معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1411
جهان علمیْ تخیلی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1377
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1050
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 970
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 907
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 892
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 823
معماری کوچک مقیاس   - 19
مرزهای معماری   - 815
معماری و نقاشی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 751
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 750
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 745
معماری و روانشناسی   - 17
معماری و سیاست   - 658
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 571
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 545
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 484
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 478
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 473
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 463
معماری و ادبیات   - 11
معماری منظر   - 461
معماری جنگلی   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 406
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 389
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 386
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 383
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 336
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 317
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 291
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 274
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 253
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 227
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 208
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 203
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 197
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 189
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 187
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 180
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 152
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 146
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 144
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 130
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 130
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 115
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 109
معماری خوانی   - 6
معماری و فاجعه   - 103
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 80
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 65
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 64
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 60
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 59
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 53
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 49
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 49
طراحی مُد   - 4
معماری کانستراکتیویستی   - 45
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری دیجیتال   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
فیلوکیتکت   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری فضای داخلی   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و رسانه   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 1
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 24
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -787
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -379
صنعتی   -103
فرهنگی   -333
گالری   -85
پاویون   -265
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -156
ویلا   -7
اموزشی   -134
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ مازیار مظلومی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1398/07/18
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 308

چند سالی پیش به اختصار از معروف ترین اثر رابرت ونتوری نوشته بودم. از خانه مادر و از نقد حرفه ای و تئوریک او به معماری مدرن، به بی مکانی، بی زمانی، تحمیل به کانتکست، هویت سازی های فرمی و عملکردی و... حالا احتمالا به سبب درگذشت معمار و برای این ویژه نامه ابتدا فکر کردم کمی مرتبط تر با آثار خود او چند خطی بنویسم. در نیمه راه متوقف شدم و باز اندیشیدم شاید کمی شخصی تر و در رابطه ما و ونتوری به عنوان یکی از معدود معماران مولفی که هم عصر ما زیست هم بتوان نوشت. لااقل برای شروع. شاید این برای یک معمار و معلم سابق قدری هم مناسبتر باشد تا در حاشیه بایستد و شخصی تر حرف بزند. اینطور ادب سابق بودن هم محفوظ تر است.
به نظرم دوست داشتن رابرت ونتوری تا حد زیادی هم آموختنی است. شخصا و به تدریج  یاد گرفتم که رابرت ونتوری و آثار و افکارش را دوست بدارم. و معترفم که این روندی ساده و پیوسته نبوده است. آثار ونتوری در مقام حرفه ای کمتر تمجید شده اند و در مقام تئوری بازْخوردهای بسیار متفاوت و گوناگونی یافته اند. از نخستین آثار نسبتا معروف تر او جفت خانه گیلد ـ یک بلوک آپارتمانی برای سالمندان ـ تا خانه مادر، هر دو در زادگاهش فیلادلفیا، او همواره بحث برانگیز و برای جریان غالب معماری عمدتا دوست نداشتنی بود. در زمانه ای که سلایق معماران درگیر گونه ای مدرن دگماتیست بود- گاهی ارتودوکس تر و گاهی تحت تاثیرات تکنیکی و سرمایه ای بازتر و حتی در نگاه اول غلط انداز، در روزگار قابهای فلزی و صفحه های شیشه ای، در روزگار مینیمالیسم و "کمترْ بیشتر است" افراطی، ونتوری بازی های زبانی خود را در انداخته بود.
دستگاه زبان و معماری او بازتابی از سرزندگی و نوعی انسانْ وارگی است و نیز انواع تظاهر تاکید شده و عامدانه علیه استانداردهای جهانشمول آن هم مبتنی بر پایه های تئوریکی که برای تالیف و معرفی آن تلاش زیادی صرف کرده بود.
او در عمده آثار حرفه ایش با زبان حتی تشدید شده تری به نقد انگاره های معماری مدرن پرداخته است. نگاه کنید به نمای  پر از گلهای درشت قرمز و سفید  و زمینه سبز بر ساختار جعبه ای “Best Products Catalog Showroom” که  بسیار فرای یک اثر معمول، بلند و عیان به تمسخر سلیقه آنگاه همگانی شده مدرن می پرداخت. یا حتی در آثار خردتر مثلا صندلی  ملکه اَن و آن نقاشی های دو بعدی کاملا معمولی با رنگهای نه چندان مورد علاقه برای مدرنیستها، آنجا که مفهوم "بازخوانی و بازآفرینی تاریخی " مدرن را به چالش اساسی و مبنایی می کشید. 
نکته  اساسی دیگر اینجاست که این خارق عادتها مسلما آثاری "موفق"  ارزیابی نمی شدند. اغلب نقدهایی که وارد می شد از حدود بچه گانه، کارتونی، پیش از نقد و غیر حرفه ای فراتر نمی رفتند. چونان شعر زبان شرقی در پیش انسان عامی مغربی. برای آرشیتکت هایی که شیفته در بی زمانی و بی مکانی بودند و به گریز از سمبولیسم قابل درک فارغ از بنیان های انتزاعی و در هم ریختگی مرزهای فرم و عملکرد عادت کرده بودند ونتوری دوست داشتنی نبود. در حقیقت از دید آنها او بی آنکه یک سنت گرا باشد با اساس معماری مدرن در می پیچید؛ و ادراکات مدرن را مورد شماتت قرار می داد و با لهجه ای که عامدانه به مرور غلظت هم می یافت زیبا شناسی آن را به چالش می کشید.
خودش قائل به این نبود که پست مدرن است یا حتی اینکه چون پیامبر روشنگر بت شکنی، به تمام، مقابل مدرنیسم و معماری مدرن ایستاده است. کتاب "تضاد و پیچیدگی در معماری" را ملاک قرار دهیم و به برخی کلمات خودش رجوع کنیم شاید نسخه معتدل تری از او بیابیم. معمار و تئوریسینی که  تنها مباحث خود را در مقابل مدرنیسم ارتودوکس طرح و متاع خود را در گوشه بازار بزرگی عرضه می کرد. شاید به این قصد که نشان دهد معماری دیگری هم ممکن است و می توان گونه ای زیبایی شناسی رها از خطوط مستقیم و صفحات سرد را هم تصور کرد. یا شاید راهی هم به جز تن دادن به الزام بی تاریخی و بی مکانی باقی باشد. و از این دست...اصلا منظورم این نیست که جامعه معماری و جریان غالب پیام او را همین قدر مشفقانه دریافتند؛ یا اینکه برای این نقدهای او حتی اندکی مشتاق بودند. البته ترجیح آن بود که به همان کلیشه های رایج ضد مدرن، رادیکال، زمانه ستیز و از این دست پناه برند.
در کتاب " آموختن از لاس وگاس" به سال 1972، او سعی کرد به مثابه یک اصلاح جو به جوانبی از نقاط ضعف معماری و شهرسازی مدرن چندان که می فهمید اشاراتی کند. پیشنهاد برجسته و مشخص او در این مطالعه درک و تعامل سازنده با کانتکست و بافت بود. جایی که در اولین قدمها این را طرح می کند که علیرغم همه ضعفها و ایرادات اساسی، جانمایی های پراکنده و بی نظم بناها، پارکینگها، فروشگاهها و قمارخانه ها و کازینوها و لکه های دیگر، لنداسکیپ موجود واقعا آنجاست که بماند.  پذیرش آنچه موجود است به عنوان فکت و واقعیت و تلاش برای تعامل با آن و حداقل آغاز از آن، عمده بحثی است که در کتاب شرح می شود. این زاویه دید در زمانه ای جلب توجه می کرد که در بین متخصصین نگاه غالب این بود که نوع این بلوارهای محوری و اصلی در اکناف و اطراف شهرهای ایالات متحده منجمله همین نمونه نواره لاس وگاس عمیقا و اساسا غلط و اشتباه و غیر قابل درمان هستند، و چاره ای جز تغییر و بازطراحی کامل آن با همه حواشی نیست. کنار هم آمدن همین خطوط بود که کم کم کمک کرد تا ونتوری به عنوان یک معمار و تئوریسین شورشی برند و معرفی شود.
از سوی دیگری، جذاب ترین راه ارتباطی که ونتوری با کانتکست و بافت یافته بود سمبولیسم بود. به زعم او معماری موفق می بایست که "سمبولیسم بومی" یک بافت مشخص را بازگو کند. منظورش مشخصا شیوه های سنتی معماری، تکنیکهای عمومیت یافته در یک بافت و سبکهای محلی بود. او احتمالا اولین معمار مهم آمریکایی باشد که آگاهانه و با گام و صدای بلند از معماری سنتی آمریکای سفید به عنوان یک الگو، منبع الهام و نقطه عزیمت یاد کرده و نیز از ضرورت طراحی معماری مبتنی بر بافت.
در همین" آموختن از لاس وگاس" اشارات واضحی وجود دارد به جریان غالب روز که معماری محلی طبقه متوسط آمریکایی را دوست نداشتنی و بی طعم و بی روح می دانست و هیچ علاقه و حتی آمادگی ذهنی برای بازخوانی و درک و به محک گذاشتن  آن علیه قواعد و اصول یک معماری آزموده و لااقل از لحاظ عملکردی کارآمد را هم نداشت. معماری ونتوری یا آنکه برای ما نقل و از سوی ما تخیل می کند از جهاتی در مقابل سادگی و عریانی معماری دهه های 50 و 60 و حتی 70 پیچیده است. نماهای ساده و مینیمال و فاقد ارجاعات مشخص معماری مدرن از دید ونتوری به هیچ اندازه قابلیت تعامل با مخاطب و بافت و ساکنین بناها را نداشتند. او این سمبولیسم مجرد نهفته در معماری مدرن را نمی پسندید و در مقابل از سمبولیسمی سخن می آورد که توسط طبقه متوسط و ساکنین بنا قابل فهم و توضیح باشد. دارای ارتباط با تجربه تاریخی  محیط و حتی یاد و خاطرات انسانهایی که آن گذشته نزدیک را زیسته اند. گونه ای ارجاع شجاع و صریح  و هویدا به نوستالژی. 
او به خوبی می دانست که معماری او احتمالا هیچگاه یادمانی و مانیومنتال نخواهد بود، اما ترجیح داده بود که معماریش با مردم محلی و ساکنین واقعی ارتباط عاطفی برقرار کند و این ارتباط شخصی شده معماری او با عامه برایش به مراتب مهم تر و اساسی تر بود. در روزگار ارزش بودن معماریهای امضا دار و سبکهای تعریف شده فرمی و علیرغم اینکه چند جایی اشاره کرده بود که طبیعتا حتی مثل هر آرشیتکت تازه کاری می داند که معماری که با دایره لغات مشخص یک آرشیتکت تعریف نشده باشد و فاقد امضای فرمی باشد یک علامت ضعف بزرگ تلقی می شود، ولی او عمدا و به دقت از این پرهیز داشت. این هم بر زیبایی او افزون که همه اینها را فدای تلاش برای یافتن و ارائه بهترین راه حلهای معمارانه مشخص برای بافت و سایت و مردمی مشخص کرده است.
علاقه اش به غنای درونی و سمبولیسم به خوبی در آثار او قابل درک است. منجمله در اثر ضمیمه گالری ملی لندن، به سال 2006 که هنرمندانه، بسیاری از المانهای موجود را در طرح خود به بازی می گیرد، بنْ مایه ی موجود را تا حد زیادی حفظ می کند اما ضمیمه او کاملا و واضحا قابل تشخیص و متمایز است و حال و هوای خود را دارد. نورگیرهای سقفی متنوع و پلانهای نا متقارن و غیر منتظم و در عین حال با بافت موجود اثر کاملا سازگار و همخوان. این شاید بهترین اثر ونتوری بعد از خانه مادر است؛ مشابه تجربه ضمیمه موزه کالیج اوبرلین اوهایو.
او و دفتر طراحیش بیشتر وقتشان را صرف طراحی و ساخت خانه هایی کردند که به سادگی شبیه یک خانه باشند؛ ایستگاههای آتش نشانی که شبیه یک ایستگاه آتش نشانی باشند و بیمارستانهایی که شبیه یک بیمارستان: یک سیکل تمام کابوس برای مدرنیسم و نظام مسلط معماری. 
مرور تصویری و حتی خلاصه ترین نگاه به آثار رابرت ونتوری هم به خوبی می نمایاند که چگونه تاریخ، سمبولیسم و حتی سطحی از تزئینات، در معماری او به هم آمیخته اند. با اینکه شیوه بازنمایی و بازخوانی تاریخی او هم خوانی با روش معماران مدرن نداشت، اما او به تقلید عینی و تکرار نعل به نعل هم نمی پرداخت؛ و گونه ای از سمبولیسم به تعریف خود را میانجی قرار می داد. نوعی معماری مرکب که قطعات گذشته، سمبولیسم بومی، متدهای مرسوم معماری محلی و البته ایده های تکمیلی و انسجام بخش، خودشان قطعات آن بودند. 
کم کم  موجی از معماران و منتقدان، او را و خودشان را در کنار و یا مقابل جریان مسلط تعریف کردند؛ چارلز مور،الن گرینبرگ، رابرت استرن و دیگران. آنها کم کم با نامی شناخته می شدند: پست مدرن ها؛  که البته چندجایی از اطلاق آن به خود خیلی راضی به نظر نمی رسند و نشانه  تایید آمیزی بر ان اضافه نمی کنند. 
به هر روی، آن روزی که صفاتی مانند سبک جهانی، استانداردهای عالم شمول، "رادیو هایی که در همه قاره ها خوب کار کنند" و... سکه های رایج بودند، کلید واژه های ونتوری "حس شهر"، "حس محلی"، بافت، سنت های منطقه ای، خرده تاریخ های محلی و خاطرات محیط بودند. در زمانی که کم کم حتی جرات تئوریک طرح این دستگاه جدید فکری پیدا شده بود که فهم تاریخ ناممکن است، او و حلقه ای که کم کم شکل می گرفت به این فهم دامن می زدند که این تاریخ و خرده تاریخ ها و تاریخهای محلی هستند که مردمان را در ناخودآگاه و بی حرف و بی استدلال در کنار هم قرار می دهند. و معماری موفق آن است که تاریخ و گذشته خاص بافت را بسیار جدی بگیرد؛ و بهایی بالا بدان بدهد. حتی بیشتر در نسبت با روایت و درک شخصی شده خود معمار از آن محیط و بافت.
داستان من از رابرت ونتوری البته شاید بیش از اندازه شخصی شده و دستچین شده و بدون ارجاعات لازمه یک مطلب علمی باشد؛ اما از چشمی این شاید نقطه تماس مطلوبی با وجوه اساسی تلاشهای معمارانه و جهدهای تئوریک او نیز هست. جایی که احترام بزرگی برای او و آثارش بر می انگیزد. جایی که با حوصله و پیوسته بر خلاف جریان حرکت می کند؛ صبر نمی کند تا موجهای بزرگ به ساحل خورده باشند، صبر نمی کند تا موجها برگشته باشند اما در عین حال اسیر اطلاقات شورشی و ستیزه جو و رادیکال و ضد مدرن هم نمی شود. آنقدر با مدارا به کار وعرضه تئوریک خود می پردازد تا آنکه جهان معماری قدرشناسانه و در روز و زمان درستی، آن متاع را می خرد و در این معامله کمترین ضرری نمی کند.

بقیه مقالات این مجموعه را می توانید اینجا مشاهده و مطالعه فرمایید.

روی جلد کتاب از لاس وگاس بیاموزیم


خانه گیلد


نواره لاس وگاس


رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون نشسته بر صندلی کویین اَن


گالری ملی لندن


Best Products Catalog Showroom




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ رابرت ونتوری و معناشناسی انتقادی کتدرال
تناقض ها و پیچیدگی ها؛ تئوری پیچیدگیِ نزد رابرت ونتوری و جین جیکوبز
کتابخانه اتووود ـ از لاس وگاس بیاموزیم ـ رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوری های پیچیدگیِ ونتوری و جیکوبز ـ پیتر.ال.لورنس ـ برگردان سروش خانی ـ بخش اول
رابرت ونتوری و رویکرد نمادگرایی تاریخی در معماری پسامدرن ـ تابان قنبری
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group