مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1357
فیلوکیتکت   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1223
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1002
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 920
اقتصادِ فضا   - 21
سازه های شهری   - 877
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 850
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 792
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 770
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
المان شهری   - 709
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 707
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 699
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 607
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 571
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری بایومورفیک   - 14
معماری مدرن   - 513
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 454
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 452
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
آرمان شهرگرایی   - 448
معماری و فاجعه   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 445
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
روح مکان   - 441
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 438
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری منظر   - 434
بی ینال ونیز   - 9
معماری شمایل گون   - 423
جهان علمیْ تخیلی   - 9
باز زنده سازی   - 382
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 356
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 339
معماری فضای داخلی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 318
معماری کوچک مقیاس   - 8
معماریِ توسعه   - 314
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
معماری سبز   - 309
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 295
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 280
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 248
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 247
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 245
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 224
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 209
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن حومه شهری   - 191
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن عمومی   - 188
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 182
طراحی و پناهجویان   - 7
زنان و معماری   - 170
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 158
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 152
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 143
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 132
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
فضای منفی   - 122
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 121
معماری و روانشناسی   - 6
طراحی مبلمان   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 120
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری ایران   - 109
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 104
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فاشیستی   - 73
بلوپرینت   - 4
ترسیمات معماری   - 71
اتووودْ آبزرور   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 62
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
مدارس معماری   - 47
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 47
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 43
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
پداگوژی   - 38
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
معماری جنگلی   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 35
معماری و هوش مصنوعی   - 2
باهاوس   - 35
معماری و گیم   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری بیابانی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و ادبیات   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و نقاشی   - 1
مدرنیته؛ از نو   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 35
سوزان سانتاگ   - 3
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 64
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 3
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 96
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -758
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -356
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -229
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -130
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ سروش خانی
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/04/25
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 1379

فضاهای امروزهء شهر؛ فضاهای شهری شده (اُربان) اند، تحت هژمونی روابط اقتصادی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری و رویکرد نئولیبرالیسمی. یک دنیای شیء شده که در آن روابط انسانی و اجتماعی، شکل کالایی می یابند و انسان ها نمی توانند روابط خود را خارج از فردیت و رقابت درک کنند. مورخ ایتالیایی اِنزو تراورسو می گوید"چنین جهانی، توتالیتاریسمی خواهد بود. شکل جدید پارادوکسیکالی از توتالیتاریسم نئولیبرالی در حال شکل گیری است؛ بازار و فردگرایی به مثابه نماد آزادی علیه جمعی گرایی نژادی و طبقاتی. نئولیبرالیسم؛ توتالیتاریسم زمان ماست."

در فضاهای شهریِ تحت هژمونی سرمایه داری، با تمرکز بر کشور های جهان سومِ متاثر از پروژه جهانی سازی؛ توسعه به شکلی برون زا، غیر بومی، در شرایط عدم وجود زیرساخت ها و روساخت های سازه ای و غیر سازه ای مناسب، بدون توجه به خواست مردم همراه با مشارکت گریزی مسولان شهری در عمل، صورت می پذیرد. اگر هم مشارکتی وجود دارد در سطح باقی می ماند، آنچه ژیژک، "مشارکت جعلی" می نامد. بر این اساس؛ انتخاب تحت سرمایه داری، کنشی اجباری است تا  محصولی جمعی ومبتی بر تصمیم گیری دموکراتیک و خیر عمومی. در نتیجه؛ رشد افسارگسیخته شهری، سیمای نامتعادل فضای (شهری، روستایی، منطقه ای)، کالایی و رانتی شدگی فضاهای خصوصی تا عمومی، خودرومحوری، ترافیک فزاینده، آلودگی هوا، عدم دربرگیرنده گی خدمات و امکانات، طبقاتی شدن فضاهای شهری، تخریب بافت فرسوده، تخریب محیط زیست، تحمیل همگنی فضایی در جمعیت های گوناگون، فرسایش هویت، جدایی گزینی های اجتماعی، اضمحلال فضاهای عمومی، صنعتی زدایی افسارگسیخته، رهاسازی شهر درونی، حومه ها و سکونتگاههای غیر رسمی و بطور کلی توسعه نابرابر، از جمله معضلات برساخته از این امر می باشند که توسعه پایدار شهر را در همه ابعاد مخدوش می سازند. آنچه جوزف شومپیتر "ویرانی خلاق سرمایه داری" می نامد. نوعی استثمار بی پایان از سوی عده ای محدود که بر فضاهای قدرت، ایدئولوژی و سرمایهء پولی دسترسی دارند بر علیه تعداد بی شماری از افراد ساکن در شهرها و روستاها. بنابراين، در بلندمدت، سرمايه موفق به سرنگونی سیستم شهری از طريق پراکندگی و تکه تکه کردن، و جداسازی می گردد. مانوئل کاستلزِ جامعه شناس از این وضعیت با نام "شهر وحشی" یاد می کند. دیوید هاروی با تکیه  بر استدلال هانری لوفور که معتقد است سرمایه داری تنها با اشغال و تولید فضا زنده می ماند؛ تئوری "توسعه نابرابر جغرافیایی" را توضیح می دهد - سرمایه داری از طریق ابزارهای خود در طی کنشی درون متنی و یک سویه به اِشغال و بازتولید فضا پرداخته است، که آن را قادر می سازد تا بحران های سیستماتیک را از سر بگذراند و جنبش های اپوزیسیون فضایی را متوقف سازد و جهت بقای خود؛ بحران ها را بازتولید نماید. اما هاروی سازمان فضایی را با توجه به مبارزات و جنبش های مردمی، خنثی نمی داند بلکه قدرت جنبش های مردمی را در کنترل و هدایت زمان، از قدرت سرمایه داری بر هژمونی فضایی قوی تر می داند. او چشم اندازی را می گشاید که پی آیندی دیگرگون و برآمده از فضاهای سه گانه هژمونی (قدرت، ایدئولوژیک و سرمایه ء پولی) است: "فضاهای امید"؛ با  قصد حرکت به سوی "چشم انداز یوتوپیایی پویا"، برآمده از تحولات اجتماعی چند سطحی که تحقق نظم و آزادی را توامان ممکن می سازد و توسط مردم، خلق می شود: به مثابه راه برون رفت از بحران و تحقق حق به شهر. او در این پروژه خواستار روبرو شدن با وضعیت دشوار محوری پسامدرنیسم است: "چالش ها و مسائل ماتریالیستی"- و یا در واقع شروع تحقق هر گونه ایده آل بدون چارچوب رسمی، بوروکراسی، و در نهایت، اقتدارگرایی و باز پس گیری فضا و زمان به نفع توده مردم.

هاروی در مباحث "فضاهای امید" بر روی "مسئولیت اجتماعی" معماران تاکید می ورزد: با الهام از گفته معروف مارکس که کارِ "ناشیانه ترین معمار" از "ماهرترین زنبورها" مهم تر است؛ چرا که معمار هر چند ناشی، ساختار خود را پیش از آنکه  در واقعیت بسازد، در تخیل پیش می برد و از آغاز می داند که می خواهد به چه چیزی شکل بخشد؛ او استدلال می کند: تا زمانی که معماران شورشی بر شجاعت ذهن خود  آگاه نبوده و به شیوه ای نظری با یک ناشناخته برخورد کنند، همچنان به مثابه اُبژه ای ازجغرافیای تاریخی ادامه خواهند داد (مانند زنبوران کارگر)، به جای سوژه ای کنش مند، به طور آگاهانه توانایی های انسانی را در چارچوب محدودیت های خود قرار خواهند داد. هاروی تا حدودی آرزوی یک معماری جدید و پسا سرمایه داری را جهت گشودن "فضاهای جدیدی برای تفکر و عمل انسان" پیشنهاد می دهد: معماری به مثابه امری انتقادی، استراتژیک در چارچوب مسئولیت اجتماعی فردی و گروهی.

همزمان در مباحث مرتبط با شهرسازی در این راستا، پس از چندین دهه نارضایتی اجتماعی و سیاسی؛ معماران و شهرسازان  "آلترناتیوی رادیکال" را مطرح کرده اند که بتواند با  نیروی تخریبی نظام سرمایه داری مبارزه کند، برای تضمین ثبات اجتماعی با اصلاح و ابداع فرم فضایی: "شهرسازی اجتماعی"،  که ازتوجه  صرف بر امر اقتصادی معطوف بر توجه همه جانبه بر امراقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی، محیط زیستی و کالبدی است. هدف این رویکرد احقاق "حق به شهر" با "مشارکت" شهروندان، گروه های اجتماعی، کسب و کار و مقامات محلی در چارچوب ارتقاء شهری می باشد. نوعی از آنچه  لئو تولستوی ، مقاومت منفی و غیر خشونت آمیز می نامد.

مشارکت جو بودن معمار و شهرساز سویهء مهمی در برقراری این مفهوم است. گرامشی مفهوم " کار روشنفکرانه اُرگانیک" را مطرح می سازد که از کنار آن می توان مواجهه صحیح  رادیکالیست های معمار و شهرساز با جامعه را در چارچوب  مسئولیت اجتماعی بهتر درک کرد: "یکی از خطاهای روشنفکر این باور می باشد که دانستن بدون درک ‌کردن امکان پذیر است، به‌عبارت دیگر، روشنفکر گمان کند که می‌تواند با فاصله و دور از مردم-ملت، یعنی بدون درک ابتدایی‌ترین شور و اشتیاق مردم همچنان روشنفکر بماند… بدون درک این شور و اشتیاق هیچ‌کسی نمی‌تواند تاریخ-سیاست بسازد، آن‌چه نقش روشنفکر را، ارگانیک می‌سازد بنا کردن اساس کارِ روشنفکری بر مبارزات سازمان‌یافته در جهت تغییرات اجتماعی است: گشودن ظرفیتی انتقادی به مثابه امکان کاستن از معضلات اجتماعی و نیز خلق جهانی تازه و بهتر.

"طب سوزنی شهری" در  زیر مجموعه "شهرسازی اجتماعی"، از جمله ابزارهای محوری دستیابی به تغییرات رادیکال در چارچوب مطرح شده می باشد که بر اقدامات و تغییرات محلی و کوچک مقیاس با "مشارکت مردم" جهت تاثیر گام به گام، مداوم و بطئی در طیف کوتاه مدت تا بلند مدت  اشاره دارد.

در کتاب "یکصد پرکتیس امیدبخش به سوی شهرهای امن تر"؛ بر پروژه های موفقی مبتنی بر این رویکرد همچون؛ بهسازی زاغه ها در مدلینِ کلمبیا و سائو پائولوی بزریل اشاره شده است که از طریق اصلاحات کالبدی و غیر کالبدیِ اجتماع محور , مشارکت جویانه و مداخلات یکپارچه  شهری؛ در پیشگیری و کاهش جرایم، افزایش رفاه خانوارهای محروم، تجدید حیات منطقه شهریِ حاشیه ای و رها شده و باز پیوستن به شهر، کاهش جدایی گزینی های اجتماعی، از طریق باززنده سازی فضاهای عمومی،  ایجاد کتابخانه و پارک در زاغه ها و ایجاد سیتم حمل و نقل کابلی و پله برقی موفق بوده اند. پیشگیری از خشونت با برنامه ارتقاء شهری در منطقه محروم شهری کیپ تاوون در آفریقای جنوبی با هدف افزایش ایمنی، ارتقاء همه جانبه محله های کم درآمد؛ بهبود وضعیت اجتماعی  اقتصادی محله ؛ کاهش خشونت و جرایم با رویکرد سازه ای و ناسازه ای پروژه موفقیت امیز دیگری بوده که از سال 2006 تا کنون در حال اجرا است. پروژه تقاطع وارویک در اتکوینی ِ آفریقای جنوبی به سال 1997، با هدف بهبود بخشی ایمنی و امنیت و کیفیت همه جانبه زندگی در منطقه تقاطع وارویک؛ توانمند سازی شهروندان با مشارکت سازمان یافته؛ ارتقاء پاگیزگی و کالبدی محیط زیست؛ رونق کسب و کار و تجارت، ایجاد اشتغال و فرصتهای سرمایه گذاری؛ یک منطقه مشکل دار را از طریق تبدیل یک انبار متروکه به تالار اجتماعات و باززنده سازی فضای بنجل و تبدیل به بازاری محلی برای استقرار کسب و کار محلی و دستفروشان؛ به یک مرکز کسب و کار پر جنب و جوش وپررونق و یکی از جاذبه های توریستی محبوب بدل ساخته است.

جاستین مک گورک درکتاب "شهرهای رادیکال" به دومعمار با نام های  آلفردو بریلمبورگ  و هوبرت کلپنر اشاره می کند که  درپروژه بین المللی یو.تی.تی شرکت داشته اند و به علت طراحی سیستم حمل ونقل کابلی برای کاراکاس، به مثابه کانون اتصال میان مناطق زاغه نشین و شهرشناخته شده اند. بخشی از جذابیت این سیستم حمل و نقل  کابلی این است که فضایی جدید را از مکان های باقی مانده و رهاشده که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند، ایجاد می کنند. به عنوان نمونه یک بخش از سایت  زمین فوتبال، به  مکانی برای ژیمناستیک تبدیل می شود. یک پناهگاه برای کودکان خیابانی، زیر  یک گذرگاه ساخته می شود و  یک زمین فوتبال دیگر روی سقف آن قرا می گیرد.

کتابخانه و مرکز اجتماعی پینچ از اولیویر اوتاوائِر و جان لین بخشی از تلاش دولت چین پس از زلزله سال 2012 در روستای  یوننان است. این روستا در جریان زلزله ،تخریب شد ، دولت ساخت خانه های مقاوم و یک "میدان شهری" را در دستور کار قرار داد .بخشی از سایت خالی بود که با احداث این مرکزو خلق فضاهایی جهت تجمع  با قابلیت کاربرد و لمس بالا، نقش سرگرمی ،آموزشی و تفریحی را  با دوباره سازی "خاطرات جمعی" احیا کرد.

از پروژه های موفق دیگر درزمینهء بازسازی خاطرات جمعی در پسا بحران، می توان به ایجاد فضای عمومیِ یک محله حاشیه ای  در هائیتی اشاره کرد.

پروژه های فوق الذکردر چارچوب مدیریت شهری یکپارچه و همکاری ذی اثران در حکومت محلی و مشارکت مردم؛ توامان محقق گردیده اند.

مرکز فرهنگی رونگ در قشم از معماران زاوT نمونه ای دیگر آز آن پروژه هایی می باشد که توجه توامان بر محیط زیست، توریسم، معماری بومی ،مشارکت های مردمی را در خود  دارد. بنایی پایدار و قابل بازیافت و الهام گرفته از تکنیک معماری نادرخلیلی که سریع و با مشارکت مردم و مصالح بومی ساخته شد و به همین ترتیب می توان آن را دوباره و دوباره تکرار کرد. اقامتگاه دختران بی سرپرست در خوانسار پروژه دیگری از معمارن زاو است که با پیشنهاد گروه معماری بر اساس قرار گرفتن سایت در بافت اصیل و تاریخی، با هدف ایجاد هویت و اصالت برای کاربران بنا از درمانگاه به کاربری کنونی تبدیل شد. افزون برآن، کاربرد فنآوری ساخت و مصالح مقرون به صرفه و تاسیسات قابل دسترس، بنایی ارزان و مادام العمر را ارائه داده است.

در رستوران چاشت ایرانشهر از مهندسان مشاور منظر . بوم . نقش، گروه مشاور در ورودی شهر و در نزدیکی خیابان اصلی، فضایی رها شده ومتروک را  شناسایی کردند و رستوران را بر مبنای  ارزش های بومی، با مصالح بومی و مقرون به صرفه طراحی و اجرا نمودند.

پروژه مرمت و باززنده سازی روستای اصفهک از شرکت مهندسان مشاور عمارت خورشید، نمونه ای از مرمت مشارکت محور است. نتیجه این اقدامات، بهره گیری از امکانات روز مرمت و مشاركت ساكنان روستا در فرآيند بازسازي واحدهاي مسكوني با رويكرد به اقامتگاه بوم گردي اصفهك است. امروزه، بيش از ١٠ نفر از جوانان روستا، در مراحل مرمت واحدهاي مسكوني آموزش ديده و اقدامات بازسازي را زير نظر مرمت گران متخصص انجام مي دهند. بازسازی روستاهای نایبند و اسفندیاردر خراسان جنوبی  نیز با همین رویکرد از این شرکت در حال مطالعه و انجام است.

در پروژه پل پیاده طبیعت از شرکت سازه های پارچه ای دیبا، افزون بر ارائه تصویری انتقادی از پل به مثابه فضایی برای ماندن با رویکرد پیاده محوری به جای کانسپت سنتی آن؛ فضایی برای عبور، یکی از محورهای مهمِ طراحی پل طبیعت، انتخاب نقاطی برای ستون ها و ابتدا و انتهای پل بود که کمترین درخت را داشته باشد. همچنین به درخواست گروه طراحی، عملیات حفظ درختان از طریق انتقال و کاشت در محلی دیگر صورت پذیرفت.

بر این اساس "کنش درون متنی و فرامتنی معمارانه" جزیی از پلت فرم شکل بخشی بر فضا است. کاستلز اعتقاد دارد فضای شهری ما از نوع ارتباط و برهم کنش نیروهای کالبدی، روابط غیر کالبدی و فعالیت ها، و ذی اثران شهری تولید و بازتولید می شود. به نظر می رسد بسیاری از اصلاحات شهری فقط به شخصیت های متقاعد کننده و حوزه های قدرت؛ وابسته باشد، چه در سیاست و چه در طراحی، همانطور که در قرن گذشته بود. این امر در ایران بسیار مشهود است. بر این اساس حوزه های اثرگذار در روند ساخت  بنا (که در واقعیت بر ساختی از نقش معمار، مدیریت محلی و سایر ذی اثران حوزه قدرت است) و همچنین طبق آنچه فوکو می گوید "تداعی های بنا" پس از بهره برداری، اهمیت محوری در آنچه بنا از خود ارائه می دهد، دارد. لیکن معمار می تواند درخوانشی فرامتنی (میان رشته ای) توامان با خوانشی درون متنی (درون رشته ای)، با ارائه و/یا  اجرای ایده انتقادی و پیشگام، نقش یک کاتالیزور بهینه را در تحقق حق به شهر  ایفا کند.

خانه هایی از جیمز استرلینگ؛ بخشی از پروژه مسکن تجربی Previ، فرمی از مسکن اجتماعی بودند که در قالب خانه های در چارچوبی با قابلیت گسترش، پروژه موفقیت آمیزی ارزیابی شده اند. این فرم بعد ها توسط الخاندرو آراونا در شیلی به نوعی دیگر تکرار شد. مگ گورگ از اولین خانه های این طرح، که به سال 2003 ساخته شده بود، بازدید کرد و با "طعم گس ناامیدی " روبرو شد و این پروژه را برعکس مسکن تجربی ، بیشتر ژورنالی و ناموفق می داند و اعتقاد دارد "بستر و شرایط" می بایست پذیرنده فرم باشند.

پروژه باغ آسمان سئول از ام.وی.ار.دی. وی با هدف پیاده مداری و برگرداندن میراث طبیعی کره جنوبی  به مرکز شهر از طریق بازسازی یک بزرگراه رها شده با کاربری های متنوع با "همکاری شهرداری"، از جمله پروژه های موفق در استقرار شهر پیاده مدار بوده است.

پروژه پارک اِن پلی درکپنهاگ  نمونه دیگری ست که به بازشناسی و بکارگیری فضای فراموش شده شهری پرداخته است. در این پروژه که یک پارکینگ طبقاتی عمومی متعلق به شهرداری است  علاوه بر تعبیه گیاهان بومی در سراسر نمای بیرونی بنا ، با "موافقت" این نهاد نسبت به پیشنهاد معمار ، پارکی در سقف پارکینگ برای کاربری عمومی احداث شده است.

در پروژه باغ کتاب تهران از مهندسین مشاورهسته طراحی؛ ایده، ایجاد مرکزی بود تا بتواند کلیه محصولات مرتبط با نشر را به نمایش گذاشته و فضایی برای گفتگوی دوستداران کتاب و تبادل نظر در جهت ایجاد انگیزه بیشتر مطالعه برای عموم بوجود آورد. این پروژه با طراحی اجتماع محور با کاربری ای که کارفرما برای پروژه در نظر گرفته بود و همکاری مدیریت محلی و همچنین محیط  کتابخانه ای که به فروش محصولات فرهنگی خود نیز می پرداخت (بعد فرهنی_تجاری توامان)، در استقرار شخصیت کاربردی بنا تا کنون موفق عمل کرده است و ادامه این روند تا حد زیادی به کنش های بعدی مدیریت شهری بستگی دارد.

در پروژه  پردیس سینمایی پارک ملت از مهندسان مشاور حرکت سیال، معماران افزون بر استفاده بهینه از فضا با توجه به فرم سایت از طریق نوع طراحی و با کاربری های متنوع، با ایجاد قوسی در قسمت مرکزی بنا، فضای بیرونی جدیدی را که می توانست نباشد به مثابه فضایی اجتماع محور برای تجمعات و گفتگو  خلق کردند.

پروژه مسجد ولی عصر از همین شرکت، با ایده  جسورانه، پیشگامانه و انتقادی در فرم و عملکرد، مسجد در بستر یک جامعه ایدئولوژی زده می باشد که در ارائه یک خوانش پیش افکن در معماری موفق عمل کرده است. معماران بنا  سعی کرده اند  که این پروژه را به یک مجموعه فرهنگی در بستر تعاملات اجتماعی در عین حفظ همخوانی با محیط پیرامونی اش  تبدیل کنند. البته به سبب ماهیت فعالیت های مسجد در جغرافیایی که بنا شده است  بخش تعبیه شده برای نشست های اجتماعی در فضای باز که از کف زمین تا سقف ادامه دارد با کاربردی دو سویه (نورگیر سقفی از داخل و فضای عمومی از خارج)، تا کنون به کاربرد بهینه  محوری خود در بخش بیرونی نرسیده است. لیکن نقش معماران با سویه ای انتقادی و به مثابه شکلی صحیح از کاتالیزوریِ فضا در راستای مسئولیت اجتماعی ، ایفا گردیده است.

کنش مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، منحصر بر پروژه های عمومی، تجاری و مسکونی بزرگ مقیاس نیست. مسئولیت اجتماعی در طراحی یک تک بنا نیز می تواند ظرفیت قابل تحققِ پیش افکن، انتقادی، تاثیرگذار و زمینه ساز به شرط تداوم داشته باشد. گرچه پروژه هایی در این مقیاس نتایج فوری در ابعاد اجتماعی ندارند؛ لیکن ، واجد تاثیرات بطئی  هستند. در پروژه خانه شریفی ها از دفتر دیگر، کارفرما درخواست خانه ای بزرگ، ویژه و شاخص  با پیشنهاد هایی نظیر ستون هایی متقارن در ایوان ورودی ،تزئینات رومی را داشت. معمار با  ایده طراحی بنایی مبتنی با اقلیم و مهمتر از آن، با در نظر گرفتن پاسخ گویی به نیاز کارفرما مبتنی بر خانه ای ویژه، پروژه را به سمتی هدایت کرد که نظر کارفرما در کنار توجه به هویت و نمای شهری تامین گردد. معمار می توانست با توجه به خواست کارفرما، طراحی بنا را نپذیرد یا تسلیم شود اما با کنشی انتقادی به ایفای نقش خود پرداخت. پروژه مهم دیگر که در چارچوب مسئولیت اجتماعی فراتر از زیبایی شناسی در قبال سکونت عمل کرده است و به فاکتور های زیست محیطی هم توجه دارد؛ پروژه ساختمان مسکونی نیاوران از شرکت مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگان است که معمار با توجه به ارزش درختان سایت، تلاش نمود تا کارفرمای طرح را مجاب کند از حق سطح ساخت مورد تائید شهرداری به جهت حفظ درختان  چشم پوشی نموده و سطح ساخت را از 13,000 متر به 11,000 متر مربع کاهش دهد. به این ترتیب حفظ درختان در طراحی این مجموعه در اولویت اول قرار گرفت. پروژه دیگر از همین شرکت ساختمان مسکونی سرو است که یکی از ویژگیهای  پروژه، حفظ و نگهداری درخت سرو چهل ساله بوده که در سایت  وجود داشت. طراحی به گونه ای انجام شد که این درخت در نمای ساختمان جای گیرد و به مهمترین شاخصه ی بنا تبدیل شود. در واقع معمار مفهوم حق به شهر را در قالب حق به درخت محقق ساخت.

توجه بر تک بنا به مثابه مسئولیت اجتماعی می تواند تا طراحی بهینه یک اتاق هم ادامه پیدا کند. یا می تواند حتی منحصر به زیبایی بصری باشد با هدف ایجاد حس تعلق در عابری که از کوچه می گذرد. رویکرد فرامتنی در معماری،  با تظاهرات فرمیک در تضاد نیست و همچنین محدود به طبقه اقتصادی خاصی هم می تواند که نباشد.

بر این اساس فضای کار و مشخصا مسکن می تواند حوزه های پر قدرتی جهت ایفای نقش مسئولانه  معمار، توامان  درحیطه حوزه عمومی (نمای شهری) و حوزه خصوصی باشد. اگر بپذیریم افراد قبل از آنکه وارد فضای عمومی و اجتماع شوند در خانه خود می بایست به "بودن" بنابر تعریف هایدگر دست یابند تا  تبدیل شهروندانی کنش محور و مطالبه محور گردند.

تصویر اول؛ پروژه "فضاهای امید" از مهدی قدیانلو است.

کتابخانه اسپانا در بافت حاشیه نشینِ مدلین، کلمبیا


احداث پله برقی با هدف احیاء منطقه حاشیه ای و ادغام  مرکز و پیرامون در مدلین، کلمبیا


سیستم حمل و نقل کابلی با هدف احیاء منطقه حاشیه ای و ادغام  مرکز و پیرامون در  مدلین، کلمبیا


پروژه یو.وی.ال دربافت حاشیه نشینِ مدلین، کلمبیا


پیشگیری از خشونت با برنامه ارتقاء شهری در منطقه محروم شهری کیپ تاوون در آفریقای جنوبی


پروژه تقاطع وارویک در اتکوینی، آفریقای جنوبی


سیستم حمل ونقل کابلی در کاراکاس


کتابخانه و مرکز اجتماعی پینچ


کتابخانه و مرکز اجتماعی پینچ


فضای عمومیِ تی آر  که پس از زلزله در یک محله حاشیه نشین احداث شده است،  هائیتی


مرکز فرهنگی رونگ . گروه معماری زاو . قشم. عکاس: سروش مجیدی


اقامتگاه دختران بی سرپرست . گروه معماری زاو . خوانسار . عکاس: سروش مجیدی


رستوران چاشت  . مهندسان مشاور منظر . بوم . نقش . ایرانشهر


مرمت و باززنده سازی روستای اصفهک . شرکت مهندسان مشاور عمارت خورشید . خراسان جنوبی


پل پیاده طبیعت . شرکت سازه های پارچه ای دیبا . تهران


نمونه ای از پروژه مسکن تجربی Previ طراحی جیمز استرلینگ James Stirling سمت چپ-ایجاد تغییرات باتوجه به خواست ساکنان سمت


نمونه ای از خانه های طراحی شده در شیلی توسط  الخاندرو آراونا


پروژه باغ آسمان سئول از ام.وی.ار.دی. وی


پارک ان پلی . معماران JAJA . کپنهاگ


باغ کتاب تهران . مهندسین مشاورهسته طراحی . تهران


پردیس سینمایی پارک ملت . مهندسان مشاور حرکت سیال . تهران


مسجد ولیعصر . مهندسان مشاور حرکت سیال . تهران


خانه شریفی ها . شرکت معماری دفتر دیگر . تهران


ساختمان مسکونی نیاوران . شرکت مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگان . تهران


ساختمان مسکونی سرو . شرکت مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگان . تهران




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
maryam zarei ( 1397/05/04 ) :
بسیار عالی

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

سنگفرش هاي خورنده ي دود؛ كاهش آلودگي شهرهاي بزرگ و مبارزه با افزايش گرمايش زمين
زیباشناسی پیکره تراشانه و پدیدارشناسانه مستراح
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت اول
پائولو سولری و آرکوسانتی؛ فیزیکِ انارشیسم
ده نكته برای شهرهای قابل زندگی: درس هایی از سنگاپور
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group