معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1427
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1398
معماری و نقاشی   - 22
نظریه معماری   - 1060
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 983
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 914
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 896
معماری و روانشناسی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 835
معماری کوچک مقیاس   - 20
مرزهای معماری   - 820
پردیس ویترا   - 18
نگاه نو به سكونت   - 760
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 759
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 752
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 678
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 635
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 585
معماری و گیم   - 15
معماری پایدار   - 547
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 519
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 503
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 488
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 485
معماری و هوش مصنوعی   - 13
طراحی صنعتی   - 477
معماری و ادبیات   - 13
معماری تندیس گون   - 472
معماری جنگلی   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 468
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 468
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری شمایل گون   - 432
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
باز زنده سازی   - 411
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 401
درس گفتارهای اتووود   - 9
هنر مدرنیستی   - 393
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 388
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 337
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 337
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 328
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 320
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 300
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 278
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 266
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 259
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 236
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 219
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 206
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 201
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
عکاسی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ـ سینما   - 191
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 185
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 168
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 7
فضای منفی   - 158
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 147
طراحی و پناهجویان   - 7
هنر گفت و گو   - 146
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 135
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 131
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 116
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
طراحی مُد   - 6
معماری و فاجعه   - 109
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 90
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 81
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 70
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 69
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 67
بلوپرینت   - 4
معماری هند   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری چین   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 61
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
مدارس معماری   - 55
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
زاغه نشینی   - 51
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 50
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری پراجکتیو   - 47
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
فیلوکیتکت   - 46
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری فضای داخلی   - 41
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
باهاوس   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
هنر روسیه   - 36
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و رسانه   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 1
بحران آب   - 29
پداگوژی انتقادی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 5
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 14
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 36
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 55
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 145
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 27
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 50
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -791
صنعتی   -104
زیرساخت های شهری   -386
گالری   -87
فرهنگی   -334
هتل   -76
پاویون   -266
ورزشی   -65
موزه   -254
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -162
ویلا   -7
تفریحی   -158
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -3
معماری مذهبی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
همه ما سایبورگ هستیم: مکنزی وارک و مانیفست سایبورگِ دونا هاراوی . قسمت چهارم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/07/29
مـنـــــــبـع : www.versobooks.com/blogs/2254-blog-post-for-cyborgs-mckenzie-wark-on-donna-haraway-s-manifesto-for-c
تعداد بازدید : 510

اطلاعات بیش از یک استعاره قدرتمند است که از طریق جایگزینی به سوی یک علیت روشنگرانه برای جهان یا حتی کیهان گسترش می یابد و به ابزاری قدرتمند برای سازماندهی جهان بدل می گردد. هاراوی: "علم ارتباطات و زیست شناسی مدرن با یک حرکت مشترک ساخته شده اند- ترجمان جهان به یک مسئله کدگذاری شده، جستجوی یک زبان مشترک که در آن کلیه مقاومتها در برابر کنترل ابزار از میان می رود و کلیه ناهمگونی ها در قالب جداسازی، سرهم سازی ، سرمایه گذاری و مبادله قابل ارائه هستند." (SCW164)

مسئله دیدن این واقعیت به یکباره مهم است، به مثابه مجموعه ای از پدیده های واقعی و در عین حال تاریخی، به مثابه محصول انواع خاصی از کار یا به طور خاص تر تکنو-علم، به مثابه راهکار اصلی که قدرت در این مرحله بر اقتصاد کالاهاو هرآنچه ممکن باشد؛ اعمال می نماید.

هاراوی به این نکته توجه داشت که "تکنولوژی های جدید ارتباطی برای ریشه کنی (زندگی عمومی) همه افراد؛ نقشی اساسی دارند." (SCW168) تقلیل طیف گسترده ای از فرآیندها، و نه فقط كار، برای یک چیز یا در این نمونه خاص برای کد ها، از بسط گسترده روابط مالکیت خصوصی پشتیبانی می نماید.

پیشگویی های هولناکی که هاراوی در اواخر قرن بیستم بیان کرده بود؛ به وقوع پیوسته اند: "یک خطر بزرگ اجتماعی و سیاسی؛ شکل گیری ساختار اجتماعی به شدت دونمایی شده؛ است با توده هایی متشکل از زنان و مردان از همه گروه های قومیتی، لیکن  به ویژه افراد رنگین پوست. منحصر به یک اقتصاد کسب و کار خانگی، بی سوادی در انواع مختلف، و تباهیدگی عمومی و ناتوانی جنسی، کنترل شده توسط دستگاه های سرکوبگر پیشرفته تکنولوژی برتر، از سرگرمی گرفته تا نظارت و ناپدیدی ... تنها راه برای توصیف انفورماتیک سلطه؛ تشدید گسترده ناامنی و فقر فرهنگی، همراه با واماندگی های شایع شبکه های معیشتی برای آسیب پذیرترین افراد است." (SCW169-172) و به همین ترتیب؛ چنین وضعیتی توسط فرانکو براردی و دیگران؛ پریکاریاتی/ precarity (ناپایداری، عدم ثبات، شکنندگی، تزلزل، جاماندگی) نامیده شد. (طبقه اجتماعی پریکاریات نیز بر همین اساس تعریف شده است.)

ایجاد هر نوع دانش و قدرت در و برابر چیزی به همان اندازهء فراگیری و تاثیرگذاریِ جهانی که توسط تکنو-علم پساجنگ ساخته شد؛ کار دشواری است. امکان دارد تخلیه زمین، تلاش برای عقب گرداندن زمان یا درخواست چیزی خارج ازاین شرایط  ساده تر به نظر برسد، اما این روش ها در مرحله امتناع  رمانتیک باقی خواهند ماند.

درست همانگونه که مارکس آن داستان رمانتیکی را که جهان دیگری را با عزمی در راستای درک درون قدرت های خود سرمایه امکانپذیر ساخته بود، محکوم ساخت؛ هاراوی نیز به  آنچه تنها می تواند یک پروژه مشارکتی در نسخه جدید بین المللی باشد؛ می پردازد. نه فقط متشکل از مردان کارگر بلکه از همه سایبورگ های لکنت دار که در روابط مادی شده و نه مربوط به ساختار خودشان گیر افتاده اند.

خدا مرده است، و الهه نیز همینطور. فساد تدریجی ناامید کنندهء هر آنچه جامد است بسوی سایش مولکولی از طریق راه های متفاوت. اگر هیچ چیز به خودی خود، هیچ مطلق علمی-واقع گرایانه وجود نداشته باشد، هیچ موضوع پیشینی و آغازینی برای یک جنبش اجتماعی وجود نخواهد داشت. ما همیشه و در حال حاضر خودی/ insider محسوب می شویم.

هاراوی: "فمینیست ها و مارکسیست ها برای ساختن یک موضوع انقلابی از منظر سلسله مراتب ظلم و ستم و / یا موقعیت نهان برتری اخلاقی، بی گناهی و نزدیکی بیشتر با طبیعت؛ بر ضرورت های معرفت شناختی غربی توجه داشته اند. بدون رویای بکر موجود در مورد یک زبان مشترک یا همزیستی بدیع که نوید محافظت از جدایی خصومت آمیز "مردانه" را می دهد، اما  به صورت بازی متنی نوشته شده  که در نهایت تاریخ قرائت پذیر و رهایی بخش قابل توجه ای ندارد، برسمیت شناختن "خود" که کاملاً در جهان نقش دارد، ما را از نیاز به ریشه دار کردن  سیاست در هویت یابی، احزاب پیشتاز ، خلوص و مادری کردن رها می سازد. عاری از هویت، این نژاد حرامزاده در مورد قدرت حاشیه ها آموزش می دهد..." (SCW176)

آنچه نیاز به کار مجدد دارد، تنازع  نیروی کار در و برابر طبیعت است. هاراوی: "مارکسیسم انسان گرا در مبدأ توسط نظریه هستی شناختی ساختاری سلطه بر طبیعت در خودسازی انسان و بدلیل ناتوانی جنسی در تاریخ سازی هر آنچه زنان انجام می دادند که واجد شرایط دستمزد نبود؛ آلوده شده است. اما مارکسیسم در قالب بهداشت روانی معرفت شناختی فمینیستی که به دنبال دکترین های بینش عینی ما بوده همچنان  منبع امیدوار کننده  ای محسوب می شد. نقاط شروع مارکسیستی ابزارهایی را جهت دستیابی به نسخه های ما از نظریه های دیدگاهی، تجسم مقاوم ، یک سنت غنی از انتقادات هژمونی بدون قدرت زدایی از مثبت گرایی و نسبیت گرایی و نظریه های میانجی گری متفاوت ارائه می داد." (SCW186)

نقطه نظر سایبورگی تا حدی توسط جنبشهای اجتماعی پیرامون کار، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی و حقوق بومی شکل گرفته است. این نظرگاه تا حدودی توسط علوم شکل می گیرد، از طریق مبارزاتی برای تولید دانش عینی از جهان، و با جایگزین هایی که از شکل های غالب سازمان به درون آن وارد شده؛ تکمیل می گردد.

نقطه نظر سایبورگی کمینه یک مؤلفه دیگرنیز دارد: نقطه نظر خود آپاراتوس (دستگاه)، از الکترون موجود در مدارهای ما، داروهای موجود در جریان خون ما، ماشین هایی که با گوشت ما درآمیخته اند. ماشین نه به مثابه  دیگری خوب یا بد بلکه به مثابه  یک غریبه صمیمی وارد اسکلت می شود. آپاراتوس مانند شور و هیجان؛ لمینال و سیال، چیزی در-بین است.  یک امر غیرانسانی، نه سوژه، نه ابژه.

یکی از ویژگیهای خاص آن به همین دلیل، ممکن است تولید داده مربوط به دنیای غیر انسانی باشد. این آپاراتوس؛ جهانی را به جهانیان می بخشد که متعلق به انسان نیست. آپاراتوسی ست که برخی از جنبه های دنیای عجیب و غریب و بیگانه را پدیدار می سازد. آپاراتوسی که جنبه های هیولاوار خاصی از خود نشان می دهد، که هرگز در چارچوب آن  دنیای استوار و مطلق که همچنان خدا یا الهه رئالیست ها باقی مانده، جای نمی گیرد.

یک آپاراتوس که از میانجی گری واقعی، مادی و تاریخی برخوردار است. من اهمیت این مسئله را از طریق خوانش کار همكار هاراوی، كارن باراد و دانشجوی سابق پاول ادواردز، كه نشان از مرکزیت تفكر آپاراتوس-سایبورگ برای فهم تکنو-علم امروز است، در کتاب "قرمز ملکولی"در نظر گرفتم. در جای دیگر؛  همان خط فکری را در کارهای پاول بی پرسیادو دیدم. از آنجا که نوبت به احیای علم گرایی و دعاوی در راستای فضایل عقلانیت جهانی رسیده است، اینان با ایجاد میان بر و راهکاری جایگزین و دیگرگون و فراتر از وضع موجود به حرفه دشوارتر درک چگونگی تولید علم می پردازند.

مرکزیت امروزین کار هاراوی، در آن است که فکر می کند حرفه آشفته و نابسامان ساختن علم کاملاً پذیرای پیامدهای آن در شبکه های قدرت شرکتی و نظامی، پردازش آن و تقویت استعاره هایی که مربوط ساخت آن نیستند و وابستگی آن به یک آپارتوس وسیع سایبورگی است. نقطه قوت کار او، رها نکردن مبارزه در راه دانش  تحت چنین شرایط سخت و رجعت به فلسفه صرف است.

 

منابع:

PV Donna Haraway, Primate Visions (Routledge 1990)

MW Donna Haraway, [email protected]_Millennium (Routledge 1997)

HLL Thyrza Goodeve, How Like a Leaf: An Interview with Donna Haraway (Routledge, 1999)

HR The Haraway Reader (Routledge, 2003)

SCW Donna Haraway, Simians, Cyborgs and Women (Routledge 2013)

Originally published at Public Seminar


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

معماری برآمده از یک انقلاب: نگاهی به بحران سیاسی جاری در لبنان
فرایند تکامل معماری مدرن هند . قسمت دوم
هنر گفت و گو ـ سیتی لب با کریستوفر دمپسی، جنبش "نه! المپیک بوستون" به مثابه کنش شهروند مطالبه محور
" آلونک بزرگ " طرحی از دانشجویان D & M
جایزه آقا خان 2010-احیاء بافت قدیم تونس؛ پردازش انگاره استعمار
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group