معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1361
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1241
فیلوکیتکت   - 24
نظریه معماری   - 1007
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 925
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 880
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 855
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 795
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 773
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نظریه شهری   - 713
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 711
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 701
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 611
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 582
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری بایومورفیک   - 14
معماری مدرن   - 518
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 456
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 453
معماری فضای داخلی   - 12
آرمان شهرگرایی   - 452
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 446
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 444
جهان علمیْ تخیلی   - 10
روح مکان   - 444
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 434
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 425
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 383
بی ینال ونیز   - 9
توسعه پایدار   - 357
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 339
معماری کوچک مقیاس   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 325
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 316
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
معماری سبز   - 309
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 301
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 285
معماری و روانشناسی   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 249
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 248
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 210
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 192
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 189
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری انتقادی   - 184
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 171
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
عکاسی   - 164
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 155
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 134
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر گفت و گو   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
گرافیک   - 127
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
فضای منفی   - 125
منبع شناسی اتووود   - 6
طراحی مبلمان   - 122
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 121
معماری و هوش مصنوعی   - 5
معماری ایران   - 110
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
بلندمرتبه ها   - 106
معماری مصر   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
فرهنگ نفت   - 5
معماری مذهبی   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 76
معماری خوانی   - 4
معماری فاشیستی   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ترسیمات معماری   - 71
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 62
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 53
معماری و ادبیات   - 4
مدارس معماری   - 48
ویروس کرونا و معماری   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 47
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 3
زاغه نشینی   - 44
معماری جنگلی   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
معماری و گیم   - 3
پداگوژی   - 38
معماری بیابانی   - 3
معماری دیجیتال   - 38
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 37
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
باهاوس   - 37
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 35
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
مدرنیته؛ از نو   - 35
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و نقاشی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
اقتصادِ فضا   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و فاجعه   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 36
سوزان سانتاگ   - 7
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 72
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 17
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 97
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -760
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -359
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -230
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -132
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
هانا آرنت به روایت مارگارته فون تروتا ؛ برشي از زندگي يك فيلسوف سياسي
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/05/28
مـنـــــــبـع : سايت خبري بي بي سي فارسي ، به قلم پانته آ بهرامي
تعداد بازدید : 2876

فیلم هانا آرنت از مارگارته فون تروتا، فیلمساز زن صاحب سبک سینمای نوین آلمان به تازگی در نیویورک به نمایش درآمد. وی که خود نیز تحت تاثیر جنبش چپ در آلمان بود، فیلم های متعددی از زنان تاثیر گذار مثل رزا لوکزامبورگ را در کارنامه خود دارد.

طرح اولیه فیلم در مورد کل زندگی هانا آرنت بود، اما از آنجایی که با جزییات بسیار و طولانی همراه می شد، بعدا فیلمساز تصمیم گرفت تنها بر برشی از زندگی این فیلسوف سیاسی تمرکز کند.

اما آنچه نقطه تمرکز فیلم است، مربوط به نظریه ابتذال شرارت است. هانا آرنت از سوی مجله نیویورکر ماموریت می یابد گزارشی در مورد محاکمه آدولف آیشمن، افسر ارشد نازی، تهیه کند. آیشمن در سال ۱۹۶۰ از آرژانتین توسط موساد، سازمان جاسوسی اسراییل، ربوده شد و در اورشلیم محاکمه گشت.

بعدها ۵ مقاله از هانا آرنت به صورت کتاب تحت عنوان "آیشمن در اورشلیم، گزارشی از ابتذال شرور" منتشر شد. بن مایه کتاب که محور فیلم نیز هست، در آن دوران جنجال های بسیاری را حتی در میان یهودیان و دوستان هانا آرنت برانگیخت، و او بسیاری از یارانش را از دست داد.

هانا آرنت کیست؟

او متولد ۱۹۰۶ در نزدیکی هانفر آلمان و تنها فرزند پاول و مارتا، پدر و مادر یهودی، مرفه و غیر مذهبی بود. وی در خردسالی پدرش را از دست داد. مادرش تمایلات سوسیال دموکراتی داشت. زندگی هانا با پدرخوانده و دو خواهر ناتنی دشواری های متعددی را برای هانای جوان به همراه داشت. وی در ابتدا با طعنه و کنایه در مدرسه به دلیل یهودی بودنش مواجه شد اما از مادرش آموخت که از هویت یهودی خود دفاع کند. هانا در جوانی تحصیل خود در فلسفه و ادبیات یونان را در دانشگاه ماربورگ رها کرد و به دانشگاه هایدلبرگ رفت.

رابطه عاشقانه او با مارتین هایدگر، فیلسوف بنام آلمانی، در دهه ۲۰ آشکار گشت. آرنت دانشجوی جوان فلسفه متوجه شد که عشق به هایدگر که صاحب همسر و فرزند بود، نمی تواند آینده روشنی داشته باشد. هایدگر استاد دانشگاه بود و بعد ها عضو حزب نازیست شد.

آرنت در سال ۱۹۲۹ پایان نامه دکتری خود را زیر نظر کارل یاسپرس، فیلسوف بزرگ آلمانی نگاشت که در آن دوران از منتقدان سرسخت مارتین هایدگر و تفکر محافظه کارانه بود.

زمانی که هیتلر به قدرت رسید، هانا یک بار دستگیر شد، اما سپس آزاد شد و به پاریس گریخت. ۱۹۴۰ با "هاینریش بلوشر" پژوهشگر تاریخ هنر، ازدواج کرد. بار دیگر در سال ۱۹۴۰ در فرانسهٔ اشغال‌شده، زمانی که در اردوگاه‌های موقت منتظر انتقال به کوره‌های آدم‌سوزی هیتلری بود، توانست از آنجا بگریزد، اما نه در فیلم و نه در نوشته ها مشخص نیست که او چگونه و با توصیه چه کسی توانست از اردوگاه های انتقال به کوره های آدم سوزی نجات یابد.

وی سرانجام به همراه همسر دومش بلوشر در سال ۱۹۴۱ به آمریکا گریخت، تبعیت این کشور را پذیرفت و زندگی توام با فقر را آغاز کرد. رابطه رفاقت آمیز توام با عشق وی با هاینریش بلوشر در لابه لای فیلم قابل لمس است. هانا آرنت کتاب های متعددی نوشت. هانا آرنت در ۱۹۶۳ به استادی دانشگاه شیکاگو رسید و درسال ۱۹۷۵ در نیویورک درگذشت.

انگشت بر نکته های جنجالی

مضمون فیلم که به دو زبان انگلیسی و آلمانی است، روی دو محور ویژه و تحریک آمیز می چرخد، اولی روی نظریه "ابتذال شرارت"؛ بر مبنای قدرت تفکر و عدم توانایی آیشمن بعنوان انسان فاعل که قادر به اندیشیدن است.

هانا آرنت، آیشمن افسر ارشد نازیست را به مثابه سازمانده کوره های آدم سوزی یا کمپ های مرگ، آنگونه که ديگران او را متهم می کردند، نمی دید. بلکه آیشمن را به مثابه چرخ دنده ای در دستگاه بوروکراسی نازی می پنداشت. آرنت بر این عقیده بود که آیشمن خود شریر نبوده، بلکه یک هیولای مسئول و معذور بوده، او در کوران محاکمات، همه آنچه را که انجام داده بود پذیرفت، و مدعی بود که دستور را اطاعت کرده و بنابراین احساس گناه نمی کند. مامور بوده و معذور.

نکته دوم که خشم بهودیان را برانگیخت، اتهام آرنت به شورای یهودیان در آلمان و لهستان برای همکاری در پیوند با جنایت همکیشان خود بود. به گفته آرنت، آنان به نازی ها در سلب مالکیت یهودیان و گردآوری قربانیان در یک محل و فرستادنشان به قطارها برای یک سرنوشت تاریک کمک رساندند. او بر این باور بود که بدون کمک رهبران یهودیان در این جنایت، رقم قربانیان (بین چهار تا شش میلیون نفر) غیرقابل تصور است. هانا آرنت آن را بدون شک تاریک ترین نقطه در کل این داستان غم انگیز می داند. اما اینکه جزییات این کمک تا چه حد بوده، نه در فیلم و نه در کتاب کاملا روشن نیست.

ریتم آرام و دود سیگار

فیلم از ریتمی آرام برخوردار است. استفاده از سایه و روشن ها و نورپردازی ساده و سکانس های نسبتا طولانی سبک زندگی تبعیدیان دهه ۶۰ در آمریکا را مجسم می کند. دود سیگار در این فیلم که اکثر سکانس های آن در آپارتمان دو اتاق خوابه و کوچک آرنت با نور کم به تصویر کشیده شده، شاید نمادی از اندیشه است. سیگار و دود آن فراتر از رفتاری روشنفکرانه غربی در این دهه می رود.

بارها اربارا اسکوا، بازیگر توانای سینمای آلمان، در نقش هانا آرنت، را در حال پک زدن به سیگار مشاهده می کنیم که مفهومی تجریدی از "اندیشه‌" را برای مخاطب متبلور می سازد. او با فرو دادن دود غلیظ و فرستادن آن به آخرین سلول‌های پیکرش، تأمل و کنکاش ایده را نشان می‌دهد و لحظه‌ مکث تنفسی، درونی‌ کردن این اندیشه را به تصویر می کشد. بن مایه این اندیشه‌ورزی خردگرایانه، سرانجام با بیرون فرستادن دود "تجزیه‌ و تحلیل‌شده" از تن بر روی کاغذ، اساس نظریه‌ "ابتذال شرارت" را پی ریزی می کند.

در فیلم از فضاهای بیرونی کمتر استفاده شده. تنها دوبار، هانا آرنت را با معشوق دوران جوانی اش مارتین هایدگر می بینیم. یکبار در دوران جوانی در فضای بسته و یکبار در کهنسالی هایدگر که دیدار در فضایی باز پاییزی با برگ های قهوه ای و زرد رنگ صورت می گیرد: نمادی از کهنسالی هر دو و آزاد شدن اندیشه آرنت از هایدگر.

کتابهای هانا آرنت

از میان آثار منتشر شده از هانا آرنت می توان به وضعیت انسانی (۱۹۵۸)، آیشمن در اورشلیم (۱۹۶۳) و مسولیت شخصی در دوران دیکتاتوری (تالیف ۱۹۶۴، انتشار ۲۰۰۳ پس از مرگ نویسنده) اشاره کرد.

کتاب اخیر تاملی است در پیوند با استقلال اندیشه و داوری فردی. از بطن این تامل، تحلیلی درخشان در باب قدرت بظاهر نامحتمل فرد در نظام های استبدادی و توتالیتر و موضوع شرارت در تاریخ ارائه شده است. بن مایه این کتاب به این موضوع می پردازد که چگونه یک فرد عادی در شرایط مشخص تاریخی می تواند جنایتکارترین اعمال را انجام دهد که غیر قابل باور است.

او با طرح مسئولیت اخلاقی تک تک افراد در قبال اعمالی که شخصا انجام می دهند، توجیه مامور بودن و معذور بودن را به زیر سوال می برد و اینگونه راه را برکسانی که قصد دارند افراد را به عنوان مهره، تنها قربانی قضا و سیستم جلوه دهند، می بندد. اما یک سوال را همچنان بی پاسخ می گذارند: نقش و مسولیت شخصی آنها در پدید آمدن و حتی تثبیت این نظام تا چه حد بوده است؟

پوستر فيلم




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

طراحان، معماران و قدرت از جورجیو دِ کریکو تا البر اشپیر
اندیشیدن در نه روایت؛ از هانا آرنت تا موریس مرلوـ پنتی
حوزه عمومی به روایت نانسی فریزر، هانا آرنت، یورگن هابرماس و چارلز تیلور
هانا آرنت به مصاف آدولف آیشمن می‌رود
ابتذال شر و کشتار بشر؛ هانا آرنت روی پردۀ سینما
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group