معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1667
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1562
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
طراحي داخلي   - 1126
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه معماری   - 1116
پردیس ویترا   - 18
سازه های شهری   - 1022
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1010
معماری آمریکا   - 17
معماری حوزه عمومی   - 982
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 964
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 895
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 851
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
معماری و کوه   - 15
معماری و سیاست   - 789
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری مدرن   - 714
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 707
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری پایدار   - 690
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 618
معماری و سلامت   - 13
آینده گرایی   - 604
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 589
فرهنگ نفت   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 576
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آرمان شهرگرایی   - 575
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 562
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 532
درس گفتارهای اتووود   - 10
توسعه پایدار   - 525
معماری خوانی   - 9
معماری تندیس گون   - 524
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 500
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 479
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 461
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 382
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 379
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 375
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 363
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 330
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 310
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 308
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 298
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 297
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 273
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 267
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 235
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 232
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
فضای منفی   - 230
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
اقتصادِ فضا   - 230
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 216
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 211
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 191
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 189
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 160
مسابقه ویلا 1400   - 6
ترسیمات معماری   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری و رسانه   - 156
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 155
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 146
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 135
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 121
معماری مصر   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
ویرانه ها   - 95
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 89
معماری و غذا   - 5
معماری مذهبی   - 87
معماری و جنگ   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 85
اکنی استودیو   - 5
اکسپو   - 83
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 76
اکسپوی دبی. 2020   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری جنگلی   - 69
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری اروپا   - 57
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 56
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 55
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
آنتروپوسین   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی مُد   - 50
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و ادبیات   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و گیم   - 40
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری آسیا   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری بیابانی   - 37
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
مدرنیسم هیپی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
معماری مدارس   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری مجازی   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و رنگ   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری و آب   - 24
معماری آفریقا   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 57
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -865
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -365
ورزشی   -68
پاویون   -297
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -244
ویلا   -27
تفریحی   -185
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -150
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
کتابخانه اتووود ـ پست متروپلیس؛ مطالعات انتقادی شهر ها و مناطق ـ ادوارد سوجا
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1396/08/17
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود، به قلم سروش خانی
تعداد بازدید : 2479

کتاب پست متروپلیس-مطالعات انتقادی ِ شهر ها و مناطق PostMetropolis - Critical Studies Of Cities And Regions؛ اثر ادوارد سوجا شهرشناس انتقادی، برخاسته از یک دیدگاه فضایی انتقادی می باشد که در پی درک فضامندی زندگی انسانی همان گونه که هم زمان درک، تصور و زیسته می شود؛ است: ارایه فهمی از تریالکتیک فضای شهری، نشات یافته  از اندیشه های گوناگون. سوجا از ارجاعات متفاوت در چارچوب های متنوع بهره می جوید تا ظهور گونه جدید شهر را از درون منظومه شهری Conurbation در  بطن ژئوتاریخ GeoHistory فضای شهری و از منظر فضامندی توصیف کند. بعد فضامندی اثر سوجا متاثر از لوفور می باشد.

کتاب در سه بخش ارایه می گردد:

بخش اول به بازترسیم ژئوتاریخ فضای شهری با تاکید بر منطقه ای بودن فضای شهری  و اولویت بخشی به شهرها، می پردازد. انقلاب شهری ِ  سوجا با ذکر منابعی، از دوره نئولیتیک آغاز می شود که از طریق ابر مولفه های ناسازه ایِ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی  تکامل می یاید به انقلاب کشاورزی می رسد و با تقویت  ابر مولفه سیاسی ادامه می یابد تا سومین انقلاب شهری یعنی انقلاب صنعتی، توالی مدرنیته ها  در فضای شهری و ظهور متروپلیس صنعتی مدرن. متروپلیس مدرن به مثابه استعاره متحرک مدرنیته، با یک روایت تلخ و تند که افق های جدیدی را می گشاید. گذر از مدرنیته به پسامدرنیته به عنوان تجسم آخرین مرحله در تاریخ فضای شهری: شکل گیری  پست متروپلیس که برآمده از انقلاب چهارم شهری است و پیامد جهانی سازی و اقتصاد سرمایه داری کلاسیک. پست متروپلیسی که در حال بازسازی متروپلیس مدرن است. متروپلیس نه به عنوان الگوی مجسم توسعه اقتصادی و اجتماعی معاصر بلکه همچنین به عنوان یک واقعیت متافیزیکی. سوجا در گشایش این مفهوم ، بیشینه تاثیر را از جغرافیای انتقادی، عدالت فضایی و مفهوم حق به شهر  لوفور و هاروی دارد گرچه به  ارجاعات دیگری هم اشاره می کند. در پست متروپلیس نوعی همگرایی میان قلمروزدایی و باز قلمروزایی وجود دارد مانند فرایند های تجزیه وقایع شهریِ از پیش موجود و استعمار مجدد شهر.

بر همین اساس سوجا برای پیشبرد توصیف ژئوتاریخ فضای شهری، اصطلاح  سینکیسمSynekism  به معنای محرک انباشت شهریStimulus Of Urban Agglomeration را وارد مطالعات شهری کرد که به تبارشناسی منابع محرک در شکل گیری پویای شهر-دولت با در نظر گرفتن اقتصاد انباشتAgglomeration Economies اشاره دارد تا یکی از مهم ترین فعالیت های انسانی که از شهر بودن  -ذات زندگی شهری – بر می خیزد را تجزیه و تحلیل نماید. او اعتقاد دارد شهرها مادران توسعه اقتصادی هستند نه به این دلیل که مردم شهر نشین باهوش ترند بلکه بدلیل شرایط انباشت. در این راستا وی با دیدی اولویت بخش به شهرها آن ها را موتور اقتصادی فضا می داند.

سوجا پس از مورد بحث قرار دادن منظومه شهری لس آنجلس؛ تغییر و ابهام مرزبندی و تغیر هویت مولفه های فضامندی شهری و در ادامه دگرگونی های ناسازه ای  با این اعتقاد که این مفهوم  و تغییرات در حال فراگیر شدن  و تعمیم در جهان است، در بخش دوم شش گفتمان درباره پست متروپلیس مطرح می کند. وی با مفهوم پردازی فرایند های نوین شهری، از شعاع دید های متفاوتِ تاثیر گذار، به تحلیل و تفسیر چگونگی بازسازی  متروپلیس مدرن می پردازد و آنها را با هم می آمیزد. موثرترین چارچوب های تفسیری که علل اولیه فرایند های شهری شدن نوین هستند، در گفتمان اول و دوم تشریح می شوند. خروجی و پیامد های بازسازی اقتصادی پسافوردیستی و جهانی شدن در گفتمان سوم و چهارم مورد تحلیل قرار می گیرند. گفتمان های پنجم و ششم چگونگی تضمین بقای جهانی شدن تاریخی و اجتماعی و بازسازی اقتصادی توسط پست متروپلیس را بررسی می کند و به کشف آندسته از تغییرات سازمانی، رفتاری و زیستی می پردازد که سبک اصول اجتماعی و فضایی را تعیین می کنند.

گفتمان اول؛ پست متروپلیس را از طریق گفتمانی در زمینه بازسازی اقتصاد ژئوپلیتیک شهری  و ظهور پست مدرنیسم فوردیستی شرح می دهد.

گفتمان دوم به جهانی شدن فضای شهری و محلی شدن سرمایه ،کار و فرهنگ به مثابه کاسموپولیسCosmoplis و شکل گیری هم زمان سلسله مراتب جدید شهرهای جهانی می پردزاد. در اینجا پست متروپلیس به مثابه یک جهان شهر جدید که نامتجانس ترین فضاهای شهری را به لحاظ اقتصادی، سیاسی فرهنگی ایجاد می کند، دیده می شود.

در گفتمان سوم  بازسازی شکل فضایی شهری، تمرکز زدایی و بازتمرکز گرایی فضای شهری را با به چالش کشیدن  متروپلیس مدرن ازتعاریف مرسوم بررسی می کند. پست متروپلیس را به مثابه یک ناشهرExopolis ، شهری که دیگر فاقد کیفیت های شهر سنتی است، دیگر شهریت ندارد، با مازاد حیات شهری رو به روست و مرزهایش از لبه های شهری عبور کرده است و رشدی فراتر از شهر در فهم تاریخی اش را تجربه می کند؛ فرم نوینی می داند که بنیان های بسیاری از مطالعات شهری را به چالش کشیده است.

گفتمان چهارم توجه ما را به موزاییک اجتماعی پست متروپلیس و ظهور اشکال جدید متروپلیس، نابرابری، حاشیه ای کردن قومی و نژادی در قلب یک جهان مرفه جلب می نماید. متروپلیس به مثابه یک شهر فراکتالFractal City، تکه تکه و قطبی شده که صحنه در هم امیختگی های نوآورانه و سیاست های فرهنگی هم می باشد و هدفش صرفا کاهش نابرابری نیست بلکه حفظ تفاوت و پرورش هئیت های قطری منعطف هم هست.

گفتمان پنجم به بررسی مفهوم مجمع الجزایر کارسپرال(حبس۟ بنیاد)Carceral Archipelagoمی پردازد با هدف ارایه مدلی جهت جایگزینی نظارت و حفاظت فضای پلیسی شده بدلیل پیشرفت های جدید خصوصی سازی، نظارت و مراقبت به طریق شکل های بازسازی شده قدرت و اقتدار عمومی و خصوصی و جغرافیای سیاسی فضای شهری  از طریق  بازسازی فضایی حکمرانی محلی. پاسخی به آنچه  مایک دیویس در کتاب زیست بوم ترس Ecology of Fear و شهرکوارتز City of Quartzمطرح می کند. سوجا در این گفتمان تحت تاثیر فوکو بود که  پست متروپلیس را  به مثابه مجموعه ای از مجمع الجزایر کارسپرال نشان می دهد.

گفتمان ششم به بازسازی تصور شهری و تنظیم زندگی شهری و حفظ فضای داخلی در پست متروپلیس با عبور از  شیوه های سخت و محدودساز به روش های نرم تر همراه با بررسی نظریات بودریار در این خصوص بطور برجسته  اختصاص دارد. پست متروپلیس به مثابه تجمعی از شهرهای شبیه سازی شدهSimCities؛ جاییکه تصور شهری در جهان الکترونیک و فضای مجازی  با افزونی فرا واقعیت، زندگی روزمره را بازسازی می کند و در این انفجار شبیه سازی، زندگی شهری با از بین رفتن مرزهای جهان های واقعی و مجازی دستخوش دگرگونی می شود.

در بخش اول و دوم کتاب تاکید بر فضای تصور شده Conceived و/ یا درک شده Perceived است. بخش سوم کتاب به فضای زیست شدهLived می پردازد  . سوجا مفهومی به نام فضای سوم Third spaceرا مطرح می کند. وی کتابی  نیز با همین نام به سال ۱۹۹۶ تالیف کرده است.  تعبیرش اشاره به شیوه ویژه ای از تفکر می باشد که در زمینه فضای اجتماعی تولید شده بکار می رود. مشابه آنچه لوفور فضای زیست شدهLived می نامد. در این شیوه فضامندی زندگی و جغرافیای انسانی که انسانها در آن زیست می کنند به همان اندازه مهم و حساس تلقی می شوند که ابعاد تاریخی و اجتماعی، و این مفهوم را دغدغه نوشته های خود در دو دهه اخیر عنوان می کند. برای سوجا فضا در اولویت قرار دارد .

سوجا به این فضا که واقعیت ابژکتیو و تصور سوبژکتیو ، چیزهایی در فضا  و افکاری درباره فضا را درمیدان تفسیری گسترده ترکیب می کند ،فضای سوم  می گوید. وی اظهار می دارد هر یک از فضاهای کاملا زیست شده به عنوان یک جهان زیست محاصره کننده ِ تجربه فردی  وجمعی است که می توانند با بیوگرافی من یا شما ، "فضای زیست شده " ما ؛ یا با بیوگرافی مشابه یک شهر یا جامعه با همه پیچیدگی هایش مقایسه شود .

وی اعتقاد دارد پروژه اش در سراسر کتاب این است که محققان را برای یافتن شیوه های بهتر تفکر و عمل جهت حل مسایل اساسیِ رو در روی جوامع معاصر ،در سراسر جهان ترغیب کند، یک پروژه رهایی بخش. تمایز این پروژه رهایی بخش با سایر سایر پروژه های مشابه، در دفاع قطعی از یک تصور و کنش فضایی است که فرصت ها را در فضامندی می بیند تا فعالانه در مقابل استثمار اقتصادی، سلطه فرهنگی، و ستم فردی مبتنی بر طبقه، نژاد، جنسیت یا هر محور قدرت تفاضلی و نابرابر؛ بایستد.

نگارنده، مباحث مطرح شده توسط  سوجا  در کتاب "پست متروپلیس" را در معرفی این کتاب بکار برده  و در برگردان کلمه ها، متن لاتین کتاب را مرجع قرار داده است. این کتاب با مشخصات زیر به فارسی ترجمه شده است: پساکلانشهر-مطالعات منطقه ای شهرها و مناطق ادوارد سوجا . ترجمه ی نرگس خالصی مقدم . انتشارات علمی و فرهنگی. تهران. ۱۳۹۶



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تحول بدن و رها سازی منطقه ای فضای شهری به مثابه فرم معاصر و شهریِ سایکاستنیا
داستان شهر پست مدرن؛ از دیستوپیای بلید رانر تا تصویرْ شهرِ لس انجلس
فضا و قدرت: جشن زندگی ادوارد سوجا (2015-1940) . قسمت اول
ادوارد سوجا ؛ دیالکتیک مکان مرده و زمان روشن
دیالوگ مرزی؛سفر در پسامدرنیته:سیالیت مرز ها در فرایند ها و فضای شهری و ضرورت احیاء فردیت اجتماعی شده
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group