معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ادولف لوس؛ یک پیش مدرنِ کمینه گرای افراطی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1399/01/03
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود با برگردانی از آریا کارگر
تعداد بازدید : 1074

ادولف فرانز کارل ویکتور ماریا لوس (10 دسامبر 1870 – 23 آگوست 1933 ) یک معمار اتریشیْ چکی و نظریه پرداز اروپایی موثر در معماری مدرن بود. مقاله ی او با عنوان "تزئینات و جنایت"، برخلاف غالب فکری رایج ان زمان از سطوح هموار و ساده و همچنین قواعد زیبایی شناسی مدرن حمایت می کند. لوس، در معماری مدرن پیشگام بود و یک قالب نظریه ی انتقادی متکی بر فهم خود از مدرنیسم در معماری و طراحی ارائه داد.

لوس سه ازدواج پرسروصدا داشت که هر سه به طلاق انجامیدند. او از بیماری، از جمله اختلال شنوایی ارثی رنج می برد و در یک رسوایی پدوفیلیایی  ـ گرایش جنسی به کودکان ـ نیز متهم شمرده شد. وی در سن 62 سالگی در تاریخ 23 آگوست 1933 در کالکسبورگ شهری در نزدیکی وین درگذشت.

ادولف لوس در تاریخ 10 دسامبر 1870 در شهر برنو، در منطقه ی موراویا در امپراطوری اتریشْ مجارستان متولد شد. پدرش، که سنگ تراشی آلمانی بود، هنگامی که لوس 9 ساله بود، از دنیا رفت. آدولف لوس جوان، اختلال شنوایی پدرش را به ارث برد و به طور قابل توجهی در طول زندگی خود، با مشکلات ناشی از این اختلال دست و پنجه نرم می کرد. مادرش، پس از فوت پدر آدولف، حرفه ی سنگ تراشی را ادامه داد. لوس در مدرسه ای فنی در لیبرک درس خواند و نهایتا از مدرسه ای فنی در برنو، در سال 1889 فارغ التحصیل شد. بعد از آن، او در دانشگاه صنعتی درسدن تحصیل کرد. او یک سال بعد، بدون اینکه تحصیلاتش را تکمیل کند، آنجا را ترک کرد.

لوس در سن 23 سالگی به ایالات متحده رفت و برای سه سال ، از 1893 تا 1896 در آنجا اقامت داشت. زمانی که در ایالات متحده بود، عموما با بستگانش در ناحیه ی فیلادلفیا زندگی می کرد، با شغل های غیر معمولی گذران زندگی می کرد و از شهر های دیگری نظیر نمایشگاه جهانی در شیکاگو ، سنت لوئیس و نیویورک نیز دیدن کرد. لوس در سال 1896 به وین بازگشت و آنجا را محل اقامت دائمی خود قرار داد. او چهره ای سرشناس در سطح شهر، و از دوستان لودویگ ویتنگشتاین ، آرنولد شونبرگ، پیتر آلتنبرگ و کارل کراوس بود.

با الهام از سال های اقامتش در بجهان جدید او عمر خود را وقف حرفه ی معماری کرد. مدت کوتاهی پس از آشنایی و پیروی از مکتب انفصال وین در 1896 ، او این سبک را رد کرد و یک معماری جدید ، ساده و بی پیرایه را معرفی کرد. یک رویکرد سودآور برای استفاده از تمامی سطح، روش او را تکمیل کرد.کارهای ابتدایی لوس شامل طراحی داخلی برای فروشگاه ها و کافه در وین می شد.
لوس چندین کار بحث برانگیز  خلق کرد. در مصاحبه ی با ووید ، منتشر شده در 1900، او زمانی که جریان مکتب انفصال وین در اوج خود بود، آن را مورد حمله قرار داد.

لوس در مقالات خود از تکیه کلام های تحریک آمیز استفاده می کرد، تلاشش این بود که بگوید پیشرفت فرهنگی با حذف تجملات از وسایل روزمره همراه است و به همین ترتیب اجبار صنعت گران یا سازندگان به هدر دادن زمانشان برای تجملاتی است که منسوخ خواهند شد، او این رفتار را یک جنایت می دانست. 

ساختمان های بی آلایش لوس بر روی مسئله توده مندی معماری مدرن تاثیر گذاشت و به مشاجرات زیادی دامن زد. در این میان، علیرغم اینکه لوس به نبودن تجملات در نمای بیرونی اشاره داشت، طراحی داخلی خیلی از ساختمان های لوس از مواد با ارزش و گرانی همچون سنگ مرمر و چوب ساخته شده اند که نشان دهنده ی الگوها و بافت های طبیعی در صفحات مسطح هستند، که البته از نظر خودش این ها تمایز میان سادگی و پیچیدگی نیستند، بلکه تعارض بین دکوراسیون "ارگانیک" و زاید است.

همچنین لوس به هنرهای زینتی، جمع آوری نقره ی استرلینگ و کالاهای چرمی با کیفیت نیز، به دلیل جذابیت ساده و در عین حال لوکس آنها، علاقه مند بود. او همچنین از مد و لباس مردانه، طرح های طراح معروف لباس، نیز در وین نیز لذت می برد. تحسین او از مد و فرهنگ انگلستان و آمریکا را می توان در نشریه کوتاه مدت او " Das Andere " یا "دیگری" مشاهده کرد، که تنها 2 مجلد از آن انتشار یافت که حاوی تبلیغات برای پوشش "انگلیسی" بود. در سال 1920 ، او همکاری مختصری با طراح نمایشگاه های معماری، تئاتر و هنری، فردریک کیسلر داشت.

از سال 1904 به بعد، او قادر به انجام پروژه های بزرگ شد؛ قابل توجه ترین آنها عمارتی با نام "خانه ی لوس" ( ساخته شده از 1910 تا 1912) است، که متعلق به خیاط وینی گلدمن و سالاچ بود، کسانی که لوس برای آنها محیط داخلی فروشگاهشان را در سال 1898 طراحی کرده بود و آن را شبیه به محل اقامت خاندان هابسبورگ، قصر هافبرگ ساخته بود. این بنا، که امروزه مایکلرپلاتز 3 نامیده می شود، در وین واقع است و تحت قانون حفاظت از بناهای تاریخی قرار دارد. 

این بنا توسط معاصرانش نکوهش شد؛ نمای خارجی این بنا پوشیده از الگوهای پنجره ای راست گوشه است و دکوراسیون های گچی و سایبانی کمینه اش به آن لقب " خانه بدون ابرو " داده اند. گفته شده که امپراتور فرانتس جوزف اولِ اتریش، به قدری از ساختمان های مدرن تنفر داشت که از ترک قصر هافبرگ از طریق درب اصلی که در نزدیکی این خانه بود، خودداری می کرد. 

کارهای دیگر ادلف لوس همچنین شامل فروشگاه مد لباس مردانه ی میز ( ساخته شده در 1909-13) ، کافه موزه ( ساخته شده در 1899)  و "میخانه ی آمریکایی" ( ساخته شده در 1907-08) و . .  . می شود.

لوس در سال 1904 از  جزیره ی اسکایزووس دیدن کرد و تحت تاثیر معماری مکعبی این جزیره ی یونانی قرار گرفت. هنگامی که امپراطوری اتریشْ مجارستان پس از جنگ جهانی اول سقوط کرد، توسط رئیس جمهور ماساریک، به لوس عنوان شهروندی جمهوری چکسلواکی اعطا شد. محل اصلی اقامت او در وین باقی ماند. در دوران نخستین جمهوری اتریش، لوس به پروژه های عمومی علاقه مند شد. او چند پروژه مسکونی را برای شهر وین طراحی کرد. از سال 1924 تا 1928 لوس در پاریس زندگی می کرد. او در سوربن تدریس کرد و قراردادی برای ساخت یک خانه برای تریستان زارا امضا کرد، بنایی که در سال 1925 در پاریس تکمیل شد. لوس سال 1928 او به وین بازگشت.

لوس سه بار ازدواج کرد. در جولای سال 1902،  او با یک دانشجوی نمایشنامه نویسی به نام لینا لوس ازدواج کرد. این ازدواج سه سال بعد، در سال 1905 ، پایان یافت. در سال 1919، او با الیسا آلتمن 20 ساله ، یک رقصنده و ستاره اپرای و دختر آدولف آلتمن و جینت گرونلبات، ازدواج کرد. آنها هفت سال بعد در سال 1926 طلاق گرفتند. در سال 1929، او با کلر بک ، یک نویسنده و عکاس، ازدواج کرد. او دختر یکی از مشتریانش به نام اوتو و اولگا بک بود  و 35 سال از خودش جوانترش بود. آنها در 30 آوریل 1932 طلاق گرفتند. 

پس از طلاقشان، کلر لوس ، کتاب زندگی شخصی آدولف لوس؛ یک اثر ادبی مملو از تصویر سازیهای فوری درباره ی شخصیت، عادت ها و سخنان لوس را توسط انتشارات یوناس در وین به سال 1936 منتشر کرد. این کتاب به منظور جمع آوری پول برای آرامگاه لوس نوشته شده بود.

لوس در تمام طول عمر خود از نقص شنوایی رنج می برد. در دوران کودکی، او ناشنوا بود. او تنها در سن 12 سالگی بخشی از شنوایی خود را به دست آورد. در سال 1918 لوس به سرطان مبتلا شد و بخشی از معده، آپاندیس و بخشی از روده او را برداشتند. ادلف لوس تا 50 سالگی تقریبا ناشنوا شده بود.

در سال 1928 لوس به واسطه یک رسوایی پاتوفیلی در وین بی آبرو شد. وی دختران جوان 8 تا 10 ساله را که از خانواده های فقیر بودند، به عنوان مدل در استودیوی خود به کار می گرفت. در حکم او امده است که خودش را به بچه ها تحمیل می کرده و مدل های جوانش را مجبور به شرکت در فعالیت های جنسی می ساخته. او در دادگاه 1928 گناهکار شناخته شد. بعدها  مدارک پرونده اصلی دوباره بازگشایی شد و اتهامات را مجدد تایید کرد.

آدولف لوئیس، علائم اولیه زوال عقل را در زمان رسیدگی به پرونده هایش نشان داد. چند ماه قبل از مرگش، او دچار سکته مغزی شده بود. او در تاریخ 23 اوت 1933 در کارلسبورگ در نزدیکی وین در سن 62 سالگی درگذشت. بدن لوس به قبرستان مرکزی وین منتقل شد تا در میان هنرمندان و نوازندگان بزرگ شهر، از جمله شوئنبرگ، آلتنبرگ و کراوس، بعضی از نزدیکترین دوستان و همکارانش، آرام گیرد.

لوس از طریق نوشته ها و پروژه های پیشگامانه خود در وین توانست بر سایر معماران و طراحان و توسعه زود هنگام مدرنیسم تاثیر بگذارد. انتخاب دقیق مواد، اشتیاقش به صنعت گری و توجه به ایده و دیاگرام رامپلان ـ نظم موجود و اندازه فضاهای داخلی بر اساس عملکرد ـ هنوز هم تحسین برانگیزند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ ویلا مولر؛ یک خانه ضدانقلابی در عصرِ انقلابِ بازْتولید مکانیکیِ معماری
اتووود کلاسیک ـ ویلا مولر ـ ادولف لوس
ویلا مولر از آدولف لوس؛ پیچیدگی، پیوستگی، رنگ و مدرنیته ی اقلیت
لودویگ ویتگنشتاین؛ معماران و دیگری
شهر به مثابه منظر سوسیالیستی؛ وین ـ قسمت اول
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group