معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1720
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1596
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
طراحي داخلي   - 1169
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
نظریه معماری   - 1135
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
سازه های شهری   - 1084
اینستالیشن های شهری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
معماری خاورمیانه   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1067
شهرهای در حرکت   - 15
مرزهای معماری   - 1057
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 921
معماری بایومورفیک   - 15
المان شهری   - 869
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 839
معماری و دشت   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و غذا   - 13
معماری مدرن   - 776
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 751
معماری و جنگ   - 11
کلان سازه   - 734
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 677
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 673
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 637
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 582
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 570
فمینیسم   - 10
منتقدان معماری   - 560
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 557
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 525
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 497
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 392
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 364
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
جنتریفیکیشن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 334
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 326
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
عبور از مرحله جنینی   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
معماری مصر   - 7
معماری انتقادی   - 276
منبع شناسی اتووود   - 7
اقتصادِ فضا   - 275
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 274
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 253
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 253
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 244
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 190
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 189
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 181
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 179
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
ترسیمات معماری   - 171
شهرسازی کوچک مقیاس   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 112
معماری پساصنعتی   - 6
ویرانه ها   - 107
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری آسیا   - 106
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 100
سایبورگ   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 100
معماری استرالیا   - 5
معماری اروپا   - 96
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 90
اکنی استودیو   - 5
معماری فاشیستی   - 89
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری جنگلی   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 80
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری دیجیتال   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
بحران آب   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری و نقاشی   - 61
سایبرنتیک   - 4
طراحی مُد   - 60
معمای حبابی   - 4
پداگوژی   - 60
مدرنیسم هیپی   - 4
معماری و روانشناسی   - 59
متاورس   - 4
زاغه نشینی   - 57
معماری آفریقا   - 3
آنتروپوسین   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 56
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
سایبرفمینیسم   - 3
معماری بیابانی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و ادبیات   - 54
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و آب   - 54
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
هنر روسیه   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و گیم   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
باهاوس   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و سلامت   - 37
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
فیلم های اتووود   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری آمریکا   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری مجازی   - 31
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی جزییات   - 27
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری و کوه   - 25
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
نمایش های مد پرادا   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و کودک   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
مطالعات پسااستعماری   - 2
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 38
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -879
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -386
ورزشی   -68
پاویون   -306
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -27
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
نمایشگاه دیکانستراکتیویست ها در نیویورک؛ روایتی از یک انقلاب [نه چندان ارام] در گفتمان معماری
اتووود سرویس خبر:   سام شيخي
1399/05/12
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/868063/ad-classics-1988-deconstructivist-exhibition-johnson-wigley-new-yor
تعداد بازدید : 1049

فیلیپ جانسون در سال ۱۹۳۲، با هدفی مشخص برای تعریف سبکی بین المللی، نمایشگاه بین المللی معماری مدرن را در موزه هنرهای مدرن سرپرستی کرد. به عنوان متصدی مهمان در همان موسسه در سال ۱۹۸۸ در كنار مارك ویگلی، جانسون مسیر متفاوتی را انتخاب کرد. او به جای معماری موجود که برگرفته از یك سری اصول طراحی سفت و سخت و یکنواخت بود، مجموعه ای از آثار معمارانی را جمع آوری كرد که رویکردهای مشابه آنها (اما نه میزانی یکسان) نتایج مشابهی به همراه داشتند. طراحانی که وی انتخاب کرد شامل پیتر آیزنمن، فرانک گری، زاها حدید، رم کولهاس، دانیل لیبسکیند، برنارد شومی، و شرکت کوپ هیمل بلا (به رهبری ولف پریکس) برخی از با نفوذترین معماران اواخر قرن بیستم تا به امروزهستند. 
اصطلاح دیکانستراکتیویسم در درجه اول به دو نگرش اشاره دارد. یک: ساختار شکنی نوعی تحلیل فلسفی و ادبی است که در دهه ۱۹۶۰ ایجاد شده است، که حالت های سنتی تفکر را زیر سوال و از بین می برد. دیکانستراکتیویسم با بد گمانی به وضعیت عینیت یافته و کشش به تفکر انتقادی، فرد را تشویق می کند که نه فقط به آنچه یک متن می گوید، بلکه به آنچه انجام می دهد و به رابطه ای که بین این دو وجود دارد دوباره فکر کند. 
کانستراکتیویسم یک جنبش هنری و معماری است که در سال های گرگ و میش روسیه تزاری آغاز شد و هنگامی که توسط جامعه شوروی، که در ابتدا پذیرای آن بود، رد شد، در سراسر اروپا و آمریکای شمالی پراکنده شد. اگرچه تحسین سازندگان آن به استفاده از فناوریهای جدید، آنها را به طراحی سازه های پلاستیکی، فولادی و شیشه ای سوق داد، اما آنها محدود به کارکردگرایی خالص نبودند. این اختلاط ظاهری شاید به بهترین شکل در عنوان موردعلاقه خود "مهندسین هنرمند" بیان شود. اگرچه تحسین سازندگان آن به فناوریهای جدید، آنها را به طراحی سازه های پلاستیکی، فولادی و شیشه ای سوق داد، اما آنها محدود به کارکردگرایی خالص نبودند. این اختلاط ظاهری شاید به بهترین شکل با عنوان موردعلاقه آنها، یعنی "مهندسین هنرمند" بیان می شود.

اما،  در قالب شیوه ای از طراحی، تعریف دیکانستراکتیویسم خیلی دشوارتر از بسیاری از ایسم های پیشینی و معاصران دوران خود است. همانند پست مدرنیسم، دیکانستراکتیویسم یک واکنش به و به موازات رد معماری مدرنیستی است. هندسه نامنظم و شکل های پویای آن، در اعتراض به خردگرایی علمی جهت گرفته است که بسیاری از رویکرد های معماری را از پایان جنگ جهانی اول تا دهه ۱۹۷۰ تعریف و دیکته کرد. با وجود مبنای کنش گرایانه مشابه، دیکانستراکتیویسم خود را، به واسطه رویکرد وسواسی به تزئینات که یک طعنه آشنا به زیبایی شناسی مدرنیستی است، به صورت گسترده ای از معماری پست مدرن جدا می کند.

نتیجه نهایی چیزی است که بین مدرنیسم و ​​پست مدرنیسم می نشیند، برآمدی که توسط هفت عرضه کننده خارج از چارچوب یک جنبش طراحی منسجم حاصل شده است.

پروژه برجسته آیزنمن (بیوزنتروم) که برای دانشگاه فرانکفورت انجام شده است، از یک سری بلوک های منطقی با اشکال بر گرفته از توالی پروتئین که دی ان ای را تشکیل می دهد، ساخته شده است که همه در امتداد یک تیر نازک و شفاف قرار گرفته اند. اشکال اولیه بلوک ها، که برخی از آنها به عنوان مواد جامد و برخی دیگر به عنوان حفره هایی که به زمین نفوذ می کنند، تحریف می شوند. در حالی که حجم های مثبت و منفی به طرق مختلف یکدیگر را قطع می کنند، الگوی منظم مدرنیستی شکسته می شود، و به یک بی ثباتی پویا که مشخصه هر پروژه نمایش داده شده است، منتج می شود.

هر دو پروژه فرانک گری، خانه خود و خانه خانوادگی، به عنوان معماری در میانه تحولات ظاهر می شوند. هر دو پروژه با حجم هایی که به نظر می رسد در حال طغیان از درون ساختارهای سنتی تر است،  با عناصر ظاهر شونده و فضاهای بینابینی که در قالب بندی چوب، ورق های شیشه ای شکل گرفته است خود را از خانه های متعارف جدا می کنند، فرانک گری در طراحی خانه خودش به اتصالاتی می رسد که به صورت زنجیرْوار با زوایای تند کنار هم قرار گرفته اند. در حالی که خانه خانوادگی ساخت و ساز جدیدی بود، کار او در خانه سانتا مونیکا اثری بود که به همان اندازه روایت فضایی پویا آن را نشان می داد، زیرا او به تدریج یک خانه معمولی در حومه شهر را به بیانیه خود در مورد روابط بین و درون اشکال، تبدیل کرد.

 

اثر برگزیده زاها حدید The Peak، یک ورودی مسابقه در سال ۱۹۸۳ برای یک باشگاه در تپه های بالای هنگ کنگ بود. چهار حجم بلند آن که به عنوان مجموعه ای از آسمان خراش های هنگ کنگ تعبیر شده اند، با طرفینی شیب دار و بافته شده در توپوگرافی کوهستانی لنگر انداخته است. طراحی اتد شده آن، روزها قبل از مدل سازی رایانه ای می تواند به فهم معماران در هندسه های پیچیده ای که به شدت با نمودارها و نقاشی های پر معنی و استادانه حدید عجین شده برابری کند، طرح البته با شکل دادن به چشم اندازی ناهموار به راحتی به اشکال قابل ساخت تبدیل نمی شود.

 

از آنجا که وی یکبار مدرس حدید در انجمن معماری لندن بود، جای تعجب نیست که ساختمان  روتردام و برج دیدبانی رم کولهاس  براساس یک مفهوم مطالعاتی آکسونومتریک مشابه طراحی شده است. در جایی که The Peak به طور برجسته ای افقی بود، ساختمان رتردام به وسیله چیزی که می توانست ردیفی از تخته سنگ های مستقر در پشت شیشه باشد یا یک تخته سنگ با ردیفی از ستون های شیشه ای متصل شده باشد، تعریف شده بود. دومی به حقیقت نزدیکتر است، به این دلیل که چهار برج لعابدار از یک ستون فقرات پوشیده شده از سنگ در زاویه های مختلف بیرون می زنند، یا داخل می روند. در یک انتهای ساختمان، یک برج شیشه ای قائم تقریباً از همتایان خود جدا شده است، نمادی از مدرنیسم که فقط با یک پل باریک به طور کامل به همتایان بی نظم خود متصل شده است. در نقطه مقابل، یک برج فولادی زاویه دار به عنوان جلوه ای از یک بنای کانستراکتیویستی ظاهر می شود، تنش بین کانستراکتیویسم و مدرنیسم ظاهراً منجر به فاصله ای می شود که به عنوان دیکانستراکتیویسم شناخته می شود.

 

پایان جنگ سرد و اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی باعث شد که پروژه برگزیده و نمایشگاهی دانیل لیبسکیند در مسابقات City Edge، هرگز فراتر از ترسیمات و مدل ها پیش نرود. این پروژه که در نمای دیوار برلین قرار داشت، تفسیری درباره نحوه تقسیم و تجزیه شهر قدیمی بود. طراحی لیسبکیند رسماً ساده ترین پروژه در این نمایشگاه بود، یک تخته سنگ مستطیلی و بلند که از میان برلین غربی عبور می کند و به نوعی واکنشی به دیوار برلین است. هر چند بیشتر از اینکه واقعا محله را به دو بخش تقسیم کند، لیبسکیند تخته سنگ را در امتداد خود شیب دار کرد به طوری که یک انتها به اندازه ده طبقه ی کامل از روی زمین بالا بود تا در حالی که مشرف و مسلط به دیوار برلین است، یک فضای عمومی باز در زیر آن ایجاد شود. در صفحه راست گوشه دیگر، نوعی به هم ریختگی در اعضای ساختاری کج و زاویه دار در مقابل یکدیگر وجود دارد و مسئولیت  پشتیبانی از ساختمان را متناسب با سبک کانستراکتیویستی به عهده دارند.

 

در مسابقه طراحی پارك دو لا ویلت در سال ۱۹۸۲، برنارد شومی بعد از مدتی خاطرنشان كرد كه او با رم كولهاس دیگر فینالیست این مسابقه رقابت نمی كرده است، بلکه دیکانستراکتیویسم بر پست مدرنیسم پیروز شده است. طراحی شومی شامل سه سیستم شبکه ای از مکعب های فلزی قرمز، مجموعه ای از محورهای کلاسیک و سطوح ارائه شده در شکل های هندسی است. درهم آمیختگی این سه سیستم باعث پیچ و تاب و تحریف در هر یک می شود، مکعب هایی قابل تشخیص برای آنچه هستند و در عین حال به صورت قطعی تبدیل شده به چیزی در تنش با همسایگان. به طور کلی، این پارک یک مطالعه در انحراف از فرم معماری اصیل است.

 

تنها شرکت دارای چند معمار که برای نمایشگاه انتخاب شد، کوپ هیمل بلا بود، بیشترین پروژه ها را نیز ارائه کرد. پروژه ها در وین قرار دارند و مانند نمونه های گری، یکی مربوط به نوسازی و دیگری ساخت وسازی جدید بود. بازسازی پشت بام یک آپارتمان سنتی وینی با ساختاری از تیرهای بیرون زده که با ایجاد تنش بصری و آشفتگی ظاهری، مانند بال یک ارگانیسم غول پیکر ساختمان را بر گرفته است. آپارتمان آنها، با حجم مستطیل کج شده خود که پوسته آن با تیرهای کج بیرون زده پوسته کنده شده فلز باز شده بود، تقریباً می توانست نکاح پروژه های لیسبکیند و گری در این نمایشگاه باشد. پروژه سوم کوپ هیمل بلا، یک آسمان خراش در امتداد رودخانه الب در هامبورگ بود، که انتظارات سنتی یک آسمان خراش را تحریف و زیر پا می گذارد، طرح یک شکستگی را نشان می دهد تا یک پارچگی، که توسط پیوند های زاویه دار نامنظم نگه داشته شده است و این تصور را ایجاد می کند که برج در آستانه سقوط و تکه تکه شدن است.

 

جانسون در مقدمه مقاله منتشر شده خود در مورد این نمایشگاه، آزادانه اعتراف كرد كه استفاده عمدی از اشکال بی قاعده و نامنظم در معماری دیکانستراکتیویستس، مدرنیست های با سابقه ای همچون خود او را نیز غافلگیر کرده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتاب خانه ی اتووود ـ رم کولهاس/ اُ اِم ای: ساختن اعجازـ روبرتو گاریانی
اتمام ساخت شهر عمودی از رم کولهاوس ؛ روتردام بزرگترین مجموعه چندمنظوره در هلند
اُ اِم اِی، و احداث "gartnavel" مرکز مگی
کتابخانه اتووود ـ سیاره زاغه ها ـ مایک دیویس
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و هستی شناسی کارکردی و معرفتی گرید
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group