معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1331
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1140
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نظریه معماری   - 953
معماری کانستراکتیویستی   - 33
طراحي داخلي   - 895
طراحی پارامتریک   - 29
سازه های شهری   - 859
هنر روسیه   - 28
تکنولوژی ساخت   - 840
بحران آب   - 28
مرزهای معماری   - 767
اکسپو میلان 2015   - 27
معماری حوزه عمومی   - 727
پداگوژی   - 25
المان شهری   - 693
پاویون های سرپنتین   - 24
نگاه نو به سكونت   - 682
باهاوس   - 22
نظریه شهری   - 681
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
کلان سازه   - 598
جشن نامه اتووود   - 21
معماری و سیاست   - 524
معماری مجازی   - 20
معماری پایدار   - 515
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
منتقدان معماری   - 482
فیلوکیتکت   - 20
معماری مدرن   - 452
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری تندیس گون   - 448
پردیس ویترا   - 18
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 433
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 431
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
آرمان شهرگرایی   - 429
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری منظر   - 423
مدرنیته؛ از نو   - 15
معماری شمایل گون   - 418
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 416
معماری ـ موسیقی   - 14
طراحی صنعتی   - 410
معماری بایومورفیک   - 14
باز زنده سازی   - 371
شهرهای در حرکت   - 12
توسعه پایدار   - 352
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماری یادمانی   - 334
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
تراشه های کانسپچوال   - 333
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری سبز   - 305
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماریِ توسعه   - 300
درس گفتارهای اتووود   - 9
هنر مدرنیستی   - 278
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 9
طراحی نئولیبرال   - 260
اقتصادِ فضا   - 9
آینده گرایی   - 252
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 251
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محلی   - 249
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری تجربی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 237
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 211
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 161
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 147
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 144
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 132
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 131
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر انتزاعی   - 125
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ژاپن   - 111
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 6
گرافیک   - 111
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
طراحی مبلمان   - 97
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 63
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری هند   - 62
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری چین   - 61
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
ترسیمات معماری   - 58
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 2
ویرانه ها   - 48
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و هنر انقلابی   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
زاغه نشینی   - 39
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری دیجیتال   - 34
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 46
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 10
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 6
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 22
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -307
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ نوید پورمحمدرضا
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1397/05/01
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 648

«اگر در تمام این سال‌ها به ارزشی فراتر از چندتایی تفسیر علی‌الظاهر روشنگر درباره‌ی فیلم‌ها دست پیدا نکرده باشم، زندگی خود را دست‌کم از لحاظ حرفه‌ای بر باد داده‌ام»
رابین وود

۱.
رابین وود فقید، چند سال پیش از مرگش، در مقدمه‌ای که برای آخرین ویرایش کتاب هالیوود: از ویتنام تا ریگان نوشت، از چیزی گلایه می‌کرد که شاید برای ما، خصوصاً این روزها و در این سال‌ها عجیب به نظر برسد. منتقد پیر از واکنش‌ها و قضاوت‌های دیگران نسبت به کارنامه‌اش، که از قضا عموماً مثبت، محترمانه، و دلگرم‌کننده بودند، غمگین بود. از دوستی که به او گفته که چقدر برای کارهایش احترام قائل است، از آن منتقد جوانی که تحلیل‌های روشنگرانه‌اش بر سینمای هیچکاک را ستوده، غمگین بود. آخر آن‌ها کارنامه‌ی نقادی او را، زندگی او را تجزیه کرده‌ بودند. تحلیل‌های سینمایی‌اش را، تسلط عمیقش بر مدیوم را می‌ستودند اما دیدگاه‌های سیاسی‌ـ‌جامعه‌شناختی‌اش را زیادی و غیرضروری می‌دانستند. از اهمیت تاریخیِ‌ او به‌عنوان یک منتقدْمتخصص می‌گفتند، اما از تاریخِ شخصی‌اش، از دل‌مشغولی‌ها و باورهایش و از موضع سیاسی و نظام ارزشی‌اش هیچ نمی‌گفتند، که این دومی را در قیاس با اولیْ هیچ و نالازم می‌گرفتند. آن‌ها زندگی کسی را تفکیک کرده بودند و صرفاً وجه حرفه‌ایْ متخصصانه‌اش را ستایش، که حتی یک لحظه زیبایی‌شناسی‌اش را از باورهای سیاسی‌اش جدا نمی‌دانست. رابین وود از دهه‌‌ی ۶۰ و ۷۰ می‌آمد، از ایده‌ها، آرمان‌ها و جنبش‌های سیاسی‌ْ اجتماعی آن روزگاران تغذیه می‌کرد و بساط پروژه‌ی نقادی‌اش را جایی میان همه‌ی آن‌ها پهن کرده بود، منتقدانْ ستایشگرانِ بعدی اما از دهه‌ی ۹۰ و بعد از آن آمده بودند، و با فاصله از خیزش‌ها، شورش‌ها، دردها و آرزوهای آن سال‌ها ترجیح می‌دادند از تمام آن بساط، تنها متنِ اصلی را بخوانند و قضاوت کنند.

۲.
جان فریدمن تقریباً هم‌نسل و هم‌دوره‌ی وود بود و گرچه به قلمرو و تخصصی متفاوت تعلق داشت، اما هم‌چون او فکر می‌کرد. او که برای سال‌های طولانی ریاست دانشکده‌ی برنامه‌ریزی شهری دانشگاه یوسی‌ال‌اِی را بر عهده داشت، تمام تلاشش را کرد تا تلقیِ عمومی از شهرها را تغییر دهد. در این تلقی، که شمار زیادی از معماران و طراحان و برنامه‌ریزان شهری در آن سهیم بودند، دانشِ شهریْ دانشی تخصصی، فیزیکی، و غیرسیاسی به حساب می‌آمد؛ دانشی که تماماً معطوف به فرم، فعالیت، و زیبایی‌شناسی بصری بود و در خصوص مسائل عمومی‌تری هم‌چون بی‌عدالتی، سرکوب، مناسبات سیاسی‌ْ اجتماعی، نیروهای اقتصادی، و تخریب اکولوژیکی، به نحو مشکوکی، سکوت می‌کرد. برای فریدمن، اما، مطالعه‌ی شهرها از نیاز، از دردی بزرگ‌تر و فراگیرتر برمی‌خاست؛ مطالعه‌‌ای که نه در کلوزآپ، که می‌باید در لانگ‌شات جاری می‌شد. آخر او هم‌نسل وود بود و دقیقاً در همان سال‌هایی که پروژه‌ی نقادی وود متأثر از جهانی بزرگ‌تر، جهانی متأثر از تظاهرات گسترده علیه جنگ ویتنام، قدرت‌گیری جنبش‌های حقوق مدنی، ظهور فمینیسم، به‌پاخاستن سیاهان و ...، برای همیشه تغییر نگرش و مسیر می‌داد، نگاه فریدمن و برنامه‌ی آموزشی او برای دانشجویان یوسی‌ال‌اِی نیز تغییر و جهشی بزرگ را از سر می‌گذراند. دیگر شناخت، تولید، و بازتولیدِ فرم‌ها و فضاها کنشی صرفاً فنی‌ و معمارانه نبودند، که از پیش و عمیقاً امری سیاسی و ایدئولوژیک می نمود. فرم‌ها نه در خلاء، نه صرفاً در آتلیه، که در بده‌بستانی پیچیده با نیروهای اجتماعی‌ْ ‌اقتصادی خلق می‌شدند و نقد آن‌ها هم، توأمان، نقدِ خودشان و نقدِ این مناسبات و نیروها بود. فریدمن شاید نخستین نظریه‌پرداز شهری‌ای بود که اهمیتِ نقدِ ایدئولوژیِ فرم‌ها و سیاستِ فضاها را، حتی بیشتر و پایه‌ای‌تر از خود فرم‌ها و فضاها، دریافته بود.

۳.
تاریخ برنامه‌ریزی و طراحی شهری از جهات بسیاری مدیون فریدمن است، از یک جهت اما بیشتر و از حیث تاریخی، معنادارتر. او در روزگاری که کمتر کسی حوصله‌ی گفتن و شنیدن از مفاهیمی نظیر منافع عمومی و خیر همگانی را داشت، مصرانه و مومنانه از آن‌ها گفت و جویای شنیدنشان بود. وقتی برنامه‌ریزان، طراحان، و معماران را نمایندگانِ منافع عمومی می‌نامید، می‌دانست کشف بزرگی نکرده، که تازه ابتدای راه است، که تازه باید از این مفاهیم، از این واژگان مستعمل و نخ‌نما شده اعاده حیثیت کند، بُرّندگی و اصالتشان را به آن‌ها بازگرداند، رخت نشاط و جوانی بر تنشان کند، و بار دیگر آن‌ها را در مرکز توجه نظریه‌ها و برنامه‌های شهرسازی بنشاند. تعریف و دفاع از خیر همگانی، تعهد معمارانه، و مسئولیت شهرسازانه برای فریدمن نه خیال خام و قصه‌ی پریان، که یک پروژه‌ی واقعیِ سازنده‌ی معطوف به آینده بود که حرکت خود را با نقد جنبه‌هایی مشخص و ملموس از جهان حاضر هم‌چون نابرابری اجتماعی، ویرانی زیست‌محیطی و توسعه‌ی ناموزون اقتصادی آغاز می‌کرد و امکان‌هایی عملی را برای نیل به جهانی بهتر می‌جست. امروز دیگر تفکیک تاریخ شخصیِ زندگی او، تاریخِ فعالیت‌ها و نوشته‌ها و تجربه‌های شصت‌ساله‌اش (از اوایل دهه‌ی پنجاه تا دهه‌ی ابتدایی هزاره‌ی جدید)، از تاریخِ تحول برنامه‌ریزی و طراحی شهری ممکن نیست.  

۴.
وضعیت و زیست امروز ما به دو جهت و از دو سمتْ وود و فریدمن را به خاطر می‌آورد: بی‌اعتمادی فراگیر و مفرط به واژگانی چون منفعت عمومی و خیر همگانی و گرایش فزاینده به فرم، تخصص و جهان کوچک و ایزوله‌ی محدود به آن‌ها. رسانه‌ها، رسمی و غیررسمی، اولی را موجب می‌شوند، و دانشگاه‌ها، خواسته و ناخواسته، به دومی دامن می‌زنند. در تورم کلامی‌ْ ‌رسانه‌ایِ خیر همگانی و تعهد حرفه‌ای، آن‌چه واقعاً و در عمل تجربه نمی‌شود، خیر و تعهد است، و در تأکید حرفه‌ای‌ْ آکادمیک به تخصص و شناخت اُبژکتیو، آن‌چه از دست می‌رود باورها و موضع‌گیری‌هاست. ما امروز بیش از هر چیز نیازمند حساسیت هستیم، دست‌کم یک حساسیت حرفه‌ای: نسبت به طرح‌ها و ساخته‌هایمان، به پیامدها و عوارض واقعی‌شان، به عالمی بزرگ‌تر از جهان کوچک فرم‌ها، به معنای راستین خیر همگانی، به موضع داشتن و ضرورتِ موضع داشتن. تخصص دیگر کافی نیست، که گاه تخصصِ صرف و عاری از ارزش و جهان‌بینی خطرناک است، نهایت ساده‌لوحی است. رنج وود از تفکیک کارنامه‌اش به دو وجه تخصص/جهان‌بینی و تقدم اولی بر دومی می‌باید رنج و حساسیت امروز ما باشد، و تلاش فریدمن برای اعاده حیثیت از دلالت راستین و معنای حقیقیِ خیر همگانی می‌باید مسیرِ امروز و فردای ما را ترسیم کند. شهرسازی به اعتبار مخاطبان و تأثیرپذیرانِ انبوهش نمی‌تواند برای خود، معطوف به خود باشد. این‌جا مسیر شهرسازی از موسیقی، نمایش، هنرهای ترسیمی و تجسمی، و حتی گاه معماری جدا می‌شود و در آن هنر برای هنر، چیزی صرفاً برای خود معنا ندارد. همه‌چیز معطوف به منافع عمومی کوتاه‌مدت و بلندمدت، خیر همگانی، و تضادها و تعارض‌های میان آن‌هاست. تشخیص همه‌ی این‌ها با تخصص، با توانایی در خلق فرم‌ها و راه انداختن فعالیت‌ها ممکن نیست؛ مسأله‌ی فهم ارزش‌ها، اخلاقیات، و جهت‌گیری‌های سیاسی در میان است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ حسین شهرابی
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ حمید ناصرخاکی
شهرخوانی با اتووود ـ شیراز. خیابان عفیف آباد
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ امیرحسین طاهری
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ تِرِسا کالدریا_ برگردانی از سروش خانی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group