مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1345
بحران آب   - 28
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1184
هنر روسیه   - 28
نظریه معماری   - 978
اکسپو میلان 2015   - 27
طراحي داخلي   - 910
پاویون های سرپنتین   - 24
سازه های شهری   - 869
باهاوس   - 24
تکنولوژی ساخت   - 845
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
مرزهای معماری   - 780
فیلوکیتکت   - 22
معماری حوزه عمومی   - 754
جشن نامه اتووود   - 21
المان شهری   - 701
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 697
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نگاه نو به سكونت   - 687
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
کلان سازه   - 601
مدرنیته؛ از نو   - 18
معماری و سیاست   - 550
پردیس ویترا   - 18
معماری پایدار   - 517
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
منتقدان معماری   - 486
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری مدرن   - 485
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری تندیس گون   - 452
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 445
معماری ـ موسیقی   - 15
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 441
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 437
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 434
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری منظر   - 427
اقتصادِ فضا   - 12
معماری شمایل گون   - 422
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
طراحی صنعتی   - 421
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 380
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 352
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 336
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 306
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 8
معماریِ توسعه   - 304
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 298
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 272
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 271
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 250
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 246
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 243
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 232
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 177
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 157
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 155
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 148
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر انتزاعی   - 132
منبع شناسی اتووود   - 6
هنر گفت و گو   - 131
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 117
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 6
معماری ژاپن   - 113
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 111
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 108
معماری مصر   - 5
معماری ایران   - 107
فرهنگ نفت   - 5
بلندمرتبه ها   - 102
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری مذهبی   - 86
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 65
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 4
معماری چین   - 61
مینته د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 3
گفت و گو با مرگ   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 50
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
زاغه نشینی   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی پارامتریک   - 29

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 16
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 45
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 50
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 7
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 3
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 5
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 8
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 96
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 13
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 3
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -754
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -346
صنعتی   -101
فرهنگی   -318
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -157
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
آیا [طراحیِ] معماری [هنوز] صدایی دارد؟ با نگاهی به قطعه مزرعه ذرت شمال از شمال غرب ـ آرش بصیرت
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1398/08/04
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 178

مروری بر سکانس دشت، مزرعه ذرت و هواپیمای سمْپاشیِ فیلم شمال از شمالِ غربِ آلفرد هیچکاک (1959) و تلاش برای یافت کیفیت ها، انتخاب ها، تصمیمات و چگونگی سامان دهی روابط میان عناصر برْسازنده این قطعه از فیلم، [احتمالا] شاید بتواند کمک کند به این پرسش نگاهی دوباره بیاندازیم: "آیا [طراحیِ] معماری هنوز صدایی دارد؟" 

دلیل اصلی انتخاب مدیوم سینما به هیچ وجه از دل انگاره ارتباط درونْ ساختی و ارگانیک نظریه فیلم و نظریه معماری ـ که ارتباطی است موثق و مقوم ـ بیرون نیامده است، بلکه بیشتر محصول ادارک شهودی و پَساتولیدیِ ممزوج با این قطعه و البته آشنا بودن عموم با این فیلم و همهْ بینْ بودن آن است و دلیل بیان موضوع هم این است که به نظر می رسد عناصر سازنده و غالب بر روندهای جاری پرکتیس معماری در یک همگراییِ [احتمالا] نااگاهانه همه تلاش خود را بر فاصله گرفتن از پروژه های طراحانه ی معطوف به طراحی یا "طراحیْ پژوهی" و نزدیک شدن به طراحی معطوف به ساخت و مناسبات اجرا متمرکز ساخته اند و این روند موجب شده است به مرور طراحیِ معماری به موجودیتی شبیه شود فارغ از ماجراجویی فکر و هیجان حاصل از فلسفه ی پرسشگری برامده از تزریق زیرْمتن های ارجاعیِ درون و برون دیسیپلینی و البته منفصل از مگاکانسپت های انتقادیِ برونْ و درونْ قلمرویی که نهایتا معماری را در فهم ابژه ی ساختْ پذیر به پدیده ای با قابلیت تکثیرپذیری و نهایتا نرمال بدل می کند و معماران را به پاسبانان تعامل و تداوم و نه تکامل انتقادی.

همه چیز از همان ابتدا، از همان لحظه ای که ادم اصلی داستان  ـ کری گرانت ـ از یک اتوبوس بین راهی پیاده می شود و درست کنار جاده، وسط دشتی بی انتها، منتظر می ایستد و به شیوه ی مضحکی به دنبال ادم هایی می گردد که با او قرار گذاشته اند، مشکوک و تا حدودی مسخره به نظر می رسد، انگار او را انجا مونتاژ کرده اند. 

کری گرانت عنصر زائد صحنه ایست که غیر طبیعی به نظر می اید، تا اینکه ماشینی از دور در افق دید پدیدار می شود و مردی کلاه به سر، از داخلش بیرون می اید و ماشین به دل دشت باز می گردد، دو مرد، در پرداختی غریب، دو سوی جاده ایستاده اند و تا انجا که می بینیم، هیچ اتفاقی در افق نمی افتد، مثل اینکه دو کابوی را از دل یک فیلم وسترن برداشته و داخل ان دشت مونتاژ کرده باشند، اگرچه قرار نیست میان ان دو دوئلی اتفاق بیافتد، دوئل بین دو عنصر دیگر این قطعه اتفاق خواهد افتاد. 

پس از اینکه متوجه می شویم مرد تازه وارد، ادمی خیالی ای نیست که کری گرانت دنبالش می گردد، صحبت های مرد کلاه به سر ما را متوجه عنصر دیگری در افق پشتی می کند، یک هواپیمای سمپاشی که گویی دارد جایی اشتباهی را سمپاشی می کند، اخر انجا ذرتی کشت نشده، احتمالا ان هواپیما هم دومین عنصر اشتباهی و زائد این صحنه و روایت های غیرمعمول ان است، اما کمی بعد متوجه می شویم، مبنای اساسی شکل گیری و طراحی این صحنه مواجهه آگاهانه و مملو از خشونت و طنز این دو عنصر به ظاهر زائد و گمْ شده با یکدیگر است، گفت و گوی منفی دو سوژه ای که اساسا نباید انجا باشند ولی کسی ان ها را انجا فرستاده.

هواپیما قرار است ادم اصلی داستان را بکشد، یک ماشین کم و بیش غیرقابل انتظار، در یک اقدام غیر طبیعی، قرار است یک ادم ـ یک ماشین بیولوژیک عادی ـ را بکشد، اصولا، ما با مداخله ای از جنس پرداخت های ژانر جنگی در سینمای کاراگاهی، دلهره و درام مواجه هستیم؛ اما تفاوت اغراق امیز داستان اینجا ست که هیچکاک، در شمال از شمال غرب، یک هواپیما ـ که معمولا برای کشتن چند نفر روی زمین استفاد می شود ـ را برای کشتن یک نفر به کار گرفته است، که به شوخی ای بزرگ می ماند؛ و البته هیجان، دراما و شاید مضحکه داستان وقتی بیشتر و عمیق تر می شود که می بینیم هواپیما انچنان، در تدوین، به کری گرانت نزدیک می شود که فکر می کنیم، خلبان دستور دارد یا تمایل دارد که تن هواپیما را به خود کری گرانت بزند تا او را از میان بردارد، گویی در یک عملیات انتحاری شرکت کرده است و بایستی به نوعی از مشدد شدگی و اغراق نزدیک شود؛ تدوین و مداخله اگاهانه تکنیکی
 کارگردان، سرعت گام های کری گرانت و سرعت نزدیک شدن هواپیما را انچنان ممزوج می کند که خاصیت تشدید شوندگی و دلهره به خوبی لمس می شود؛ تکنیک به خوبی در خدمت امرنامعمول قرار گرفته است تا یک وضعیت غیر طبیعی را باور پذیر و تا حدودی طبیعی جلوه دهد. 

صحنه ای که تا پیش از این خالی بود و همه عناصر غریبه و تازه واردش اشتباهی به نظر می رسیدند، حالا حین موش و گربه ی ادم و هواپیما به بستر روایتی غریب و هیجان انگیز و تا حدودی مسخره تبدیل شده است.

نهایتا کری گرانت به دل مزرعه ای که از پیش انجا بوده پناه می برد و سمْپاشی هواپیما روی مزرعه ذرت نیز بی اثر می ماند و هواپیما نیز در یک پردازش غریب و دراماتیک به ماشین حمل سوختی برخورد می کند که بعد از هرگز، به صورتی اتفاقی از ان جاده غالبا خالی و متروک عبور می کرده، و در یک برخورد در شعله های اتش می سوزد، کری گرانت هم بدون انکه توجه ادم هایی را جلب کند که از ماشین هایی که به ناگاه از ناکجا پدیدار شده اند و از ماشین هایشان بیرون امده اند و به نظاره این تصادف ایستاده اند، سوار یکی از همین ماشین ها می شود و از صحنه فرار می کند؛ جاده ای که تا کمی قبل همچون قبرستانی ارام و مسکوت و متروک به نظر می رسید به چهارراه حوادث برخورد عناصری بدل شد که حضور هر کدامشان انجا غیرمترقبه و پیش بینی نشده بود، ما با یک مداخله حداکثری برامده از اتصال و برخورد عناصر غیرطبیعی برای شکل دادن به یک فانتزی باورپذیر مواجه هستیم. 

تمام این اتفاق های غریب و بعضا مضحک و پیش بینی نشده و نادر در ترکیبی ماهرانه به گونه ای همْ آینده شده اند که به شدت واقعی و باورپذیر به نظر آیند، ماجراجویی، هیجان، ایستادن روی لبه استهزا و شوخ طبعی و ترکیب صحیح و آگاهانه عناصری که به شدت نا به جا در نظر می ایند، نهایتا محصولی تولید کرده است که می توان واقعی پنداشتش، حتی اگر به لحاظ فنْ ساختی بتوان بدان ایرادهایی وارد نمود. انگونه که از مشاهدات و مستندات برمی اید، کارگردان حین ساخت این قطعه نسبت به اشراف تکنیکال و آینده نگرانه به بعد فنی وضعیت و تضمین فنی خروجی ان به صورت تمام و کمال ابهام داشته، اما مدل فرهنگ تفکرش در برگزیدن مکانیسم برخورد با متغیرهایی همچون زبان، نظریه، دیسپلین، تاریخ و گفتمانِ درون و برونِ سینما به عاملیت فردی اش امکان روانی بروز تمام و کمال در تولید محصولی نامتعارف و غیرنرمال داده است، محصولی که مکانیسم تولید و شکل گیری اش و قالب های روایی و تفسیری اش و همچنین عناصرش در ان مقطع زمانی غیرطبیعی بوده اند اما در همان مقطع به محصولی باورپذیر ختم شده است که هنوز هم به شدت تاثیرگذار است.  

بی دلیل، بی سبب، بی جهت و بی معنی بودنِ قطعات و عناصر بی نهایت نابهنجار صحنه در ترکیبی هوشمندانه تمام قراردادهای قدیمیِ تلاش های کلاسیک برای کشتن یک ادم را پشت سرمی گذارند و از یک اقدام به کشتنِ معمول، یک اتفاق و روایت نامعمول، دراماتیک و ماندگار ـ یک محصول به لحاظ گونه شناسی غریب ـ ایجاد می کنند و این بخش از فیلم را واجد قوت و جاذبه ای می سازند که بارها شاهد تکرارش در دیگر مشتقات صنعت فیلم و سرگرمی بوده ایم؛ از پاریسْ تگزاسِ ویم وندرس (1984) تا تبصره 22 ی جورج کلونی (2019) و . . . . 

هیچکاک با استفاده از عناصر و ابزار نامتعارف برای حدوث یک اتفاق نامعمول ولی باورپذیر و شدنی به ما یاداوری می کند صدای طراحیِ معماری، آوای تلاش اخلاقی، سخت، خردمندانه، با ترس ها و موانع روانی بسیار و البته ماهرانه است، برای ترکیب عناصر و سوژه هایی که الزاما رابطه ای منطقی و منصفانه با یکدیگر ندارند، ولی می توانند در قالبی به همْ آیند که همْ رسش غیرمنتظره ی معطوف به محصولشان سه وجه بنیادین داشته باشد: در شکل، فیگور، کارکرد و برنامه باورپذیر به نظر اید، حضور زیرْمتن غیرنرمالشان را مخاطب ـ چه در تفسیری جدی و چه تلخ و بعضا گزنده و احتمالا شوخ طبعانه ـ درک کند ولی به صورتی ملموس مشاهده نکند و مگاکانسپتش را [اصلا] نفهمد و متوجه نشود، چرا که طراح نمی خواسته [نه او و نه سامانه های قدرت و نه آپارتوس زمان] ان را بفهمند. 

صحنه ای از فیلم شمال از شمال غرب ساخته الفرد هیچکاک


صحنه ای از فیلم شمال از شمال غرب ساخته الفرد هیچکاک


پشت صحنه ای از فیلم شمال از شمال غرب ساخته الفرد هیچکاک


پشت صحنه ای از فیلم شمال از شمال غرب ساخته الفرد هیچکاک




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ خانه ی شماره 2 هربرت جِیکوبز ـ فرانک لوید رایت
اتووود کلاسیک ـ خانه ی پال و جین هانا ـ فرانک لوید رایت
اتووود کلاسیک - خانه ی نورمن لایکز - فرانک لوید رایت
نگاهی به وُید موزه گوگنهایم:طرح های پیشنهادی بازتاب بصری در گوگنهایم
اتووود کلاسیک ـ شهر زنده ـ فرانک لوید رایت
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group