معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1683
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1573
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1145
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1127
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1045
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1040
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1011
پداگوژی انتقادی   - 14
مرزهای معماری   - 1002
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 907
فرهنگ نفت   - 13
المان شهری   - 858
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
نظریه شهری   - 825
طراحی جزییات   - 12
معماری و سیاست   - 795
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 748
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 715
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 713
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 641
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 632
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 603
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 594
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
آرمان شهرگرایی   - 578
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی صنعتی   - 569
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 547
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 545
معماری خوانی   - 9
معماری تندیس گون   - 543
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 536
معماری تخت جمشید   - 8
معماری شمایل گون   - 525
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماریِ توسعه   - 489
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
باز زنده سازی   - 484
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 435
تز 1400   - 8
معماری یادمانی   - 389
معماری و جنگ   - 7
طراحی نئولیبرال   - 382
معماری آمریکای جنوبی   - 7
معماری سبز   - 378
اینستالیشن های شهری   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 350
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 349
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 324
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 311
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 303
منبع شناسی اتووود   - 7
محوطه سازی   - 294
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 264
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 253
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 243
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 224
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 212
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 192
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن روستایی   - 176
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ژاپن   - 169
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 167
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 165
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 161
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 161
معماری استرالیا   - 6
معماری ایران   - 157
فمینیسم   - 6
بلندمرتبه ها   - 136
ده پرسش از دو معمار   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
اکنی استودیو   - 5
ویرانه ها   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری چین   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری مذهبی   - 87
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری جنگلی   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری اروپا   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری هند   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
معماری دیجیتال   - 66
معماری و انسان شناسی   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و دشت   - 3
پداگوژی   - 59
معماری و آسمان   - 3
معماری آسیا   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و نقاشی   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 57
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی مُد   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
آنتروپوسین   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و ادبیات   - 48
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
هنر روسیه   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
فیلم های اتووود   - 2
باهاوس   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و گیم   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری بیابانی   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و رنگ   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و آب   - 34
معماری مدارس   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری مجازی   - 30
جنتریفیکیشن   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
سایبورگ   - 2
پاویون های سرپنتین   - 27
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری پساصنعتی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری آمریکا   - 22
سایبرنتیک   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
ان اف تی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
متاورس   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری آفریقا   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و سلامت   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و کوه   - 17

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 19
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 18
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنسامبل استودیو   - 2
سورِ فِهْن   - 6
آنیش کاپور   - 8
سوزان سانتاگ   - 10
آی وِی وِی   - 34
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیگرو بان   - 34
اتوره سوتساس   - 8
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد برتینسکی   - 1
فرانک گهری   - 50
ادوارد سعید   - 17
فرانک لوید رایت   - 45
ادوارد سوجا   - 10
فرای اوتو   - 10
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فردا کولاتان   - 2
ادولف لوس   - 9
فردریک جیمسون   - 4
ارو سارینن   - 29
فرشید موسوی   - 3
اریک اوون موس   - 14
فمیهیکو ماکی   - 4
اریک هابسبام   - 2
فیلیپ جنسن   - 7
استن آلن   - 4
گابریل کوکو شنل   - 2
استیون هال   - 32
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گرگ لین   - 7
اسنوهتا   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
لئوپلد بانچینی   - 2
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 24
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -873
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -472
هتل   -83
فرهنگی   -368
ورزشی   -68
پاویون   -302
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -268
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -249
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ کاوه بذرافکن
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1398/07/19
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 903

بیست و هفتم شهریورماه 1397، خبر خاموشی یکی از ستاره­های جریانی که بعدها "پسا مدرن" خوانده شد منتشر شد. "باب" مرد. خبر طبق معمول کوتاه بود ولی در سایه­ی پیرمرگی، ناشناسی میان نسل­های جوان و در تلاطم زندگی این روزهای جهان ما کمتر بازنشر یافت. شاید در سرزمین ما "شومن­ها بیشتر از فیلسوف­ها" و سیاره­ها بیشتر از ستاره­ها چشم­نوازند و این­جا تضادهای ذاتی و درونی هستند که پیچیدگی­های ما را می­سازند.
اگر بخواهیم تنها یک عبارت در مورد ونتوری بگوییم، "پیچیدگی و تضاد" کفایت می­کند. پیچیدگی و تضاد در معماری 1966، آموختن از لاس وگاس: نمادگرایی فراموش شده­ی فرم معماری 1977 انتشاراتی است از او که به­عنوان کتاب­های خواندنی دانش معماری و طراحی شهری دانسته می­شوند و با توجه به این­که سال­های زیادی از چاپ­شان گذشته است ولی بازنشرهای­شان هنوز در زمره­ی پرفروش­های کتاب­های دانشگاهی شمرده می­شوند. کتاب­های دیگر و کمتر شناخته شده­ی شمایل­نگاری و [جهان] الکترونیکی در معماری تکوینی 1996، معماری به­مثابه نشانه­ها و دستگاه­ها برای زمان شیوه­گرا 2004 نیز از دستاوردهای نوشتاری اوست. نوشتارهای او موفق شده­اند جریانی نو را در معماری­نویسی و معماری نوشتنی نشر دهند.
اگر با نگاهی انحصاری به معماری بنگریم؛ معماری در ذات زیستی خود ساختن، ساختن و فَّر فن­ساختی از ماده برای زیستن در گاه­ شهرنشینی است. این مفهومِ معماری در گذر زمان به مرور تغییر می­پذیرد و در روندی تکاملی مفهوم خود را وسعت می­بخشد. در این مسیر، از قرن اول ق.م. De architectura [ی] ویتروویوس نوشتار توصیفی منسجم و مبسوطی در ده بخش منتشر می­کند که نشان دهنده ی زمینه­ی ورود کلام و نوشتار به ­دامنه­ی دانشی معماری است، این مسیر روز به روز غنی­تر می­شود و ادبیات سهم جدایی­ناپذیری از گفتمان معاصر معماری به خود اختصاص می دهد، در واقع می­توان گفت متن نیز به دست­مایه­ی ماده­ی فنْ­ساختی معماری بدل شده است.
وقتی به سال­های 1960 م. در حوزه­ی معماری (و بسیاری از حوزه­های فرادست) می­نگریم با نوشتارها، رساله­ها، مقالات و مصادیق مفهومی معمارانه تاثیرگذاری مواجه­ایم. به نظر می­رسد این تاثیرگذاری برخاسته از کاسته شدن از شتاب انقلابی، شور رمانتیک و نخبه­گرایی جنبش مدرن و افزایش مطالعات و پژوهش­های معماری، کثرت­گرایی و تنوع نهادهای حرفه­ای و دانشگاهی است. روند ابتدایی این جریان تا جنگ دوم جهانی، خیلی زود دستاوردهایی را به بار می­نشاند که در دو دهه­ی بعدی دستْ­مایه و بستر بازنگری­هایی می­شود که زمینه­ی بروز رویه­هایی نوظهور است. این رویه­های نوظهور از یک سو ایده­پردازی­هایی­اند که در نقض ایده­ها یا وانهادی Antithesis این ایده­­ها بروز می­کنند؛ از سوی دیگر پژوهش های دانشگاهی و علمی بر اساس دستاوردهای مدرن شکل می­گیرند. که به نظر می­رسد نوشته­ی رابرت ونتوری، سال 1966در دسته­ی اول و انتشارات آیزنمن1963، گیدیون 1963و الکساندر1964 در دسته­ی دوم قرار می­گیرند. در این میان نکته­ی جالب این است که کوربو نقطه­ی تفاهم آغازین همه­ی این نگاه­هاست ولی در جریان وانهادی کوربو- کان نقش به سزایی دارند.
اگر بپذیریم شکل­گیری جریان مدرن، بیشتر رویدادی اروپایی بود (که البته منابع الهامی در سرزمین­های دور و از جمله امریکا داشت) ولی پیامدهای جنگ دوم چون مهاجرت نخبگان، فقدان ثبات سیاسیْ اقتصادی و عمومیت یافتن زبان انگلیسی و شیوه­ی زندگی امریکایی، روند بازنگری در معماری مدرن را به رویدادی امریکایی و امریکاییْ اروپایی تبدیل کرد. تمایل امریکایی به ساده کردن، ساختن عباراتی کلیدی و اختصاری که در دوره­ی مدرن به چشم می­خورد و خود منشا امریکایی داشت در جریان بازنگری امریکایی بیشتر دیده می­شود و نشر می­یابد. رهْ یافتی که بیشتر تمایل به کاستن از تفصیل، شرح و گشودن موضوعات داشته است و به دنبال ساختن گزاره­ های تبلیغاتی و همه گیر است که تلاش می­کند بیانگر ایده­ا­ی خاص خود باشد. این ایده­ها جریان معماری و گفتمان معماری را تغییر می­دهند و به ­سوی خود می­کشند و نوعی نگاه کم عمق و پرهیجان را نشر می­دهند و راهبری می­کنند. "فرم تابع عملکرد است"، "کم، بیش است"، "معماری اندام­وار" و بسیاری عبارات دیگر که اغلب ساخته­هایی امریکایی است نشان می­دهند که در این کاهنده­گرایی بسیاری از زمینه ­های نظری مبسوط از قلم افتاده است. البته جریان مقابل در دهه­ی 60 تلاش می­کند با وجهی نظری به مصاف و مواجهه با این عبارت­های قصار بروند. ولی این گزاره­های نقیض، تا حدی صورت پیشین خود را حفظ می­کنند و تنها آن­را با چند ارجاع عملی و نظری معماری بسط می­دهند. فارغ از این مخالف­خوانی، زمینه­ی شکل­گیری بستری در ادبیات معماری معاصر می­شوند که از یک سو تمایلی به جریانی کاهنده­گرا، تبلیغی و کم محتوا دارد و از سوی دیگر زمینه­ی بروز نوشتارهایی می­شود که جُنگی از پنداره Notion ­ها و انگاره Idea ­ها را با عنوان نظریه­ های معماری و نه نظریه ­ای در معماری ارائه می­کنند؛ که گاه دستورالعمل ­های آسان Cook Books و فقیری در خوانش، تفسیر و تولید معماری می شود و عمقی کم، وسعتی زیاد را به بار می­نشاند. در این میان برای روشن شدن بحث پرداختن به دو کتاب مهم ونتوری در سوگ­نامه ­ی او ضروری است.

بیانیه ­ای تقریبا استدلالی برای تغییر برخی از شبه بیانیه­ های معماری مدرن است که از طریق ارائه ­ی نقیض گزاره­ای، ارائه شده است. ایده­های جدید با بهره ­گیری از دستاوردهای خاصی از معماری مدرن، معماری گذشته و تاریخی، هنر، مطالعات و پژوهش­ های معاصر غیر معماری مصور و مستدل شده ­اند، و در قالب دستگاهی دو ارزشی، مدرن و نقد مدرن مقایسه شده­اند. در زمینه­ی مطالعات خارج حوزه­ی دانشی معماری تاثیر تی اس الیوت، کنث برک و ویلیام اپسون در ساختار متن و منابع به صورت بارزی به چشم می­خورد، در حوزه­­ی دستاوردهای عملی معماری مدرن ارجاع به کوربو و کان قابل توجه است. ارائه­ی نمونه­ ها و شواهد بسیاری به­ همراه تصاویر و مدارک معماری برای قانع کننده بودن مفاهیم و ایده­ ها برجسته است. هر چه متن پیش می­رود از ادبیات نوشتاری آن کاسته و به ادبیات تصویری آن افزوده می­شود.

مفاهیم و ایده­ های نوشتار در زمینه­­ ی پیچیدگی و تضاد، ابهام، سطوح (و لایه ­های) تضاد، هم این-هم آن، کارکردهای دو وجهی، تضاد منطبق، کنارهم نشینی، درون و بیرون، و پیچیدگی کل است.  مفاهیمی که دست­مایه­ی پژوهشگران بعدی می شوند و ادبیات معماری مدرن را بسط و گسترش می­دهند. کتاب مفاهیم و ایده­ها را در مواجهه و وانهادی با جریان غالب مدرن ارائه می­دهد ولی نمی­تواند به هم­نهادی Synthesis برسد و طیف ارزشی تعریف کند. این بیانیه به داوری این دوگانگی­ها می­نشیند و دو جبهه­ی رویارویی تعریف می­کند حال آن­که می­ توانست طیفی چند ارزشی بر اساس دیدگاهی که خود مطرح می­کند "هم این- هم آن" تبیین کند؛ سادگی و پیچیدگی، هماهنگی و تضاد، وحدت و کثرت همگی طیف­ هایی ارزشی هستند، که به فراخور برنامه و مساله زیستن (و طراحانه زیستن) نقطه­ای از طیف برگزیده و برجسته ­شود. در پایان کتاب نویسنده از وسوسه­ی نمایش آثار خود رهایی نمی­یابد و در فصل پایانی مجموعه آثار خود را به نمایش می­گذارد.

کتاب دو
. آموختن از لاس وگاس: نمادگرایی فراموش شده­ ی فرم معماری 1977
این کتاب که نویسندگانی دیگری هم دارد به نظر برآمده از صفحات 55-54 کتاب یپیچیدگی و تضاد در معماری است که در پژوهشی دانشجویی، دانشگاهی و گروهی به بار نشسته است، نوشتار وسعتی بیشتر از حوزه­ی معماری را بر می­گیرد به شهر و جامعه می­پردازد. تعدد دیدگاه­های پژوهشگران و دانشجویان در زبان و فرم نوشتار مشهود است، که نوعی نگاهی انتقادی علیه جریان رادیکال فرمالیسم برساخته­ی جریان مدرن است که بسیاری از وجوه زیستن را محدود کرده است. تصاویر، نقشه­های معماری و شهری، دیاگرام­ها و ترسیمات بیش از حد مفهومی نوشتاری کتاب را به چالش کشیده­اند. زبان نوشتار، نمونه­ها و ارزش­بخشی به آن­ها بعد از گذشت سال­ها هنوز هم برای خواننده می­تواند غریب باشد ولی بیانیه خشونت بیشتری دارد، از لاس وگاس باید آموخت.

از پی این نوشتارها، ایده­ی "معماری نوشتنی" امتداد می ­یابد با مروری به برخی از انتشارات معماری در دهه­های بعدی، متوجه­ی بازنمودهایی از سنت نوشتاری ونتوری می­شویم. معماری (در سال) 2000 و ورای آن، زبان معماری پست مدرن 1977، معماری در جهان تغییرات کیهانی 1995چارلز جنکس در ترادیسی آن؛ و S,M,L,Xl 1995رم کولهاس، KM3 چرخش ظرفیت­ها 2005، دفتر MVRDV ، Yes Is More 2009 از دفتر BIG در دگردیسی­اش قابل شناسایی است.

درنهایت این سوگْ­نامه، می­ توان چنین نتیجه گرفت که شومن­ها زودتر موفق می­شوند حرف­های "خوب، بد، زشت"شان را به گوش مخاطب­شان برسانند ولی سال­ها طول می­کشد که نوشتار فیلسوف­ها از زیر آوار زمان برهنه شوند، خوانده شوند و بازتولید شوند. شاید وقت تبدیل شومن­های فیلسوف به فیلسوف­های شومن است.

مابقی متون منتشر شده در این مجموعه را می توانید اینجا مشاهده فرمایید.

عنوان این نوشتار "رابرت ونتوری؛ معماری نوشتنی و دو کتاب در معماری" است که به فراخوار قالب ارائه مجموعه تغییر کرده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
علی احمدی ( 1398/07/20 ) :
نوشتاری درخور تامل بود. سپاس از نویسنده محترم

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوری های پیچیدگیِ ونتوری و جیکوبز ـ پیتر.ال.لورنس ـ برگردان سروش خانی ـ بخش اول
کتابخانه اتووود ـ پیچیدگی و تضاد در معماری ـ رابرت ونتوری
تراشه های کانسپچوال ـ از لاس وگاسِ تا فیلم شبح در پوسته؛ معماری همچون بیلبورد، شهر همچون صفحه نمایش
کتابخانه اتووود ـ از لاس وگاس بیاموزیم ـ رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون
تراشه های کانسپچوال ـ رابرت ونتوری و معناشناسی انتقادی کتدرال
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group