معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
عکس های آنی لیبویتز از زلینسکی و زلنسکا برای وُگ؛ همْ رَسِشِ فمینیسم رادیکال با ادبیات پساْاستعماری
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1401/05/09
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 572

آدام برومبرگ؛ هنرمندِ متولد آفریقای جنوبی و ساکن لندن، که به همراه زوج هنری اش اولیور چانارین در ایران به واسطه ی آثاری همچون "پس از حیات" و "روزی که هیچ کس نمرد" شناخته می شوند در قالب یک پست اینستاگرامی عکس های آنی لیبویتز از ولودیمیر زلینسکی و اولنا زلنسکا برای مجله وُگ را "شنیع" خوانده است.

او در پایان این پست و پس از تصنعی خواندن افه های به ظن او قهرمانه ی ولودیمیر و اولنا و پس از یاداوری سیاست های تبعیض آمیز و نژادْپرستانه ی غرب در پذیرش مهاجران سفیدپوست و با یاداوری این نکته که مخالف جنگ تحمیلی و تجاوز ولادیمیر پوتین به اوکراین است به این نکته نیز اشاره می کند که ظهور و بروز و تداوم نوعی از ایده های "دگرْجنسْ گرا هنجارینِ سمیِ پدرسالارانه toxic heteronormative patriarchal " است که جنگ را غیرقابل اجتناب ساخته.

این پست اینستاگرامی واکنش های بی نهایت زیادی به دنبال داشت، که آدام برومبرگ تلاش کرده است در قالب رشته استوری هایی آن ها را تجمیع کند و بازنشر دهد، حجم عظیم واکنش ها البته به سبب ماهیت مجادله برانگیز عکس ها و زمان انتشار ان هاست، انچنان که مجله وُگ هم مجبور به واکنش شده است و در توییتر رسمی مجله از انتشار این مجموعه دفاع نموده.

البته بسیاری یاداوری کرده اند که مجله وُگ یک مظنون همیشگی است که در استفاده از سیاسیونی که استانداردهای این مجله به لحاظ رنگ پوست و ظاهر را  تامین می کنند و تبدیل کردن ان ها به بخشی از صنعتِ سرگرمی و مُدهای زیبایی شناسانه ی مد نظر خودش و البته تجاری سازی ان ها، ان هم در شرایط بحرانی، سابقه بد و دست های الوده ای دارد. این بخش از مخاطبان نمونه این آلودگی رفتاری را انتشار متن و مجموعه ای از اسما اسد ـ همسر بشار اسدـ به سال 2012، تقریبا یک سال پس از شروع اعتراض های مدنی در سوریه و در استانه ورود این کشور به جنگ داخلی و کشتار و شکنجه غیر نظامیان می دانند؛ تبدیل حامی و ناظرِ شکنجه و تروریسم دولتی به یک آیکونِ زیبایی شناسانه و فرهنگیِ معصومِ بی خطر، این انتقادها انچنان وسیع است که آدام برومبرگ و بسیاری دیگر وُگ را یک ایدئولوژی خوانده اند.
 
به موازات این واکنش ها و مباحث سیاسیْ رسانه ای و اخلاقی نگاهی به طیف وسیع واژه ها و اصطلاحاتی که علیه یا در حمایت محتوای این پست اینستاگرامی منتشر شده اند می تواند ما را تا حدودی با گستره ی غالب بر "واژه شناسیِ گفتمان انتقادی" امروز در حوزه عمومی و فضای رسانه اهای اجتماعی آشنا سازد؛ فضایی که کم کم می توان ان را پساْمک لوهانی خواند؛ بستری که دیگر در ان رسانه [حتما] پیام نیست، بلکه می تواند ضدِ پیام، نویز یا پارازیت و همچنین خلا یا سکوت هم باشد.   

لایه های گفتمانی متبادر به این پست اینستاگرامی از یک سو "دوْرویی سیاسی" ادم هایی همچون آدام برومبرگ و آنی لیبویتز را نشانه رفته اند و در جایی آدم برومبرگ را به واسطه همین درویی مردانه به "گَزْلایتینگ مخاطب با سواستفاده از ادبیات فمینیستی " متهم می کنند و یا نوشتار او را "رتوریکی آنارشیستی" می دانند و به تمجید از مجله وُگ برای بازنمایی "تراژدی ملی اوکراینی"ها و دفاع از ولودیمیر زلینسکی و اولنا زلنسکا  به سبب تقویت روحیه ی "ناسیونالیسم همه گان پذیرِ آشتی جویانه" پرداخته اند و از سوی دیگر با تعابیری همچون "سفیدپوستانِ کله خری که می خواهند به ما یاد بدهند چگونه بمیریم "، "لوکسْ سازیِ جنگ"، "رمانتیکْ سازی جنگ"، "خشونتِ تصویر"، "هنر به مثابه آپاراتوسِ فراموشی"، ایستادنِ ولودیمیر زلینسکی و اولنا زلنسکا میان "ابژه میل یا ابژه شفقت و پارسایی" و با توصیف ایشان در قامت "پرستارانِ چرکینْ دست" یا " سیلوُوِت های هستی شناختی" و . . . به نقد بی رحمانه این مجموعه عکس ها می نشیند.

اما انچه بیرون از ایده های میهن پرستانه و ناسیونالیستی و اروپاْمحور و سیاست واقعی realpolitik و تحت شمول نظریه انتقادی در میانه ی این "طوفانِ تحلیلی" که لایه های متعدد "سیاست های بازنماییِ گفتمان" را به چالش می گیرد به صورت یک مخرج مشترک خودنمایی می کند؛

ـ یکی ارجاع به نقش جنبش های مقاومتی همچون "مقاومت مستقل فلسطینی ها" برابر اشغالگری و سیاست های تبعیض امیز اسراییل در شکل دادن به ادبیات حامیان یا معترضان به این پست اینستاگرامی است، بخشی از طرفداران انتشار این مجموعه تجاوز پوتین به اوکراین و مقاومت اوکراین را با مقاومت فلسطینیان مقایسه می کنند و از همین منظر بازنمایی قهرمانانه ی سرامدان سیاسی اوکراینی در قالب مکانیسم های صنعت مُد را موجه می دانند. البته طرح این پرسش به نظر منصفانه می آید که چرا در زمان رونق جنبش مقاومت فلسطین با چهره های کاریزماتیکی همچون یاسر عرفات و البته بسیارْ زنان و مردان مبارزی که کمتر نامی از ان ها به میان می آید، هیچگاه مجله ای مثل وُگ تلاش نکرد گزارشی تصویری شبیه به انچه در مورد ولودیمیر زلینسکی و اولنا زلنسکا تولید کرده است، تولید کند، یک جست و جوی گوگلی ما را به یک گزارش در ونیتی فر به سال 1989 می رساند که تمرکزش روی یاسر عرفات و مقاومت فلسطینیان است و البته در ان از هیچ نوع چیدمان و میزانسن مقاومت گرانه و اِفه های قهرمانانه خبری نیست؛ آیا سیاست های بازنمایی صنعت مُد نژادپرستانه، قومیتی و جغرافیایی است و اگر به سوی شرق می اید در بدن هایی همچون جی جی حدید و بلا حدید متوقف می شوند که به نوعی سفیدپوست بودن خود را اثبات کرده اند و چرا تاکنون مجله وُگ تقریبا هیچگاه به فعالیت های سیاسی این دو مدل در دفاع از حقوق فلسطینیان و دیگر اقلیت ها نپرداخته است؟ این اتهام انچنان به صنعت مُد وارد است که در اثنای همین کنش و واکنش ها، آلساندارا سانگوینتی؛ عکاس ساکن نیویورک در پستی خواهان ان شده است که مجله وُگ آنی لیبویتز  را برای تهیه و تولید مجموعه هایی همچون انچه در مورد ولودیمیر زلینسکی و اولنا زلنسکا تولید کرده است به فلسطین، افغانستان، یمن و سوریه بفرستد، پستی که توسط آدام برومبرگ روی صفحه اینستاگرامش بازنشر گردید.  

ـ دومین وجه اشتراک ادبیات انتقادی متمرکز بر این موضوع نقش گفتمان فمینیسم رادیکال در تمجید و کمی تقبیح محتوای این پست اینستاگرامی است؛ ادبیاتی که مملو از واژه هایی است برامده از گفتمان انتقادی نسبت به سیاست های نژادی غرب و تبعیض های نهادینه شده و ساختاری به نفع مردانِ سفیدپوست و البته تمامی نهادهای برامده از فرهنگ پدرسالارانه و دگرْجنس خواه که تلاش می کند در ترکیب با ادبیات پسااستعماری جبهه ای وسیع برابر سیاست بازنمایی در "زبانِ نرینه ی سفید" بیاراید.

در کنار این قلمروهایِ "تازهْ یابِ واژگانی" یک نیاز دیگر هم از میانه ی این مباحث نضج می گیرد؛ نیاز به بازْخوانیِ ایده های "متفکرانِ حالا کلاسیکْ شده" ای همچون سوزان سانتاگ و رولان بارت در مورد عکاسی، بازْ خوانیِ رابطه ی میان سرعت، جنگ، تصویر و رسانه در آثار پل ویریلیو و نگاهی مجدد به رابطه ی میان واقعیت و تصویر و بازنمایی در اثار ژان بودریار.

سرعت تحول ادبیات انتقادی انچنان بالاست که به سختی می توان در اثار متفکرانی که تا کمی پیش پیشرو قلمداد می شدند و به چنین موضوعاتی توجه ویژه ای داشته اند امکان هایی برای فهم همه شمول این مجادلات فکری و اخلاقی و سیاسی یافت؛ گویی "سرعت دگرگونیِ ماتریسِ واقعیت" درون رسانه های اجتماعی و فضای فیزیکالِ عمومی بسی بیش از "سرعتِ تولید ادبیات تحلیلی و انتقادی" است، انسانِ پایین امده از کوه المپ همچنان در حال کشتن تمامِ برساخته های مفهومی و نهادی اش درون تاریخِ کشدارِ اکنون اش است و نتیجه تولیدِ واقعیتی حاد، بیش از حد برملاشده overexposed ، تصویری و انچنان لایه لایه و متکثر و قطعه گون و چندْزبانه و متغیر و البته در بحران است که می توان ان را واقعیتی بیرون از گستره بازنمایی و بیرون از مهارها و جزایر زبانی دانست؛ واقعیتی مدام "در حال ناپدیدشدن".
 
همانگونه که "ژان بودریار در کتاب "جنایت تمام عیار" یاداوری می کند در جامعه ی رسانه ای، تصویری و تکنولوژیکیِ امروز، "واقعیت بر اثر "جنایتی تمام عیار" که همان "نابودیِ امر واقعی" می باشد در حال ناپدیدشدن است. او می گوید در دنیایی از نمودها، تصاویر، اوهام، امور مجازی و واقعیت مفرط که دیگر نمی شود بینِ ساحتِ مجازی و ساحتِ واقعی اش تمایزی قائل شد، واقعیت ناپدید می شود، اما اثرش همچنان به توهمی از امر واقعی پروبال می دهد . . . در همان حال که انسان ها دنیایی سرشار از اشیا تولید می کنند . . . دنیای غیرانسانی ابژه بر سوژه و کنشگری او چیره می شود تا انجا که "سوژه به منزله ی عامل اراده، اختیار، بازنمایی؛ سوژه قدرت، دانش، تاریخ در حال ناپدیدشدن است".

جالب ان است که بودریار برای تبیین"هنر ناپدیدشدن  art of disappearing" واقعیت، "شاهدش را از عملِ فرد عکاسی می اورد که بی همتایی یک ابژه را ثبت می کند، ان هم در نبودِ سوبژکتیویته و در یک خلا، عکاس ظرافت دنیا را به چنگ می آورد اما ورای هنر و ایدئولوژی و واقعیت سوبژکتیویته"؛ اشاره ای واضح به امکانات محدودِ اخلاقیاتِ زیبایی شناسی و امکانات بلقوه شکل گیری زیبایی شناسیِ شر  و یاداوری این نکته که محدودیت های هر گستره ی مطالعاتی و هر نظریه ی ابزارْمحوری در تعاریف مشترک اش با گستره ای که می خواهد ان را نقد کند شکل می گیرد؛ درست همانگونه که [نظریه] عکاسی می تواند به یک امکان ضدِ تصویری و روایی  بدل شود و پیام به مَغاک رود و درون سونامی دیجیتالی عظیمی از پیام های آلترناتیو یا پارازیت های انتقادی دفن گردد.

-


-


-


تصویری از پشت صحنه ی مجموعه


تصویری از پشت صحنه ی مجموعه


آنی لیبویتز عکاس مجموعه  


آدام برومبرگ 


عکسی از مجموعه منتشر شده توسط ونیتی فِر با محوریت یاسر عرفات؛ رهبر وقت جنبش آزادی بخش فلسطین به سال 1989


تصویری از پیام آلساندارا سنگوینتی که از مجله وُگ می خواهد آنی لیبویتز  را به کشورهایی همچون یمن هم بفرستد 


روی جلد مجله وُگ


پست اینستاگرامی آدام برومبرگ 




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتاب خانه اتووود ـ یوتوپیای معوق ـ ژان بودریار
ژان بودریار؛ عبور از سوژه و صورت بندی دنیای ابژهْ بنیادِ پسابازنمایی
ژان بودیار، هستی شناسی انتقادی چیزها و ارتباط به مثابه آلودگی ویروسی
ژان بودریار، آیرونی یا توسل به مضحکه در مواجهه با شدت ابتذال
ژان بودریار، جنایت تام و شفافیتِ شر؛ تببینی از آشوب نظم ایده آل انسان ها و چیزها
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group