پیتر کوک در گفتگو با کانال لوئیزیانا میگوید: "لذت من
از طراحی ساختمانها این است که بگویم: برو
به درک! میتوان این ساختمان را ساخت." او عمدتا تلاش
خود برای انتقال ایدهها را از طریق نقشههای معمارانه ی زنده و تردیدهایی که در
مورد طرحهای بلندپروازانهاش ـ با ظاهری غالبا عجیب ـ دارد مورد بحث قرار میدهد.
در نمایشگاه "مناظر شهر" -ژانویه 2022- در موزه هنر مدرن لوئیزیانا، دانمارک، نقاشی های
پیتر کوک به عنوان اولین اثر هنری نمایش داده شد که توسط یک معمار تولید شده است،
احترام او برای طراحی با دستی به عنوان رسانه اصلی یک معمار به گونه ای واضح به چشم
می خورد. آثار او روشهای جدید و نوآورانه ای برای کاوش در شهر و فضای فیزیکی را
در بافت و رنگی چشمگیر و خاطرهانگیز به تصویر میکشند.
علاقه کوک به معماری از
دوران جوانی شروع شد. هنرمندی مادرش و قرار گرفتن او در خانههای بزرگ در این مسیر
جریان ساز بوده اند، جایی که او شروع به تصویرسازی شهرهای خود کرده و فرم
ها و اشکال معاصر و تاریخی را لایهبندی کرد. علیرغم علاقه ی او به این مهارت، او میگوید که هرگز از
درون احساس نمی کند که یک نقاش با استعداد یا چیزه دست باشد. به طور خاص، او ماهیت
تمایز خود را از دریچه ی دوران تحصیل معماری و اینکه چگونه همیشه توسط افرادی با
مهارت های طراحی برتر احاطه شده بود، نگاه می کند. پشتکار و ترفندهای او در تجارت
به او اجازه داده است تا زبان معماری خود را از طریق تصویرسازی خلاقانه گسترش دهد.
او بینشی متفاوت در مورد مزایای تکنیک های طراحی دستی نسبت
به روش های مدرن تر طراحی به کمک رایانه ارائه می دهد. این واقعیت که طراحی دستی یک
فرآیند طولانی است که شما را تشویق می کند تا در فرآیند طراحی عمیق تر فکر کنید
چیزی است که کوک به آن تاکید می کند. طراحی به عنوان ابزاری برای معماران اساسی
است. علیرغم اختلاف نظر در مورد ایدههای جدید پیشگامانه ی او که بسیاری آن ها را
غیرواقعی و اتوپیایی میدانند، او اصرار دارد که بیشتر این نقاشیها قابل ساخت
هستند، چالشبرانگیز اما در واقع بسیار قابل ساخت.
"موزه ی هنر گراتز؛ بیگانه دوستانه" نوشته پیتر کوک و کالین
فورنیه نمونه عینی اجرای یکی از آثار آینده گرایانه ی اوست. یک مرکز هنری با پوست شفاف و صفحه پلکسی گلاس
که به عنوان یک نمای رسانه ای بزرگ عمل می کند، به نمادی فرهنگی در شهر گراتس تبدیل
شده است. موفقیتی در طراحی چشم انداز شهری. پیتر کوک به عنوان یکی از بنیانگذاران
جنبش آیندهنگر و آوانگارد آرکی گرام در دهه 1960، چهرهای تأثیرگذار در معماری شناخته
میشود. – بخشی از شهرت او در این گروه به واسطه ی طراحی و ایده پردازی "شهر
پلاگین" بوده است.- تصاویر طراحی پر جنب و جوش او تا امروز هم محبوب بوده و
همچنان الهام بخش متخصصان معماری در سراسر جهان هستند.