معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1322
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1108
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
نظریه معماری   - 933
اکسپو شانگهای 2010   - 33
طراحي داخلي   - 880
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
سازه های شهری   - 850
معماری پراجکتیو   - 32
تکنولوژی ساخت   - 830
معماری دیجیتال   - 32
مرزهای معماری   - 763
معماری کانستراکتیویستی   - 32
معماری حوزه عمومی   - 715
طراحی پارامتریک   - 29
المان شهری   - 689
بحران آب   - 28
نگاه نو به سكونت   - 679
هنر روسیه   - 27
نظریه شهری   - 669
اکسپو میلان 2015   - 27
کلان سازه   - 593
پاویون های سرپنتین   - 23
معماری و سیاست   - 512
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری پایدار   - 502
جشن نامه اتووود   - 21
منتقدان معماری   - 472
معماری مجازی   - 20
معماری تندیس گون   - 446
باهاوس   - 20
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 429
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 428
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری منظر   - 420
پداگوژی   - 19
آرمان شهرگرایی   - 420
پردیس ویترا   - 18
معماری شمایل گون   - 415
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 17
معماری مدرن   - 414
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
روح مکان   - 413
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
طراحی صنعتی   - 395
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
باز زنده سازی   - 366
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 349
معماری ـ موسیقی   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 333
فیلوکیتکت   - 14
معماری یادمانی   - 330
شهرهای در حرکت   - 12
معماری سبز   - 302
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماریِ توسعه   - 298
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
اتووود کلاسیک   - 263
مدرنیته؛ از نو   - 11
طراحی نئولیبرال   - 259
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 254
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
بدنه سازی شهری   - 251
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری محلی   - 247
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری محدود   - 243
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 241
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 241
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 236
بی ینال ونیز   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 222
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 217
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرمایش زمین   - 203
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 196
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 185
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 143
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
زنان و معماری   - 138
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 6
عکاسی   - 135
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 131
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 127
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ـ سینما   - 123
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
هنر انتزاعی   - 117
جهان علمیْ تخیلی   - 5
معماری ژاپن   - 109
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
گرافیک   - 109
فرهنگ نفت   - 5
معماری ایران   - 106
معماری مصر   - 4
فضای منفی   - 101
بلوپرینت   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
طراحی مبلمان   - 86
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
منبع شناسی اتووود   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 85
اتووودْ آبزرور   - 4
اکسپو   - 75
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری هند   - 62
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری چین   - 61
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری فاشیستی   - 60
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
ترسیمات معماری   - 47
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
گفت و گو با مرگ   - 47
ده پرسش از هشت معمار   - 1
ویرانه ها   - 45
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 40
شهرْخوانی با اتووود   - 1
زاغه نشینی   - 38
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
مدارس معماری   - 38
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 12
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 7
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 25
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 4
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 5
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 13
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -749
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -335
صنعتی   -97
فرهنگی   -290
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -128
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
فرایند تکامل معماری مدرن هند . قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/06/15
مـنـــــــبـع : www.architectural-review.com
تعداد بازدید : 940

دان کروکشنک؛ مورخ هنری که علاقه ویژه ای به تاریخ معماری نیز دارد؛ در این مقاله مباحثی را در ارتباط با  آثار برخی از معماران، مطرح می سازد که نمایانگر  کاووش های در حال حاضر معماری هند است؛ و به ارزیابی روش های گوناگونی  می پردازد که در سنت های ساخت و ساز و طراحی بومی بکار رفته اند. این مقاله اولین بار به سال 1987 در AR منتشر شده است.

عبارت "هند در گذشته و آینده زندگی می کند - ما، 2500 سال است که با هم زندگی می کنیم"؛  رُمی خوسلا را  بر اساس شرح او از شرایط  ویژه طرزکار معمار در هند، توصیف می نماید که با حفظ ملاحظات مبتنی برشهر دهلی، در کمبریج و انجمن معماری لندن تحصیل کرده است. این تداوم در تمام سطوح و جنبه های زندگی هندی از سنت های جاودان طراحی ساری تا مراسم های مسلسل وار عبادت هندو مشهود بوده و نشان دهنده رویکردی کامل و پیچیده در جهت کاربرد تاریخ در کاووش های معمارانه  ست که در هماهنگی با سنت های هند می باشد، و به خواسته های چندگانه جامعه مدرن هندی پاسخ می دهد.

با این وجود ساده انگارانه است تصور نماییم  رابطه ای بدون چالش میان گذشته و حال، به طور خودکار به معماری ای می انجامد که آمیزه متقاعد کننده ای میان  سنت و خواسته های یک جامعه ایجاد می سازد، جامعه ای که در عین تعهد به پیشرفت صنعتی و مادی گرا، عمیقاً محافظه کار هم است.

همانطور که اِی جی کریشنا منون، یکی دیگر از معماران هندی آموزش دیده در غرب، می گوید: " بدلیل نوع آموزش ما، اکثر معماران هندی در سرزمین خود احساس غریبه گی می کنند. در نتیجه؛ ارتباط با ارزش های سنتی، به ویژه جامعه روستایی را از دست داده اند".

لیکن این تنها بخشی از مشکلی ست که معمار طی هویت بخشیِ ملی به کار خود، با آن مواجه می شود. مسئله مهم دیگر این است که با کشوری سرشار از تفاوت های گسترده منطقه ای، اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی روبرو هستیم؛ در نتیجه، تفاوت های اساسی در ساخت مصالح مورد کاربرد، و همچنین روش های ساخت و ساز و رویکردهای طراحی وجود دارند. افزون بر آن؛ در حال حاضر نیز طیف  وسیعی از انواع ساخت و ساز های مورد درخواست وجود دارند، از مسکن روستایی ساخته شدهء بسیار مقرون به صرفه تا پیشرفته ترین کارخانه صنعتی مدرن. واضح است که تلاش جهت کشف و یا اختراع یک نوع معماری که در کل هند کاربرد داشته باشد؛ امکان پذیر نیست. همانطور که کی.تی راویندران معمار و نظریه پرداز اشاره می کند، این امر حتی مطلوب هم نیست "مشکلِ جستجوی یک نوع هویت ملی یا منطقه ای این است که اینگونه تلاش ها اساساً بطور ذاتی ارتجاعی هستند. از لحاظ تاریخی، آنها تجلی مهم  فرهنگی فاشیسم بوده اند."

اما با وجود این ساختار علیه "هویت منطقه ای"، واضح است در نهایت؛ هر جستجو می بایست در قالب طرحی مبتنی بر ملاحظات  منطقه ای استوار باشد تا بتواند در حالیکه  قادر به همساز کردن  تقاضا برای طیف گسترده ای از انواع ساخت و سازها ست؛ سنت های محلی ساختمان و ساخت و ساز را به شیوه ای گویا  و منطقی بیان نماید ( نه به شیوه ای پاستیشی). و در هند، کشوري که 82 درصد از 750 ميليون جمعيت آن، روستايیانی هستند که سنت قدرتمند خود-ساخت دارند، منطقه گرايي ناگزير باید به معناي اشاره به سنت هاي روستايي باشد. ام ان اشیش گانجو تا جایی پیش می رود که تاکید می کند معماری معاصر فقط می تواند از حومه شهر(مناطق روستایی و ییلاقات) و شهرها، به مثابه یک مدل، به آن شیوه ای که  جنبش هنر و صنایع دستیِ اواخر قرن نوزدهم در تفکر معماری انگلیسی، تغییرات اساسی ایجاد نمود؛ پدید آید. لوری بیکر ارتباطات روستایی را در جزئیات بیشتر توضیح می دهد: در ایالت کِرالا؛ الگو های سقف های  curled-up زیبا و یا Jaali  [پنجره ها و صفحات مشبک] یک سیر تکاملی تدریجی داشته اند، توسعه ای تجربی جهت پاسخگویی به نیازهای محلی با ابزار محدود همچنین با توجه به شرایط اقلیمی و الگوهای فرهنگی، برای مقابله با جانوران وحشی یا همسایگان مهاجم. آنچه که در معماری بومی می بینیم، این پاسخ است... معماری را با تماشای آنچه مردم عادی انجام می دهند، می آموزم؛ در هر وضعیتی روش آنها همواره ارزان ترین و ساده ترین است.

این رویکرد، که بیکر برای نزدیک به 40 سال دنبال کرده، در حال حاضر توسط چارلز کوریا، راج روال، بالکریشنا دوشی و نسل بعد مورد بررسی قرار گرفته است.

اما، از نظر بسیاری از معماران، معماری بومی صرفا یک سبک طراحی و ساخت و ساز است که می تواند به مثابه جایگزینی برای مدرنیزم غربی در شرایط ویژه ای بکار رود. برای نمونه، به سال 1958، چارلز کوریا، پیشگام طراحی اثرپذیر مبتنی بر سنت در موزه یادبود مهاتما گاندی در احمدآباد بود، رویکردی که  او با معماری اش و مسکن اجتماعی اثرپذیرِ بِلاپور در بمبئی نو ادامه داد. اما کوریا در اوایل دهه 1970، احساس کرد قادر به طراحی برج دفتر LIC در دهلی نو است، بازتاب اسلوبی که پس از آن بر طراحی تجارتی غرب غلبه نمود. به طور واضح کوریا احساس کرد مناسب تر است هنگام طراحی ساختمانی از نوعی که نمونه مناسبی از آن در معماری سنتی هندی وجود ندارد؛ به نمونه های غربی اشاره شود. اما، گرچه این دیدگاه، از رویکردی ابسورد بعنوان نمونه، درجهت تلاش برای طراحی مجتمع اداری بزرگ به مثابه یک کاخ یا قلعه اجتناب می ورزد؛ لیکن به زمینه بی توجه است. مشکلی که در ارتباط  با برج LIC وجود دارد؛ طراحی آن نیست، بلکه سایت آن می باشد که بخشی از سی.پی؛  بزرگترین مرکز مالی، تجاری در دهلی نو است . این ترکیب قدیمی کلاسیک قرن بیستمی دارای یک سرشت معمارانه قوی و کیفیت شهری بود که توسط برج کوریا  نادیده  انگاشته شده و از بین رفته است.

 

معیارها

دغدغه بابت سایت یک پروژه، به طورمسلم و به قدر کفایت، یکی از پایه های اصلی کاووش گری هندی در ارتباط با  هویت معماریِ در حال ساخت است. نگرانی های دیگر -با قرینه سازی آنها در همه جوامعی که در حال حاضر معماران در جستجوی معماری مناسب فرهنگی و محیط زیستی در آنجا هستند- به جای مبارزه و موضع گیری در برابر بوم گرایی، محدودیت مصالح  موجود ساخت و ساز و مهارت های ساخت؛  قصد بکارگیری پتانسیل های درون متنی را در راستای اهداف دارند؛ تحقق بخشیدن به پتانسیل جزئیات محلی که در طول زمان مورد آزمایش قرار گرفته اند به جای تحمیل تکنیک ها از جاهای دیگر؛ پاسخگویی و بازتاب سنت های محلی طراحی دکوراتیو و موتیف ها و ترکیبات هنری بدون فروکاستن به تقلیدنمایی(پاستیش)؛ بازآوایی ارزش های معنوی و فرهنگی منطقه، و آخرین و شاید مهمترین آن، توجه به خواست های کارفرما و کاربر (اگر یکی نباشند) است که اهمیت فوق العاده ای دارد. این نکته آخر توسط آنتونین ریموند حائز اهمیت شناخته شد. او ساختمان مسکونی گلکند را که طی سالهای 48-1936 ساخته شد، به مثابه" بهترین نمونه معماری کاربردی مدرن ساخته شده در هند در زمان پیشا استقلال" نامیده است. ریموند گفته: "ما باید طرح های خود را به طور مستقیم بر مبنای نیازها و الزامات مشتری متمرکز سازیم  و به طور مستقیم با شرایط خارج از دنیای کار خود و لوکیشین مواجه شویم. نباید با تخیل و تصورات تهی یا حدس و گمان انتزاعی درگیر باشیم؛ کار ما می بایست از لحاظ ساختاری تمیز و خالص و با ساده ترین، مستقیم ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل  باشد."

بنابراین ما اصلی کلیدی را در ارتباط با جنبش مدرن، منطبق با اصول کسانی که در حال انجام کاووش های معماری مربوط به هند معاصر هستند؛ می بینیم. همانطور که کی.تی راویندران می گوید: "معمار باید از عقاید تعصب آمیز و وسوسه تحت تاثیر قرار دادن  پروژه بر اساس شخصیت خود اجتناب ورزد. او باید جهت ورود به فرایند الهام، به مشتری نگاه کند."

لوری بیکر با بیان این استدلال در شرایط عملی ترمی گوید: " فکر می کنم زمانیکه  شما با افرادی  برخورد می کنید که بر مسائل و مشکلات خودشان  آگاهند،  و تا درآن محل زندگی نکنید قادر به شناختن آن مشکلات نخواهید بود؛ تحمیل ایده های تان احمقانه است."

در حال حاضر؛ گر چه بیشتر معماران درگیر این کاووش، تصدیق خواهند کرد این معیارها، پایه و اساس یک رویکرد را برآورده می سازند، لیکن تعداد کمی از آن ها نیز امکان دارد غیر عقلانی بیاندیشند، زیرا ادعا می کنند  صرفا با بکارگیری این معیارها به مثابه یک فرمول، به طور خودکار توانایی تولید معماری با کیفیت را دارند. ناظر براین قوانین ممکن است ساختمان هایی محترم خلق گردند اما روح خلاق هنرمند، برای تبدیل اصول به ابزار دستیابیِ معماری به یاد ماندنی ضروری است. این بدان معنی نیست که اختراعی خوداگاهانه، پیش فرض و عقلانی مورد نیاز است، بلکه کاملا برعکس. چیزی که مورد نیاز است حساسیت و توانایی خلق کردن، درون محدودیت های ناشی از معیار می باشد. این فرایند توسط هنرمند /معمار ساتیش گوجرال، که سفارت بلژیک در دهلی نو را به سال 1983 طراحی کرده، به خوبی توصیف شده است: "من نمی خواستم چیزی هندی یا غربی ایجاد کنم. همانطور که نقاشی می کشم، طراحی میکنم . یک معمار باید به مثابه یک هنرمند، بدون غرور کاذب کار کند. او باید با بناء کار کند، ور برود؛ و سهم خود را -چشم انداز شاعرانه اش  را ایجاد نماید. معماری باید دوباره به  شکلی هنری تبدیل شود." در برخی مقالات این بنا را " چیزی همانند کاریکاتور فرهنگی" می نامند. اما سفارت بلژِک دارای ویژگی های معماری ای ست که از طریق استفاده صحیحِ  بصری  فرم های سنتی برای پاسخگویی به خواسته های کارفرما ، که با  چند ساختمان هندی معاصر هماهنگ شده؛ خلق گشته است.


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم











مسکن اجتماعی بلاپور . هند . چارلز کوریا


مسکن اجتماعی بلاپور . هند . چارلز کوریا