ام.ان.اشیش گانجو و آشوک لال دو معماری اند که کروکشنک در قسمت پایانی بدانها می پردازد.
ام.ان.اشیش گانجو
خانه ای که در دهلی توسط ام.ان.اشیش گانجو طراحی شده؛ به مثابه چکیده ای از مسائل و نگرش های
مطرح شده در پروژه های راویندران عمل می
نماید. فرم ها، ساخت و ساز loadbearing brick با ستون
های بتن آرمه ای جهت دستیابی به فضاهای باز داخلی و جزئیات، روشن می سازند این
خانه در دنیای مدرن زندگی می کند. با این
حال، تفکری که ورای آن وجود دارد نشان دهنده ملاحضات کاربردی ای می باشد که مشخصه
ساختمانی سنتی ست. همانند طرح های راویندران؛ خانه حول یک حیاط مرکزی سازماندهی شده و
جهت نمایی بسیار با دقت اجرا شده است.
اما در پروژه گانجو، جهت نمایی ها به هیچ وجه رمزگونه نیست، بلکه تنها
از طریق موقعیت سایت، مطالبات اقلیمی و "تمام جنبه های مهم زندگی" تعیین شده است.
آشوک لال
دو پروژه ای از آشوک لال که در
ادامه معرفی خواهند شد، نشان می دهند
چگونه این نسل جوان از معماران، اصول خود را، در طراحی پروژه های بزرگ و
پیچیده اعمال می سازند. کمپانی
لال برنده مسابقه طراحی برای مجتمع تحقیقاتی موسسه بهداشت و درمان هند (IIHMR) در جیپورشد. (91-1988) ]این پروژه پس از اتمام، جایزه آقاخان را به خود اختصاص داد.]
نقطه شروع طراحی، پاسخ به اقلیم بود و همانطور که معمار توضیح می دهد: " معماری سنتی راجستان، مبنای
طراحی را فراهم آورد." جانمایی ساختمان های متراکم حول حیاط، روشی اثبات شده در طول زمان جهت حفاظت موثر در برابر تابستان بسیار
گرم و سوزان است. مصالح و روش های ساخت و ساز نیز از پرکتیک محلی
الهام گرفته شده اند. "جیپور دارای بهترین سنت صنایع دستی ساختمانی است. استفاده
از مهارت ها و مواد محلی در دسترس، در حالی که به لحاظ ذاتی، اقتصادی و به صرفه
اند، اهداف مهم را نیز محقق می سازند؛ و منجر به حفظ و تقویت سنت های زیبای ساخت و
ساز می شوند."
مصالح موجود به شیوه ای نوین در ساخت و ساز بکار رفته اند. دفاتر از سه
ردیف موازی از دیوارهای باربر تشکیل شده اند با دیوارهای متقاطع مستقل از نقش
ساختاری و بنابراین؛ سیستم، فرم انعطاف پذیری از پارتیشن بندی را ایجاد می نماید.
طرحی دیگر از لال، برنده رقابت مرکز تحقیقات مدیریت پیشرفته S.P.Jain در سایت پردیس
جنوبی دانشگاه دهلی است. در این طرح از سایت صخره ای شیب دار به شیوه ای عالی استفاده شد؛ "محوطه
مطالعاتی" بر روی زمین مسطح قرار گرفته، و محصور است. "محوطه تعاملی"
بر روی شیب قرار دارد، و یک آمفی تئاتر طبیعی از طریق شیب رو به پایین زمین
ایجاد شده است.
پوسته سقف های طاقی شکل، توامان "خط آسمان سنتی" را ارائه
می دهند و فضاهای بالایی را به آرامی روشن می کنند و به خوبی تهویه انجام می شود. سایه خنک تر نیز با استفاده از جالی ها فراهم شده است.
راه پیش رو
بر اساس گفته رُمی خوسلا: "هند واقعیت های موازی بسیاری دارد -همانطور که بسیاری از واقعیت ها، به مثابه جنبه های هندو از خدا وجود
دارند و هر چه که اتفاق بیافتد،" آینده معماری فوق العاده پلورالیستیک خواهد
شد". از ترکیب غنی ملاحظات غربی
برای مصالح و تکنیک های جدید و دانش ساختمانی سنتی، واژگان طراحی ساخته شده اند که
به معماران بین المللی مربوط می شوند، زیرا این مسئله مربوط به مشکلاتی ست که معماران سرتاسر جهان با آنها مواجه اند. چگونگی
بکارگیری تاریخ بدون سو گیری های پاستیشی، چگونگی ادغام تقاضاهای صنعتی سازی با
نیازهای نامحسوس تر زمینه ای و فرهنگ، و چگونگی اعمال درسهایی که می توانند از
شیوه های سنتی آموخته شوند، موضوعاتی از ملاحظات بین المللی اند و موضوعاتی اند که
امروزه در هند در حال شکل گیری و حل و فصل اند. همانطور
که مالای چاترجی
می گوید، از سال 1974 معماران هندی از وابستگی بنده وار به غرب رها
شده و اعتماد به نفس خود بدست آورده اند -تا
کنون شواهد نشان می دهد آنها نسبت به هر گونه از حقوق خود آگاه شده اند.
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم