معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1511
معماری و گیم   - 22
منظر شهری   - 1451
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1094
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1028
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 931
معماری جنگلی   - 19
تکنولوژی ساخت   - 916
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 860
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
مرزهای معماری   - 841
پردیس ویترا   - 18
نگاه نو به سكونت   - 800
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 771
معماری ـ موسیقی   - 16
معماری و سیاست   - 730
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 647
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 634
شهرهای در حرکت   - 15
معماری پایدار   - 579
طراحی مُد   - 15
منتقدان معماری   - 532
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 528
معماری بیابانی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 511
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 510
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 496
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 492
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 481
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 480
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 464
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 442
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 425
معماری خوانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 419
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 413
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 346
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 344
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 330
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 329
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
اتووود کلاسیک   - 299
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 297
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 270
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 269
عبور از مرحله جنینی   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری محلی   - 266
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 256
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 251
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
معماری تخت جمشید   - 7
معماری انتقادی   - 244
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 238
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 224
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 219
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 213
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 208
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 197
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 168
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 153
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 151
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 149
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 137
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
ترسیمات معماری   - 135
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 123
فرهنگ نفت   - 6
بلندمرتبه ها   - 117
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 95
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری مذهبی   - 87
پداگوژی انتقادی   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 85
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری فاشیستی   - 85
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اقتصادِ فضا   - 83
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 79
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
فیلوکیتکت   - 74
معماری مصر   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 73
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
گفت و گو با مرگ   - 71
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 67
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 67
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری فضای داخلی   - 66
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 65
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و رسانه   - 59
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 58
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
مدارس معماری   - 57
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 54
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 53
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 46
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 43
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
باهاوس   - 41
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
هنر روسیه   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 36
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری و ادبیات   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
آنتروپوسین   - 25
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 44
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 59
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییجی مورتی   - 1
باک مینستر فولر   - 12
لوییس بورژوا   - 8
برنارد چومی   - 33
لُکُربُزیه   - 149
برنارد خوری   - 2
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
لینا بو باردی   - 4
بنیامین برتون   - 8
مارتین هایدگر   - 31
بوگرتمن   - 1
مارسل بروئر   - 7
بی یارکه اینگلس   - 68
مارشال برمن   - 16
پائولو سولری   - 4
مانفردو تافوری   - 16
پائولو فریره   - 2
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 28
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 59
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 5
معماران آر سی آر   - 4
پیتر زُمتُر   - 69
معماران مورفسس   - 16
پیتر کوک   - 8
موریس مرلوپنتی   - 2
پیر بوردیو   - 5
موشه سفدی   - 12
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل سر   - 3
تئودور آدورنو   - 6
میشل فوکو   - 59
تادو اندو   - 13
نائومی کلاین   - 4
تام مین   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام ویسکامب   - 10
نیکلای مارکوف   - 1
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانا آرنت   - 9
توماس پیکتی   - 5
هانری لفور   - 24
توماس هیترویک   - 30
هانی رشید   - 5
تیتوس بورکهارت   - 2
هرزوگ دی مورن   - 30
تیموتی مورتُن   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیو ایتو   - 25
هنری ژیرو   - 3
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنریک وایدولد   - 1
جان برجر   - 2
هنس هولین   - 5
جان هیداک   - 6
هوشنگ سیحون   - 14
جف منن   - 2
هومی بابا   - 2
جفری کیپنس   - 3
واسیلی کاندینسکی   - 2
جورجو آگامبن   - 8
والتر بنیامین   - 29
جوزپه ترانی   - 2
والتر گروپیوس   - 18
جولیا کریستوا   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 31
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 108
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 32
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 19
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -825
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -415
گالری   -87
فرهنگی   -339
هتل   -78
پاویون   -269
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -165
ویلا   -12
مسکونی ـ تجاری   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -139
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اتووود کلاسیک ـ آرامستان سان کاتالدو ـ آلدو رُسی ـ 1971
اتووود سرویس خبر:   جواد ماه صفت
1400/04/16
مـنـــــــبـع : https://www.dezeen.com/2015/07/30/san-cataldo-cemetery-modena-italy-aldo-rossi-postmodernism/
تعداد بازدید : 83

رُسی در سال 1931 در میلان متولد شد و در دانشگاه پلی تکنیک میلان در رشته معماری تحصیل کرد و در سال 1959 فارغ التحصیل شد. در حالی که وی بیشتر به خاطر کارهای ساخته شده اش شهرت دارد، رُسی در اواخر دهه 1950 برای مجله معماری ایتالیایی کازابلانکا در دهه 1960 و 1990 می نوشت و متونی در باب تئوری شهر منتشر کرد. آرامگاه ناتمام سان کاتالدو آلدو رُسی در مودِنا، ایتالیا، یکی از اولین و مهمترین بناهای پست مدرن محسوب می شود. به عنوان بخشی از مجموعه پست مدرنیسم، در جستجوی آن هستیم که چگونه این معمار که اثرش را به عنوان بخشی از این جنبش، انکار می کند، این بنا را در سال 1971 در حالی که در دوره ی بهبود از یک تصادف بود، طراحی کرد.

رُسی یک بار اظهار داشت که "من نمی توانم پست مدرن باشم چون هرگز مدرن نبوده ام" اما آرامگاه او برای مودِنا با رنگ آمیزی قوی اش، شکل جسورانه اش و جزئیاتی که مرجع تاریخی دارند که مترادف با این جنبش است. منتقد معماری آمریكایی چارلز جنكس كه این جنبش را در كتاب 1977 خود با نام "زبان معماری پست مدرن" تعریف كرد، رُسی را به عنوان یكی از برجسته ترین پست مدرنیست ها قلمداد كرد و آرامگاه سن کاتالدو را مهمترین پروژه این معمار ایتالیایی دانست.

در مرکز طراحی رُسی، فضای آرامستانی مکعبْ شکل برای نگهداری بقایای مردگان و یک برج مخروطی شکل وجود دارد که یک آرامگاه مشترک است. این فضای آرامگاهی که واقع در حیاطی در حومه مودنا، از سنگ ریزه رنگی پوشیده شده است، در حالی که ساختمانهای اطراف این مجموعه را محصور کرده اند از سقف هایی به رنگ آبی استیلی تشکیل شده اند. او همچنین به سمت طراحی صنعتی ترغیب شد و محصولات خانگی با فرم های معماری قوی از جمله لا کونیکا که قهوه سازی از جنس استیل ضد زنگ بود که برای برای تولید کننده ایتالیایی آلِسی در دهه 1980 طراحی کرد.

این معمار با همكارش جیانی بِراگیِری طرحهای اولیه خود را برای گسترش آرامگاه شکل داد. این اولین پروژه مهم عمومی رُسی بود و قرار بود برای اولین بار در حرفه خود به شهرتی در خارج از ایتالیا برسد که در نهایت درهای پروژه هایی در آمریکا، ژاپن و سایر مناطق اروپا را روی وی باز کند. وی بعداً در سال 1990 به اولین ایتالیایی مشهور شد که دریافت کننده جایزه پریتزکر بود.

رُسی در واقع پروژه دیگری را هدف خود قرار داده بود و برای ورود به مسابقات مرکر ژرژ پمپیدو 1971 کار می کرد که در نهایت توسط ریچارد راجرز و رنزو پیانو برنده شد اما یک تصادف جدی رانندگی چند هفته قبل از پایان مهلت قانونی رُسی را در بیمارستان بستری کرد. در طی بهبودی، رُسی توجه خود را دوباره به مسابقه ای برای گسترش آرامگاه نئوکلاسیک سان کاتالدو در مودنا متمرکز کرد. او امیدوار بود که بتواند تئوری های شهری را که در متن خود در سال 1966 "معماری شهر" ارائه داده است، بیان کند و در آن اظهار داشت که معماری باید در بافت موجود شهر جای گیرد. در حالی که رُسی قبلاً چندین پروژه تحت تأثیر مدرنیست ها را در دهه 1960 از جمله طرح مسکن در میلان به اتمام رسانده بود، این آرامگاه اولین پروژه وی است که زیبایی شناسی و ارزش های پست مدرن را منعکس می کند.

این طرح که در دو مرحله بین سالهای 1971 تا 1976 و از 1980 تا 1988 انجام شد، از جزئیات آرامگاه نئوکلاسیک مجاور به گونه ای استفاده می کند که ارزش های مدرنیسم آن را رد می کرد. بکارگیریِ وی از عناصر سبک معماری قبلی همراه با یک پالت رنگ آبی کمرنگ و رنگ خاکِ رسی، از نظر رویکرد کاملاً پست مدرن است.

دیوگو لوپس، معمار پرتغالی، نویسنده  ی "معماری و سودا" در باب معماری آلدو رُسی که اخیراً منتشر شده است، گفت: "آرامستان سن کاتالدو نقطه عطفی در زندگی و کار آلدو رُسی بود." دیوگو گفت که رُسی در طول اقامت خود در بیمارستان در تلاش برای "کنار آمدن با ایده مرگ خود" بود و این تجربه باعث شد او رویکرد خود را نسبت به معماری مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

رُسی که هنگام تصادف به استانبول می رفت، نوشت: " شاید در نتیجه این حادثه، پروژه مربوط به آرامگاه در مودنا در بیمارستان کوچک اسلاونسکی بِرود متولد شود و همزمان جوانی من به پایان خود برسد. من در یک اتاق کوچک در طبقه همکف در نزدیکی پنجره ای که از طریق آن به آسمان و یک باغ کوچک نگاه کردم، خوابیدم. تقریباً بی حرکت دراز کشیده، به گذشته فکر می کردم اما گاهی فکر نمی کردم و فقط به درختان و آسمان خیره شدم." در نهایت او در شهر کوچکِ یوگسلاوی (کرواسی فعلی) بهبود یافت.

نقاشی های توسعه رُسی برای آرامستان، سازه های مثلثی، مربعی و دایره ای را نشان می دهد که شبیه بلوک های ساختمانی کودکان است. فرم ها رُسی یادآور "بازی غاز" بود، یک بازی تخته ای محبوب کودکان در ایتالیا که بازیکنان در یک مسیر مارپیچ حرکت می کنند، با موانعی مانند پل، چاه، پیچ و خم و در نهایت با مرگ روبرو می شوند.

در نقشه های جسورانه رُسی برای آرامستان، عناصر بازی را می توان در پلکان های فلزی که از دیواره های فرم مکعبی آرامگاه بالا می روند و پایین می آیند، کلوناد نیمه ساخته شده که آرامگاه را محصور می کند و یک برج مخروطی شکل در مرکز که به عنوان میدان آخر است، تفسیر کرد.

ردیف هایی از پنجره ها و درهای ورودی به همان اندازه، نمای نارنجیْ رنگ آرامگاه را که بنای اصلی محوطه است، سوراخ می کند. رُسی این ساختار اسکلتی را که هیچ شیشه، پنجره، در و سقف ندارد، به عنوان شهری برای مردگان تصور کرد. یک شبکه بتونی از طاقچه های تشییع جنازه که دیوارهای داخلی را می پوشاند و از طریق شبکه ای از راه پله های فلزی به آن دسترسی پیدا می کند. بازشوهای منظم، جزئیاتِ دیوارهای محصور آرامگاه را تکرار می کند، این ویژگی به نوبه خود طرح آرامگاه مجاور را که از ستون های طاقی بلند که رنگی گرم درآمده، تأیید می کند. از بسیاری جهات، توسعه رُسی با راهروهای ستون دار و آرامگاه محصور، فرم خلاصه شده ای از این طرح اصلی است.

نمای خاکِ رسیِ آرامستان و سقف های آبی رنگِ ساختمانهای مجاور زمین، کاملاً از بتن خاکستری رنگِ مورد علاقه مدرنیست ها در دهه های گذشته فاصله دارد. لوپس می گوید: " این اولین پروژه ای بود که وی از رنگ های گسترده ای مانند پوشش های سقفی به رنگ آبی آسمانی، گچِ دیوارهای راهروها به رنگ گل رز کمْ رنگ و رنگ قرمز تیره در آرامگاه اصلی استفاده کرد. این می تواند به عنوان نشانه ای اولیه از ویژگی معمولاً مرتبط با پست مدرنیسم تلقی شود."

طرح های رُسی برای مسابقه مودنا به طور گسترده منتشر شد و در سال 1972 روی جلد مجله کازابلانکا را نشست. تقریباً در همان زمان، واقعه اساسی دیگری در تاریخ معماری رخ داد؛ تخریبِ پروژه مجموعه مسکونی پرویت ایگو در میسوری که توسط معمار مرکز تجارت جهانی، مینورو یاماساکی در اوایل دهه 1950 طراحی شده بود. چارلز جنکس تخریبِ این مجتمع 33 بلوکی را نشانگر مرگ مدرنیسم دانست. جنکس در کتاب "زبانِ معماری پست مدرن" می نویسد: "معماری مدرن در سنت لوئیس، میسوری در 15 ژوئیه 1972 در ساعت 3.32 بعد از ظهر درگذشت، هنگامی که طرح بدنام پرویت ایگو یا بهتر بگوییم چندین بلوک آن توسط دینامیت تخریب شد."

به دنبال جنبشی جدید برای جایگزینی مدرنیسم، جنکس به کارهای روبرت ونتوری، هانس هولین و چارلز مور و رُسی که نقاشی های آنها برای مودنا کاملاً منطبق بر رویکرد جدید پست مدرن بود، جلب شد. وقتی در سال 1990 جایزه پریتزکر به رُسی اعطا شد، هیئت منصفه گفت: "رُسی توانسته است دروس معماری کلاسیک را بدون کپی کردن از آنها دنبال کند؛ ساختمانهای او بازتاب هایی از گذشته در استفاده از فرمهایی دارند که دارای کیفیتی جهانی و حیرت آور هستند."

آنها افزودند: "کارهای او همزمان جسورانه و بدیع و البته معمولی است، از لحاظ ظاهری بسیار ساده اما از نظر محتوا و مفهوم بسیار پیچیده است. در دوره ای از سبک ها و تأثیرات متنوع، آلدو رُسی از مد روز فرار کرده است تا معماری مختص خود را ایجاد کند." رُسی در سال 1997 به دنبال دومین تصادف مرگبار اتومبیل در حوالی خانه اش در میلان درگذشت. امروز مهمترین پروژه او تا حدی مورد استفاده قرار می گیرد اما نیمه کاره است، برجِ دودکشْ مانندِ مخروطی شکل و بخشی از راهرو های سرپوشیده آن را ندارد.



























حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ گورستان سان کاتالدو ـ آلدو روسی
اتووود کلاسیک ـ محله ی گالارِتس ـ آلدو روسی و کارلو آیمونینو
فرهنگِ مدارسِ ایتالیا در سال های 1970؛ معماری مدارس و قلمرو مفهومی آن
تراشه های کانسپچوال ـ چگونه معماری رادیکال و خودْآیین در ایتالیا به اتمام رسید؟
معمارْستاره ها به روايت اتووود ـ آلدو روسی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group