معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو؛ پزشکی سازی فضا و ظهور نظم های نوین تر معماری
آرامگاه خانوادگي در دامنه آرگانيل-پرتقال كاري از پدرو دياز
استحاله ی اخلاقیِ اسطوره ی فرهنگ کار[آموزی]در معماری
مدرسه ی باوهاوس در هفت پرده به روایت آلیس راستورن ـ قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات تاريخ معماري < شهر سازي
نظر دبیر تحریریه > آرش بصیرت "سردبیر اتووود"

باریکه های بنفش اثار شاخص هنرمندان شاخص یا مفاهیم پایه ایی را در تکه پردازی های به هم بافته ی فشرده بارزه یابی و معرفی می کند، یادداشت ها بسط و بافت تاریخی را رها کرده، از نام و نشان و معرفی های بعضا فرساینده عبور می کنند و مبتنی بر تحلیلی خاص بر جنبه ایی خاص از یک یا چند اثر یا مفهوم تاکید می گذارند، تا سرعت حاکم بر وضعیت را پاسخی در خور یابند، از این منظر ان چه در باریکه های بنفش می گذرد با حوصله اموزش دائره المعارفی و گام به گام تعارضی اشکار دارد و به یک کافه نشینی پر مجادله می ماند که علی رغم صدای خیابان و امد و شدهای رایج، نهایتا، هم نشین ها، طعم تلخ تفکر را با هم قسمت خواهند کــــــــــــــــــرد.

باریکه ههای بنفش ـ خیابان؛ پردازش دیالکتیک گذر/وقفه   1389/12/26
نوشـــــــــــته ی :
  فريبا شفیعی   -


خــلـاصــــــــــــــه : تمرکزی مختصر بر عملکرد خیابان در بافت شهری از منظری تاریخی

 



مقالات مرتبط

دیگر مقالات   فريبا شفیعی
باوهاوس؛ طرحی برای آینده   ( تاريخ معماري  )

از نگاه مارشال برمن مدرنیته اولین بار نشانه های بارز خود را در خیابان به رخ کشید، چراغ سبز پس از جنگ جهانی اول و نظام سراسری بزرگ راه ها پس از جنگ جهانی دوم خیابان را با روزمره گری گره زدند، همان خیابانی که در دهه 60 خود را در معرض حمله شمار انبوهی از فریادها یافت، فریادهایی فردی که می توانستند ندایی جمعی باشند، به ناگهان از دل ترافیک فوران کرده و موجب توقف موتورهای غول اسا شدند یا دست کم از سرعت انان کاستند، اکنون که همه بر سر این گزاره گوته خطاب به اِکِلمان توافق کرده اند که "کلان شهر جهانی را صرفا می توان در خیابان تجسم بخشید" طراحان باید بتوانند خیابان را برای انسانی که به انسان ـ ماشین بدل و در ترافیک ادغام شده به یگانه بستر و رسانه ایی تبدیل کنند که ارتباط ازاد در متن ان تحقق یابد تا انسانِ ماشینی را از این یگانه خواسته اش که خارج شدن از این هزارتوی دایدالوسی است دور کرده و به زندگی در خیابان بازگرداند، خیابانی که خلاها را پر کرده و مرز بین ان چه بیگانه و ان چه معمول است را کنار زده است، این کیفیت را در رم قرن 17 و 18 می توان دید، میدان های بارک این دوره در محیط و فضای خود تمام نمی شوند، ان ها مسدود می گردند و بعد جریان خیابان از سر گرفته می شود؛ میدان اسپانیا از این دسته میادین است، میدان به صورت دو مثلث که راس انها روی چشمه باراکاچا اثر برمینی به یکدیگر می رسند طراحی شده، اما وجه بارز این میدان پلکانی است که می سازد، پلکانی که حضوری دیالکتیکی در بافت شهر دارد، چرا که به عنوان عنصری معمارانه هم ماهیت ذاتی خود را حفظ کرده و هم تجربه ی زیستیِ منحصر به فردی برای عابران فراهم می اورد، پلکان که از منظر عمل کردی نقش یک خیابان را بازی می کند، مرز بین فضای عمومی و خصوصی را می شکند و به عنوان یک نشیمن گاه نیز عمل می کند، این خاصیتِ دیالکتیکیِ گذر/ وقفه حس تعلق به مکان را تقویت می کند و به خیابان وجه زیستیِ قوی تری می بخشد، فضای شهری قرن 19 نیز به گونه ایی دیگر حامل این وضعیت می باشد؛ در این برهه دیوارهای خیابانی به گریزهای پرسپکتیوی سرعت بخشیده موجب می شوند نماها قبل از بناها ساخته شوند، ماهیت خیابان تغییر کند و خیابان از عنصری به صرفِ گذر عبور کرده و به عنوان یک اثر نمایان گردد، این نما ـ بدنه ها با عبور از کارکرد معمارانه شان از یک فهم مبتنی بر گذر به فهمی مبتنی بر وقفه تبدیل می شوند، این ایده در عصر حاضر به واسطه نقاشی های دیواریِ با مضمون احیای خاطرات و تاریخ قومی دنبال شده است، نماـ بدنه های شهری ایی که غالبا توسط هنرمندانی از داخل همین جمعیت های قومی ترسیم می شوند و در ان واحد از انسان های خیابان هم سوژه، هم ابژه و هم مخاطب پدید می اورند و باعث می شوند ان گونه که کافکا می گوید "محیط امکاناتی غنی در تعیین هویت به ما ارزانی کند" ، هم بندی خیابان با بنای معمارانه را می توان در اثار معاصری همچون موزه اشتوتگارت جیمز استرلینگ نیز مشاهده کرد او با چسباندن رمپ به بدنه بیرون ساختمان به مثابه استانه، مرز بین درون و بیرون را از بین برده و موزه را نه فقط تا خیابان امتداد داده بلکه از ان کارکردی خیابانی نیز گرفته است تا خیابان به نظامی از مکان های با معنا بدل شود و در تعامل کامل با معماری قرار گیرد و این دو بتوانند و به حیات خود در عصر سرعت ادامه دهند.


کلمــــات کـلیدی :  میدان اسپانیا مارشال برمن کافکا کلان شهرجیمز استرلینگ موزه اشتوگارت چشمه باراکاچا برومینی دیالکتیک
منــــــــــــــــــابع :  از هیچ منبعی استفاده مستقیم نشده است


منبع انتخاب مقاله :
این مقاله پیش از این در شماره یک معماری همشهری چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 1704  بار تعداد دانــــــلود : 90 بار امتیاز تحـــریریه : 5

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group