مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1356
فیلوکیتکت   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1222
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1001
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 920
اقتصادِ فضا   - 21
سازه های شهری   - 877
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 850
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 792
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 769
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
المان شهری   - 709
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 699
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 607
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 570
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری بایومورفیک   - 14
معماری مدرن   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 454
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 452
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
آرمان شهرگرایی   - 448
معماری و فاجعه   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 445
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
روح مکان   - 441
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 438
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری منظر   - 434
بی ینال ونیز   - 9
معماری شمایل گون   - 423
جهان علمیْ تخیلی   - 9
باز زنده سازی   - 382
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 356
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 339
معماری فضای داخلی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 317
معماری کوچک مقیاس   - 8
معماریِ توسعه   - 314
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
معماری سبز   - 309
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 295
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 280
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 248
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 247
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 224
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 209
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن حومه شهری   - 191
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن عمومی   - 188
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 182
طراحی و پناهجویان   - 7
زنان و معماری   - 170
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 158
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 152
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 142
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 132
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 121
منبع شناسی اتووود   - 6
فضای منفی   - 121
معماری و روانشناسی   - 6
طراحی مبلمان   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 120
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری ایران   - 109
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 104
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فاشیستی   - 73
بلوپرینت   - 4
ترسیمات معماری   - 71
اتووودْ آبزرور   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 62
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
مدارس معماری   - 47
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 47
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 43
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
پداگوژی   - 38
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
معماری جنگلی   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 35
معماری و هوش مصنوعی   - 2
باهاوس   - 35
معماری و گیم   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری بیابانی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و ادبیات   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و نقاشی   - 1
مدرنیته؛ از نو   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 35
سوزان سانتاگ   - 3
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 64
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 3
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 28
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 96
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -758
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -355
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -229
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -130
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ مارتینو استیرلی و الیزابت تاکر ـ برگردان نیلوفر امینی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1398/07/28
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 127

در میان کتاب های تئوری معماری، کتاب یادگیری از لاس وگاس تاثیر شگرفی در طی چهار دهه بر گفتگو های معماری گذاشته است. با وجود اینکه رابرت ونتوری و همکارانش کتاب خود را بر پایه تئوری های موجود نوشته اند چه در حوزه ی محتوا و چه از منظر متودولوژی، این کتاب نقطه ی عطفی در معماری مدرن و تئوری شهری ایجاد کرد. به دلالیل مختلف ونتوری جزو اولین معمارانی بود که جنبه ی زندگی روزمره، زشت و معمولی را وارد مبحث معماری مدرن و طراحی شهری کرد و در نتیجه توانست بر پارادایم مدرنیسم چیره شود. برای اشاره کردن به موضوع چون اتوموبیلازیسیون  و یا شهر غیرمتمرکز، لاس وگاس نمونه عالی بود که معماران آن را آنالیز کنند. در کتاب یادگیری از لاس وگاس، ونتوری به تفسیر زیبای شناسی پست، به عنوان محصول فرهنگ عام آمریکا و فرم که به صورت خود به خودی و بدون کمک معمار توسعه یافته، ایده ی شهر از "پایین" را معرفی می کند. در این مانیفست، ونتوری اعتبار زیادی به فرهنگ عامه و ارزیابی پتانسیل آن به عنوان اساسی برای تمرین معماری معاصر می دهد. او معتقد بود که شهر کنونی را بدون قضاوت باید پذیرفت، این دیدگاه تفاوت عمده ای با اتوپیا ی مدرنیسم داشت. به عبارت دیگر ونتوری اعتقادی به، "شهر باید چگونه باشد" نداشت بلکه از دید او "شهرِ آنگونه که هست،" را می بایست پذیرفت. بحث اصلی این کتاب حول محور نقش معمار با توجه به فرهنگ عام، تولیداتش و زیبایی شناسی اش می گذرد. با افزایش اتوموبیلیزاسیون بعد از جنگ جهانی دوم، دغدغه در باب تصویر معاصر از شهر هر روز اهمیت بیشتری پیدا کرد. با این وجود مفهوم شهر همچنان ارتباط تنگاتنگی با شهر سنتی داشت. ونتوری معتقد است باید به شهر بی قضاوت نگریست. او اعتقاد داشت سنت دیگر ابزار مناسبی برای ایجاد یک تصویر مناسب از شهر نیست. بلکه فرم تغیر یافته شهری، نیازمند ارائه ای جدید است. در کتاب یادگیری از لاس وگاس، هدف اولیه یافتن و توسعه مناسب معنی/ مفهوم برای تحقیق و تصویر سازی از شهر ماشین رو و غیر متمرکز است. در این رابطه فیلم و عکاسی ابزارهای مهمی در تحقق این هدف ونتوری بودند. برای اشاره کردن به تماشاچی/ استفاده کننده بجای طراح و برنامه ریز، ونتوری با ریشه های نظری یک شهرنشینی پرفورمیتیو/ اجرایی  همراه شد، که البته همزمان مورد بررسی هنرمند و تئورسین، گی دوبور نیز بود، البته با دیدگاه بسیار متفاوت. دیدگاه ونتوری، نزدیک به پست مدرنیست ها، بر مبنای پذیرش موقعیت شهری آنگونه که هست و تغییر آن از درون وضعیت موجود، بود.  تلاش ونتوری برای مطیع کردن مدل شهر ماشین رو و تبدیل آن به تصویرسازی در شهر، منجر شد تا وی از متد جامعه شناسی بصری و قومشناسی بهره ببرد. تمام این تلاش ها در پدیدار شناسی هوسرل نیز ریشه داشت. برای ونتوری هدف جایگزینی "دانش دیدن به جای عمل دیدن"  ـ از منظر پدیدار شناسانه ـ بود. علاوه بر این، ارجاع های هنرهای معاصر نیز نقش مهمی درتئوری های ونتوری ایفا کردند. ونتوری در کتاب یادگیری از لاس وگاس سعی داشت تا تحقیقات شهری و شهرسازی را به عنوان فرم دیگری از محصولات معمارانه درک کند. رم کولهاس بعدها از این دستاوردهای ونتوری و نظریه ی ،"شهر به مثابه ی تصویر" برای آنالیز شهر معاصر در بسیاری از تحقیقات شهرسازی خود، استفاده کرد. البته این دستاورد ها به صورت گسترده ی مورد استفاده ی دیگر معماران قرار گرفت و تنها محدود به کولهاس نشد.

 در حقیقت  بحث بین طرفداران و مخالفان شهر غیرمتمرکز و اتومبیل محور به دور موضوع حوزه ی عمومی می چرخد. در حالی که مخالفان تئوری وبر، همچون کنت فرمپتون، در باب مفهوم متافیزیکی شهر و حوزه ی بی مکانی شهری، به حوزه عمومیِ سنتی به عنوان پیش فرضهای ضروری شهرسازی مینگریستند، طرفداران شهرِ اتومبیلْ محور این گزاره را زیر سوال بردند که آیا فضاهای مادی برای ایجاد روابط اجتماعی بین شهروندان واقعا ضروری است؟ انتقاد فرامپتون به مدل شهری که وبر ارائه داده بود همزمان انتقادی به تغییر تعریف و مفهوم از حوزه ی عمومی نیز بود. این تغییر در اوایل دهه ی ۶۰  به وسیله جامعه شناس معروف یورگن هابرماس، اعمال شد. هابرماس جزو متفکران جوان مکتب فرانکفورت بود. هابرماس با نگاه تاریخگرایانه، به مسیر تکاملی مفهوم حوزه عمومی در دوره ی مدرن پرداخت. هابرماس متوجه شده بود که حوزه عمومی باید فضای متافیزیکی برای گفتگو باشد، و نه لزوما فضایِ فیزیکیِ شهری. برای این منظور، او فرض کرد که ایده ناامیدانه ی افول حوزه ی عمومی دستاویزی برای رسانه های جمعی شده است. به عبارت دیگر "خرد جمعی"، حوزه عمومی و مباحثه ریشه در استدلالگرایی دارد. در حالی که، در دوره تضعیف اقتصاد بازار، مرز بین اطلاعات و تبلیغات به صورت فزاینده ای تضعیف و زدوده شده بود. و حوزه عمومی متأثر از غرض ورزی های شخصی بود. هابرماس همچنان ارزیابی انتقادی از وضعیت فضاهای عمومی شهری ارائه داد، که در این نگاه وجود اتومبیل در شهر انحصارا عامل مخرب حوزه ی عمومی معرفی شده بود. تاثیر انحصارْطلبی اتومبیل این بود که شهروندان مجبور میشدند تا به حوزه ی خصوصی پناه ببرند. انتقاد هابرماس به افول حوزه ی عمومی، که او آن را به اتوموبیلیزاسیون در شهر ارتباط داد، ابتدا در آلمان غربی مطرح شد. فرامپتون، ایده مشابه هابرماس را در ارتباط با امریکا مطرح کرد و نظریه انتقادی خود را به تئوری وبر در مورد شهر بی مکان و ایده های ونتوری ارتباط داد. از دیدگاه فرامپتون، ونتوری در کتاب یادگیری از لاس وگاس بدون تعصب در باب شهر ماشین محور و تلاشش در توجیه ساختن به عنوان عملکردی مناسب و لازم در شهر های معاصر، خود را با افول حوزه ی عمومی در آمریکا همراه - و موافق - ساخته است . هر چند مفهوم حوزه ی عمومی به صورت موضوع اصلی در کتاب یادگیری از لاس وگاس مورد بحث قرار نگرفته است، اما، ونتوری به صورت ضمنی این بحث را مطرح کرده است. مفهومی که در اینجا به حوزه ی عمومی و شهر اتومبیل محور مرتبط میشود مونومنتالیتی است. به طور مثال اتوبان تنها راهی برای تعامل و ارتباط در شهر نیست بلکه جایی است که جامعه امکان حضور و مالکیت اشتراکی پیدا می کنند. در نتیجه باعث تولید نوع جدیدی از مونومنتالیتی می شود. ونتوری دیگر اعتقادی بر مونومنتالیتی در تعریف سنتی که به جنبه های سمبولیکی از حوزه ی عمومی، که از طریق مداخله معمارانه تولید می شود، نداشت. از دید ونتوری مونومنتالیتی دیگر به معنی ساخت فضاهای عظیم نیست و مهمتر از آن، تاثیر مونومنتالیتی دیگر وابسته به فرم های خاص معمارانه نیست بلکه می توان مونومنتالیتی معاصر را در ساختمان های کمتر نمایشی نیز یافت. ونتوری مثالی از داخل یک کازینو می زند که نحوه ی روشنایی مصنوعی داخلی فضا، تولید مونومنتالیتی جدیدی برای فضاهای فاقد ارزشِ تاریخی، ملی….می کند.  کیفیت مونومنتال این فضاها تنها به دلیل تشریفات و مناسک خاصی است که در آنها به وسیله جمعی از شهروندان اتفاق می افتاد. مفهوم نمایشی مونومنتالیتی در این مثال مرتبط به فعالیت جمعی می شود که باعث بازاندیشی در باب مفهوم سنتی مونومنتالیتی در معماری می شود. در نتیجه ونتوری بیان می کند که اگر معماری همچنان تلاش به تولید مونومنتالیتی با تعریف سنتی خود داشته باشد، تنها فضایی تولید می کند که جمعی ناشناس در آن گرد هم می ایند، بدون آنکه افراد ارتباط واقعی با یکدیگر برقرار کنند. در این فضاهای شبهْ عمومی، افراد تحت شرایط دیکته شده فضاها، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند اما در حقیقت هیچ ارتباط واقعی بین آنها نیست. به عبارت دیگر در این فضاهای سمبولیک، آنها از حضور یکدیگر اطلاعی ندارند. ونتوری معتقد به مونومنتالیتی ای بود که وابسته به ماده نیست بلکه کیفیتی برامده از درک جمعی است، به طور مثال در تصویر شبانه از شهر: شما دیگر محدود به حضور در پلازا نیستید بلکه چراغ های چشمک زن در شب مونومنتالیتی معاصر را تشکیل می دهند. این چراغها در نهایت در طرح معروف ونتوری به نام : من یک مونومنت هستم تجسم پیدا کرد. به معنای دیگر، تعریف جدید مونومنتالیتی نه در فضا و یا کیفیت فرمال آن بلکه در شی به عنوان عرف جمعی ، که به صورت یک نشانه سمبولیک استفادره می شود، تجسم یافت. در اینجا است که ونتوری بار دیگر برتئوری تصویر شهر، توالی فیلمْ گونه ای از تصاویر، باز می گردد. و این را تعریفی جدید و پایانی بر مونومنتالیتی سنتی می نامد. از دید ونتوری اینها نشان دهنده ی افول شهر و حوزه ی عمومی اش نیست. بلکه این تغییرات به شهر پتانسیل جدیدی اعطا می کند که در آن افراد جامعه می توانند در شهر و حوزه ی عمومی مشارکت داشته باشند.

این مقاله متنی است برداشته از مقاله "من یک مونومنت هستم" از کتاب "لاس وگاس در آینه عقب؛ شهر در نظریه، عکاسی و فیلم" نویسندگان:مارتینو استیرلی، الیزابت تاکر

برای مطالعه بقیه متون این مجموعه به اینجا مراجعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز ـ پیتر.ال.لورنس ـ برگردان سروش خانی ـ بخش چهارم
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ علی اکبری
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ شهریار قرایی
تراشه های کانسپچوال ـ رابرت ونتوری؛ تبارشناسانه تاثیر محیط بر فرم و همگرایی با شهرسازی انتقادی
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ محسن نطنج
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group