معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1401
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1348
معماری مجازی   - 22
نظریه معماری   - 1040
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 955
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 900
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 886
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 814
معماری و رسانه   - 18
مرزهای معماری   - 811
معماری کوچک مقیاس   - 17
نظریه شهری   - 742
معماری و نقاشی   - 17
المان شهری   - 740
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 737
جهان علمیْ تخیلی   - 17
معماری و سیاست   - 640
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 561
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 538
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 505
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 482
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 475
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 474
معماری و روانشناسی   - 13
طراحی صنعتی   - 470
معماری و هوش مصنوعی   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و گیم   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 458
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 454
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 431
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 397
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 377
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 377
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 374
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 356
معماری و ادبیات   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 332
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 320
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 308
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 286
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 261
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 259
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 253
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 252
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 248
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 229
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 220
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 219
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 201
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 200
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 191
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 178
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 176
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ـ سینما   - 174
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 159
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
فضای منفی   - 147
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 141
طراحی و پناهجویان   - 7
هنر گفت و گو   - 140
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 126
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ایران   - 114
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 104
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 94
معماری بیابانی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری جنگلی   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فاشیستی   - 80
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ نفت   - 5
معماری هند   - 66
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری چین   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 62
بلوپرینت   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 61
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 58
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
اقتصادِ فضا   - 57
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 48
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 43
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 43
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری پراجکتیو   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
باهاوس   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
هنر روسیه   - 35
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
فیلوکیتکت   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری فضای داخلی   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 10
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 32
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 111
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 58
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 68
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 8
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 5
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 12
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -774
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -375
صنعتی   -102
فرهنگی   -329
گالری   -84
پاویون   -264
هتل   -75
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -154
ویلا   -6
اموزشی   -133
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ سیتی لب با اریک کلایننبرگ پیرامون کتاب "کاخ هایی برای مردم"
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/09/08
مـنـــــــبـع : www.citylab.com
تعداد بازدید : 989

کتاب "کاخ هایی برای مردم؛ چگونه زیر بنای اجتماعی می تواند به نبرد با نابرابری و قطبی شدن و زوال زندگی مدنی کمک نماید" از اریک کلایننبرگ؛ استاد جامعه شناسی و مدیر موسسه دانش عمومی در دانشگاه نیویورک است  که به سال 2018 درآمریکا منتشر شد.

ما در عصر تقسیمات و جداسازی های عمیقی زندگی می کنیم. آمریکایی ها خود را  درون مرز های نژادی، مذهبی و فرهنگی جانمایی می کنند و منجر به افزایش سطح قطبی شدنی شده اند که از زمان جنگ های داخلی تاکنون در این کشور مشاهده نشده است. متخصصان و سیاستمداران از ما می خواهند برای رسیدن به هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنیم، اما دقیقا چگونه می توان این کار را انجام داد؟

کلایننبرگ معتقد است آینده جوامع دموکراتیک فقط مبتنی بر ارزشهای مشترک نیست بلکه بر محوریت فضاهای مشترک قرار دارد: کتابخانه ها، مراکز مراقبت از کودکان، کتابفروشی ها، کلیساها، کنیسه ها و پارک ها به مثابه فضاهای حیاتی اند که در مواردی منجر به شکل گیری ارتباطات  رهایی بخش زندگی می شوند. کتاب؛ ما را تشویق می کند تا نقش حیاتی این فضاها را در زندگی مدنی به رسمیت بشناسیم. زیربنای اجتماعی ما؛ می تواند کلیدی در جهت خلق ارتباط میان تقسیمات به ظاهر غیر قابل ارتباط پذیر و تامین و حفظ  دموکراسی  باشد.

شهرهای ما با بحران هایی ازجمله افزایش سریع و تصاعدی هزینه های مسکن ، اعیانی سازی  گسترده و شکاف رو به رشد میان غنی و فقیر مواجه اند.

کلایننبرگ در "کاخ هایی برای مردم" این موضوع را مطرح می سازد  که آینده  بهتر برای شهرها و جوامع ما می تواند بر اساس مفهوم زیربنای اجتماعی ساخته شود. او به دنبال یک عقیده رایج ریشه دار از اندیشه اجتماعی الکسی د توکویل و جان دیویی تا رابرت پاتنام؛ زیربنای اجتماعی را  به مثابه  "چسبی واقعی"  می داند، که ما را به یکدیگر مرتبط ساخته و منجر به پیوندمان در جوامع مان می گردد. او استدلال می کند  تجدید تعهد ما نسبت به  این زیربناها؛ برای بازسازی، انسجام بیشتر، مدنییت و جامعه ای رو به جلو  ضروری ست.

ریچارد فلوریدا در این راستا مصاحبه ای با کلایننبرگ در سپتامبر 2018 انجام داده است: چگونه "زیربنای اجتماعی" می تواند موجب پیوند مردم گردد و آنها را کنار یکدیگر قراردهد؟ در این مصاحبه کلایننبرگ به ما می گوید مدارس، کتابخانه ها و سایر نهادها چگونه می توانند حس هدف مشترک  را بازگردانند.



فلوریدا: زیربنای اجتماعی چیست - چگونه آن را تعریف می کنید؟

کلایننبرگ: زیربنای اجتماعی مجموعه ای  از مکان های کالبدی و سازمان هایی ست که به تعاملات ما شکل می دهند. زمانیکه که زیربناهای اجتماعی قدرتمندند، همه نوعی از تعاملات اجتماعی را پرورش خواهند داد، به ایجاد روابط کمک می کنند و جامعه را از یک مفهوم مبهم و فازی به یک تجربهء زیسته تبدیل می نمایند.  هنگامی که زیربنا های اجتماعی تخریب شده، کم ارزش و/یا نادیده انگاشته می شوند، ما بیشتر در سیستمی ایزوله  رشد خواهیم کرد.

زیربنای اجتماعی  به اندازه زیربناهای  آب، غذا، انرژی و یا حمل و نقل، واقعی و مهم  است . مجموع این زیر لایه ها؛ از زندگی اجتماعی پشتیبانی می نمایند. ایده این است که زندگی اجتماعی مورد تجربه ما، در خلاء اتفاق نمی افتد؛  زمینه ای برای رخدادن آن، وجود دارد.  زندگی اجتماعی می تواند از سوی مکان هایی که ما در آنجا ها وقت خود را می گذارانیم؛ پشتیبانی یا تضعیف گردد.

این چیزی ست که ما نتوانستیم آن را بفهمیم و به همین دلیل امکانات  لازم برای ساختن آن را نادیده انگاشتیم  یا بدرستی نشناختیم. فکر می کنم مردم اعتقاد دارند چسب اجتماعی بی اثر شده، و سطح قطبی شدن و تقسیم بندی و جداسازی که ما در حال حاضر تجربه می کنیم، ناپایدار است. اکنون لحظه ای مهم است برای شروع  تفکر جدی در مورد اینکه چگونه حس هدفی مشترک را بازسازی نماییم.

فلوریدا: ما پیش از این با مفهوم "مکان های سوم" آشنا شدیم: بار گوشه های خیابانی، کافی شاپ، آرایشگاه، و مانند آن. چگونه زیربنای اجتماعی  از جایگاه سوم  متمایز می گردد؟

کلایننبرگ: مکان های سوم می توانند بخشی از زیربنای اجتماعی باشند. موسسات تجاری نقشی کلیدی در شکل دادن به چگونگی تعاملات ما دارند . طی  تحقیقاتم  در شیکاگو مشاهده کردم: اگر در محله ای فقیر زندگی می کردید که دارای خرده فروشی های انبوه و شکوفا بود، احتمالا بیشتر از خانه تان خارج  می شدید و به مناطقی می رفتید که می توانستید ارتباطات اجتماعی برقرار نمایید. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید تا در نزدیکی یک بار، رستوران یا کتاب فروشی زندگی کنید که واقعا یک فضای خوش آمد گو بشمار می آید، از داشتن آن مکان سوم بهره مند خواهید شد.

ولیکن؛ دامنه زیربنای اجتماعی گسترده تر است.  شامل مجموعه ای از امکانات عمومی و همچنین خصوصی و تجاری است. به عنوان مثال، کتابخانه عمومی: که خدمات متنوع و منافع عمومی را برای افراد در تمام سنین و موقعیت ها صرف نظر از طبقه اجتماعی ، نژاد، قومیت و وضعیت شهروندی، فراهم می کند.  آنها موسسات شگفت انگیزی اند و غیرقابل تصور است که بدانها دسترسی نداشته باشیم. هر شهروندی نسبت به  میراث فرهنگی خود و دسترسی به  مکانی آزاد، محق است تا بتواند حال خود را در آنجا، خارج از شرایط بازار،  بهتر نماید.

مراکز نگهداری از کودکان، زمین های ورزشی، مدارس - بخشی از زیربناهای اجتماعی بشمار می روند.


فلوریدا: شما در مورد محدودیت رویکرد "پنجره های شکسته" نسبت به جرم و جنایت نوشتید. آیا زیربنای اجتماعی به روشی بهتر اشاره دارد؟

کلایننبرگ: رویکرد "پنجره های شکسته"  نباید منجر به توقف سیاست تحمل صفر (مجازات سختگیرانه برای نقض قوانین با هدف از بین بردن رفتارهای نامطلوب)و برنامه فریسک می شد. همچنین در نقطه ای از خاستگاه، یک ایده اجتماعی-زیربنایی را شامل می شد. این یک تلنگر برای من بود که به عقب برگردم و مقاله «آتلانتیک 1982» را بخوانم، زیرا از لحاظ سیاسی به مثابه توجیهی برای مجموعه ای از تاکتیک های نظارتی بکار رفته که حتی نویسندگان ش هم  از آن دفاع نمی کنند.

تئوری پنجره های شکسته؛  با  بیانیه ای بدین مضمون آغاز می شود: زمانی که یک ساختمان رها شد، یک پنجره شکست، گرافیتی نوشته شد، و مردم درک کردند که هیچ کس نسبت به آن مکان دید ندارد، توجه و کنترلی بر نظم اجتماعی وجود ندارد، جوامع مورد هدف و مستعد ابتلا به خشونت و اختلال  می گردند. آنها فضاهای کالبدی اینچنینی را به مثابه مکان  دعوت کننده به جرم شناختند. خط مشی واکنشی به آن این بوده که فعالیت های جنایی را متوقف سازند، اما جالب توجه است، هرگز به این فکر نشد که می توانیم بسادگی پنجره را تعمیر کنیم. ما هرگز به این فکر نکردیم که خانه رها شده یا خالی از سکونت راتعمیر و پر کنیم.


فلوریدا: ما هر دو بچه  داریم، بنابراین هنگامی که در مورد زیربناهای اجتماعی برای کودکان نوشتید، بلافاصله آن را درک کردم. شما فکر می کنید کلیدی در جهت توسعه زیربناهای اجتماعی مناسب برای خانواده ها وجود دارد؟

کلایننبرگ: بیایید با مرکز مراقبت از کودکان شروع کنیم. جامعه شناس مدرسه هاروارد، ماریو اسمال، انواع مختلف مراکز مراقبت از کودکان را مورد بررسی قرار داد و مکان هایی را مشاهده نمود که به سختی کار می کردند تا مورد خوش آمد والدین قرار گیرند، این مکان ها، فضای اجتماعی غیر رسمی ایجاد می کنند و حتی والدین زمان هایی را در آن مراکز می گذرانند، همچنین این مراکز موفق به تقویت روابط میان اعضاء خانواده و کل خانواده ها با یکدگیر شده اند  که این امر زمینهء حمایت اجتماعی متقابل را فراهم آورده است. طراحی کالبدی و برنامه نویسی موسسات ما، برای کودکان می تواند تفاوت بزرگی ایجاد نماید.

در این کتاب، من در مورد مدرسه ای در نیویورک که بچه هایم  در آنجا درس می خوانند، نوشتم  که در کنار آن، پیاده روی عریض و وسیع  وجود دارد و  مینی پارکی در مقابل آن است و سیاست هایی بکار گرفته می شود که والدین کودکان در مقاطع ابتدایی، 15 تا 20 دقیقه را در کلاس درس با بچه های دیگر و والدین بگذرانند. این مجموعه به گونه ای تنظیم شده که امکان توسعه یک اجتماع حول  مدرسه، غیر ممکن نیست. در حالی که وقتی همسرم و من بچه هایمان را به دره سیلیکون  بردیم تا یک سال در استنفورد بمانیم، متوجه شدیم  تقریبا همه، بچه های شان را با ماشین جابجا کرده  و به نوعی در راه اتومبیل رو  رها کرده اند. در نتیجه، شما واقعا نمی توانید شناختی در مورد مدرسه یا خانواده های دیگربه شیوه ای مشابه آنچه در مورد نیویورک گفتم، بدست آورید. بهره وری ای که در بسیاری از بخش های زندگی می تواند خیلی خوب هم باشد، در جایی دیگر می تواند دشمن روابط خانوادگی محسوب گردد.


فلوریدا: بسیاری از نیروها، ما را ایزوله می کنند. تراکم شهر یا محله، چه نقشی در برقراری زیر بنای اجتماعی دارد؟

کلایننبرگ: من در شیکاگو ، محله ای به نام "اولد تَون" بزرگ شدم، که ترکیبی از خانه های تک خانواری و آپارتمان های کوچکتر بود. نسبتا کم تراکم در مقایسه با منهتن، جایی که در حال حاضر زندگی می کنم. اولد تَون نوعی چشم انداز شهری داشت که مردم را به "درنگ کردن" دعوت می کرد؛ برای نشستن در پلکان های جلوی خانه هاو معاشرت کردن.

خیابان های متقاطع منهتن جنوبی، درست در نقطه مقابل قرار دارند. احتمالا شما با سرعت می توانید به سمت خانه خود بروید.   این بدان معنی نیست که شیکاگو جایگاهی بهتری از منهتن است،  فقط بدان معنی ست که در منهتن، شما نیاز به مجموعه ای دیگر از نهاد های اجتماعی جهت ایجاد فضاهایی برای قدم زدن دارید.

 

فلوریدا: کافی شاپ ها، بار ها و غیره توسط بسیاری به مثابه نشانه های اعیانی سازی دیده می شوند.  چگونه زیربنای اجتماعی منجر به شمولیت گسترده تر می شود؟

کلایننبرگ: مهمترین چیز دانستن این نکته است که سرمایه گذاری در زیربنای اجتماعی بدون برنامه ریزی دقیق،  می تواند جابجا شدگی و نامناسب ترین مکان یابی ها را در جهت اعیانی سازی تسهیل نماید. من سال ها به این موضوع  فکر کرده ام چراکه مدیر تحقیق بازسازی از طریق طراحی، در یک مسابقه فدرال برای بازسازی مناطق تحت تاثیر طوفان سندی بوده ام. یکی از پروژه هایی که از رقابت خارج شد،، شامل ساخت زیربناهای اجتماعی در ساحل شرقی منهتن جنوبی می شد، که منطقه ای متراکم با مسکن عمومی و فقر بالا است.

از همان ابتدا، ساکنینِ درگیر روند برنامه ریزی، نگرانی واقعی خود را ابراز کردند، که اگر آنها از طرح حمایت کرده اند، به راحتی نیز خواهند توانستند آن را از بین ببرند. مردمیکه در مورد شهر های آینده فکر می کنند، این روزها درباره انعطاف پذیری حرف می زدند. آنچه که ساکنین سمت شرقی منهتن جنوبی به درستی درک کردند این است که شما نمی توانید به عقب بر گردید اگر قصد دارید رو به جلو حرکت کنید. بحث این بود چه کاری می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم سرمایه گذاری در زیربنای اجتماعی صرفا  قطبی شدن  و نابرابری بیشتری را در پی نخواهد داشت؟

وپاسخ آسانی وجود ندارد. اهمیت رهبری سیاسی و سیاست در اینجا بسیار است، اینکه چه نوع قوانینی برای حفاظت از ساکنان منطقه و مستاجر ها وجود دارد. سالیان سال است که برای اجاره دهندگان از سیاست های حفاظتی اصلاحی استفاده شده و فکر می کنم که این تغییرات سیاستی منجر به جابجا شدگی و اعیانی سازی های خطرناک ترشده است.  احتمال می دهم سوال شما این باشد: "چطور می توانیم ساخت زیربنای اجتماعی را بهتر و با کمترین آسیب انجام دهیم؟ نمی دانم که تضمینی وجود دارد یا خیر، اما فکر می کنم مسئولیت سیاستمداران و شهروندان این است که در همه حال در مورد این مسائل به بحث بپردازند و بدانها توجه داشته باشند.


فلوریدا: در مورد حومه شهر چطور؟ آنها چگونه با تراکم کمتر، زیربنای اجتماعی  ایجاد می کنند؟

کلایننبرگ: در حال حاضر فشار زیادی  در راستای  فکر کردن در مورد چگونگی توسعه مناطق پیاده محور تر در حومه ها وجود دارد. زمانیکه به حومه های انحصاری و ثروتمندتر نگاه می کنیم، می توانیم ارزش نهادن بر زیربنای اجتماعی را ببینیم و اینکه چقدر برای آمریکایی ها واجد ارزش و مهم است. این حومه ها مکان هایی اند که قبلا در زمینه زیربنای اجتماعی سرمایه گذاری کرده اند. حومه های ثروتمند دارای امکانات ورزشی و پارک های عمومی هستند. کتابخانه های حومه های ثروتمند ما مکان های شگفت انگیزی اند.  نمیخواهم خوانندگان فكر كنند حومه ها درزمینه زیربنای اجتماعی سرمایه گذاری نمی کنند. به نوعی، آنها بیشتر از شهرها در این مورد سرمایه گذاری می نمایند.

 

فلوریدا: آیا زیربنای اجتماعی از بالا به پایین ساخته خواهد شد و یا امری برآمده  از پایین خواهد بود؟

کلایننبرگ: یک مورد عالی در مورد ایالات متحده این است که ایالت ها و شهرها، آزمایشگاهی برای دموکراسی محسو ب می شوند و به ما اجازه می دهند با سیاست های متفاوت، آنها را مورد آزمایش قرار دهیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد. شهر فیلادلفیا با هزینه ای کم راهی برای کاهش خشونت در بسیاری از خطرناک ترین محله ها با سرمایه گذاری در مکان ها به جای مجازات افراد پیدا کرده است. شاید به لحاظ علمی هنوز چفت و بست اساسی نداشته باشد اما به راحتی می توانید این ایده سیاست گذاری را تصور نمایید و آن را بسط دهید.

فکر می کنم در شهرهای سراسر کشور انرژی های باور نکردنی در سطح مردمی وجود دارد و ما شاهد احیاء مشارکت مدنی هستیم. لیکن نکته بسیار مهمی در اینجا وجود دارد که باید بدان توجه  داشته باشم... در ایالات متحده، پول مورد نیاز برای انجام این نوع بازسازی واقعا در سطح شهر(حکومت شهری) وجود ندارد، این یک مشکل محسوب می شود. شهرها باید از طریق ایالت ها یا دولت فدرال به منابع مالی مورد نیاز دست یابند.

در فقدان رهبری سیاسی بزرگتر، سخت است که زیربنا را در جایی که باید، اصلاح نماییم. سرمایه گذاری زیربنایی در مقیاس بزرگ باید هماهنگی میان دولت های فدرال، ایالتی و شهری را در برداشته باشد. فکر می کنم  انرژی و راه حل ها از داخل شهرها می آیند، اما منابع باید از چیزی بزرگتر بیرون بیایند و تامین گردند.

 

فلوریدا: با توجه به تقسیمات و جداسازی هایی که در حال حاضر وجود دارد؛ زیربنای اجتماعی عملا چگونه می تواند ما را در کناریکدیگر قرار دهد؟

کلایننبرگ: این مهم فقط از طریق تجربه های مشترک و تلاش های مشارکتی ما  در جهت  حل مشکلات مشترک در مسیر پیشرفت مورد نظرمان، قابل دست یابی است. تصمیم نداریم تفاوت هایمان را از طریق متقاعدسازی اخلاقی حل کنیم.  و نمی خواهیم این کار را از طریق جر و بحث  انجام دهیم، و این امر به وضوح از طریق روند سیاسی رسمی اتفاق نخواهد افتاد. کمپین ها و انتخابات ما را در کنار یکدیگر قرار نمی دهند؛ آنها ما را بیشتر از هم جدا می سازند.

لیکن راهی برای حرکت رو به جلو می بینم. من در این کتاب در مورد کتابخانه های شعبه ای زیاد صحبت می کنم و دلیلش این است آنها مکان هایی اند که می بینم هر روز به  بهترین سنت ها و رسوم امکان ظهور و بیان شدن می دهد. - مردمی که فرصت های مطالعه  در یک زبان یا شانس دومی را از طریق یک برنامه آموزشی-شغلی به دست می آورند. نوعی از سرمایه گذارهایی  وجود دارد که مردم در جوامع خود ، هم در مناطق جمهوری خواه و هم دموکرات انجام می دهند، که از برخی اصول و نگرانی های مشترک پیروی می کنند.

متأسفانه، همه چیز به طرز چشمگیری در ایالات متحده فروپاشیده است، فکر می کنم باید در سطح بنیادین؛ آغاز به بازسازی نماییم. نگرانی های مشترک ما چیست و چگونه آن ها را مدیریت می کنیم؟ فکر می کنم آنجا، نقطه ساختن است. گفته من به این معنا نیست که معتقد باشم زیربنای اجتماعی تمام مشکلات ما را حل خواهد کرد، اما فکر می کنم زیربنای اجتماعی تنها مکانی است که می توانیم به طور معناداری از آنجا آغاز نماییم.

 





حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

بازسازی تایمز اسکوئر؛ فهمی نوین از نظام بصری شهری
طرح پیشنهادی دیلر ـ اسکوفیدو + رنفرو برای میدان اتحاد واشنگتن؛ باروک شهری
ده پل برتر سال 2015 از نگاه دیزاین بوم
محدودیت های یوتوپیا؛ چاینا میه ویل. قسمت اول
هنر گفت و گو ـ دربارهء هینترلند؛ به مثابه چشم انداز جدید طبقه و تعارض . قسمت اول
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group