معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1434
معماری مجازی   - 23
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1424
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1072
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 991
معماری کوچک مقیاس   - 21
سازه های شهری   - 921
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 905
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 848
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 828
معماری و گیم   - 18
نظریه شهری   - 768
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 767
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 761
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 693
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 639
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 604
معماری و ادبیات   - 15
معماری پایدار   - 554
معماری و هوش مصنوعی   - 14
منتقدان معماری   - 527
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 508
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 493
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 492
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 480
معماری جنگلی   - 11
معماری تندیس گون   - 474
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 471
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 471
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 434
بی ینال ونیز   - 10
باز زنده سازی   - 412
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 411
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 399
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 391
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 338
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 331
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 321
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 314
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 285
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 267
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 238
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 228
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 207
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی مُد   - 7
عکاسی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 192
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 189
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 163
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 147
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
طراحی مبلمان   - 139
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 131
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 118
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 113
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 91
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 82
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 77
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
ویرانه ها   - 61
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
فیلوکیتکت   - 61
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
پداگوژی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری فضای داخلی   - 48
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و رسانه   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
باهاوس   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 31
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
پداگوژی انتقادی   - 1
بحران آب   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و روانشناسی   - 26
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و نقاشی   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 30
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 10
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 29
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 16

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -797
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -391
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -76
پاویون   -267
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -161
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
همه ما سایبورگ هستیم: مکنزی وارک و مانیفست سایبورگِ دونا هاراوی . قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/07/08
مـنـــــــبـع : www.versobooks.com/blogs/2254-blog-post-for-cyborgs-mckenzie-wark-on-donna-haraway-s-manifesto-for-c
تعداد بازدید : 683

مکنزی وارک به تحلیل مانیفست سایبورگِ دونا هاراوی می پردازد: اکنون همه ما سایبورگ هستیم. تا جاییکه دیگر این واقعیت، قابل کتمان و عجیب نیست. همانطور که در فیلم "خواب فروش" از الکس ریورا (2008) کاملاً بتصویر کشیده شده است، ما ماشینهای بیولوژیکی هستیم که به ماشینهای اطلاعاتی وصل می شوند تا در کنار هم به مثابه ماشینهای جنگی عمل نمایند. اینکه دونا هاراوی تا چه حد از این موجودیت سایبورگی ما را پیش بینی کرده؛ قابل توجه است. در واقع؛ قصد دارم در این مقاله برخی از مضامین مهم را از روی چهار کتاب او و یک مصاحبه طولانی که توسط ترزا نیکولز گودیو انجام شده؛ استخراج نمایم. من بر پیوند هاراوی با اندیشه مارکسیستی تأکید خواهم کرد، نه اینکه اهمیت او را به مثابه یک نویسنده فمینیست انکار نمایم بلکه آن دو را کنار هم قرار می دهم.

دونا هاراوی در دهه چهل متولد شد، به عنوان زیست شناس تعلیم دید و طی سالهای جنگ ویتنام رویکردی رادیکال یافت. در سال 1980 وارد برنامه تاریخ آگاهی در دانشگاه كالیفرنیا ، سانتا كروز شد. هاراوی بر مبنای  آنچه مورد پذیرش خود اوست؛ پیامد توأمان تکنو-علم جنگ سرد و مبارزه با و علیه پیامدهای امپریالیستی آن می باشد.

نکته ای که هاراوی را از بسیاری دیگر از روشنفکران پیشرو زمانه خود متمایز می سازد این است که سابقه او بیشتر در مبحث علوم پایه می باشد تا علوم انسانی یا علوم اجتماعی. اگرچه او گاهی تحت تاثیر ماركوزه است، من فكر می كنم او در کارش تأثیرعمیق تری از نظریات ژوزف نیدهام، زیست شناس مارکسیست انگلیسی گرفته است؛ کسی كه هاراوی بخش قابل توجه ای از رساله دكترایش و كتاب اول بعد از آنرا به او اختصاص داده است. امکان دارد نیدهام در اینجا در برابر روایت متداول گم شده ای از فصل های مشترک میان نظریه انتقادی و علوم طبیعی خواه گرایش مارکسیستی یا فمینیستی جانمایی شود.

فمینیسم؛ نظرهاراوی را به گونه ای دیگر نسبت به علوم زیستی معطوف ساخت. هاراوی: "فمینیست ها علم را برای کشف و تعریف آنچه برای خودمان "طبیعی" بشمار می رود، مجدداً  مورد استفاده قرار می دهند. گذشته و آینده انسانی در دستان ما خواهد بود. این رویکرد معطوف به علم بوضوح جدی گرفتن قوانین گفتمان علمی را بدون پرستش فتیش وارانه عینیت علمی، وعده می دهد." (SCW23)

علوم پایه؟ تکنولوژی؟ رب النوع ما را حفظ کند! بسیاری از گرایش های فمینیسمی وجود دارند که سعی می کنند از بیرون در برابر تکنو-علم موضع گیری نمایند. هاراوی: "نظریه فمینیستی بارها و بارها این ساختار گفتمان "طبیعی سازی شده" را در ساختهای ضد خود تكرار كرده است." (PV257)  یکی از ویژگی های مفید مطالعات علوم فمینیستی آن است که این فرض را به وجود نمی آورد که چیزی ذاتاً رادیکال درباره فلسفه یا فرهنگ وجود دارد، یا اینکه بازی یا شعر، فراتر و بر خلاف امر علمی و تکنولوژیکی است. و درون تقسیم فکری موجود کار  از پیش جهت گیری نمی نماید.

از جمله موارد دیگر؛ نقد عملی آن تقسیم کار فکری است.  بخش "بی ثبات کردن موقعیت ها در یک زمینه استدلالی و ایجاد اختلال در مقوله های شناسایی ممکن است یک استراتژی فمینیستی قدرتمندتر از" صحبت کردن به مثابه یک زن "باشد."   (PV310) این حالت نوعی رنج مضاعف را ابقا می نماید، سؤالات اساسی را در یک حوزه علمی می پرسد و زیرکانه  درباره علوم واقعی در حوزه  علوم انسانی سخن می گوید.

این امر بسیار مهیج و همچنین کاربردی است. مطالعات علم فمینیستی بطور مداوم دعاوی عینیت علوم را از نو مطرح کرده و  بدون آنکه تلاش علمی را رد نماید، آن را بکار می گیرد. این امر به طریقی دیگر نیز محرک است. هاراوی: "ماركس تأكید كرد كه نباید خیلی سریع خیز برداشت، یا آلترناتیوها را به یك آرمانشهر خیالی، غیر کاربردی و عام پسند محدود کرد. فراوانی ... برای کشف تام و امکان پذیری تاریخی طبیعت انسانی ضروری است. مهم این است ما خودمان را در معرض نیازهای متعدد یا برآورده نشده، از جمله نیاز به دانش و معنای واقعی قرار دهیم." (SCW68)

هنگامی که غذا، سرپناه یا ایمنی وجود ندارند، نمی توان به روساخت ها بازگشت. تولید و بازتولید وجود نوعی انسانی خود/species being، -اصطلاحی از کارل مارکس- هرچه که هست، باید دغدغه اصلی هر دانش انتقادی باشد. با توجه به افزایش نابرابری، فقر و گرسنگی در قرن بیست و یکم در کالیفرنیا، که دولت با قرینه سازی دانشگاه های بزرگ خود همراه با مجموعه ای از زندان هایی به همان اندازه بزرگ، بدان پاسخ داده است؛ پرسش های مربوط به نیاز مادی به قلب امپراتوری باز می گردد.

کالیفرنیای هاراوی بخشی از جایی ست که هنوز سرزمینی از مازاد می باشد، جاییکه برخی از پرسش های پیچیده تر درباره غیر از ناکافی بودن غذا مطرح می شود. هاراوی داستانهای کالیفرنیایی آرکی تایپی راجع به غذا می گوید. برای نمونه داستانی درمورد یکی از استادان علوم دینی که یک وعده غذایی را برای مهمانی گروه تدارک می بیند با محوریت یک خوک وحشی که استاد تیری به خوک شلیک می کند. بحث های پیچیده ای پیرامون آیین، اخلاق ، اکولوژی های نامحتمل و غیره از این داستان منتج می گردند.

چنین داستانهایی مانند پاره های استعاره ای از شکاف متابولیک مارکس هستند. حلقه های محصور مولکولها -در این نمونه پروتئین ها- از طریق هر نوع تعادل پویا قابل برگشت نیستند و هاراوی از پاسخ های آسان دربرابر هر یک از این پرسش ها اجتناب می ورزد و با "کیفیتی متناقض و پر جزییات از آنچه که وقتی می گوییم کالیفرنیا" ، گره گشایی می نماید. (HLL42)

همه آنها پرسش های واقعی مانند هم هستند. در اینجا با شکلی معاصر و چند شاخه، همان چیزی که الکساندر بوگدانوف آن را تراژدی کلیت نامید؛ روبروییم. فرایندی گسترده و در عین حال مولکولی که فقط وقتی چیزی اشتباه پیش می رود، خطوط متابولیکی آن آشکار می گردد. یک شکاف متابولیکی، که اکنون تعداد زیادی از آن وجود دارند از خوک های وحشی گرفته تا  کربن وحشی.

هاراوی گاه و بیگاه خود را به مثابه دختر نامشروع ماركس توصیف كرده است، و " یک چیزی در مایه ماركسیستهایی با رویکرد قدیمی وسمج". (MW8) او همچنان به نحوه پیوند روابط با چیزهای در ظاهر طبیعی توجه دارد." مالکیت نوعی رابطه است که به مثابه "چیزدر خود" –مفهومی از امانوئل كانت- مطرح می گردد، کالا ، چیزی خارج از روابط است، چیزی که می تواند به صورت جامع سنجیده شود، ترسیم گردد، تحت تملک قرار گیرد، تصرف شود ، و دور ریخته شود."  (MW134) همانطور که خواهیم دید این نگرش در کار او به یک نقطه شروع مفید برای درک چگونگی سازماندهی اسلوب قرن بیست و یکم از لحاظ مالکیت و تکنولوژِی تبدیل می شود.

هاراوی برخلاف بسیاری دیگر از مارکسیست ها، اصرار دارد بازیگران غیر انسانی را در گروهی قرار دهد که بتواند یک دسته بندی بشدت متفاوت انسانی از آنانی  باشد که مشغول بکارند. "همه بازیگران؛ انسان نیستند." (HR66) تکنو-علم؛ حدفاصل از پیش متزلزل میان  شی و شخص، طبیعت و فرهنگ ، دستگاه و کار را گسترده می سازد.

ممکن است ماركس نشان داده باشد كه كالا چگونه مملواز نیروی كار است، اما دسته بندی های اشیاء خیالی، آن دسته از تكنولوژیهای مرتبط با جسم، بسیار گسترش یافته اند، حتی اگر هنوز هم نسبت به از بین بردن روابط توسط این نوع از تکنولوژی ها وسواس بیش از حدی وجود داشته باشد. از این جهت؛ در حال حاضر جهان می تواند نه فقط به مثابه انباشتگی گسترده ای از کالاها یا صحنه های نمایش بلکه "داده های بزرگ" یا "ژنهای خودخواه / selfish genes" به منصه ظهور برسد.

هاراوی سعی می کند روابط تولیدی را که فتیش کالا را مبهم می سازند، مورد توجه قرار دهد. "اعتقاد دارم ثروت  توسط پرکتیس جمعی خلق می شود، که توسط مارکس به مثابه نیروی کار تصور می شد، لیکن به یک فهرست توصیفی استعاره ای مسیه واری –اشاره به فهرست اجرام چارلز مسی یر- احتیاج دارد."(MW94) یک فتیشیسم در خود نیروی کار مارکس وجود دارد "مردی-با- چکش" -اشاره به علامت داس و چکش- که نیاز است به بدان توجه شود. اگر مهمترین چیز در کار مارکس را "نظریه ارزش کار" در نظر بگیریم، آنگاه در عصر کنونی تکنو-علم، امکان دارد این نظریه چه مواردی را شامل گردد؟

اگر ماركس با نقد علم ملال انگیز اقتصاد سیاسی / the dismal science of political economy پیش رفت، هاراوی از طریق علم بسیار سرزنده تر و اگر نه كمتر دشوار زیست شناسی کار می کند. "من همیشه زیست شناسی را به دو صورت خوانده ام: از یک سو در مورد نحوه کار جهان از منظر زیستی، و همچنین از سویی دیگر در مورد نحوه سازوکارهای جهان از منظر استعاری." (HLL24) می توان گفت یكی از كاركردهای فراوان زیست شناسی؛ تعیین حدود آنچه در مورد پتانسیل های انسان است، در باره وجود نوعی انسانی ما، می باشد. آیا یک "نژاد انسانی" وجود دارد، یا برخی نژادها کاملاً انسانی نیستند؟ و اگر همه نژادها انسانی اند ، امکان دارد انسان به چه چیزی تبدیل شود؟

این طور نیست که زیست شناسی قابل تقلیل به فرهنگ و سیاست باشد. در عوض، "نسج های ماتریالی-نشانه شناختی بصورت ناگسستنی درهم  پیوسته اند."(MW218) هاراوی موضوع نقد را از اقتصاد سیاسی به علوم زیستی گسترش می دهد، که در تولید زیر ساخت های داده شده از کالا-جهان معاصر کمتر از مولفه های اقتصاد سیاسی تاثیر گذار نیستند. اگر نقد بخواهد به استعاره  مارکس از شکاف متابولیک –همچون استعاره ای نخستین- دست یابد و بدان تجسم بخشد و آنرا بپرورد؛ یک جنبه اساسی بدان می افزاید.

عکس: لحظه ای از خلق شخصیت ماریا-سایبورگ در فیلم متروپلیس ساخته فریتز لانگ به سال 1927 گرچه آنزمان هنوز کلمه "سایبورگ" ابداع نشده بود، اما برخی از متخصصان شخصیت تغییر یافته ماریا را نوعی سایبورگ می دانند.


منابع:

PV Donna Haraway, Primate Visions (Routledge 1990)

MW Donna Haraway, [email protected]_Millennium (Routledge 1997)

HLL Thyrza Goodeve, How Like a Leaf: An Interview with Donna Haraway (Routledge, 1999)

HR The Haraway Reader (Routledge, 2003)

SCW Donna Haraway, Simians, Cyborgs and Women (Routledge 2013)

Originally published at Public Seminar



قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم


 

فیلم "خواب فروش" از الکس ریورا . 2008




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ فولی های پارک دِلاویلت ـ برنارد چومی
نگاهی دوباره به "پل استیکس" از آرشیو پروژه های دانشجویی مدرسه ی AA
کنگو کوما؛ پله کان ـ رمپی با احترام به بافت
کتابخانه اتووود ـ ارزش های خانوداگی: میان نئولیبرالیسم و نومحافظه کاری اجتماعی
همکاری رنزو پیانو و گروه معماری G124 ؛ ساخت پروژه زیر پل راه آهن از متريال های بازیافتی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group