معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1329
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1136
معماری دیجیتال   - 33
نظریه معماری   - 949
معماری کانستراکتیویستی   - 33
طراحي داخلي   - 893
معماری پراجکتیو   - 32
سازه های شهری   - 858
طراحی پارامتریک   - 29
تکنولوژی ساخت   - 838
بحران آب   - 28
مرزهای معماری   - 767
هنر روسیه   - 28
معماری حوزه عمومی   - 725
اکسپو میلان 2015   - 27
المان شهری   - 693
پاویون های سرپنتین   - 24
نگاه نو به سكونت   - 682
پداگوژی   - 24
نظریه شهری   - 679
باهاوس   - 22
کلان سازه   - 598
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 523
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پایدار   - 513
معماری مجازی   - 20
منتقدان معماری   - 482
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری تندیس گون   - 448
فیلوکیتکت   - 20
معماری مدرن   - 446
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 432
پردیس ویترا   - 18
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 431
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
آرمان شهرگرایی   - 428
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری منظر   - 422
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری شمایل گون   - 418
مدرنیته؛ از نو   - 15
روح مکان   - 415
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحی صنعتی   - 407
معماری ـ موسیقی   - 14
باز زنده سازی   - 370
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 351
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 333
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
تراشه های کانسپچوال   - 333
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 304
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماریِ توسعه   - 300
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 274
درس گفتارهای اتووود   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 260
اقتصادِ فضا   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 247
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 7
معماری ارزان   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 241
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
محوطه سازی   - 237
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
بنای محدود   - 220
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 208
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 204
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 187
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 158
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 145
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 142
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 132
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 131
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 127
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
گرافیک   - 111
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ژاپن   - 110
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
طراحی مبلمان   - 94
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 63
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 4
معماری هند   - 62
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
معماری چین   - 61
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ترسیمات معماری   - 57
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
گفت و گو با مرگ   - 49
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
ویرانه ها   - 48
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و هنر انقلابی   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
مدارس معماری   - 39
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
زاغه نشینی   - 39
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 45
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 5
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 20
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -339
صنعتی   -100
فرهنگی   -304
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
معماری اشعه ایکس: مدرنیسم و بیماری سل
اتووود سرویس خبر:   سام سمیعی
1398/05/31
مـنـــــــبـع : http://volumeproject.org/x-ray-architecture-beatriz-colomina/
تعداد بازدید : 135

در سلسله عواملی که موجب به شکل‌گیری روح مدرن معماری شده‌اند، بهداشت، عاملی ضروری برای تحقّق زیستگاه و شهری سالم‌تر، به شکل انکارناپذیری در بالای فهرست قرار می‌گیرد. با نشر کتاب معماری اشعه‌ ایکس X-Ray Architecture، بئاتریس کلُمینا Beatriz Colomina، تاریخ‌شناس و تئوریسین معماری و استاد دانشگاه پریینستون، سعی می‌کند این حقیقت را به عنوان سنگ بنایی که بیش از آن که ناشی از روحیه‌ی نوآورانه باشد مربوط به ترس از مرگ و یک ناخودآگاه سرکوب شده است نشان دهد. آیا معماری مدرن به اندازه‌ی دوران باروک پرشور و هیستریانیک است ؟

نوازندگان بهشت، به فرانسوی:  Les Musiciens du Ciel فیلمی به کارگردانی جورج لاکمب George Lacombe  که مربوط به زمان قبل از شکست فرانسه در سال 1940 است، آرشیوی باورنکردنی از ساختمانیست که در پایان جنگ جهانی دوّم دیگر مانند قبل نیست: شهرپناه، به فرانسوی: the Cité de refuge نخستین اثر مهم لوکوربوزیه در پاریس و همچنین اوّلین ساختمان مسکونی آب‌بندی شده با نمایی شیشه‌ای به مساحت هزار متر مربع و بدون هیچ بازشویی. مایکل مورگان Michael Morgan نقش داوطلبی از سپاه رستگاری Salvation Army را بازی می‌کند و یک اوباش پاریسی را پیش از آن که مبتلا به بیماری بی‌نام و نشانی که موحب به سرفه‌های مزمن بشود نجات می‌دهد. فیلم شامل دقایق بسیاری روبرو و بخصوص درون ساختمان که بواسطه انفجار بمب در ایستگاه اوسترلیتز Gare d’Austerlitz بشدّت آسیب دیده است می‌شود. هدر دادن هروئین برای یک ملودرام مسیحی شرایطی را ایجاد می‌کند که در آن پیروزی متعلق به ایثار و چشم‌پوشی از خود است. اما در پیش زمینه داستان دیگری هم در حال شکل‌گیری می‍‌‌باشد: ارتباطی ضمنی بین بیماری سل و محیط مدرن مؤسسه‌ای که یونیفرمش را بر تن دارد.


رنجی سرکوب شده

حتّی اگر هدف بئاتریس کلُمینا از پیش کشیدن این فیلم نشان دادن ارتباط بین آسیب‌شناسی و فرم معماری، که کارهای اخیر آن سعی در مرتبط کردن آن دارند، نباشد با این وجود مثال‌های شفاف‌کننده فراوانی را ارائه می‌دهد. معماری اشعه ایکس مملؤ از مثال‌هایی است که بیانگر ارتباط بین بیماری سل و ضرورت جنبش مدرن می‌باشد. معماری یکی از حوزه‌هاییست که ترس از این بیماری واگیردار در آن بشکلی کاملاً محسوس نمود می‌یابد. کلمینا خطی مستقیم بین زبان معماری و بهداشت وسواس‌گونه‌ای که سازنده، و البته تجدیدپذیر بود ترسیم می‌کند.

بنابراین این گونه بنظر می‌رسد که از ساناتاریوم‌ سوییس (مکانی برای بستری کردن بیمارانی با بیماری‌های طولانی مدت و بخصوص سل در اواخر قرن نوزدهم) تا تعمیم آیین شفافیت در کارهای میس ون ‌در روهه  یک روان‌نژیدی ضد باکتری گرا موجب پیدایش فرم‌های معمارانه شده است. کتاب، هرازچندگاهی با بیانی طنز، منشاء بهداشت را در برخی از اصول مدرن یادآور می‌شود. استفاده از رنگ سفید و لوله‌های استیل پیش از آنکه تبدیل به نشانه‌های خوش‌سلیقگی شوند در بیمارستان‌ها مورد استقاده قرار می‌گرفتند. اما آنالیز او حتّی پا را فراتر گذاشته و به قسمت های خاصی نفوذ می‌کنند. وحشت از باکتری تنها وسواس ابتداییست که مدرنیته را، مدتی پس از ضرورت آن، به سمت تحققش سوق می‌دهد.

امری که در آغاز به شکل یک روان‌نژیدیِ جمعیِ ساده ظاهر شده بود، به مرور زمان تبدیل به زخمی سرکوب‌شده  گردید و تأثیرش به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، چراکه هیچگاه مورد بررسی و توضیح قرار نگرفت. در اینجا کلُمینا نقش یک روان‌شناس را برعهده می‌گیرد و به آرامی میزان انکار و عواقب آن رانشان می‌دهد. او به بررسی معنایی و نمادین تغییرات در بین پیش‌گامان مدرنیته می‌پردازد. با نشاندن آنها درکنار یکدیگر به طرق مختلفی بیان می‌کند که چگونه نگرانی وسواس‌گونه‌ی آنها در ارتباط با سلامتیشان موجب پیدایش ارتباط آنها با فرآیند ساخت شده است: چارلز و ری ایمز Charles and Ray Eames  و یافته‌های اورتوپدیکشان، لوکوربوزیه و آیین بدن، تندرستی در روش استاد کالیفورنیایی با ریچارد نویترا Richard Neutra و تعادل نورولوژیک با آدولف لوس Adolf Loos. در خلال حکایاتی در ارتباط با معماری که تحت تأثیر خودبیمارانگاری (هیپوکندریا) کار می‌کند زاویه معکوس پزشکی-روانی تمایلات معماری ظاهر می‌شود.

مسری بودن این بیماری با منشاء باکتریال موجب شد تا سوژه‌های عفونی و آلوده به‌ناچار حذف شوند. در نقطه اوج شیوع سل در پاریس، این بیماری دلیل یک سوّم مواردی که منجر به مرگ می‌شدند بود. با وجود اینکه نگهداری بیماران مبتلا به سل در مکان‌های دورافتاده اطرافیان آنها را از ابتلا به این بیماری نجات می‌داد، اما میزان اهمیّتی که به درمان آنها قرار گرفتن در معرض هوای تازه و نور آفتاب داده می‌شد بیانگر کمبود میزان دانش و عدم توانایی در اتّخاذ روشی مناسب برای مواجه با علل اصلی بیماری بود. به کمک استدلال قیاسی، این روش درمان تلاش می‌کرد تا با قرار دادن بیماران در محیط‌های سالم موجب بهبود وضعیت آنها شود. انتخاب این فرضیه بود که موجب افزایش تعداد ساناتوریوم‌ها شد و تا قبل از عمومی شدن آنتی‌بیوتیک‌ها در سال 1940 رونق داشت. همین روش نهایتاً به حجم وحشتناک مرگ‌ومیر پایان داد، نه مراقبت‌هایی که در موسسات تخصصی انجام می‌شد.


ناودانی برای اجساد

ساناتاریوم و داستان‌های پیرامون آن برای کلُمینا منشاء خیال مدرنیستی بود، منبعی اساسی برای اصول و قوانین آن. او به شکلی جدی با توجّه به انگاره‌های میشل فوکو به بیان روش‌های گمراه‌کننده این مؤسّسات، که در آن زمان برای کشوری مانند سوییس نقش یک صنعت واقعی را ایفا می‌کردند می‌پردازد: انتخاب قوی‌ترین و تنومندترین بیماران برای بهبود بخشیدن به آمار درمان و مهم‌تر از آن، سیاست این مؤسسات  در ارتباط با بیمارانی که با گذشت زمان مریض‌تر و ضعیف‌تر می‌شدند مبنی بر رها کردن آنها در قسمت‌های مخفی مؤسسه و تنفس در فضای زیرزمین‌ها و انبارها. جسد مردگان هرگز دیده نمی‌شد. رمپ‌ها و ورودی‌های مخفی امکان تخلیه آنها را بدون نقض جوانب مشتری‌مدارانه فراهم می‌آورد. در داوس حتّی مسیرهای ناودان مانندی برای پرتاب کردن و غلتاندن جنازه‌ها روی شیب کوه نیز وجود دارد.

ارتباط و همبستگی بین مدرنیزاسیون و بهداشت تا نیمه‌ی اوّل قرن بیستم نیز ادامه می‌یابد، تعبیه‌ی هوای پاک تبدیل به یک هدف مهم در طراحی معماری و طراحی شهری می‌گردد. در همین بازه‌ زمانیست که فاصله گرفتن شهروندان از آلودگی‌های صنعتی اهمیّت دوصد چندانی می‌یابد.

اتّفاقی که در ارتباط با رابطه‌ی بین پزشکی و معماری رخ می‌دهد بسیار شبیه است به آنچه که اغلب در تعامل بین صنعت نظامی و جامعه مدنی شاهد آن بوده‌ایم، به محض آنکه جنگ به پایان می‌رسد، ساخته‌ها و اکتشافات ارتش در خدمت به جامعه‌ مدنی قرار می‌گیرد. به شکلی مشابه، تفکر ساختمان‌سازی مدرن نکات و قوانینی را در نظر می‌گیرد که اولین بار در بیمارستان‌ها شکل گرفته و سپس بسط داده شده است. تلاش کلُمینا در ارائه‌ی مطالبی مفصّل درمورد آسایشگاه‌ها نشأت گرفته از باور وی مبنی بر قابلیّت انتقال مکانیزمی که توانایی اعمال شدن در موارد دیگری را داراست می‌باشد.


توهم شفّافیت

با کشف اشعه‌ی ایکس که ار آن به شکل گسترده‌ای در تشخیص بیماری سل استفاده می‌شد، تصور انسان از شفافیت به عنوان نمودی از پیشرفت ارتقاء یافت. لازم بود تا شخص بر روی سکویی کریستالی ساخته شده از دیواره های بازتاب‌دهنده و نیمه شفاف قرار بگیرد و تنها یک بار از داخل محفظه‌ای غار مانند بگذرد. در اینجا باز هم با مسئله‌ی قرار دادن پرکتیس معماری در معرض بستری خیالی مواجهیم. معماری شیشه‌ای برگرفته از چه تصوری بازنمایی‌های خود را ترسیم می‌کند؟ کلُمینا سعی می‌کند تا به وسیله‌ی مرتبط کردن اکتشاف اشعه ایکس و استفاده از شیشه در معماری به شفافیت [به عنوان یک امر] مدرن اعتباری مجدّد ببخشد ونشان دهد که آن به کلّی فراموش شده است. درست مانند اتّفاقی که به موجب وجود وسواس در ارتباط با سلامتی رخ داده بود، این یک مسئله‌ی آشکارکننده در مورد تأثیرات یک فنّاوری پزشکی جدید شمرده می‌شود، درک جدیدی از آنچه به آن خصوصی یا عمومی گفته می‌شود. تصاویر اوّلیه‌ای که به کمک اشعه ایکس به عمل آمد به عنوان دخالت و نقض حریم خصوصی بدن انگاشته شد. کسی که این تصاویر را به معشوقه خود نشان می‌داد، به مثابه شخصیست که امروز تصویر جسورانه‌ای از خود برای معشوقه‌اش می‌فرستد. چنین شرایطی می‌تواند به معماری نیز منتقل شود. جوانب منفی وضوح و شفافیت معماری مدرن به این وسیله آشکار می‌شود. بدین شکل کلُمینا با تلاشی مداوم سعی در واسازی، به معنای دریدایی آن، و ساختارشکنی اصیل‌ترین و پایه‌ای ترین مفاهیم مدرنیته در معماری دارد. در این صورت، شفافیت نهایتاً بیشتر از آنکه مربوط به وضوح و کلیّتی نوری باشد، متعلّق به دنیای بازتاب، وهم و شبحی از زرق‌و برق‌هاست.


بخش پایانی این کتاب انتقادی، سرانجام ما را دعوت به اندیشیدن پیرامون دستاوردهای جدید در حوزه پزشکی و تأثیری آنها بر معماری معاصر می‌کند. چراکه این مناظره بین حوزه‌ی عمومی و خصوصی همواره ادامه دارد. علم پزشکی نانو و یا روش‌های نوین تصویربرداری در هزاره‌ی سوّم چگونه در فضا‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم نمود پیدا می‌کند؟ چگونه و به چه شکل خود را در برابر آسیب‌های جدید فیزیکی و روحی محافظت خواهیم کرد؟ نویسنده بر آن اعتقاد است که به‌جای تعجیل در پاسخ دادن به این دسته از سؤالات ابتدا باید جوانب و شرایط مشکل را به دقّت بررسی کرد.


کتاب معماری اشعه ایکس، به طور خلاصه، در ادامه‌ی بازتابی که از بینال طراحی استانبول در سال 2017 پا گرفته بود قرار می‌گیرد، جایی که بئاتریس کلُمینا و مارک ویگلی Mark Wigley متصدیان آن بودند. به مسئله‌ی منفی بودن طراحی و نا سالم بودن آن به طور صریح اولین بار در آنجا اشاره شد. بنابراین هم‌اکنون کلُمینا در حال پیشبرد تحقیقی در ارتباط با فاش کردن ناخودآگاه جمعی ماست که نه‌تنها ادراک ما از اهلیت، بلکه به بیانی تعمیم‌یافته‌تر فرم مدرن را هدف قرار می‌دهد. شاید بتوان هدف این کتاب را اینگونه بیان کرد: آنالیز انتخاب‌های زیبایی‌شناسانه بنیادین چیزهایی که استقاده می‌کنیم و فضایی که اشغال می‌کنیم.


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب


تصاویری از کتاب




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ معماریِ ایکسْ رِی ـ بئاتریس کولومینا
بئاتریس کــُـلـُمینا و رسانه های اجتماعی؛ پارادکس نظارت بزرگ و خودْ طراحی کوچک
بئاتریس کلمینا؛ هستی شناسی تختِ خواب و آینده خانه ها و شهرها
هنر گفت و گو ـ متالوکس با بئاتریس کلومینا . قسمت اول
هنر گفت و گو ـ متالوکس با بئاتریس کلومینا . قسمت دوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group