تکه نوشتارِ رابرت ونتوری و رینر بنهام در روایت انتقادی
سوزان سانتاگ از مدرنیسم فضولات و فضیلت دورْریختنی ها برداشته ای از بخش اشیای
مالیخولیاییِ کتاب درباره عکاسی نوشته سوزان سانتاگ است، این تکه نوشتار در زیرین
ترین لایه هایش گویای تعارض واقعی در تفسیر جایگاه و کنش آمریکا و وضعیت مدرنیته
پس از دهه شصت میلادی ست، در این تکه نوشتار دو جریان به موازات و البته در تقابل
با یکدیگر نسبت میان مدرنیته با خود مدرنیته و مدرنیته با امریکا را شکل می دهند،
یک جریان تقابل بین شهر آمریکایی با شهر اروپایی و جایگزین هایی که پی ایند انتقاد
از مدرنیته اروپایی، امریکا برای اروپا تعریف می کند را نمایندگی می کند، جایگزین
هایی که رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون ـ که در این متن سوزان سانتاگ نیز همچون
بسیاری دیگر او را از قلم انداخته ـ در لاس وگاس می یابند و رینر بنهام در لس
انجلس و رم کولهاس در کُنی آیلندِ نیویورک.
جریان دیگر که در پافشاری سوزان سانتاگ بر خود مدرنیسم رخ
می نماید، بر خوانش انتقادی مدرنیته متمرکز است تا ارائه بدیل برای ان، خوانش
انتقادی ای که در رم کولهاس نیز دیده می شود، با این شرح که کولهاس، همانگونه که
پیشتر اشاره شد، برخلاف سانتاگ ریشه این مدرنیته را در خود امریکا تعقیب می کند.