عکاس آلمانی، ولفگانگ تیلمانس Wolfgang Tillmans، یکی از
بهترین افراد برای ارائهی بیانی شفاف از تغییرات فرهنگ طراحی معاصر بود. او مسائل
زیادی را در آثارش به تصویر میکشید، اما بررسی دقیق تحول ابژهها، سیستمها و
تصوراتی که زندگی روزانهی ما را در بر میگیرند، موضوعی دائمی بود. در میان سوژههای
او، پدیدههایی بسیار مادی از جمله صفحهی نمایشگر کامپیوترها، لباسهای ورزشی و
چراغ جلوی ماشینها به چشم میخوردند و او به قدری ماهرانه آنها را به تصویر
میکشید که ما به عنوان تماشاگر، وادار به موشکافی و کاویدن معنا و مفهوم در آنها میشویم.
تیلمانس، با پیشگرفتن همان استراتژی قبلی، در سال 1997 برای گالری چیسنهیل لندن،
از سوژهای مشهورتر عکاسی کرد: عکسهایی در مرکز و اطراف شهر از هواپیمایی با
قابلیت پرواز با سرعت مافوق صوت و نسبتا سالخوردهی آن زمان، کنکورد. تیلمانس در
این باره میگفت:" کنکورد شاید آخرین نمونه از یک اختراع تکنویوتوپیایی از دههی
60 است که تا امروز قابل استفاده و کاربردی مانده است. فرم فوتوریستی، سرعت و غرش
کرکنندهی آن، حتی در این دوره نیز ذهن مردم را به همان اندازه مشغول میکند که با
اولین پروازش در سال 1969 مردم را تحت تاثیر قرار داده بود. این هواپیما، یک کابوس
زیستمحیطی بود که در سال 1962 شکل گرفت، در زمانی که تکنولوژی و پیشرفت پاسخی
برای تمام مشکلات بود و دیگر هیچ مرزی برای انسان وجود نداشت... ظاهرا برای عدهی منتخب
محدودی، تماشای پرواز کنکورد یک روتین مسحور کننده، اما یکنواخت و تاحدی کسلکننده،
و بلند شدن یا نشستن آن نمایشی عجیب و آزادانه است. یک پدیدهی نابهنگام سوپرمدرن،
و تصویری از آرزوی مغلوب ساختن زمان و فاصله بوسیلهی تکنولوژی."