معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
معماران دیلر اسکفیدیو + رنفرو؛ معماریِ اموزش در دانشکده بازرگانی دانشگاه کلمبیا
چای خانه کاغذی از شیگرو بان ؛ فرهنگ و هنر ژاپن
ترنزیت لجر از معماران بی آی جی؛ گوشه های شهری
شانگهای 2010- غرفه لهستان؛ بازتفسیری کالبدی از هنر کاغذی

بازگشت به لیست مقالات زيبايي شناسي < مفاهيم و نظريات معماري
نظر دبیر تحریریه > آرش بصیرت "سردبیر اتووود"

باریکه های بنفش اثار شاخص هنرمندان شاخص یا مفاهیم پایه ایی را در تکه پردازی های به هم بافته ی فشرده بارزه یابی و معرفی می کند، یادداشت ها بسط و بافت تاریخی را رها کرده، از نام و نشان و معرفی های بعضا فرساینده عبور می کنند و مبتنی بر تحلیلی خاص بر جنبه ایی خاص از یک یا چند اثر یا مفهوم تاکید می گذارند، تا سرعت حاکم بر وضعیت را پاسخی در خور یابند، از این منظر ان چه در باریکه های بنفش می گذرد با حوصله اموزش دائره المعارفی و گام به گام تعارضی اشکار دارد و به یک کافه نشینی پر مجادله می ماند که علی رغم صدای خیابان و امد و شدهای رایج، نهایتا، هم نشین ها، طعم تلخ تفکر را با هم قسمت خواهند کــــــــــــــــــرد.

باریکه های بنفش ـ والتر بنیامین، ترومای اگاهی، شهر، فراموشی رویا و فروپاشی یوتوپیا   1390/12/06
نوشـــــــــــته ی :
  فريبا شفیعی   -


خــلـاصــــــــــــــه : گزاره هایی بر تعامل والتر بنیامین با شهر، خاطره و فراموشی

 



مقالات مرتبط

دیگر مقالات   فريبا شفیعی
باوهاوس؛ طرحی برای آینده   ( تاريخ معماري  )

از نظر والتر بنیامین شهر بر ساکنانش غالب است. این غلبه ی بی امانِ شوک های بزرگ و کوچک، قابلیت های شهرنشینان را در پردازش امور روزمره، مسیرهای شکننده ی تجربه کردن و وابستگی اساسی ما به انباشت هاله را کاهش داده است. برای بنیامین خاطره ای که ریشه در فهم از شوک دارد، در مقابل خاطره ای قرار می گیرد که ریشه در اندوختن تجربه ی اصیل یا فلسفی دارد، در عین حال هر دوی آنها علی رغم آنکه اشکال و صورت های متضاد شناخت را در بر دارند وجوهی کاملآً متفاوت و منحصر به فرد را نیز تداعی می کند.

آنچه که والتر بنیامین صورتبندی می کند بخشی از کتاب "آن سوی اصول لذت" زیگموند فروید است که او را به چشم اندازی از یک گونه ی مشخص از آگاهی به عنوان یک حایل حفاظتی که حامل درد ناشی از ضربه ی روحی درون خاطره می باشد, سوق می دهد. شهر می تواند به ساکنانش جریان بی پایانی از انگیزه ها ارائه و شک هایی وارد کند که به واسطه ی آنها به آگاهی ای نائل ایند که موجب شود بتوانند برای بقا در یک حیات متروپلیتنی سازش کنند.

در این مسیر طولانیِ آگاه شدن، ساکنین شهر از قید محیطشان رها می شوند تا محرک ها و شک ها را مهار کنند و تحمل نمایند. زمانی که این رهایی به جزیی ثابت از پدیده ی ذهنیْ روحی تبدیل می شود، فهم شاعرانگی غیر ممکن می شود. توانمندی حفاظتی آگاهی در میان ساکنین شهری  تا آنجایی توسعه می یابد، که پذیراترین حالت های روانی مورد نیاز برای تصور رویای جهان یوتوپیایی یا بازیافتن لذت های گم شده را از بین می برد. این تنها تجربه ای است که به واسطه ی آگاهی و بدون توجه به چگونگی امکان انتقال خاطره های عمیقاً محسوس، می تواند با سیاق های ظریف حاکم بر سایه ای از شاعرانگی هماهنگ باشد، چرا که شهر، عملا، درونی کردن فرایند فراموشی و نسیان است.  


کلمــــات کـلیدی :  والتر بنیامین فراموشی خاطره شهر معماری
منــــــــــــــــــابع :  -


منبع انتخاب مقاله :
این مقاله پیش از این در - چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 2130  بار تعداد دانــــــلود : 76 بار امتیاز تحـــریریه : 5

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group