موزه هنر کوئینتای در کنار دریاچه ی ماه در ناحیه هانیانگ
ووُهان، رو به تپه مِیْزی چشم اندازی به سراسر دریاچه در راستای جنوب دارد. به
منظور کاهش وزنِ توده معماری روی سطح طبیعی دریاچه، از فرم زمین طبیعی مواج در امتداد
حرکت دریاچه استفاده شده و بخشی از فضاهای نمایشگاهی در زیر زمین فرو رفته است. این
کار هم از فضای زیرزمینی استفاده می کند و هم تودهْ پراکنی روی زمین را به حداقل می
رساند. از سوی دیگر، در سمتی که رو به جاده شهر است، یک نمای عمودی همچنان شهرنشینی
ذاتی معماری موزه را حفظ می کند.
سقف موجدار توسط یک تراس پلکانی انتزاعی به
دنبال توپوگرافی تصنعی حجمی تشکیل شده است. بالابرهای پله ها با استفاده از سطوح
فلزی نقره ای اندود شده اند، در حالی که آج های بام و سقف مجموعه با سنگ های سفید
و پوشش گیاهی کم پوشیده شده اند که مسیرهای پیاده روی تخته های پیچ در پیچ مواج و
مورب را فراهم می کنند.
این مسیرهای پشت بام کاملاً به روی عموم باز
هستند و به دریاچه ماه و همچنین خروجیهای فضاهای نمایشگاهی موزه، فضای آموزش عمومی،
فروشگاه هنر، کافه و سایر فضاهای عمومی متصل میشوند. بنابراین چارچوب فضای عمومی
مستقل از فضاهای نمایشگاهی موزه شکل می گیرد و فعالیت های عمومی بخشی از سطح معماری
مجموعه را شکل می دهد.
معماری موزه هنر در قالب مداخله ای نرم و سبک،
فضای شهری در کرانه جنوبی دریاچه ماه را بازْتعریف کرده است. در غرب موزه، فضایی
برای یک میدان شهری در نظر گرفته شده است که در آینده با کتابخانه و مرکز نمایش ووُهان
ترکیب خواهد شد و ثقلی از آثار معماری در این منطقه را شکل خواهد داد.
ورودی اصلی موزه، و همچنین برنامههایی با اصول قوی عمومی از جمله فضاهای فرهنگی
خلاق، همه در این سمت قرار گرفتهاند، جایی که یک نمای با انحنای ظریف در راستای
مکان، حس محصور بودن را ایجاد میکند. از میدان، مسیرهای شیبداری شکل می گیرد که
به کافه طبقه دوم و تراس روی پشتبام متصل میشوند و یک گردش عمومی ایجاد میکنند
که پس از بسته شدن موزه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. از نظر عملیاتی، این
امر باز بودن موزه و شهری بودن معماری را تقویت می کند.