رندرهای بکار رفته در نوارهای افقی سازنده ورقه های کف ترکیب شده اند، این سنگ ها برای دیوار نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. منتقدان آن ممکن است بگویند، درسی برای کسانی که با مشکل مبرم چگونگی طراحی دریک شهرستان هندی مواجهند؛ ندارد، اما شاید انزوا گرایی ساختمان، تنها نشان دهنده رابطه موسسه دانشگاهی با جامعه شهری هند است.

دو ساختمان دیگر روال بدلیل اشاره ای که به دو موضوع اساسی دارند می بایست مورد توجه قرار گیرند: پتانسیل ارائه شده از طریق بکارگیری مواد ساختمان محلی و مشکلات تطبیق یک طراحی آشکارا معاصر با یک محیط سنتی. مؤسسه ملی امور مالی و سیاست بنای دیگری ست که در سایت قرار دارد اگر چه در مجاورت (NII) است، ازهیچ یک از تمایزات دراماتیک آن برخوردار نیست . این بنا مسطح است، در جاده اصلی قرار دارد، و توسط دیگر موسسات و ساختمان های تجاری احاطه شده است. خواست مشتری، ایجاد کتابخانه، دفاتر، سالن اجتماعات، کلاس های درس و محل های مسکونی بود و بودجه به شدت کنترل می شد. ساختمان ها  پس از تکمیل  مرحله اول (در سال 1980) و در این مورد (به استثنای مسکونی) حول یک حیاط مرکزی تنظیم شده اند. شکل این فضا بیشتر از رویکرد نسبتا غربی مشتق شده اند. حیاط دارای سه گالری است - دو هشت ضلعی علاوه بر یک مربع که، روال می گوید، "این اشکال هندسی هستند که برای معماری هند در گذشته بسیار مهم بوده اند".

روکش کاری ساختمان جالبتر است. سنگ های محلی، مناسب برای نما، با هزینه تنها دو روپیه (10 پوند) دریک فوت مربع بکار رفته اند، چرا که فلز مناسب، بسیار گران بود. راه حل طراحی روال این بوده که صفحات سنگی را با استفاده از کواچ بولت نصب نماید. کواچ بولت ها  دارای سرهای مسطح پهن هستند و صفحات سنگی و میله های بلندی را که  داخل بتن در دیوار آجری ای هستند که صفحه سنگی به مثابه نما روی آن قرار می گیرد را نگه می دارند. این "میله های رزوه دار" به طور تصادفی یادآور بانک پس انداز پستی اتریشی از اتو واگنر اند، لیکن این نوع طراحی با توجه به نور قوی خورشید هندی، با پخش سایه های در حال حرکت در امتداد نما، موثر تر به نظر می آیند.

مدرسه و مرکز فرهنگی فرانسوی (تکمیل به سال 1986)، که به ساختمان سفارت فرانسه در خیابان اورنگزب، دهلی نو متصل است، ساختمان بسیار متفاوتی می باشد. در اینجا روال با مشکل ساختن بنایی دست  پنجه نرم می کرد که با بنگالو های مجاور آن، و هم با زیبایی های هندسی و آجری یک مجتمع مسکونی همجوار  که روال  خود آن را در سال 1968 طراحی کرده بود در تناسب باشد و همچنین بنایی مستقل بشمار رود. راه حلی که روال در نهایت بکار بردT طراحی ساختمان حول درختان سایت بود. احترام به درختان موجود، به جای ساختمان های اطراف، احتمالا الهام بخش ستون های بلند دو تایی باریکی ست که نما را تزیین کرده وموجب مفصل بندی نما شده اند. این ویژگی ها قابل توجه اند، اما احتمالا مشکلات بیشتری ایجاد می کنند تا اینکه حل نمایند، زیرا از نقطه نظر  معمار به نظر می رسد در زمان هایی، معمای چگونگی اتصال ستون ها به طبقاتی که پروژه روی آن ها سوار می شود به لحاظ بصری، شکست خورده است. بودجه این ساختمان نسبت به سایر بناها در هند بیش از حد معمول بود، به طوری که جهت بالابردن کیفیت استاندارد پایان کار از مواد گرانقیمت تر استفاده شد. برای نمونه، در گالری های روباز، برای دیوار های گالری، قرنیزهای سنگی و سردیواری سنگی بکار گرفته شد.


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

دهکده بازی های آسیایی


دهکده بازی های آسیایی


دهکده بازی های آسیایی


دهکده بازی های آسیایی


دهکده بازی های آسیایی


دهکده بازی های آسیایی


دهکده بازی های آسیایی


آپارتمان های یومانا


موسسه ملی ایمنی شناسی (NII)


موسسه ملی ایمنی شناسی (NII)


موسسه ملی ایمنی شناسی (NII)


موسسه ملی ایمنی شناسی (NII)


موسسه ملی ایمنی شناسی (NII)


مؤسسه ملی امور مالی و سیاست


موسسه ملی امور مالی و سیاست


موسسه ملی امور مالی و سیاست


موسسه ملی امور مالی و سیاست


مدرسه و مرکز فرهنگی فرانسوی




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

طراحی در 2018 به روایت آلیس راستورن . قسمت چهارم
تراشه های کانسپچوال ـ حسن فتحی و رمانتیسیسم متبلور در خاک
معماری و جنبش اشغال پارک گزی
مهاجمان فضا؛ تجربیات و مداخلات پیشگامانه گروه معماری Haus-Rucker-Co . الویا ویلک
اتووود کلاسیک ـ طرح پیشنهادی مسابقه کمیساریای مردمی صنایع سنگین ـ ایوان لئونیدوف
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group