كانسپت و بنْ مايه ي پاويون اسپانيا در اكسپو 2005، ژاپن " اشتراك گذاردن هنر و حكمت زندگي" بوده است. اين پاويون كه توسط معمار برجسته ي اسپانيايي الخاندرو زائرا پولو ساخته شده است؛ بازتوليدي از پنجره هاي مشبك سنتي اسپانيا بر روي ديوار خارجي مي باشد.
اين ديوار كه از انباشت هندسي ِ بلوك هاي سفالي شش ضلعي حاصل گشته، در اسپانيا توليد و به ژاپن منتقل گشته اند. فاصله ي 1.5 متري اين ديواره هاي خارجي از محيط داخلي پاويون، فضايي راهرو شكل جهت عبور بازديدكنندگان بوجود آورده است و با فيلتر كردن نور خورشيد و جلوگيري از باد و باران، تاثير درون و برون برهم را از ميان برده است.
كل پاويون همچون يك كليساي جامع طراحي شده و بازديدكنندگان مي توانند از يك پلازاي گسترده به پنج فضاي نمايشگاهي كه كليسا ناميده مي شوند راه يابند. اين كليساها در اطراف پلازا كه در اطراف آن 16 صفحه نمايش بزرگ بر فراز سر بازديدكنندگان نصب شده است، قرار دارند و هر يك توسط يك معمار و هنرمند طراحي گشته اند.
موضوع كليساي اول " نوآوري" در بازتوليد مركز استروبيولوژي ِ اسپانياست كه به مطالعه ي منشا حيات بر روي سياره مريخ مي پردازد. در اين غرفه، مشابه رباتِ كنترل از راه دور ِ مورد استفاده در معدن اسپانيا جهت استقبال از بازديدكنندگان گذاشته شده است.
كليساي دوم كه " برداشتي از بهشت " مي باشد، توسط خاوير ماريسكال طراحي گشته است؛ معماري كه كوبي، طلسم خوش شانسي بارسلونا در المپيك 1992 را طراحي نموده است. در اين غرفه، تنديس هاي شگفت انگيزي با الهام از محصولات غذايي معروف اسپانيا طراحي و نصب گشته اند. علاوه بر اين، صحنه هاي پر نشاط بازارهاي اسپانيايي بازسازي گشته اند.
موضوع غرقه ي سوم " دنياي دون كيشوت " بوده و نمايشي متناسب با اين رمان و به مناسبت چهارصدمين سالگرد انتشار عمومي آن را ارئه نموده و به معرفي ديگر آثار كلاسيك ادبيات اسپانيايي پرداخته است. بر اساس تم غرفه ي چهارم كه " قهرمانان امروز" بوده است، بسياري از ورزشكاران اسپانيا كه در ژاپن نيز مشهور مي باشند، معرفي گشته اند.
در اين پاويون، يك رستوران و بار تاپاس نيز موجود مي باشد. تاپاس، ظرفي ست شبيه به ظروف كوچك ژاپني، كه با غذاهاي كم و معمولي همچون ژامبون، سالاد و خوراك هاي دريايي پر مي شوند تا لحظات خوشي را در كنار دوستان براي بازديدكنندگان بسازند.