معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1313
گفت و گو با مرگ   - 46
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1039
ویرانه ها   - 41
نظریه معماری   - 901
جنبش متابولیسم   - 41
طراحي داخلي   - 865
معماری و هنر انقلابی   - 39
سازه های شهری   - 846
ترسیمات معماری   - 37
تکنولوژی ساخت   - 828
زاغه نشینی   - 36
مرزهای معماری   - 747
درگذشت زاها حدید   - 34
المان شهری   - 686
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 33
معماری حوزه عمومی   - 674
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نگاه نو به سكونت   - 669
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 32
نظریه شهری   - 644
معماری کانستراکتیویستی   - 31
کلان سازه   - 589
معماری دیجیتال   - 28
معماری پایدار   - 495
معماری پراجکتیو   - 27
معماری و سیاست   - 471
طراحی پارامتریک   - 27
منتقدان معماری   - 456
اکسپو میلان 2015   - 27
معماری تندیس گون   - 444
هنر روسیه   - 26
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 421
مدارس معماری   - 23
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 420
پاویون های سرپنتین   - 22
معماری منظر   - 417
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری شمایل گون   - 413
جشن نامه اتووود   - 21
آرمان شهرگرایی   - 409
بحران آب   - 21
روح مکان   - 404
معماری مجازی   - 20
طراحی صنعتی   - 389
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری مدرن   - 377
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
باز زنده سازی   - 359
پردیس ویترا   - 18
توسعه پایدار   - 340
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تراشه های کانسپچوال   - 330
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری یادمانی   - 328
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 15
معماری سبز   - 302
پداگوژی   - 15
معماریِ توسعه   - 284
معماری ـ موسیقی   - 14
اتووود کلاسیک   - 261
فیلوکیتکت   - 14
بدنه سازی شهری   - 251
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 14
طراحی نئولیبرال   - 247
معماری بایومورفیک   - 14
معماری محدود   - 242
شهرهای در حرکت   - 12
معماری محلی   - 241
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماری ارزان   - 241
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری تجربی   - 241
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
محوطه سازی   - 236
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
تغییرات اقلیمی   - 230
باهاوس   - 9
هنر مدرنیستی   - 226
درس گفتارهای اتووود   - 9
کتابخانه ی اتووود   - 226
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
بنای محدود   - 219
مدرنیته؛ از نو   - 8
معماری های تک   - 215
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرمایش زمین   - 195
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 189
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 183
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 180
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 133
بی ینال ونیز   - 7
زنان و معماری   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 128
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
عکاسی   - 126
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
هنر گفت و گو   - 126
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
هنر انتزاعی   - 110
معماری مصر   - 4
معماری ژاپن   - 109
بلوپرینت   - 4
معماری ایران   - 106
منبع شناسی اتووود   - 4
گرافیک   - 101
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری ـ سینما   - 97
معماری خوانی   - 4
فضای منفی   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری مذهبی   - 85
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی مبلمان   - 82
فرهنگ نفت   - 2
اکسپو   - 75
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری هند   - 62
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری چین   - 61
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری فاشیستی   - 55
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
رینهولد مارتین   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ریکاردو بوفیل   - 3
آرشیگرام   - 6
زاها حدید   - 187
آرکی زوم   - 4
زیگموند فروید   - 7
آلبرت پوپ   - 2
ژان بودریار   - 3
آلدو روسی   - 12
ژان نوول   - 22
آلوار آلتو   - 19
ژاک دریدا   - 10
آلوارو سیزا   - 9
ژاک لوگوف   - 4
آن تینگ   - 4
ژیل دلوز   - 18
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 33
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 9
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 7
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 21
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لویی کان   - 37
اویلر وو   - 9
لوییس بورژوا   - 8
ایلین گری   - 7
لُکُربُزیه   - 131
ایوان لئونیدوف   - 4
لیام یانگ   - 4
بئاتریس کُلُمینا   - 4
مارتین هایدگر   - 26
بال کریشنادوشی   - 4
مارشال برمن   - 16
باک مینستر فولر   - 4
مانفردو تافوری   - 16
برنارد چومی   - 33
مانوئل کاستلز   - 2
برنو زوی   - 7
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بنیامین برتون   - 6
مایکل گریوز   - 6
بوگرتمن   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
بی یارکه اینگلس   - 68
مخزن فکر شهر   - 1
پائولو سولری   - 4
مـَــس استودیو   - 3
پاتریک شوماخر   - 3
معماران مورفسس   - 16
پال گلدبرگر   - 1
موریس مرلوپنتی   - 2
پرویز تناولی   - 2
موشه سفدی   - 12
پری اندرسون   - 3
میشل فوکو   - 41
پل ویریلیو   - 18
نورمن فاستر   - 35
پیتر آیزنمن   - 57
نیکلای مارکوف   - 1
پیتر زُمتُر   - 67
هانا آرنت   - 6
پیتر کوک   - 7
هانری لفور   - 23
پیر بوردیو   - 5
هانی رشید   - 5
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
هرزوگ دی مورن   - 27
تئودور آدورنو   - 3
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تادو اندو   - 13
هنری ژیرو   - 3
تام مین   - 13
هنریک وایدولد   - 1
تام ویسکامب   - 10
هنس هولین   - 4
توماس پیکتی   - 5
هوشنگ سیحون   - 14
توماس هیترویک   - 30
هومی بابا   - 2
تیتوس بورکهارت   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
والتر بنیامین   - 23
تیو ایتو   - 23
والتر گروپیوس   - 13
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 9
جان برجر   - 2
ولف پریکس   - 1
جان هیداک   - 4
ونگ شو   - 8
جفری کیپنس   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جورجو آگامبن   - 4
ویوین وست وود   - 6
جوزپه ترانی   - 2
ک. مایکل هیز   - 2
جونیا ایشیگامی   - 2
کارلو اسکارپا   - 5
جیمز استرلینگ   - 1
کازیو سجیما   - 2
جین جیکوبز   - 1
کالین روو   - 1
چارلز جنکس   - 5
کامران دیبا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کامرون سینکلر   - 11
چاینا میه ویل   - 4
کریستفر الکساندر   - 2
حسن فتحی   - 5
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
حسین امانت   - 3
کریم رشید   - 5
داریوش آشوری   - 1
کلود پَره   - 3
داریوش شایگان   - 8
کنت فرمپتن   - 14
دانیل لیبسکیند   - 22
کنزو تانگه   - 9
دنیس اسکات براون   - 10
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنگو کوما   - 47
دیوید رُی   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
دیوید گیسن   - 2
کوین لینچ   - 7
دیوید هاروی   - 24
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رابرت ونتوری   - 12
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رضا دانشمیر   - 5
یان گِل   - 8
رم کولهاس   - 93
یو ان استودیو   - 32
رنزو پیانو   - 30
یورگن هابرماس   - 12
ریچارد مِیر   - 8
یونا فریدمن   - 5
ریموند آبراهام   - 1
یوهانی پالاسما   - 12
رینر بنهام   - 2

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -745
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -316
صنعتی   -97
فرهنگی   -268
گالری   -84
پاویون   -252
هتل   -73
موزه   -246
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -149
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -112
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
فرایند تکامل معماری مدرن هند . قسمت پنجم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/07/18
مـنـــــــبـع : www.architectural-review.com
تعداد بازدید : 502

در این قسمت به دو معمار پرداخته شده است.

بالکریشنا دوشی

بالکریشنا دوشی از نسل همان معماران برجسته بین المللی همچون  روال و کوریا است که کار خود را از پسا_بتن خام لو کوربوزیه از دهه 1960 توسعه دادند و در زمره حساس ترین و متفکرترین معماران معاصر هند بشمار می رود. اما به طور مشخص دوشی ادعا کرده؛ بنای استودیو سانگات -ساختمانی که در 1979 به عنوان استودیو شخصی اش در احمدآباد طراحی کرد و ماهیت تفکری، بسیار سنتی را درباره کنترل اقلیمی غیرفعال و معرفی نور طبیعی نرم  پوشش می دهد- تحت تاثیر لوکوربوزیه بوده است: فرم ساختمان در سانگات. همانطور که دوشی می گوید "سانگات براستی نماینده لو کوربوزیه است... به عنوان مثال؛ کیفیت نوری که در بنا وجود دارد بدون  او امکان پذیر نبود."

این دغدغهء لو کوربوزیه ای همراه با ویژگی های انتزاعی ترمعماری؛ با در نظر گرفتن مسائل کاربردی تری مانند امکان ارائه مواد محلی و نیروی کار و استفاده و توسعه تکنولوژی سطح پایین ادغام شده است. موسسهء کار گاندی در احمدآباد، به سال 1984 تکمیل شد و ایده های موجود در سانگات را ادامه داد. طاق های چلیکی در سرتاسر راهرو و دفاتر اداریT بکار رفته و در بخش هایی شکافته شده اند، همچنین دارای برآمدگی های قوسی بلند تهویه ای و براق می باشند تا تهویه متقاطع و کیفیت ویژه ای از نور نرم فراهم شود. سقف طاق ها، همانند سانگات، با موزاییک سفید براق پوشانده شده تا منعکس کننده نور خورشید باشد و به حفظ هوای داخل اتاق کمک کند.

در سال های اخیر، دوشی رویکرد خود را -رویکردی ناشی از ادغام تأثیرات غربی و شرقی– در زمینه حل فقر شهری بکار برده است. قابل توجه ترین نتیجه تا به امروز(1987)، "مسکن کم هزینه آران̊یا" در ایندور است: شامل 7000 واحد مسکونی در یک سایت 220 هکتاری برای 40،000 نفر.

شصت و پنج درصد از واحد ها به "بخش ضعیف تر اقتصادی جامعه" (EWS)  اختصاص داده شد. سایر واحد ها برای گروه های درآمد بالا طراحی و عرضه شدند که سود حاصل از آن باید برای جبران یارانه های واحد های  EWS اختصاص داده می شدند که تنها می توانستند از طریق مقدار قابل توجهی مسکن های خود-ساخت، توسعه یابند. رویکرد دوشی نسبت به این نوع ازفرم خود-ساخت؛ تامین امکانات اساسی-wcs، آب و ارائه راهبردهای ساده برای خود-سازندگی و  نشان دادن چگونگی توسعه طرح استاندارد بوده است در مراحل زمانی که پول در دسترس قرار می گرفت. همچنین طرح جامع شهرک، جهت بازتاب و همسازسازی مطالبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی جمعیت، سازماندهی شد.

به نظر می رسد " معماری بومی؛ توسط مردان و زنان معمولی هند در طول سالها به مثابه منبع ایده های طراحی اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است": موقعیتی که "به نقد مستقیم  سبک بین المللی و حامیان و دست اندرکاران آن منجر شد".

 

کی.تی راویندران

دو خانه طراحی شده توسط کی.تی راویندران؛ نتایج معمارانهء دغدغه مندی او را در زمینهء سنت های محلی ساخت و ساز و مواد، و حساسیت نسبت به شرایط فرهنگی و سایت نشان می دهد. او مصمم است تا در برابر وسوسهء تحمیل شخصیت خود بر طراحی مقاومت نماید. بکارگیری این اصول دشوار است اما پس از آن برای راویندران، وظیفه کاویدن آینده معماری، خارج از حالات گیج کننده و در حال حاضر متضاد، یک کسب و کار جدی ست که خواستار تفکر تحلیلی مستدلات و بازتابی اثرپذیر است. همانطور که راویندران می گوید: "هند فقط  در حال یادگیری برای مقابله با دنیای بیرون است؛ فرهنگی محصور شده که در آن اندیشه ها توسط نگرش های بیرونی و افراد به چالش کشیده نشده است. اکنون پیچیدگی، کشف شده و می بایست از پس تناقض برآییم و این همان جایی است که طراحی به میدان می آید."

خانه ای که راویندران برای برادرش، کی.تی. راگنات، در کِرالا طراحی کرده؛ دارای یک حیاط مرکزی است -فضایی رسمی که توسط یک طرح ارگانیک احاطه شده است، که مانند شونیا (وید کامل) و بیندو (منبع تمام انرژی) در ماندالا، نشان دهنده وید نامشهودی ست و منبع انرژی، یا سکوت و آرامش است که از طریق مراقبه دنبال می گردد. جهت گیری خانه تحت تاثیر آیین های محلی مبتنی بر علم نجوم می باشد. جزئیات ساخت و ساز و مواد، محلی اند اما برای انطباق، تغییراتی در آنها ایجاد شده است.

در خانهء راتی و بالان واقع در کوچین که به سال 1986 تکمیل شده، محل اقامت؛ در اطراف یک حیاط مرکزی قرار گرفته و ساختمان از  loadbearing brick ساخته شده  و برای جزئیات نما، چوب بکار رفته است. در قالب یک خانه سنتی کارناتاکایی؛ روزن دار، با مقدار زیادی سایبان پیش آمده. جزئیات خارجی، به اندازه کافی در داخل سایه ایجاد می کنند، همچنین جایگزینی برای فرم های سنتی محلی اند. اما آنچه نه سنتی ست و نه محلی، استفاده از  loadbearing brick است. این کژتابی؛ تنها یکی از مشکلات تلاش جهت احیا و یا حفظ سنت محلی را برجسته می سازد. چوب در حال حاضر کم و گران است، و اگر چه به طور سنتی برای ساخت و ساز استفاده می شود، معمار نمی تواند به دلیل جنگل زدایی گسترده در حال حاضر هند، استفاده از چوب را ترویج نماید.

 

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


استودیو سانگات . بالکریشنا دوشی . احمدآباد


موسسه کار گاندی. بالکریشنا دوشی . احمدآباد


موسسه کار گاندی. بالکریشنا دوشی . احمدآباد


موسسه کار گاندی. بالکریشنا دوشی . احمدآباد


موسسه کار گاندی. بالکریشنا دوشی . احمدآباد


موسسه کار گاندی. بالکریشنا دوشی . احمدآباد


موسسه کار گاندی. بالکریشنا دوشی . احمدآباد


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


مسکن کم هزینه آران̊یا . بالکریشنا دوشی . ایندور


خانه کی.تی.-راگنات . کی.تی راویندران . کِرالا


خانه کی.تی.-راگنات . کی.تی راویندران . کِرالا


خانه کی.تی.-راگنات . کی.تی راویندران . کِرالا






حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ پردیس دانشگاهی سی ایی پی تی ـ بال کریشنادوشی
اتووود کلاسیک ـ سنگات ـ بال کریشنا دوشی
اتووود کلاسیک ـ کارگاه اداریْ معماری سانگات ـ بال کرشنادوشی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group