معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1383
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1314
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1028
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 893
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 874
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
مرزهای معماری   - 806
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 801
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 731
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 730
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 722
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 617
معماری و نقاشی   - 16
معماری مدرن   - 550
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 535
معماری ـ موسیقی   - 15
منتقدان معماری   - 499
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 472
شهرهای در حرکت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 465
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 461
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
معماری تندیس گون   - 461
معماری و روانشناسی   - 13
روح مکان   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 451
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 444
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 429
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 391
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 370
معماری و گیم   - 10
هنر مدرنیستی   - 359
معماری و هوش مصنوعی   - 9
آینده گرایی   - 354
معماری و ادبیات   - 9
معماری یادمانی   - 344
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
بی ینال ونیز   - 9
معماریِ توسعه   - 327
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری سبز   - 316
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 276
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 260
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 245
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 216
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 181
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 161
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 150
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 135
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
منبع شناسی اتووود   - 6
ترسیمات معماری   - 93
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری و فاجعه   - 68
معماری خوانی   - 5
معماری هند   - 66
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 54
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 48
معماری جنگلی   - 4
زاغه نشینی   - 47
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 3
معماری دیجیتال   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 30
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
شهرْخوانی با اتووود   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 39
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 4
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 96
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 140
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 12
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 189
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -370
صنعتی   -101
فرهنگی   -325
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماری؛ خیرمشترک و امید اجتماعی ـ محمدرضا قدوسی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1397/05/25
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 774

نگارنده از ترکیب واژگان "منافع عمومی" در عوض "خیر مشترک" استفاده خواهد کرد. 
"خیر" امری اخلاقی است که در برابر "شر" که اشتباه عمدی است قرار می گیرد. حتی منافع مشترک هم نمی توانند منظور درخواست کنندگان این مجموعه مقالات باشد به آن دلیل که در بسیاری از موارد افرادی به صورت مشترک برابر [تحقق] منافع عمومی قرار می گیرند. در نتیجه در سطور بعدی نگارنده برداشت خود از "خیر مشترک" که منافع عمومی است را مورد توجه قرار خواهد داد.
به نظر می رسد عوامل جریان ساز فرهنگی و اجتماعی نمی توانند بدون توجه به منافع اقتصادی شکل بگیرند و به صورت پایدار قوام یابند، مگر آن که توسط گروهی که به نحو دیگری پیگیر منافع خود هستند سوبسید بگیرند. امروزه قدرت کشورها، ایالت ها، شهرها و شرکت ها با تولید ناخالص آن ها ارزیابی می شود و رقابت زیادی بین افراد و بنگاه ها برای بدست آوردن منافع در جریان است. در زمینه معماری هم کمتر کسی است که از علاقه افراد و دفاتر معماری به گرفتن پروژه معماری بی خبر باشد، به طوری که بسیاری از حواشی جاری در این رشته ریشه در این واقعیت دارد. حتی کارفرمایان از این اشتیاق سود برده و از بسیاری خدمات به صورت رایگان بهره می برند. برخی از ما معماران که سعی در کمرنگ نشان دادن این واقعیت داریم و بر وجه فرهنگی معماری تاکید می کنیم، هنوز در شناخت منافع شخصی خود به تعریف درستی دست پیدا نکرده ایم و همین موضوع باعث شده تا با خود و عموم دچار تضاد منافع شویم. حتی جایی که رودربایستی ها را کنار می گذاریم و منافع شخصیمان را در منافع مادی خلاصه می کنیم نیز منافع شخصی خود را تشخیص نمی دهیم.
کمی از معماری فاصله بگیریم و حال و اوضاع این روزهایمان را ببینیم. قیمت دلار روز به روز و ساعت به ساعت افزایش می یابد و بسیاری بر این باورند که با تبدیل سرمایه شان به دلار یا زمانی دیگر با بالا رفتن نرخ سودهای بانکی و تبدیل سرمایه های خود به سپرده های بانکی، منافع شخصیشان را تامین می کنند. این سرگردانی بین سودها نه تنها به منافع شخصیشان نمی انجامد بلکه منافع جمعی را هم به خطر می اندازد. کشوری که پیشرفت می خواهد باید تولید کننده باشد. تولید کننده مواد، محصولات، مصنوعات، اندیشه و تولیدات دیگر. به طوری که برآیند این تولیدات، تولید ناخالص ملی کشور را تقویت کند. در غیر این صورت شاید بتوان گفت در مقیاس بزرگتر در حال اقدام به پر کردن یک باک بنزین با قیمت پیش از افزایش هستیم و در میان مدت تلاش های این چنینی حتی به منافع شخصیمان هم نمی انجامد. تنها کسانی که قصد ترک کشور را دارند ممکن است با چنین راه کارهایی منافع شخصیشان را حفظ کنند. این گروه نیز منافع عمومی شان در کشور و اجتماعی دیگر جست و جو می شود.
نمونه های دیگری نیز می توان برشمرد:
به ما می گویند به مدرسه برو و تحصیل کن تا برای خودت کسی شوی و این به نفع تو است (نفع شخصی). در مدرسه اگر تقلب کنی زرنگ محسوب میشوی (در تضاد با منافع عمومی) و با درس خواندن می توانی کشورت را بسازی (نفع عمومی)، آیا انجام تمامی این امور به صورت موازی ممکن است؟ یا به طور مثال ما معماران تلاش می کنیم پروژه کارفرمایان متمول را بگیریم تا دفتر گردش مالی داشته باشد (نفع شخصی) غافل از اینکه اکثر آنان مالیات صادقانه پرداخت نمی کنند (متضاد با منافع عمومی) و ساخت و سازشان به شهر و معابر شهری آسیب می زند (متضاد با منافع عمومی) یا برای ساختن بناهایشان کالاهای خارجی زیادی با خارج کردن ارز مصرف می کنند که منجر به استحصال نفت زیاد می شود (متضاد با منافع عمومی). جالب اینجاست که در اکثر این موارد منافع شخصی ما هم به همراه منافع عمومی آسیب می بیند و به شرایطی که اکنون در آن به سر می بریم سوق داده می شویم چرا که تنها با نگاه کوتاه مدت منافع شخصی را تامین کرده ایم. به نظر می رسد منافع در کشور ما که با پترومانی (پولنفت) اداره می شود و صادراتش بسیار به استخراج منابع طبیعی اش وابسته است تعریف خاص خود را دارد.
قدم اول شناخت، جمع آوری اطلاعات در دسترس و شفاف است. وقتی رییس جمهور روحانی بودجه سال 97 را با شفافیتی نسبی به مجلس ارائه داد و گزارش آن منتشر شد، موجبات شناخت برخی اقشار از منافعشان پدید آمد و برایشان روشن شد چگونه بودجه سالانه کشور به نفع یا ضررشان تقسیم می شود. عکس العمل احساسی مردم به این شفافیت نسبی به اندازه ای بود که حتی به سطح خیابانها کشیده شد. مساله در ابتدا شناخت منافع و در مرحله بعد شناخت منافع شخصی، منافع عمومی و ارتباط بین این دو است. به طور کلی و با توجه به پارادایم اداره کشور و بنگاه های اقتصادی که بر عدم شفافیت استوار است، شناخت ما از منافعمان بسیار سطحی، محدود و احساسی است. ابتدا باید شفاف با واقعیت روبرو شویم، صادقانه بگوییم و بشنوییم.
به طور کلی تراز مالی یک کشور تفاضل صادرات و واردات آن است. پس اگر منافع عمومی مان را مد نظر قرار دهیم باید به تراز مالی مثبت برسیم. تراز مالی مثبت یعنی آوردن پول به کشور، یعنی صادرات بیشتر و واردات کمتر. در غیر اینصورت تنها به رد و بدل کردن منافع بین خود می پردازیم. همانند خانواده ای که بین خودشان با خودشان به رد و بدل کردن وجه می پردازند. این کار ثروت آنها را افزایش نخواهد داد.
صادرات معماری نیز به هر نحوی می تواند به منافع عمومی بیانجامد. بالابردن ارتباطات بین المللی و بخصوص منطقه ای به این موضوع یاری می رساند. البته تنها راه صادرات کار کردن خارج از ایران نیست. جذب توریست ساختمانی از راهکارهای مهم بالا بردن تولید ناخالص ملی است. هنوز پاریس و برج ایفل پربازدیدترین مقاصد توریستی هستند. برندینگ شهری و معماری هم به کمک این رشته به وقوع می پیوندد و مسیرهای دیگری نیز در ارتباط با سود بردن مستقیم از این رشته جهت تولید ثروت ملی پیش روست. حتی زمانیکه طرح هایی با محصولات و مصالح داخلی یا استادکاران ایرانی ساخته می شود و مورد توجه مصرف کنندگان خارجی قرار می گیرد نیز امکان صادرات نیروی انسانی و مصالح فراهم می آید.
اما در ایران که مازاد "پولنفت" در ساختمان سازی استفاده می‌شود، با توجه به محدودیت‌های اقتصادی، چاپ اسکناس بدون پشتوانه و تحریم‌ها، نحوه هزینه کردن برای ساخت فضا و شهرها هم بسیار اهمیت دارد. در این شرایط در ایران نیز مانند اروپا باید روی صَرف ریالْ ریال یا سنت سنتْ دقت شود تا ارزش افزوده واقعی آن به منافع عمومی و قدرت یافتن پایه پولی کشور منجر شود. به طوریکه از هر سانتی متر مکعب فضا در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور استفاده شود و جریان های واقعی بهبود زندگی مردم پی گیری گردد.
دنیس کودور پس از گذراندن یک دوره موفق به عنوان شهردار مونتریال بین سالهای 2013 تا 2017، موفق به کسب رای شهروندان برای دور دوم نشد. در حالیکه منافع اقتصادی خوبی برای شهر کسب کرده بود. مونتریال توسعه یافته و قیمت ملک در آن اندکی افزایش یافته بود. مونتریالی ها دلیل رای ندادن خود را عدم شفافیت هزینه های ساخت استادیوم "فرمول یک" و احساس ضعف شهروندان نسبت به جریان اقتصادی حاکم بر مناسبات شهر اعلام کردند. با اینکه تلاش های شهردار کودر توسعه شهر مونتریال را به دنبال داشت و به منافع جمعی سود می رساند اما شهروندان مونتریال این توسعه را که منجر به بالا رفتن تمپوی شهرشان می شد در تضاد با سبک آرام زندگی خود می دیدند. آنها منافع جمعی را چون سوالی تازه برای خود مطرح کردند: آیا در برابر جریان سرمایه که منافع اقتصادی شهر را تأمین می کند تاب می آورند تا سبک زندگی آرام‌تری را دنبال کنند؟ در پاسخ به این سوال، آنها مفهوم (نفع جمعی) را بازتعریف کردند. شهروندان این شهر به سطحی از آگاهی و شناخت از خود و منافع شان رسیده اند که در سطحی کلان تر مفهوم منافع جمعی را به چالش می کشند و آن را بازْتعریف می کنند. البته این پایان ماجرا نیست و پس از آگاهی جمعی از منافع می توان در لایه های عمیق تری حرکت کرد.
پس از سالها آرمانگرایی و نقد و تحقیق غیر دقیق، زمان آن رسیده تا شناخت دقیقی از شرایط روز و آینده خود بیابیم، تحلیل درستی از آنها به دست آوریم و تصمیمات منجر به تولید فضا را بر آن پایه گذاری کنیم تا همگی در کشوری داراتر، سالمتر و شادتر زندگی کنیم. درست فهمیده اید، زمان تغییر پاردایم فرارسیده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

كتابخانه ي اتووود ـ توليد فضا ـ هانري لوفور
هانری لوفور، بازْفهم سکونت و ظهور فاعل انقلابی ضدسرمایه داری
تشکرْنامه اتووود به مناسبت نمایشگاه طرح های برگزیده مسابقه دانشجویی اتووود در نمایشگاه مکث
کتابخانه اتووود ـ تولید فضا ـ هانری لوفور
تراشه های کانسپچوال ـ ساختارگرایی و هرمنوتیک رابطه از زبان شناسی تا طراحی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group