معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1336
معماری کانستراکتیویستی   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1148
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 965
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 902
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 863
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 843
پداگوژی   - 25
مرزهای معماری   - 771
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری حوزه عمومی   - 734
باهاوس   - 23
المان شهری   - 694
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه شهری   - 688
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری و سیاست   - 527
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری پایدار   - 516
فیلوکیتکت   - 20
منتقدان معماری   - 484
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 469
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری تندیس گون   - 452
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 437
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 437
مدرنیته؛ از نو   - 15
آرمان شهرگرایی   - 430
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 425
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری منظر   - 425
معماری بایومورفیک   - 14
معماری شمایل گون   - 421
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 415
شهرهای در حرکت   - 12
باز زنده سازی   - 377
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 335
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 286
اقتصادِ فضا   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 260
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 257
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 253
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 245
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
معماری محدود   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 238
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری پست مدرن   - 219
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 168
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 152
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 150
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 134
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 133
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 129
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 127
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 103
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 61
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 59
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
زاغه نشینی   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری دیجیتال   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 44
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 47
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 15
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 134
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 20
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 28
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -314
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ سروش مهاجری
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1398/07/27
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 87

دو) چهارگاه از کهن‌ترین مقام‌های موسیقی ایرانیست که از بازماندگان پابرجای ساختار دوازده‌گانۀ مقامی موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. منظور نظر آنکه پس از تغییرات اساسی قجری در ساختار یاد شده به سیستم امروزی هفت دستگاه و پنج مایه (آواز)، چهارگاه و سه‌گاه همچنان برادرانه در ردیف جدید موجود کنار هم سیر و سلوک می‌کنند. حتی گوشه‌هایی مشترک را از هم به عاریت گرفته‌اند که مبادا دلتنگی امانشان را بِبُرد. اما از بین این همه گوشه‌های نمک‌گیر چهارگاه این یادداشت، مخالف و حصار دو گوشۀ مهم این مقام‌اند که جلوتر کمی بیشتر نوازش می‌شوند؛ اولی که طنّازانه اوج این سیستم بوده و هر جایی که سخنی ملودیک از این دستگاه به میان آید بدون اجرای آن عیش شنونده مشعوف نمی‌شود و دومی که بالکل خارج از ساختار کلی عمارت شازده است، تا آنجا که برخی سازها بدلیل پرده‌گردانی متفاوت آن از نواختنش محروم می‌مانند. حتی می‌توان به گوشه‌های مویه و مغلوب نیز اشاره کرد که جدای از شیوۀ خوانش و اجرای ماهوی آن، از حیث معنای ظاهری، هر دو بزرگوار گویی آینۀ تمام‌نمای مام وطن این روزها هستند؛ چونان ضجّه‌های مادری که در حال احتضار است از بس که جان ندارد و کاری از دست ما چاکران بیکران دربار پربارش برنمی‌آید.

سه) رابرت ونتوری بدون تردید، نخستین پیامبرِ مرتدِ صاحبِ کتابِ پسامدرن در معماری معاصر است. شاگرد خلف لوئی کان که تیر خلاصی آگاهانه به محافظه‌کاری استادش در انتقال تفکر مدرنیته به صفّه‌ی تمام‌نشدنی پست‌مدرن را زد و خود را پرچم‌دار کاروانی کرد که تا سالها دست‌یازی به جرأت او در حد یک شوخی شوم بود. یک معاصر تمام‌عیار که با هوش خود نخست توانست دیسیپلین محیط اطراف خود را نقد کند و سپس فروپاشی پرکتیس (حرفه) ناکارآمد دوران خود را به همرزمانش گوشزد نماید، اما گوش‌های شنوا دیرتر دل به دل وی دادند. به تعبیری دیگر، می‌توان او را هولیگانی پوپولیست دانست که آگاهانه خارج می‌زد؛ خارج زدن نه به معنای ناکوکی و ناهمگنی با ارکستر بین‌المللی مدرن بلکه با علم به شرایط رادیکال زیستۀ زمان خود، در مقابل پلاکاردهای صادراتی "کمترِ بیشتر" بنر شخصی خود که "کمترِ خسته" بود را عَلَم کرد و بر طبل تراکنش‌های ذهن آشوبگر خود کوبید. این کوبش در آغاز زایش خود با اهرم شانس نیز درهم‌آمیخت تا گلچین خوش‌سلیقه روزگار، دست رابرت اسکات براون را بر اثر تصادفی از این دنیا کوتاه کند تا دنیس بتواند دوشادوش رابرت ادامۀ مسیر پرهیاهوی وی را آهسته و پیوسته طی نماید. دنیس اسکات براؤن برای او مصداق مکمّل غذایی بود، چه روحی و چه جسمی، چه تئوریک و چه پژوهشی، اما در حیطۀ تخصصی خود؛ یعنی شهر، توانست بیشتر براند و آنقدر آوانگارد بود که در همان دوران آشنایی با رابرت، ایده‌ای مطرح می‌کند که "در آینده این الگوهای الکترونیکی هستند که ماهیت شهر و زندگی شهری خواهند بود". فقط لحظه‌ای تصور کنید این جمله در اواسط دهۀ شصت میلادی بیان شده و شاید همین الآن خود شما که در حال خواندن این متن هستید آن را از درون تلفن هوشمند خود باز کرده‌اید!

چهار) پروژۀ فکری رابرت ونتوری شباهت‌های بنیادینی به دستگاه (مقام) چهارگاه دارد؛ چه از نظر فرآیند ریخت‌شناسانه که چارچوبی مستقر با صورت‌بندی‌هایی شماتیک داشته و چه از حیث روند طراحی که هرازگاهی با ضدضرب‌های تاریخی خود خروجی‌هایی با تم غریبِ آشنا به شهر هدیه می‌داد. به زبانی موسیقایی شاید، او بی‌پروا در حصار بود و بی‌وقفه آن را می‌نواخت؛ به مثابه یک عصیانگری که تاب شنیدن چهارچوب‌های اطرافیان را ندارد و تلاش می‌کند پرسپکتیوهای فراموش‌شده ولی کم‌رمق سرزنش‌شده را احیاء کند. همزمان با بازگشتی مُدال به اصل خویش، مخالف همیشگی بود و با عطشی سیرنشدنی زخمه می‌زد؛ چونان نظربازی که فرای قلّه ایستاده و با حضّی لایتناهی، چراغی برای چوپانان همیشه در کوی و برزن روشن می‌کرد. بنیان‌های فرمیک آثار ساخته شدۀ او همواره یادآور فانتزی‌های کارفرماهای کم‌مایه‌ی هرجایی این جهان است و از قضای روزگار برای ایرانی‌جماعتِ این روزها بسیار چشم‌نواز. بدون تعارف نقد بنیادینی که به ساختمان‌های ساخته‌شدۀ وی وارد است، همین بی‌خیالی روان در طراحی پروژه بوده تا جایی که با تعبیر امروزی طراحی معماری حس می‌شود برخی از آنها را عامدانه نیمه‌کاره رها کرده تا معماری دیگر خط فکری او را ادامه دهد. بهترین شیوۀ این مدل مطرح شده که اندکی با ته‌مزّه‌‌ای از تعلیق همان چهارگاه ادغام گردیده، خانۀ مادر خود اوست، پنداری تصور می‌شود که او برای رسیدن به غایت تفکر خود، علاوه بر خودزنی (خودانتقادی) به عزیزترین خودش هم رحم نکرده است.

پنج) کلنل علینقی وزیری دو قطعۀ ناجور برای تار و سه‌تار نوشته است: بندباز و ژیمناستیک موزیکال. هر دوی این نغمه‌ها به قدری برای سازهای زهی از لحاظ کالبدی پیچده و متضاد هستند که کتاب "پیچیدگی و تضاد در معماری" ونتوری برای بستر فکری آن زمان یعنی 1966 میلادی. این کتاب که انگاشته می شد تنها بیانیه‌ای ملایم تلقّی شود، بسیار جدی‌تر از هر پدیدۀ معمارانه‌ای زیر ذره‌بین قرار گرفت. دلیل آن هم جدل رودرروی با معاصرین صاحب‌سبک خود بود که از همان برآیندها پوپولیسم اولیۀ خود را پی‌ریزی نموده است. اگر می‌خواهید راحت‌الحلقوم کلیّت کتاب مشترک وی با دنیس اسکات براؤن و استیون آیزنُور در 1972 تحت عنوان "از لاس‌وگاس بیاموزیم" را دریابید همین السّاعه شما را با گوگل یک پروژه دقایقی تنها می‌گذارم و یادتان باشد که همزمان با مرور تصاویر تکان‌دهندۀ این اثر [. . .] ، یکی از آهنگ‌های مرحوم مرتضی پاشایی را در پیش‌زمینه پخش کرده باشید: "درمانگاه مرکزی مهرشهر کرج". و شاید از این پس به خود بگویید "لاس‌وگاس دیروز، کرج امروز" که پوپولیسم تکامل‌یافتۀ ونتوری در آن نهفته است. به دور از هیاهوی همیشگی این دو کتاب مقدّس وی، دو مقاله‌ای که اساس کتاب مذکور بود و قبل از آن منتشر شد اهمیتی جداگانه دارد؛ بخصوص دومی که انتخاب معمارانۀ رابرت و دنیس را خاضعانه در عبارات ذیل بیان می‌کند: "نگرش ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر، مستقیم‌تر و اساساً صادقانه‌تری به سؤال تزئینات دارد و به ما اجازه می‌دهد با ساختن ساختمان‌های معمولی، به طور مرسوم پیش برویم و با نیازهای نمادین آنها با حرکتی استادانه‌تر و روشن‌تر برخورد کنیم". همان ساختن ساختمان‌های معمولی، برای مای ایرانیِ معاصر که هنر پاپ را بینهایت دوست داریم، که کیفیت خروجی رسانه‌های محاطمان معمولی است، که کیچ را از سرتاپا زندگی می‌کنیم و گویا کارمای ونتوریست که نیم قرن بعد معماری ایران و کرج امروز را با کج‌بارانی کرم‌قهوه‌ای و معمولی درنوردیده است؛ ونتوریِ زمانه‌ات را بشناس.

عنوان اولیه این متن "گاه‌های معلّق رابرت" نام دارد که ملهم از موسیقی‌فیلمِ "گام‌های معلّق لک‌لک" و معماری‌عکسِ "باغ‌های معلّق بابل" انتخاب شده است و به فراخور قالب ارائه مجموعه تغییر یافته است.

 
بقیه متون این مجموعه را می توانید اینجا مطالعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ از لاس وگاس بیاموزیم ـ رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون
کتابخانه اتووود ـ معماری به مثابه نشانه ها و سیستم ها ـ رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و اضمحلال معناشناختی ونتوریسم به واسطه ریگانیسم
تراشه های کانسپچوال ـ رابرت ونتوری؛ تبارشناسانه تاثیر محیط بر فرم و همگرایی با شهرسازی انتقادی
رابرت ونتوری و آپارتوس [انتقادی] ترسیم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group