معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1685
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1573
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1146
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1127
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1046
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1042
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1014
پداگوژی انتقادی   - 14
مرزهای معماری   - 1004
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 908
فرهنگ نفت   - 13
المان شهری   - 858
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
نظریه شهری   - 825
طراحی جزییات   - 13
معماری و سیاست   - 795
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 749
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 716
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 714
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 642
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 633
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 605
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 595
اینستالیشن های شهری   - 9
آرمان شهرگرایی   - 578
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
طراحی صنعتی   - 569
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
منتقدان معماری   - 547
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری تندیس گون   - 546
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 545
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 536
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 528
معماری تخت جمشید   - 8
معماریِ توسعه   - 490
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
باز زنده سازی   - 484
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
هنر مدرنیستی   - 435
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری یادمانی   - 389
تز 1400   - 8
طراحی نئولیبرال   - 382
معماری و جنگ   - 7
معماری سبز   - 378
معماری آمریکای جنوبی   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 351
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 350
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 326
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 312
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 303
منبع شناسی اتووود   - 7
محوطه سازی   - 294
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 264
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 243
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 212
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 201
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 192
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن روستایی   - 176
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ژاپن   - 169
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 168
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 165
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 161
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 161
معماری استرالیا   - 6
معماری ایران   - 157
فمینیسم   - 6
بلندمرتبه ها   - 136
ده پرسش از دو معمار   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
معماری و آسمان   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
ویرانه ها   - 97
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 90
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری فاشیستی   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 89
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 83
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 78
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری جنگلی   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری اروپا   - 74
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 66
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و انسان شناسی   - 4
پداگوژی   - 59
معماری و دشت   - 3
معماری آسیا   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و نقاشی   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 57
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی مُد   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
آنتروپوسین   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و ادبیات   - 48
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
هنر روسیه   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
فیلم های اتووود   - 2
باهاوس   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و گیم   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری بیابانی   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و رنگ   - 38
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و آب   - 36
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
جنتریفیکیشن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری مجازی   - 30
سایبرفمینیسم   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری مدارس   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 23
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پساصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نمایش های مد پرادا   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سایبرنتیک   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و سلامت   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری و کوه   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پردیس ویترا   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 19
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 18
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنسامبل استودیو   - 2
سورِ فِهْن   - 6
آنیش کاپور   - 8
سوزان سانتاگ   - 10
آی وِی وِی   - 34
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیگرو بان   - 34
اتوره سوتساس   - 8
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد برتینسکی   - 1
فرانک گهری   - 50
ادوارد سعید   - 17
فرانک لوید رایت   - 45
ادوارد سوجا   - 10
فرای اوتو   - 10
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فردا کولاتان   - 2
ادولف لوس   - 9
فردریک جیمسون   - 4
ارو سارینن   - 29
فرشید موسوی   - 3
اریک اوون موس   - 14
فمیهیکو ماکی   - 4
اریک هابسبام   - 2
فیلیپ جنسن   - 7
استن آلن   - 4
گابریل کوکو شنل   - 2
استیون هال   - 32
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گرگ لین   - 7
اسنوهتا   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
لئوپلد بانچینی   - 2
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 24
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -873
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -472
هتل   -84
فرهنگی   -369
ورزشی   -68
پاویون   -303
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -268
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -249
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
بحران جهانی مسکن؛ شهری شدن بدون مسکن
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/01/28
مـنـــــــبـع : www.citylab.com
تعداد بازدید : 2016

ریچارد فلوریدا و بنجامین اشنایدر به بررسی بحران جهانی مسکن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می پردازند و با توجه به تبعات و معرفی برخی از راهکارهای ارائه شده در این زمینه به این نتیجه می رسند که شیوه نگرش به مسکن می بایست تغییر یابد:

با خواندن مطبوعات فکر می کنید بحران مسکن عمدتاً باید مربوط به شهرهای سوپراستاری مانند نیویورک، لندن و سانفرانسیسکو باشد. اما گرانی مسکن در طیف گسترده ای از شهرها، من جمله فیلادلفیا و دیترویت نیزدر حال افزایش است. و وخیم ترین بحران مسکن تا حد زیادی منحصر به شهرهای ثروتمند کشورهای توسعه یافته نیست، بلکه شهرهایی با رشد سریع شهری شدن در کشورهای در حال توسعه را، که صدها میلیون نفر آن در خانه های نامناسب، بدون برق، آب و بهداشت و درمان اولیه زندگی می کنند؛ در برگرفته است.

بحران جهانی مسکن  بازتابی از پارادوکس اساسی سرمایه داری معاصر است. شهرها در سراسر جهان از لحاظ اقتصادی قدرتمندتر و ضروری تر از هر زمانی بشمار می آیند. این امر موجب ایجاد تقاضای زیادی برای زمین های شهرها می شود که منجر به افزایش هزینه های مسکن و رقابت می گردد.

در همین حال؛ مسکن، مالی شده و تبدیل به یک ابزارِ سرمایه گذاری، که منجر به  عرضه بیش از حد مسکن لوکس و فقدان مسکن ارزان قیمت در بسیاری از شهرهای جهان گردیده است. بحران جهانی مسکن با کمبود شدید مسکن برای  افراد کمتر برخوردار و در بسیاری از موارد برای طبقه کارگر و طبقه متوسط  مشخص شده است.

گرچه افزایش عرضه مسکن و تقویت ابزارهای حمایتی از مستاجر  گامی ضروری و مهم بشمار می رود، اما شهرها به تنهایی نمی توانند به مشکل عمیق ساختاری مقرون به صرفه بودن مسکن رسیدگی کنند. در صورت امکان، سطوح بالاتری از حکومت و سازمان های توسعه  بین المللی می بایست برای جلوگیری از مالی شدن و ارائه مسکن مقرون به صرفه که به شدت مورد نیاز است، اقدام نمایند. اما اگر شرایط مواجهه با این امر  به روال گذشته پیش رود، شهرها با بسیاری از این مشکلات باقی خواهند ماند و باید راه حل های خلاقانه ای جهت دفع این بحران بیابند.

بحران مسکن در کشورهای  توسعه یافته

بیایید با شناخته شده ترین نمود بحران شروع کنیم: نقطه بحرانی مقرون به صرف بودن در گران ترین شهرهای جهان. نمودار شماره "یک"، غیر قابل مقرون به صرفه ترین شهرهای جهان را  بر اساس داده های دموگرافیا به سال 2017 نشان می دهد. مقرون به صرفه نبودن آنها براساس یک معیار هوشمندانه با نام "متوسط چندگانه" محاسبه می گردد که نسبت هزینه های متوسط مسکن به  درآمد متوسط است. این معیار اجازه مقايسه مستقيم چندين درآمد اختصاص يافته به مسکن در شهرهای سراسر جهان را ممکن می سازد.

همانطور که مشاهده می کنید در بالای لیست این نمودار؛ بازارهای جهانی مسکن  که مقرون به صرفه  نیستند در نیویورک، لس آنجلس و حتی سان فرانسیسکو قرار ندارند اما  هنگ کنگ، سیدنی، ونکوور و ملبورن را شامل می شوند.  لندن، تورنتو و بریزبن نیز در بالای لیست جانمایی شده اند. با توجه به سایر مطالعات انجام شده، در توکیو، سنگاپور، شانگهای، پکن، مسکو، پاریس، استکهلم، آمستردام، ژنو، رم، میلان و بارسلونا نیز به طرز وحشتناکی با فقدان مسکن مقرون به صرفه روبرو هستیم.

به نظر می رسد عوامل متعددی منجر به بحران مسکن مقرون به صرفه در جهان پیشرفته شده اند. شهرهای گران قیمت به سادگی خانه های کافی  برای حفظ و ادامه رشد در اشتغال یا جمعیت ندارند. دلایل واضح زیادی برای این امر وجود دارد، از جمله نیمباییسم، سیاست های محدود سازنده کاربری زمین، و محدودیت های جغرافیایی. و البته، ما شاهد یک احیای شهری نسنجیدهء فراگیر و افزایش شهری شدن "همه چیز از آن برنده است" هستیم، که در آن استعداد، فناوری و سایر دارایی های اقتصادی در تعداد کمی از محله ها بصورت فشرده بسته بندی و ارائه شده اند.

گزارش سال 2018 در مورد نرخ های املاک و مستغلات اروپایی توسط PwC و موسسهء زمین های شهری، شهری شدن  را "شاید مهمترین فاکتور تأثیرگذار  در راهبرد های املاک و مستغلات طی سال های اخیر" می داند. در ایالات متحده، نه تنها استارت اپ های تکنولوژیکی، بلکه شرکت های  دیرپا، دفاتر مرکزی خود را به مناطق مرکز شهر منتقل کرده اند. کوکاکولا اخیراً 2،000 نفر از کارمندان خود در حومه شهری را به یک آسمان خراش درمرکز شهر آتلانتا منتقل کرده است. ژنرال الکتریک دفاتر مرکزی خود را از حومه کانِکتیکات به مرکز شهر بوستون انتقال داد؛ و مک دونالد نیز در حال انتقال دفاتر مرکزی خود از حومه های شهری به مرکز شهر شیکاگو است.

در حالی که افراد برخوردار از دانش، تخصص و طبقه خلاق حتی پس از پرداخت هزینه مسکن در این شهرها ، پول کافی دارند، افراد کمتر برخوردار از خدمات و طبقه کارگر قادر به تامین نیازهای ضروری خود نیستند. آنها به سمت حاشیه این مکان ها رانده می شوند و یا همه با هم تحت فشار قرار می گیرند.

بسیاری از افراد کمتر برخوردار، مستاجر هستند نه مالک. مالکین اساسا قادر به قفل کردن هزینه های مسکن خود  حین خرید بودند و در نتیجه از امتیاز قابل توجهی بهره مند شدند در نتیجه اجاره ها حتی بیش از قیمت مسکن در بسیاری از متروپلیتن ها افزایش یافته است. در واقع، اجاره در ایالات متحده طی سالهای 2006 تا 2014 به طور متوسط 22 درصد افزایش یافت، در حالی که درآمد متوسط به میزان 6 درصد کاهش داشته است. این بدان معنی است که بار اجاره تشدید می شود که سنگین ترین سقوط  برای کمترین برخوردار ها است. تقریبا نیمی از همه اجاره دهندگان در سراسر آمریکا تحت فشار هزینه هستند و بیش از 30 درصد از درآمدشان صرف هزینه مسکن می شود. و تقریبا سه چهارم خانوارهایی که درآمد کمتر از 15000 دلار در سال دارند بیش از نیمی از درآمد خود را به مسکن اختصاص می دهند. جای تعجب نیست که بی خانمانی در سراسر ایالات متحده رو به افزایش است. اردوگاه های بی خانمان ها که در مکان های پر رونقی مانند اورنج کانتی، کالیفرنیا و سیاتل ظاهر می شوند، یادآور سکونتگاه های غیر رسمیِ کشورهای درحال توسعه هستند.

بحران مسکن در کشورهای در حال توسعه

مهمترین جنبه بحران جهانی مسکن تا به امروز وضعیت مسکن حدود 850 میلیون نفر است -بیشتر از مجموع جمعیت ایالات متحده و اتحادیه اروپا- که در شهرک های غیر رسمی زندگی می کنند. نقشه شماره "دو" از بلومبرگ، شاخص مقرون به صرفه بودن مسکن شهری جهانی را  نشان می دهد که به اندازه  بحران مسکن مقرون به صرفه در شهرهای گران قیمت، نامطلوب است، در شهرهای کشورهای در حال توسعه سهم اجاره از درآمد به طور متوسط 100 درصد ، 150 درصد، 200 درصد یا حتی بالاتر است. گران ترین شهرهای آمریکای شمالی و اروپا در مقایسه ، بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

براساس این معیارغیر قابل مقرون به صرفه ترین شهرها  در جهان، همه در شهرهای کشورهای جهان سوم مثل هانوی، بمبئی، بوگوتا، بوئنوس آیرس و ریودوژانیرو قرار دارند که هزینه های مسکن بیش از 200 یا 300 درصد درآمد است. غیر قابل مقرون صرفه ترین شهر در کاراکاس است که اقتصاد آن در یک سراشیبی قرار دارد. در آنجا، متوسط هزینه های مسکن بیش از 3000 درصد از درآمد می باشد.

با توجه به اینکه 200000 نفر هر روز در شهر های کشورهای در حال توسعه  وارد می شوند پیش بینی می شود  تعداد افرادی که در مسکن غیر رسمی زندگی می کنند تا سال 2020 به بیش از یک بیلیون نفر برسد. بحران مسکن کشورهای در حال توسعه با افزایش تصاعدی "شهری شدن بدون رشد" همراه است. در گذشته، شهری شدن از توسعه صنایع محلی مورد نیاز برای حمایت از رشد، مانند تولید، ساخت آجر و پردازش مواد غذایی پشتیبانی می  کرد که به نوبه خود منجر به  رشد طبقه متوسط می شد. در اقتصاد جهانی امروز، اینگونه از ارتباطات محلی متوقف شده است، و این فعالیت ها می توانند در هر نقطه جانمایی شوند و از شهرها خارج می شوند و میان  کارمندان ثروتمند که بر اساس اقتصاد مبتنی بر دانش فعالیت می کنند و افراد کم برخوردار شکاف ایجاد می نمایند.

مالی سازی جهانی مسکن

فقط صنعت و خدمات نیستند که جهانی شده اند، بلکه مسکن نیز هست. در گذشته، مسکن ساخته شده و به صورت محلی هزینه خرید یا اجاره آن پرداخت می شد. حتی در اقتصادهای پیشرفته مانند ایالات متحده، موسسات پس انداز و وام محلی ای بودند مانند بانک جیمی استوارت در بخش عمده ای از تامین مالی مسکن  فعالیت داشتند، تا زمانی که مقررات زدایی گسترده مالی دهه 1980 آغاز گردید. اما با ایجاد ابزارهای مالی جدید مربوط به مسکن، این اتصال محلی شکسته شد. مسکن، و به ویژه تامین مالی آن، به یک صنعت ملی و سپس یک صنعت جهانی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش سال 2017 از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد مسکن مناسب، مالی سازی مسکن به مثابه  "تغییرات ساختاری در مسکن و بازارهای مالی و سرمایه گذاری جهانی است که در آن مسکن به مثابه کالا، ابزاری جهت جمع آوری ثروت و اغلب به عنوان فاکتوری امنیتی برای ابزارهای مالی بشمار می رود که در بازارهای جهانی معامله می شوند و به فروش می رسند". به بیان دیگر، مسکن به طور فزاینده ای با جریان سرمایه جهانی مرتبط می شود؛ بازار مسکن در حال حاضر به این جریان ها واکنش بیشتری نشان می دهد تا شرایط محلی.

بر طبق گزارش سازمان ملل ارزش کل املاک و مستغلات جهان، 60 درصد دارایی های جهانی، 217 تریلیون دلار، برآورد شد که سه چهارم آن  متعلق به بخش  مسکن است: تقریبا سه برابر کل تولید اقتصادی جهان. از زمان رکود بزرگ (که به طرز افسارگسیخته ای  ناشی از احتکارات و زمین خواری در حوزه  املاک و مستغلات بوده است)، بازارهای املاک و مستغلات با سرعت بیشتری نسبت به بسیاری از بازارهای مالی دیگر رشد کرده اند.

همانطور که ساسکیا ساسن استناد کرده است، بازیکنان اصلی این بازار، شرکت های غول پیکر و شرکت های سهامی خصوصی هستند. در سال 2015، شرکت ها یک تریلیون دلار از املاک و مستغلات را در 100 شهر برتر دنیا خریداری کرده اند. بانک های دولتی از کشورهایی مانند چین، که اخیرا قوانین سرمایه گذاری خارجی خود را تسهیل کرده اند و همچنین کشورهای غنی از نفت که به دنبال منابع متنوعی از اوراق بهادار هستند  مانند نروژ و قطر، نیز در بازار جهانی املاک و مستغلات نقش قابل توجهی ایفا می کنند. لورنس فینک، مدیر عامل شرکت سهامی خصوصی  بلک راک، گفته است: "آپارتمان ها در شهرهایی مانند نیویورک، لندن و ونکوور جایگزین طلا به مثابه مخزن اصلی ثروت برای ابر ثروتمندان شده اند".

شاید ناامیدکننده ترین جنبه  در مورد مالی شدن مسکن این واقعیت باشد که تمام پولهایی که به بازار مسکن وارد می شوند، به افزایش قابل ملاحظه عرضه کمک نمی کنند، بلکه به افزایش تولید  گرانترین واحدهای منجر می شوند. بر طبق گزارش سازمان ملل متحد، حتی اگر بخشی از این سرمایه گذاری جهانی مسکن "به سمت مقرون به صرفه بودن مسکن و دسترسی به اعتبار برای افرادی که به آن نیاز دارند هدایت شود"، هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که " اطمینان از مسکن مناسب برای همه تا سال 2030"می باشد، به خوبی قابل دسترس خواهد شد.

در شهرهای سراسر جهان، شهری شدن  بدون رشد با یک پیامد نگران کننده  همراه است: شهری شدن بدون مسکن. در گذشته، شهرهای پرجمعیت می توانستند هجوم عظیم ساکنان جدید را در خود جای دهند، اما دیگر این اتفاق نمی افتد. امروزه مکان هایی با بیشترین فرصت اقتصادی، برای افرادی که بیشتر از آن سود می برند، بیش از حد مقرون به صرفه نیست.

در زمینه مسکن، حتی پیشرو ترین و پرتکاپو ترین شهر ها  نیز به حاشیه ها چسبیده اند. برلین یک سقف اجاره ی جهانی برای ساکنان کم درآمد خود ایجاد کرده است. منطقه بندی فراگیر، حباب مسکن را در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا از میان بر داشته است.

استان بریتیش کلمبیا، که ونکوور در آن واقع شده است، مالیات ویژه ای را برای سرمایه گذاری خارجی در املاک و مستغلات وضع کرده است. توکیو مسکن نسبتا مقرون به صرفه را از طریق نرخ بسیار بالای ساخت و ساز مسکونی حفظ نموده است. برخی از شهرهای  کشورهای در حال توسعه که وضعیت نامناسبی دارند، خواستار گسترش بیشتر حاشیه شهری و یا  زیرساخت بهتر هستند و هنوز هم برخی می خواهند که محله ها و اجتماعات  قادر به ساخت بیشتر مسکن برای خود باشند.

این ها همه ایده های ارزشمند با مزایای اثبات شده اند، اما در نهایت، ممکن است به اندازه کافی برای تغییر نیروهای ساختاری بازی کافی نباشند.

ما باید با این واقعیت روبرو شویم بحران جهانی مسکن چیزي نیست که فقط بر یک بخش از جهان و یا بخش دیگر تاثیر  بگذارد. این امر برآمده از ساختار دنیای به سرعت شهری شده است. در حالی که عواملی مانند نیمباییسم و محدودیت های استفاده از زمین قطعا مشکل مسکن و قیمت مسکن شهرهای سوپراستار را تشدید می نمایند، تقریبا تمام شهرهای جهان فاقد ساخت مسکن کافی و کاربردی و مسکن مقرون به صرفه برای افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند، هستند.

به منظور اصلاح این روند، ما دیگر نباید مسکن را به مثابه یک ابزار مالی یا سرمایه گذاری در نظر بگیریم، بلکه باید آن را به مثابه  یک حقوق اساسی بنیادین  بشمار آوریم.

نمودار شماره "یک"


نمودار شماره "دو"




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

میدان دس فِررز- شارون ؛ تبیین ادراک نوین محیطی از طریق بسط گفت و گوی فرمی
طرح پيشنهادي معماران ووريدونگين؛ برنده رقابت طراحي پلازاي مركزي ماگوك در سئول
متروپل؛ باستان شناسی کالبدی سازی اسمان سرپناه
گرافیک شهری و شکار جنایتکاران نازی جنگ جهانی دوم
بازپس گیری حریم خصوصی مان -آنا وینر . قسمت دوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group