معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1427
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1398
معماری و نقاشی   - 22
نظریه معماری   - 1060
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 983
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 914
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 896
معماری و روانشناسی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 835
معماری کوچک مقیاس   - 20
مرزهای معماری   - 820
پردیس ویترا   - 18
نگاه نو به سكونت   - 760
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 759
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 752
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 678
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 635
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 585
معماری و گیم   - 15
معماری پایدار   - 547
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 519
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 503
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 488
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 485
معماری و هوش مصنوعی   - 13
طراحی صنعتی   - 477
معماری و ادبیات   - 13
معماری تندیس گون   - 472
معماری جنگلی   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 468
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 468
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری شمایل گون   - 432
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
باز زنده سازی   - 411
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 401
درس گفتارهای اتووود   - 9
هنر مدرنیستی   - 393
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 388
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 337
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 337
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 328
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 320
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 300
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 278
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 266
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 259
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 236
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 219
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 206
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 201
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
عکاسی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ـ سینما   - 191
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 185
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 168
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 7
فضای منفی   - 158
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 147
طراحی و پناهجویان   - 7
هنر گفت و گو   - 146
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 135
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 131
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 116
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
طراحی مُد   - 6
معماری و فاجعه   - 109
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 90
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 81
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 70
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 69
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 67
بلوپرینت   - 4
معماری هند   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری چین   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 61
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
مدارس معماری   - 55
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
زاغه نشینی   - 51
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 50
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری پراجکتیو   - 47
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
فیلوکیتکت   - 46
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری فضای داخلی   - 41
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
باهاوس   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
هنر روسیه   - 36
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و رسانه   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 1
بحران آب   - 29
پداگوژی انتقادی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 5
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 14
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 36
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 55
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 145
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 27
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 50
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -791
صنعتی   -104
زیرساخت های شهری   -386
گالری   -87
فرهنگی   -334
هتل   -76
پاویون   -266
ورزشی   -65
موزه   -254
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -162
ویلا   -7
تفریحی   -158
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -3
معماری مذهبی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
۱۸ اموزه ی از قرنطینه شهری در وضعیت جهانْ گیریِ کرونا به روایت بنجامین برتون
اتووود سرویس خبر:   سام شيخي
1399/02/01
مـنـــــــبـع : https://strelkamag.com/en/article/18-lessons-from-quarantine-urbanism
تعداد بازدید : 295

 با عبور از درماندگی و ویرانی بیماری همه گیر COVID-19، بار دیگر با چه جهانی مواجه خواهیم شد؟ با فراخوانی برای متخصص های ژئوپلیتیک مبتنی بر یک برنامه آگاهانه برای هماهنگی کره زمین. بنجامین اچ برتون؛ نظریه پرداز طرح و مدیر برنامه ترافورمینگ The Terraforming در موسسسه اموزشی استرالکا دلایل اساسی بحران فعلی را مورد بررسی قرار می دهد و درسهای مهمی را که می توان از آن آموخت را در قالب گزاره هایی ۱۸ گانه معرفی می کند.

ارائه گزارش در مورد یک وضعیت با تغییرات سریع بر اساس تصورات یک شخص نسبت به نتیجه کار بسیار سخت است، اگر غیر ممکن نباشد، زیرا محتمل ترین نتیجه تقریباً هرگز اتفاق نمی افتد. پس  به من اجازه دهید اظهارات خود را مطابق با نشانه های شناخته شده اعلام کنم. امروزه، کشورهای غربی در مراحل مختلفی از فاجعه، تناقض و محدودیت آمد و شد قرار دارند، در حالی که چین پس از ماه ها سختی دوباره به صورت آزمایشی  در حال باز شدن است. در ایالات متحده جایی که من زندانی شده ام، دولت بین مراحل نامنسجم زورگویی و شرط بندی با احتمال برد زیاد با بی دقتی کامل عمل می کند. دوستانی که باید بهتر بدانند در حال تبدیل شدن به شخصیت جود لا در فیلم شیوع هستند. مدل کولبر راس  یا پنج مرحله مواجهه با اندوه شامل آنست که انسان در برخورد با مرگ و از دست‌دادن افراد ۵ حالت انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش را از خود بروز می دهد، این فرایند به یک آینده نگری ملی تبدیل شده و در حال تحت شمول قرار دادن جهان است. گفتن اینكه ایالات متحده آمریكا ده روز از ایتالیا عقب مانده است، نه تنها تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژیك نیست، بلکه این یک تشخیص روانی است.

در این مرحله، ما به ماه های عجیب و غم و اندوه شدید نگاه می کنیم و سپس همه چیز به وضعیتی عادی تر باز می گردد، اما دیگر همه چیز به روال سابق نخواهد بود. در حال حاضر، این سناریویی خوش بینانه است. پس از آن، ممکن است بسیاری از روشهای انجام کارها، روشهای تفکر، روشهای پیشبرد امور و ارائه انتقادات مانند گذشته نشود. برخی جان خود را از دست خواهند دتد و برخی دیگر حتی متوجه هم نمی شوند. درس های مهمی که می توان قبل از بازگشت دوباره آشفتگی گرفت چه ها هستند؟ این پرسش در شرایطی مطرح می شود که موج دوم ویروس و همینطور پی آمد های آن فاجعه بار خواهد بود.

شرایط از پیش موجود

حس اضطرار قابل لمس و واقعی است. اما به جای اینکه این لحظه را مرحله پذیرش بدانیم، بیش تر آن را به عنوان شرایط از پیش موجود می شناسیم. عواقب برنامه ریزی ضعیف (یا بدون برنامه ریزی)، سیستم های معیوب اجتماعی و بازتاب رفتارهای انزواگرایانه به وضوح دیده می شوند. هوشیاری نباید در مقابل "استثنا" به نمایندگی از هنجار های شناخته شده قرار بگیرد، بلکه باید در مقابل بازگشت هنجارهای ناکارآمد پس از اعلام شرایط عادی قرار گیرد. ما باید تمرکز خود را روی آسیب های شناخته شده قرار دهیم و با انجام این کار شاخه هایی از تغییرات را بوجود آوریم.

نمای اپیدمیولوژیکی جامعه

در این بین، یک دیدگاه اپیدمیولوژیکی از جامعه وجود دارد که تمرکز آن بر روی فرد به نسبت جامعه کمتر است، اما جامعه ای که زندگی هر کدام از ما در آن گرفتار شده است. هر موجود زنده یک وسیله مخابره اطلاعات از ایده ها و ویروس ها است و  از این طریق مشخص می شود که هر کدام به چه شخصی و چه چیزی مرتبط شده و یا از آن جدا شده اند. شیوع کووید_19  خطرناک است،اما این خطر فقط فردی نیست.این یک خطر جمعی است. ديدگاه اپيدميولوژيك بايد ذهنيت ما را از فرديت گرایی، به سمت انتقال عمومی سوق دهد.  تاکید از تجارب شخصی به روی مسئولیت های نهان بیولوژیکی و شیمیایی متصل کننده انسان ها قرار می گیرد. رابط های داشبورد و مدل های آماری از شیوع به پروفایلی تصویری این رویداد تبدیل شده اند. تصویری از ما، به مثابه یک کل به هم پیوسته، در این بازتاب ها دیده می شود و باید تا مدت ها پس از گذشت این بحران با ما بماند.

یک تجربه سریع در مدیریت قیاسی

در طی این ماه ها ما شاهد بزرگ ترین آزمایش در مدیریت قیاسی در طول زندگی خود هستیم. ویروسْ متغیرِ کنترل است. چگونگی واکنش سیستم ها، باعث تغییر در نحوه ارزیابی فرهنگهای سیاسی از سنتهایشان خواهد شد. برزیل در حال شکست خوردن، سنگاپور در حال موفقیت،ایران در ناکامی و ابهام و هنگ کنگ در حال پیروزی است. برخی از جنبه های فرماندهی و کنترل مرکزی مثبت بوده اند، برخی دیگر خیر. برخی از نقاط قوت لیبرالیسم غربی در پاسخ به ویروس کار کرده است، در حالی که جنبه های دیگر در حال تنها گذاشتن جوامع خود در مه ای از سستی و ناهماهنگی هستند. همه سیستم ها همزمان با یک آزمون رو به رو است. نتایج بدست آمده واضح هستند.

شبیه سازی های مدل حکومت کردن

در هر وضعیتی، مدیران شهری یا ملی براساس اطلاعاتی که در اختیار دارند یا ندارند و یا حتی اطلاعاتی که به آن ها توجهی ندارند مداخله می کنند. موفق ترین آن ها توانسته اند مدل های تجربی قوی و قابل پیش بینی از شرایط فعلی شبیه سازی کنند و از آن ها به عنوان یک ابزار برای عمل استفاده کنند. برخی دیگر با داده هایی کار می کنند که برای فهمیدن اینکه واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه باید کرد، بسیار پراکنده و نا مطمئن هستند. نکته این است که نقش مدل های کاملاً وسیع، دقیق و معتبر آماری به عنوان یک وسیله اصلی مدیریت عمومی باید مدتها پس از ویروس ادامه یابد. ما در حالی که ابزار این کار را در دست داریم،از تکنولوژی برای موارد کم اهمیت تر(تبلیغات، مشاجره، تأثیرگذاری و غیره) استفاده کرده ایم.

لایه سنجش معیوب است

آزمایش، کنترل کردن "لایه سنجش" مدلهای اپیدمیولوژیک  است. بدون آن ها مدل ها یک کار حدسی اند اما آیا ما اینگونه به آن ها نگاه می کنیم؟ تبلیغات شهر هوشمند به ما یاد داده اند که تصور کنیم حسگر ها، اشیاء عجیب و گران قیمتی هستند، سیاست های سوسیال دموکرات هم به ما یاد داده اند که به سلامت عمومی به عنوان مراقبت های درمانی غیر تکنولوژیک فکر کنیم. هرکدام بخش مهمی از تصویر را تشکیل می دهند.آزمایش و سنجش رابطه متناظر مستقیم دارند. آزمایش بیشتر، سنجش بهتر است و این به معنای مدل های بهتر و پاسخ مناسب تر به بهداشت عمومی است. برنامه ریزی و آمادگی ناکافی برای آزمایش، به معنای مدل سازی ناکافی است که مدیریت نا مناسب را در بر دارد. شهرهایی که این آزمون را گذرانده اند، شهرهایی هستند که منحنی را به طور مؤثر مسطح کرده اند. شهرهایی که در تست لایه سنجی شکست خورده اند، در حال تبدیل سالن های اجتماعات به سردخانه هایی موقتند.

"نظارت" کلمه مناسبی نیست

نحوه تعریف، تفسیر و بحث ما از "نظارت" به کلی تغییر کرده است. چند هفته پیش، یک شخصیت علمی با من بحث می کرد  كه مردم باید در برابر آزمایش این ویروس مقاومت كنند، زیرا تن دادن به این کار فقط "داده های بزرگ بیوپولیتیك " را تقویت می كند. او حتی به دانشجویانش گفت كه از آزمایش خودداری كنند و هنوز هم بر مباحث خود پا فشاری می كند. سال گذشته او مخاطب بیشتری برای این خط فکری داشت اما اکنون کمتر کسی آن را به این صورت می بیند. مردم دوباره شاهد پتانسیل سرکوب شده چنین فناوری هایی هستند. بازسازی عفونت با ردیابی تلفن ها علی رغم رویارویی مستقیم با اصول آزادیخواهانه ناشناس بودن، می تواند ابزاری مهم باشد. نگاه اپیدمیولوژیک جامعه در حال تغییر نگاه در تحلیل این موارد است. این اشتباه است که به طور واکنشی، تفسیر همه اشکال سنجش و مدل سازی را "نظارت" و همه اشکال "حاکمیت فعال" را به عنوان "کنترل اجتماعی" بدانیم. ما به یک واژه متفاوت و ظریف تر نیاز داریم.

انسان، ماشین مقاوم

برای اولین بار در چین و در حال حاضر در هر شهری تا حدی که قابل تحمل باشد، برنامه سیستم های توزیع در حال نگهداری بافت جامعه استرس زده به صورت سالم و بی عیب است. در پاسخ به ویروس، فروشگاه ها بسته شده اند، خیابان ها خالی است و با این وجود زندگی ادامه دارد. صد ها میلیون نفر از محبوس شده ها بر قرنطینه خانگی اصرار دارند و از غذاهایی که توسط اپلیکیشن ها به درب منزل ارسال می کنند می خورند. با رله های سفارش خودکار، تعدادی از مدیران سیستم ها و پیک ها در حال به حرکت در آوردن دنیا هستند در حالی دولتمردان از این کار عاجزند. با این کار زنجیرهای اتوماسیون به یک حوزه عمومی اضطراری تبدیل شده اند. بعضی اوقات اتوماسیون یک لایه مجازی شکننده در بالای شهر تنومند نیست بلکه برعکس است.

 

اصولگرایی استراتژیک

با بسته شدن شهرها، فقط بخش هایی ضروری که برای امداد های معیشتی به نظر می رسد  باز می مانند. جوامع ما به شرایطی ابتدایی همچون نیاز به غذا، دارو و ارتباطات و ... مانند شرایط روی ماه تنزل یافته است. مراکز شهر ها خالی از آدم ها شده اند. در همین حال، موسسات آنلاین تبدیل به نمونه های سر هم بندی شده مجازی خودشان شده اند (پزشکی از راه دور ، ورزش های شبیه سازی شده، نزدیکی ها، روابط و فضای متاورس Metaverse، آموزش و کنفرانس آنلاین و غیره). زنجیره های تولید به دلیل آسیب پذیر و بدون پشتیبانی باقی گذاشتن نیاز های حیاتی مورد باز خواست قرار گرفته اند. روش قرنطینه جهانْشهری یک مسیر فشرده ی ناهموار برای اساسی ترین جنبه های اتصالات کلاسیک داخلی وضعیت صنعتی (سیگنال، انتقال و متابولیسم) ایجاد کرده است.

قرنطینه لوکس کاملاً خودکار در مقابل سلول انفرادی

ما به صورت ناراحت کننده ای در حال تطبیق با شرایط انزوا هستیم.البته واژگان جدیدی هم می آموزیم، مانند "طراحی ساختمان سازگار با فاصله اجتماعی". "قرنطینه" به معنای نوعی وضعیت نامعلوم معلق و برزخ مانند است. این ظن، مبنی بر اینکه هر یک از افراد ممکن است برای بقیه خطری ایجاد کند، حتی پس از آرام شدن قوانین قرنطینه نیز ادامه خواهد یافت. در همین حال، زیستگاههای کنونی ما با روابط جدید بدگمانانه بین داخل و خارج تعریف می شود. اگر قرنطینه عمومی خیلی طولانی بماند، بعضی از این اتفاق ها دائمی می شوند. از آنجا که تسهیلاتی که در گذشته باید آن ها را در شهر ها می یافتیم، اکنون به نرم افزارها تبدیل شده اند، فضای عمومی تخلیه و حوزه "داخلی" به افق خاص خود تبدیل می شود.

جایی بین اردوگاه و پناه گاه

در اطراف خودمان به طور مداوم شاهد جا به جایی بین اردوگاه و پناه گاه هستیم، آیا "حصار" شما را داخل نگه می دارد یا بیرون؟ مانعی که خطر بیرونی را مهار می کند (اردوگاه) در مقابل سدی که آن را خارج نگه می دارد (پناهگاه) ممکن است شبیه اشکال معماری یکسان باشد. در همین حال، ما مسافرانی را می بینیم که در حال ورود به فرودگاه او.هیر در شیکاگو هستند و همگی در یک راهرو چپانده شده اند و منتظر بازرسی برای ورود مجدد به ایالات متحده هستند و احتمالاً در حال آلوده کردن یکدیگر. ما همچنین تصاویری از کلاب های پر ازدحام مملو از خوش گذران ها در لندن را مشاهده می کنیم، که به احتمال زیاد در حال انتقال بیماری به هم هستند. اولی یک کمبود زیرساختی است در حالی که دومی یک تجربه گرانقیمت فرهنگی است، اما ویروس اهمیتی نمی دهد و همان عملکرد را برای هر دو مورد به خوبی از خود بروز می دهد. در خانه، اتاق ها به زیستگاه های فضانوردان تبدیل می شوند و روابط با دنیای خارج به شکل "ارسال بدون لمس کالاها" در می آیند. ما شرایط اردوگاه را در مقابل  پناه گاه به صورت روزمره در زندگی خود داریم.

پروتکل های دست دادن

اشکال ابتدایی ابراز صمیمیت  و اعتماد در جامعه، مانند دست دادن، منجمد می شوند و دوباره مورد بررسی قرار می گیرند. فشردن دستان یکدیگر نشان دهنده اعتماد شخصی از طریق لمس کردن بود، اما اکنون اگر یک غریبه دست باز خود را به شما پیشنهاد دهد، آنها را به شدت غیرقابل اعتماد می یابید. كسانی كه از درک این تغییرات امتناع می ورزند (به نام "حفظ زندگی" یا "امتناع از بیگانه هراسی") با صدای بلند غیر قابل اعتماد بودن خود را اعلام و افشا می كنند. در پندمیک های گذشته مانند HIV، پیشگیری یک سیاست مهم در ارتباطات شد. چگونگی حفظ صمیمیت در حالی که از واقعیت ویروسی آگاه شده ایم، یک مشکل مهم برای فرهنگ هایی است که در ماه های آینده از انزوا بیرون می آیند.

آمار بیومتریک قابل دسترس

نحوه ارتباط ما با یکدیگر بخشی از نحوه ارتباط ما با شهر است و ما مدتهاست که از طریق لایه هایی از پوست مصنوعی و پروتز (لباس و تلفن) این کار را انجام داده ایم. منابع بیومتریک راهی دیگر است که شهر تصمیم می گیرد که به کدام سمت حرکت کند، بر همین اساس امروز برخی در حال توسعه هستند و برخی دیگر در حال خاموشی شهر هستند. از نظر فن آوری های بیومتریک، دماسنجها در حال پیشرفت هستند اما اسکنرهای اثر انگشت جمع آوری شده اند. ردیابی محل تلفن همراه آغاز شده، اما تشخیص چهره متوقف شده است، زیرا پوشیدن ماسک در ملاء عام یک شبه از یک عمل جنجالی به یک احتیاط اجباری تبدیل شده است.

ماسک های جدید

ماسک ها از قدیمی ترین و برجسته ترین اشکال هنری بشریت هستند، اما در مواقع طاعون یا جنگ، از ماشین هایی برای فیلتر هوا و اطمینان از فضای مصنوعی قابل زندگی استفاده می شود. امروزه کمبود ماسک های موجود، یک سیگنال احشایی از شکنندگی سیستمیک است. در دراز مدت، عرضه و تقاضا برای پوشیدن ماسک در هنگام بازگشت به میان عموم، تأمین خواهد شد. هدف از ماسک ها نه تنها دوری اجتماعی خودمان از ذرات ویروسی محیط، بلکه نشان دهنده تعهد شخصی در برقراری ارتباط با دیگران خواهد بود. ماسک ها هم معنا دارند و هم کاربردی هستند، آنها نه تنها تصفیه هوا را تضمین می کنند، بلکه شخصیت های ما را نیز بیان می کنند و با عواملی همه گیر و ایمیونولوژی مشترک همبستگی ما را نشان می دهد.

مداخله غیر مستقیم

آگاهی از واقعیت اجتماعی اپیدمیولوژیک به کل زیست گسترش می یابد. هم زمان با آلوده شدن سلول های ما با کد آر ان ای کووید-۱۹، یکسری از عواقب دومینو وار آغاز می شود، این وضعیت نه تنها حرکت افراد را تغییر می دهد بلکه بر چرخه انرژی سیاره ای، فرم دهی، هزینه و ضایعات نیز تأثیر می گذارد.  تمام موارد ذکر شده اصول اکولوژیکی مداخله غیر مستقیم هستند که یک نماینده از آن می تواند اثرات بزرگی در زندگی در حال حرکت ما داشته باشد. نتیجه ای که باید گرفته شود این نیست که اتصال جهانی ایده بدی یا خوبی است، بلکه اصلی تر و عمیق تر از آنچه که معمولاً به آن پی برده می شود هست. متابولیسم سیاره ای با آزادسازی کربن و گرما ی فراوان از شکل خود افتاده است. ترکیب گزینه های مورد نیاز نمی تواند به چرخاندن یک دستگیره اصلی در جهت درست، مانند رشد در مقابل کاهش رشد متکی باشد. تفکر و مداخلات ما باید مبتنی بر درک بالاتری از روابط چرخه ای متقابل و اقتصاد حقیقی باشد، از مقیاس عفونت ویروسی گرفته تا گردش بین قاره ای و بر عکس.

معاملات جدیدتر و سبزتر

برای هر فرد متفکر غیرممکن است که بین واکنش های ناکافی دولت در بحران جهانْ گیری ویروس کرونا و تغییرات آب و هوا،ارتباطی نبیند. در جاهایی که باید برنامه ریزی و مدیریت موثر در مقیاس سیاره ای مستقر باشد، در عوض یک خلاء مشخص و نا بهنجار وجود دارد. معاملات مختلف ملی و منطقه ای جدید سبز همگی حاکی از تغییر نقش دولت است. به جای اینکه فقط اراده عمومی را منعکس کنیم، در حال حاضر مدیریت کشور به طور مستقیم به مثابه اداره اکوسیستم نیز (شامل جامعه بشری) هست. با این حال، این قضیه ممکن است به اندازه کافی پیش نرود. فقدان برنامه ریزی قوی، از سرمایه گذاری در زیرساخت های پیش بینی شده در چرخه های طولانی مدت جریان انرژی و مواد جلوگیری می کند. یک توافق نامه سبز جدید در مقیاس سیاره ای همچنین می تواند بر اساس ارتباطی کاملا واضح بین سیستم های قوی بهداشت عمومی و اقتصادی و محیط زیستی زیست پذیر باشد. این امر، ناسیونالیسم را به نمایندگی از هماهنگی، تحقیقات اساسی پیشگامانه و رمانتیسم جنگ فرهنگی را از مدیریت اکوسیستم جدا می کند. همانطور که همه ما به نرم افزارهای  داشبورد مربوط به دوران شیوع  خود خیره می شویم، باید نگاه دقیق تری به مدل های شبیه سازی شده به عنوان واسطه به مدیریت زیست محیطی کنیم.

ژئو مهندسی روزانه

این نقشه ها باید واقعیت ذاتاً "مصنوعی" وضعیت سیاره ای ما را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیرند. امتناع از پذیرفتن و به کار گیری، واقعیت ذاتاً "مصنوعی"  به عنوان بازگشت به "طبیعت" ، موجب انکار و غفلت فاجعه آمیزی شده است. مفاهیمی مانند " ژئو مهندسی" باید تعریف شوند تا بر اثرات طراحی در مقیاس سیاره ای دلالت کنند، نه فقط مداخلات خاص فن آوری. سازمان های نظارتی مانند مالیات جهانی کربن و همچنین حفاظت از منابع طبیعی کربن و تنوع زیستی نیز از اشکال "ژئو مهندسی" هستند. در عین حال، گسترش فناوری های جدید در مقیاس گسترده امری اختیاری نیست زیرا عمل کربن زدایی باید فراتر از صفر باشد. ما باید نه تنها میزان انتشار کربن را بطور جدی کاهش دهیم، بلکه باید میلیاردها تن کربن موجود در جو را نیز کم کرده و از آن جدا کنیم. با این حال، فن آوری های کاستن انتشار کربن از اکثر معاملات جدید سبز پیشنهاد شده حذف می شوند. جریان اصلی زیست محیطی، علم را دنبال خواهد کرد، اما نه هنگامی که با تکنولوژیْ هراسی عمیقاً مغایرت داشته باشد. درعوض، مصلحتْ اندیشی راهی برای خلاقیت واقعی است.

حرکت و اجرا

اما چگونه می توان چنین مواردی را به وجود آورد؟ چگونه می توان مداخلات مختل کننده بر اساس مدل های اقلیمی را عملی کرد؟ از جمله ی سرنوشت سازترین موضوعات مربوط به دهه ۲۰۲۰ اما و اگر نخواهد بود بلکه چگونگی انجام امور است، ارتش های ملی و فراملی برای محافظت از عوامل زیست محیطی، نظارت بر کاهش مشکلات، مدیریت پیشگیری از نابودی اراضی و توسعه فناوریهای مداخله گر مستقر می شوند. این مفهوم به وضوح ناراحت کننده است، اما گزینه های واقع بینانه که باعث پیشی گرفتن  تحرک و اجرای گسترده می شوند چه چیزهایی هستند؟ آیا حتی ممکن است که از تغییرات اساسی در بحران آب و هوایی ما فقط از طریق مشورت جمعی جلوگیری شود؟ حتی اگر چنین است، چگونه می توان بدون اجرای مجدد مشورت جمعی در مشکلاتی  با همین مقیاس این کار را انجام می داد؟ آیا درآتش سوزی بعدی، نیروهای بین المللی برای محافظت از آمازون اعزام خواهند شد؟ اگر نه، بیایید دلایلی که این کار انجام نمی شود را لیست کنیم و مطمئن شویم که آنها هنوز هم موارد خوبی هستند.

 انتقام حقیقی

حالا چی؟ این لحظه باید ضربه ای مرگبار برای موج پوپولیستی سالهای اخیر باشد اما آیا خواهد بود؟ پوپولیسم از متخصصان و تخصص ها بیزار است، اما در حال حاضر مردم خواستار مهارت هستند. در این لحظه، به نظر می رسد دور اندیشی و اثربخشی یک دولت مهارت سالارآماده، قابل اعتماد، در دسترس، سازگار و پاسخگو ایده آل ترین سیاست قابل تصور است. با این حال، توانایی انسان برای منحرف کردن حقایق به داستان های مورد علاقه باورنکردنی باقی می ماند. آلودگی جهانی و واکنشهای متنوع جوامع مختلف، ایدئولوژی ها و سنت ها را ناکارآمد، کلاهبردارانه و خودکشی گرایانه نشان داده است. آنچه لازم است بیشتر پذیرفتن این نکته است که چگونه نفوذ سریع یک واقعیت خنثی می تواند مقاومت نمادین را بیهوده جلوه دهد تا یک روایت جدید یا یک هنر جدید. شرایط از قبل موجود نیاز به یک ژئوپلیتیک نه بر اساس تخریب شخصی تاکتیک های دوگانه زندانی ها در مواجهه با خطرات مشترک، بلکه یک برنامه آگاهانه برای هماهنگی سیاره ای که ما اشغال می کنیم و دوباره می سازیم را نشان می دهد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

فرودگاه به مثابه میدان نبرد
تراشه های کانسپچوال ـ صحرای سرخ؛ مایکل آنجلو آنتونیونی و پیشگویی وضعیت نرمال تازه
تراشه های کانسپچوال ـ فرودگاه و شهر ژنریک؛ از رم کولهاس تا پل ویریلیو و ایتالو کالوینو
کتاب خانه اتووود ـ انباشت: اندیشه ای بر نرم افزار و حاکمیت ـ بنیامین برتون
بنجامین برتون؛ جهانْ همهْ گیریِ کرونا و توپوس هایی از وضعیت معاصر برای تنوعی از آینده های ممکن
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group