معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1649
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
منظر شهری   - 1549
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه معماری   - 1115
پردیس ویترا   - 18
طراحي داخلي   - 1103
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
سازه های شهری   - 1003
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
تکنولوژی ساخت   - 979
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 953
شهرهای در حرکت   - 15
مرزهای معماری   - 924
معماری بایومورفیک   - 15
نگاه نو به سكونت   - 888
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
المان شهری   - 842
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نظریه شهری   - 815
معماری آمریکا   - 14
معماری و سیاست   - 787
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
کلان سازه   - 701
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 682
معماری و کوه   - 11
معماری پایدار   - 663
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 582
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 580
فرهنگ نفت   - 10
آرمان شهرگرایی   - 573
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 572
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 556
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 551
درس گفتارهای اتووود   - 10
منتقدان معماری   - 537
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری تندیس گون   - 507
معماری و رنگ   - 9
توسعه پایدار   - 502
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 478
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
باز زنده سازی   - 471
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 439
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری یادمانی   - 380
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 373
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 370
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 359
منبع شناسی اتووود   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 358
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 343
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 307
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 305
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 295
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 290
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 279
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 271
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 265
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 239
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
عکاسی   - 233
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن حومه شهری   - 224
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 209
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 209
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 208
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 205
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 197
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 188
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 177
پداگوژی انتقادی   - 7
مسکن روستایی   - 173
عبور از مرحله جنینی   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 169
معماری و سلامت   - 7
هنر گفت و گو   - 161
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ژاپن   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 153
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 152
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 147
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
بلندمرتبه ها   - 133
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 127
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 120
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 96
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
ویرانه ها   - 93
اکنی استودیو   - 5
معماری فاشیستی   - 89
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 87
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری آمریکای جنوبی   - 5
اکسپو   - 83
تز 1400   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 67
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری جنگلی   - 65
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 64
بلوپرینت   - 4
معماری دیجیتال   - 62
اتووودْ آبزرور   - 4
مدارس معماری   - 61
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
پداگوژی   - 58
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 55
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و نقاشی   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
آنتروپوسین   - 52
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
معماری و جنگ   - 3
معماری و ادبیات   - 46
معماری و غذا   - 3
طراحی مُد   - 46
مدرنیسم هیپی   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
هنر روسیه   - 45
فیلم های اتووود   - 2
باهاوس   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری اروپا   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و گیم   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری بیابانی   - 35
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری آسیا   - 21
ان اف تی   - 1
معماری و آب   - 20
متاورس   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری مدارس   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 53
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 29
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -862
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -463
هتل   -81
فرهنگی   -358
ورزشی   -67
پاویون   -290
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -240
ویلا   -26
تفریحی   -180
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -148
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -108
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
فضا و قدرت: جشن زندگی ادوارد سوجا (2015-1940) . قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/11/10
مـنـــــــبـع : www.versobooks.com/blogs/2326-space-and-power-celebrating-the-life-of-edward-soja-1940-2015
تعداد بازدید : 1463

ادوارد سوجا، شهرساز برجسته و جغرافیدان رادیکال، به تاریخ 2 نوامبر 2015 درگذشت. مصطفی دیکِک؛ استاد مطالعات شهری دانشکده شهرسازی پاریس و LATTS، خبر درگذشت سوجا را در لیست سِرو جغرافیای انتقادی اعلام نمود:

"با غم و اندوه فراوان اعلام می کنم ادوارد سوجا پس از جنگی طولانی با بیماری، شب گذشته در لس آنجلس فوت کرد. اِد یکی از چهره های کلیدی مرتبط با "چرخش فضایی" در دهه 1980 بود، و نوشته های او در مورد فضا، عدالت فضایی و شهرها از آن پس الهام بخش بسیاری بوده است. دوستانش شخصیتی گرم و سخاوتمند را از دست داده اند."

دانکن توماس؛ استاد اقتصاد، بهداشت جهانی و سیاست عمومی در بزرگداشت سوجا عصاره ای از اثر کلاسیک او را منتشر کرده است. جغرافیاهای پست مدرنـ ارزیابی مجدد فضا در نظریه انتقادی اجتماعی، که در آن سوجا درباره تولید فضا و قدرت در لس آنجلس بحث می نماید.

 

نشانه شناسی مرکز شهر

هسته "مرکز شهر" لس آنجلس که "شهر مرکزی" نامیده می شود، هسته متراکم و نمادینی از دایره شصت مایلی ست، که قطعا قدیمی ترین و بلکه همچنین جدیدترین گره عمده در منطقه می باشد. با توجه به آنچه که در این دایره وجود دارد، اندازه و ظاهر کالبدی مرکز شهر لس آنجلس به نظر می رسد تقریبا متوسط و حتی امروز پس از یک دوره توسعه، بسیار گسترده است. با این حال، به طور معمول، ظواهر می توانند گمراه کننده باشند.

شاید بیش از قبل، امروزه مرکز شهر به گونه ای عمل می نماید که هیچ جای دیگر نتواند به مثابه یک نقطه قوت استراتژیک بشمار آید، یک سراسر بین شهری که در برابر محاصره باروهای  نظامی مراقبتی و شهرهای بیرونی دفاعی قرار می گیرد. مرکز شهر را میتوان  همانند گودال مرکزی در طراحی فوق العاده سودمند گرایانه بنتام برای یک زندان دایره ای و سراسر بین محوری دانست که توسط هر فرد (درصورت اجازه مشاهده) از هر سلول ارضی درون مدار خود، جداگانه قابلیت دیده شدن دارد. با این حال، تنها از چشم انداز مطلوب مرکز، می توان چشم ناظر همه ی افراد را به صورت دسته جمعی مشاهده کرد، بی جا شده اما بهم پیوسته. جای تعجب نیست که شهر مرکزی، از مبدأ، اجتماعی از ناظران بوده است، یک مکان محوری برای کنترل اجتماعی، اداره امور سیاسی، کدگذاری فرهنگی، نظارت ایدئولوژیک و منطقه بندی حاکم در هینترلند وابسته آن.

نگاه های از بالا به پایین و مراقبتی از تالارشهر؛ به نظر می رسد که این سایت به طورویژه برای ناظر، قابل توجه و برانگیزاننده است. بلافاصله در پایین و اطراف؛ بیشترین تمرکز بر دفاتر دولتی و بوروکراسی در کشور، خارج از مرزهای منطقه پایتختی فدرال است. به سمت شرق، بیش از یک مسیر پل هوایی عابر پیاده، تالار شرقی و جنوبی شهر قرار دارند، بطور نسبی الحاقات شهری جدید شامل یک مرکز خرید، تعدادی نقاشی دیواری، یک موزه کودکان، و تریفوریوم، یک چشمه آبشاری شصت فوتی، نور و موسیقی سرگرم کننده و غذاخوری های نمیروزی همگانی. بالاتر، ساختمان اداره پلیس، مرکز پارکر _بنام یک رئیس سابق پلیس_ قرار دارد. در ادامه آن؛ خارج از گودال مرکزی مرکز شهر در حوزه شرقی آن، می توانید منطقه ای را مشاهده نمایید که 25 درصد از جمعیت محبوس کالیفرنیا را شامل می شود، حداقل 12،000 زندانی در چهار زندان که برای نیمی از این تعداد طراحی شده، نگهداشته می شوند. از جمله این جداساز ها؛ مجمع الجزایر کارسپرالی(حبس بنیاد) همچون بزرگترین زندان زنان در کشور (Sybil Brand) و هفتمین زندان بزرگ مردان (Men's Central) است. که برای پاسخگویی به تقاضای رو به فزونی محاصره بیشتر، با سماجت توسط دولت برنامه ریزی شده است.

در جنوب، کنار خیابان اول؛ دپارتمان حمل و نقل (CALTRANS) با نقشه دیواری الکترونیکی خود بر بزرگراههای شریانی منطقه، ساختمان اداری ایالت کالیفرنیا و دفاتر مرکزی املاک (قدرت) چهارم و مجتمع ساختمان مونومنتال تایمزمیرور مستقرند، که بسیاری از آنها ادعا کرده اند کانون های قدرت حاکمیت غیر رسمی لس آنجلس، منبع بسیاری از داستان هایی اند که زمان و فضای شهر را منعکس می سازند. در نزدیکی محوطه فضایی لس آنجلس تایمز، کلیسای جامع سنت ویبیانا، کلیسای مادر یکی از بزرگترین کلیسای کاتولیک در جهان (تقریبا چهار میلیون نفر) و کنترل کننده مقادیر قابل توجهی از املاک قرار دارد. زمانی در اینجا بخشی از منطقه اسکِید رو  به طور موقت بسته شده بود تا پاپ بتواند تمام طرفدارانش را ببیند.

به سمت غرب، به طرف اقیانوس آرام و غروب های دودی رنگ که بطور درخشانی شبانگاهانِ  لس آنجلس را به تصویر می کشد، ابتدا ساختمان دادگاه های جنایی، سپس تالار مشاهیر و کتابخانه قانون، و سپس دادگاه عالی لس آنجلس و تالار دولتی قرار دارند، کرسی های اصلی قدرت برای آنچه که  بزرگترین سرزمین کشور به لحاظ کل جمعیت (در حال حاضر بیش از هشت میلیون) است. برجسته ترین مرکز فرهنگی لس آنجلس در گرند اَوِنیو قرار دارد، که توسط رسانه های معتبر در نقشه های تقویت تصویری خود در مرکز شهر به مثابه "تاج فرهنگی جنوب کالیفرنیا، و حاکم بر موسیقی ارکسترال، اجرای آواز، اپرا، تئاتر و رقص" شرح داده شده است. آنها اضافه می کنند مرکز موسیقی «تاپس بنکر هیل» همچون آکروپلیس معاصر، که در سال 1964 افتتاح شد، در زندگی فرهنگی مدنی دخیل است. درست آنسوی این تاج فرهنگی، دپارتمان آب و نیرو (که معمولا توسط مخزن های بدون آب احاطه شده) و نمایش پر زرق و برق چند سطحی منشعب از جاده های آزاد راهی قرار دارد که با هر گوشه ای از حوزه شصت مایلی، که نقطه اوج دسترسی در شبکه حمل و نقل منطقه ای است، ارتباط پیدا می کند.در لبه آن، یکی از بزرگترین معماران ژاپنی یک ساختمان دروازه ای جهت نشان گذاری بر دریایی پر جنب و جوش  را طراحی کرده است.

در امتداد سمت شمالی، تالار عدالت، دادگاه فدرال ایالات متحده و ساختمان فدرال، حلقه ای از مقامات حکومتی محلی،شهری، استانی، ایالتی و فدرال هستند که مرکز شهری قدرتمندی را تشکیل می دهند .پشت این قسمت، پس از عبور از نوار بزرگراهی  بقایای حفظ شده از مرکز شهری قدیمی وجود دارد، در حال حاضر بخشی از پارک تاریخی ایالتی ال پوئبلوی لس آنجلس است، تصدیقی موکد برای قدرت پایدار مکان مرکزی. چون خاستگاه های لس آنجلس، سایت های توصیف شده به مثابه سیتادل سیاسی شناخته شده اند که با سایر سیتادل ها جهت فرماندهی، محافظت، اجتماع سازی و تسلط بر جمعیت شهری اطراف آن طراحی شده بودند.

هنوز بخش دیگری از سیتادل -به نوعی سراسر بین- وجود دارد که نمیتوان آن را نادیده انگاشت. فرم و عملکرد آن ممکن است بیشتر به شهر سرمایه داری معاصر مربوط باشد، اما ریشه های تجاری آن به لحاظ تاریخی با کلیه سیتادل های جوامع شهری شده، تنیده شده اند. امروز، آن، تبدیل به نماد تصدیق شده شهریت لس آنجلس شده است، شواهد بصری موفق "جستجو برای یک شهر" توسط موج بزرگ اطراف حومه ها . این نمایش خط افق وارانه  شامل استحکامات و کلیساهای قدرتمند شرکت های بزرگ، منطقه مرکزی جدید کسب و کار پرزرق و برق "شهر مرکزی" ست که در کنار منطقه قبلی متعلق به کسب و کار در سمت شرق قرار دارد. در اینجا نیز چشمان بی وقفه حاضربین لس آنجلس-مکان الف (یک مفهوم بی نهایتِ فضایی –فضای سوم- که توسط جورج لوئیس بورخس ساخته شده است. فضای سوم یک مفهوم متعالی است که دائما در حال گسترش است تا" دیگری "را شامل می شود، بنابراین رقابت و بازنگری مجدد مرزها و هویت فرهنگی امکان پذیر است و مفهومی جامع است که شامل معرفت شناسی، هستی شناسی، و تاریخی بودن در جنبش پیوستهء فراتری از دوگانگی و به سوی "دیگری" می باشد.) به صورت گشاده و بازتابی در می آید، درگیر شدن و بازتاب حوزه های نفوذ جهانی، محلی سازی جهانی که در دسترس آن است.

تقریبا تمام نشانه های منطقه مرکزی تجارت  "CBD"جدید  لس آنجلس در طول پانزده سال گذشته ساخته شده است و به طور پیوسته نشان دهنده تثبیت لس آنجلس به مثابه شهری جهانی است. در حال حاضر بیش از نیمی از املاک عمده در این بخش هستند ، گرچه  بخش عمده ای از این حضور ملاکانه از دیده شدن محفوظ می ماند. قابل رویت ترین محافظان و ناظران بانک هایی هستند که لوگو های خود را در بالای بلند ترین برج ها روشن می کنند: بانک " Security Pacific "، نخستین بانک بین ایالتی، بانک مرکزی امریکا (مالک مشترک برجهای آکرو قبل از خریداری اخیر توسط ژاپنی ها)، کراکر، یونیون ، ولز فارگو، مرکز سیتی گروپ، (خود را به مثابه جدیدترین شهر در شهر می داند). خط افقِ یکی از پانورامای معمول شرکت را که می بیند؛ بخوانید: شرکت های بیمه ای بزرگ " Manulife، Transamerica، Prudential"، آی ی ام  و شرکت های بزرگ نفتی، کولد وِل بانکر؛غول   املاک و مستغلات، دفاتر جدید بورس اوراق بهادار پاسیفیک، همه خدمت می کنند به عنوان نقاط ضمیمه برای شبکه های نقره ای معاملات مالی و تجاری که عملا در همه جا بر روی زمین گسترش می یابند.

دو قطب ارگانی ، به لحاظ سیاسی و اقتصادی، از طریق برج های کاندومینیومی بازسازی شده بونکر هیل ، از نقطه نظر کالبدی بهم متصل اند اما  این  "پهنه مرزی" در دستگاه برنامه ریزی دولت محلی کمتر آشکار است. بر خلاف افکار عمومی، لس آنجلس یک محیط شهری بشدت طرح ریزی و برنامه ریزی شده است، به ویژه با توجه به تقسیمات اجتماعی و فضایی کار ضروری برای حمایت از صنعتی سازی و مصرف گرایی آن. کوریوگراف ها ی لس آنجلس از طریق تحرکات تبدیل پذیر بازی منطقه بندی و استقرار انعطاف پذیر مشارکت اجتماعی حمایتی (زمانی که اجتماعاتی وجود دارند)، رقصی سرشار از  نیت شرافتمندانه، مهارت تخصصی ، بصورت تمام وقت و متعهد، و سود رسانی انتخابی؛ برنامه ریزی می کنند. این فوق العاده است، به عنوان پروژه ای دو جانبه، اما بدون غنی سازی کانال ارتباطی و مکان سازی   توسعه دهندگان داخلی و خارجی لس آنجلس ، با استفاده از دسترسی نفوذ خود برای آماده سازی زمین و تسهیل فروش مکان های تخصصی و جمعیت آوری به منظور تناسب با نیاز قدرتمندترین سازندگان اقتصاد فضایی شهری. "

اگر چه توطئه و فساد می توانند به آسانی پیدا شوند، حراج  برنامه ریزی شده لس آنجلس معمولا از یک ریتم مرسوم تر به سمت  مشروعیت بخشی به این نوع برنامه ها  و تکان نیروهای  بازار رفته است. در فضاهای خلق شده که برج های دوقلوی لس آنجلس را احاطه کرده اند، برنامه هایی با این خصوصیات ویژه  با تاثیر  پایا و فریبنده  قابل ردیابی اند. از طریق یک کنش تاریخی محور جهت حفاظت و احیا، در حال حاضر در مرکز شهر، یک نمایشگاه فریب آمیزهم آهنگ متشکل از قومیت ها- شهرها  و قلمرو های اقتصادی تخصصی وجود دارد که در توسعه مجدد معاصر و بین المللی شدن لس آنجلس نقش کلیدی دارند، هرچند در بهضی مواقع تا حدودی شلوغ ست. در درجه اول مسئول تولید این محصول بسته بندی شده و برنامه ریزی شده شهر داخلی، آژانس توسعه مجدد  اجتماعی است، احتمالا کارآفرین دولتی پیشرو در حوزه شصت مایل. "

یک آرایش خیره کننده از سایت ها در این جناح مجزا از شهر داخلی وجود دارد: فروشگاه های ویتنامی و خانه های هنگ کنگی ازمحله چینی بازسازی شده؛ مدرنیزاسیون مالی محور توکیو بزرگ از توکیو کوچک قدیم که هنوز هم باقی مانده های آن در حال مقاومتند؛ شبیه سازی های خیره کننده ای از لژ هنرمندان و گالری هایی که در نزدیکی نمایشگاه های  هنر" معاصر موقتی" قرار دارند؛ بقایای حفاظت شده ال پوئبلو در امتداد خیابان کالمیکسیفاید اُلوِرا و درپلازای قدیمی نوسازی شده؛ بازار عظیم عمده فروشی قدیمی و عجیب و غریب برای کالا و گل و جواهرات در حال رشد در حالی که سایر مراکز شهرها،  مراکز مشابه خود را عوض می کنند؛  کارخانه های پوشاک دست دوز سطح پایین و مراکز شلوغ کالاهای حراجی  در منطقه پررونق پوشاک؛ فستیوال خرده فروشی لاتین در طول مسیرهای مشخص عابر پیاده (یکی دیگر از مناطق حفاظت شده و احتمالا اینچ در اینچ سودآورترین خیابان مراکز خرید منطقه)؛ محل مرکزی بی خانمانهای شهری در منطقه اسکید رَو؛ در شهر وِرنون که تحت صنعتی زدایی قرار گرفته و به مرور خالی از سکنه می شود به سمت جنوب جوجه ها و خوک هایی وجود دارند که در انتظار کشتارند؛ جوامع مرکزی آمریكایی و مكزیكی پیکو_یونیون و  آلوارادو هم مرز با هم در ارتفاع بالا در سوی غرب قرار دارند؛ چاه های نفت  و گرافیتی های اعتراضی در حیاط پشتی هایهای عمدتا معبد-بیودری مهاجران به تدریج بدلیل گسترش غرب شهر مرکزی منحل می شوند(در حال حاضر لِفت ان مرکز شهر نامیده می شود)؛ عمدتا بازسازی و اعیانی سازی منطقه توسعه مجدد پارک جنوبی توسط مرکز از کارافتاده کنوانسیون  کمی دشوار است؛ برج های درآمدساز و استحکامات بانکر هیل؛ بخش های پر زرق و برق باشکوه خانه های ویکتوریایی در چشم انداز آنجلینو هایتس قدیم ؛ محله جدید بزرگ کره ای که از غرب و جنوب به سمت لبه لس آنجلس سیاه حرکت می کند؛ کلونی های فیلیپینی به سمت شمال غرب هنوز هم به محله "خود" نپیوستند؛ و خیلی بیشتر: منظومه "هتروتوپیاهای فوکوالدینی" دریک مکان واقعی چندین فضایی قادرند تا کنار هم قرار بگیرند؛ چند سایت که خودشان ناسازگار اما عملکردی اند در کل فضا باقی می مانند ".

چیزی که از یک نگاه ژرف به شهر داخلی بیرون می آید تقریبا همانند انعکاسی از رویه دیگر (و انحراف) شهر بیرونی ست، مجموعه ای تجمیعی از مسکن ویران شده و پر ازدحام، کارگاه های تکنولوژی سطح پایین، آثار و باقی مانده شهرنشینی قدیمی تر، جایگاه مناسب محدود برای حرفه ای ها و سرپرستان تازه وارد، و بالاتر از همه، بزرگترین تجمع کارگر مهاجران بیگانه، غیرقابل تقسیم به لحاظ فرهنگی / شغلی که به طور قابل ملاحظه ای کار می کنند، به طور قابل ملاحظه ای در هر منطقه شهری کشورهای پیشرفته دنیا قابل دسترسی اند. در اینجا این بخش استعماری یکی دیگر ازبخش های استعماری لس آنجلس است که به دقت تماشا می شود، به طرز ماهرانه ای نگهداری و بازتولید شده تا بتواند به توسعه مستمر منطقه تولیدی ادامه دهد.

وسعت و دوام  قدرت تجمع یافته و چشم های همیشه مراقب در مرکز شهر لس آنجلس توسط شرکت کنندگان اسیر یا ناظران بیرونی نمی تواند نادیده گرفته شود. صنعتی شدن حاشیه شهری ممکن است اقتصاد فضایی منطقه را به سمت خارج از حاشیه  تغییر دهد اما بعید است مرکز قدیمی خود را به عنوان سیتادل های پیشگام سیاسی و اقتصادی قلمداد نماید.  بدین ترتیب، دیدهای محیطی هنگام بازدید از لس آنجلس کافی نیستند. برای به دست آوردن این دید پراکنده رو وار(اسپیرالی) در اطراف شهر مرکزی قدرتمند، ممکن است مفید باشد که به مشاهدات گیدنز درباره مناظر ساخته شده و ساختارساز  سرمایه داری مدرن بپردازیم:

"اصل ساختاری مشخص جوامع طبقاتی سرمايه داری مدرن، در جداسازی و درعین حال  درهم آميختن نهادهای دولتی و اقتصادي پیدا می شود. قدرت اقتصادی عظیم تولید شده توسط بهره برداری از منابع تخصیصی در گرایشی کلی به سمت پیشرفت تکنیکی همراه است با گسترش وسیع در دسترسی اجرایی دولت. نظارت –تدوین اطلاعات مربوط به مدیریت جمعیت هدف، به علاوه نظارت مستقیم توسط  همه نوع از مقامات و مدیران - تبدیل به مکانیزم کلیدی پیش رونده برای جدایی سیستم از یکپارچگی اجتماعی می شود. شیوه های سنتی از طریق نفوذ زندگی روزمره توسط روش های تدوینی اداری متفرق می شوند (بدون البته، ناپدید شدن). محله هایی که زمینه تعامل در مواقع حضور مشترک [مبتنی بر ادغام اجتماعی] را فراهم می آورند، تحت تاثیر مجموعه ای از نقل و انتقالات قرار می گیرند. رابطه قدیمی شهر وحومه  با گسترش پراکنده رویی (اسپیرال) محیط مصنوع یا خلق شده جایگزین شده است. (1984، 183-84)"

در اینجا تعریف دیگری از برنامه ریزی فضایی، نشانه دیگری از ابزارمندی فضا و قدرت، مثال دیگری از فضایی شدن وجود دارد.


قسمت دوم





حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و ظرفیت های اشوبی شبکه به مثابه ابزار تحقق معماری مطلق
بازنمودي از طرح هاي پيرانسي ؛ همكاران پيتر آيزنمن در دوسالانه ونيز
هنر گفت و گو ـ ورسو با دیوید هاروی ـ شهرهای شورشی، مقاومت شهری و سرمایه داری. قسمت دوم
کتابخانه اتووود ـ شهری درون شهر؛ یا برلین، مجمع الجزایر سبزـ اوسوالد متیوز اونگرز
معماران و چالش انتخاب معماری ـ ایمان شفیعی ـ پل خواجو
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group