معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1380
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1305
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1028
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 893
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 873
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 806
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 797
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نظریه شهری   - 731
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 730
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 721
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 613
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 549
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 534
معماری و نقاشی   - 15
منتقدان معماری   - 499
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 468
شهرهای در حرکت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 464
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 461
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 458
معماری و روانشناسی   - 13
طراحی صنعتی   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 451
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 444
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 429
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 390
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 368
معماری و گیم   - 10
هنر مدرنیستی   - 356
معماری و ادبیات   - 9
آینده گرایی   - 350
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 344
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
بی ینال ونیز   - 9
معماریِ توسعه   - 327
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 299
معماری و هوش مصنوعی   - 8
معماری پست مدرن   - 276
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 260
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 254
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 245
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 240
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 214
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 195
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 181
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 161
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرافیک   - 149
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 139
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر گفت و گو   - 137
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 134
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 110
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 92
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری هند   - 66
معماری خوانی   - 5
معماری چین   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و فاجعه   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 52
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
زاغه نشینی   - 47
معماری جنگلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 45
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری دیجیتال   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
اقتصادِ فضا   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 31
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 39
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 94
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 140
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 45
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 23
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 10
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 189
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -369
صنعتی   -101
فرهنگی   -325
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ شهریار قرایی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1398/07/20
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 730

در این مقاله سعی دارم تا كلیت نگاهم به رابرت ونتوری را به تصویر بكشم و لذا پیش از شروع بحث لازم است تا بازنگری جدیدی از باورها و خوانش‌های ما از رویدادها و شخصیت‌ها، به‌دور از كلیشه‌سازی و اسطوره‌سازی - كه یكی از چالش‌های جامعه ماست-  انجام پذیرد. نكته نخست در این زمینه اینكه برخلاف سنت شرقی، جُستار ما تولید فرم و اندیشه در غرب را نشانه می‌رود كه در پی كشف و شناخت پدیده‌ها در حوزه‌های گوناگون است این روند در مدرنیسم شدت می‌یابد و نظام نقد، گفتمان ایده‌ها و نویسندگی آنها در این سنت زاده و به كمال می‌رسد. هر اندیشمندی بسته به عصر و مفصل‌بندی نظام فكری خود با تكیه‌زدن بر ساختار‌های پیشین، سعی در پیشبرد این دانش جمعی دارد از این‌‌رو نوآوری در سرشت سنت، مسئله‌ای مهم تلقی گردیده و این پیوستگی در نو‌آوری، جریان‌ها و پارادایم‌های فكری را به‌همراه دارد. از این رو تولید دانش نه‌تنها نتیجه عملكرد فردی خاص بلكه محصول كاركرد حوزه‌ها و افراد گوناگون با هم است، كه در یک فرد به رسایی می‌رسد. نكته دیگر اینكه در عبور از این منریسم معاصر، خاستگاه اندیشه و اِنگاشت‌های آن در اتمسفر مدرن اتفاق می‌افتد بدین‌سان كه مدرنیسیم از یكسو و سرمایه‌داری متاخر از سویی دیگر با بنا نمودن كلیتی یكپارچه و هموژن و با محدود ساختن مرزها، اندیشیدن به شكل‌های دیگر زیست را در این ساختارِ بسته‌ی درونگرا ناشدنی می‌سازد.

اگر پست‌مدرنیسم را جنبشی چند سویه در نظر بگیریم رابرت ونتوری یكی از چهره‌های مهم شاخه تاریخ‌گرایی آن است. او را می‌توان نقطه اتصال جنبش‌های فرمالیسم، نئو‌لیبرتی، نئو‌استایل با دستاوردهای معماران و دفاتر دهه 70 نظیر چارلز مور، هانس هولاین و رابرت استرن و رم كولهاس دانست. 
برخلاف مقالات متعددی که سعی بر آن كرده‌اند او را بنیانگذار اندیشه و رویكردی جدید معرفی نمایند، این مقاله با نگاه به گرایش‌های تاریخ‌گرایانه و نشانه‌شناختی در بطن مدرنیسم سعی در خوانشی جدید از او دارد. دستاوردهای معماری ونتوری در دو حوزه آثار نگاشته و آثار معماری بین سال های 2008- 1962 قابل بررسی هستند. در اكثر مواقع این‌گونه بیان گردیده است كه مدرنیسم با به كنار گذاشتن تاریخ گذشته، سعی در پیدایش فرمی جدید، رویكردی فرم‌‌گرا و یك سویه را دنبال می‌نماید اما باید به این نكته توجه داشت که مدرنیسم دارای شاخه‌های متعدد است كه تحت شمول ان هر رویكرد برای مواجهه و پیدایش اثر هنری استراتژی‌های خاص خود را اتخاذ می‌نماید ـ که تنها رد كامل تاریخ گذشته در نگرش افراطی جنبش فوتوریست‌ مطرح می‌گردد. 
مواجهه با تاریخ و استفاده از آن در هنر مدرن از پیشینه‌ای طولانی برخوردار است و از این رو بازگشت و بازخوانی تاریخ اتفاق جدید و منحصر به فردی در [وضعیت] پست مدرن نیست بلكه این جنبش در ادامه مدرنیسم، از تجربه‌های كمتر مورد استفاده هنرمندان آن - كه در این مقطع تاریخی حائز اهمیت گردیده است- استفاده می‌نماید. پیكاسو در 1912 اولین اثر خود را با استفاده از كلاژ می‌آفریند (طبیعت بی‌جان بر صندلی حصیری). این تكنیك در جنبش‌های دادائیسم، سورئالیسم و بعد‌ها بطور بسیار گسترده‌تر در دوران پست‌مدرن و معاصر مورد استفاده قرار می‌گیرد. كلاژ انتخاب یك ابژه و انتقال آن به كانتكست جدید با خوانشی تازه است، عملی که در طول تحول خود در فرم و معنا ساختاری چند دلالتی می‌یابد. این امر یكی از مهمترین رویكرد‌های معماری معاصر در بحث جهانی شدن و كمرنگ شدن نقش مولف را شکل می‌دهد. در اثر دیگر، نقاشی "زنْ گل" در 1946 می‌توان ارجاع به تاریخ و نظام نشانه‌شناسی را در ساختاری دیگر مشاهده كرد؛ پیكاسو در طراحی از معشوقه‌اش با استفاده از نظام نشانه‌شناختی به سنتی كلاسیك با اجرایی مدرن رجوع می‌نماید. جورجیو دِكریكو با بازگشت به نشانه‌شناسی و تصویر‌گرایی، رنه مگریت، نقاش بلژیكی، با بازگشت به مدیوم كلاسیك نقاشی با ساختاری سورئال و پیر‌ پائولو پازولینی در فیلم انجیل به روایت متی نمونه‌های از این قبیل برخوردها در مدرنیسم هستند. ارجاع به تاریخ، بازخوانی و استفاده از آن در قالب‌های جدید بارها مورد استفاده هنرمندان مدرن بوده است و لذا تمركز و فراگیر شدن آن در دهه 60 و 70 میلادی امر جدیدی تلقی نمی‌گردد. اما مسئله‌ای كه برای تاریخ معماری مدرن رخ می‌دهد و به جهت‌گیری یك سویه به ‌سمت كمینه‌گرایی و فراگیر‌شدن سبك بین‌الملل می‌انجامد، وقوع دو جنگ‌جهانی در اروپا، نیاز به استفاده بهینه از فضا، مشكلات اقتصادی و سری‌سازی به جهت سرعت بخشیدن برای تامین فضاهای مسكونی بود. عواملی از این دست معماری مدرن اروپایی را به سبك بین‌الملل سوق می‌دهد. در صورتی كه در ابتدای جنبش، توجه به فرم‌ها و نیاز‌های متفاوت دیگری نیز دیده می‌گردد آثار والتر گروپیوس، لوكوربوزیه و پیر ژانره نمود‌هایی بر این باورند. ولی با این حال در زمانی كه اروپا تحت سیطره باوهاوس و اندیشه‌های متاخر لوكوبوزیه قرار دارد، مدرسه هنرهای زیبای پاریس بوزار، رویكردی تاریخ‌گرا را دنبال می‌نماید. 
در ادامه این سنت، رابرت ونتوری در1966 مهمترین دستاور خویش را ارائه می‌نماید؛ كتاب پیچیدگی و تضاد كه در آن به بازخوانی و دسته‌بندی سنت‌های معماری اروپا می‌پردازد و این امر مهمترین گرایش بعد از معماری بین‌الملل و تقلیل‌گرایی مدرنیستی عصر تلقی می‌گردد. دیدگاه او در این كتاب استوار برپایه موارد مطرح شده در دهه 60 نظیر نشانه شناسی، ایهام‌های ادبی و روان‌شناسی گشتالت است در حقیقت كتاب او مانیفستی برای توجیه آثار معماری‌اش و نامگذاری آن به پسامدرن است كه  با جمع‌آوری و منسجم‌كردن نظرات گذشته و منطبق‌كردن آن با نظریه‌های زبانی و نشانه‌شناختی سوسور در جهت تحقق آن است. او در جایی به انتقاد از تیغه‌‌ها در اسكلت مدرنیستی می‌پردازد و دیوارهای باربر را به لحاظ پدیدار‌شناختی حائز اهمیت می‌داند و با تاكید بر زمینه‌گرایی و ارتباط شهر و مردم، توجه خود را بر تبادل و ارتباط معنا معطوف می‌دارد. ونتوری با ذكر نمونه‌های موردی از نمای دو ویلای قرن هجده، تضادهای موجود در آن را به دو دسته "تضادهای سازگار" و "تضادهای همجوار" تقسیم می‌كند و این خوانش را در سایر آثار معماری و مقیاس آنان گسترش می‌دهد که دست‌یابی به "همجواری متضاد" را در پی دارد. 
او بیشترین عملكرد پلان آزاد را به استفاده از خطوط مورب منوط می‌كند و اینگونه بیان می‌دارد كه لوكوربوزیه خطوط مورب را كنار هم قرار می‌دهد، میس فن‌در روهه از دهه 40 میلادی  آنها را حذف می‌كند  لوید رایت آنها را پنهان می‌كند و تمامی نظمش را بدان می‌سپارد و آلوار آلتو معمولا خود را با آنها وفق می‌دهد. 
در اثر دیگرش آموختن از لاس وگاس به توسعه تجاری بزرگراه‌های امریكا می‌پردازد و بر كیفیت فضاهای نامنسجم و از هم‌گسیخته و پوسته تزئینی تاكید می‌ورزد. به اعتقاد او معماران باید به دور از نخبه‌گراهای مدرنیستی، سادگی چیزی را تقویت كنند كه در محیط وجود دارد و از این منظر رویكردی نظیر هنر پاپ امریكایی را دنبال می‌كند. این برخورد نشانه شناختی تبلیغاتی در تندیس‌های دونات‌ و همبرگر فروشگاه‌ها، برخاسته و همگون با رویکرد كلِس اولدنبرگ  هنرمند پاپ در سال های 63- 62 میلادی است.
از نظر ونتوری خانه باید نمادهای فرهنگی هر جامعه را به‌تصویر بكشد. در طراحی خانه وانا ونتوری او تاكید خود را بر دودكش سنتی خانه‌های امریكایی معطوف می‌دارد و باربری ساختمان را همانند عصر پیشا‌مدرن به دیوارها انتقال می‌دهد. او با تقسیم‌بندی فضاها و استفاده بی‌نظم از خطوط مورب در پلان و تاكید بر سیركولاسیون فضایی از ساختار معماری مدرن گذشته فاصله می‌گیرد. برخلاف رویكردهای مشابهی كه در آثار معمارانی نظیر ماریو بوتا دیده و به هندسه‌ای شاعرانه منجر می‌گردد، هندسه ونتوری به نوعی آشفتگی و رمانتیسیسم فضایی تمایل دارد. بی‌نظمی‌های او نشات گرفته از كلاژها و اشارات نشانه‌شناختی در مقیاسی كوچك هستند. در نماهای خارجی، اثر به پوسته‌های تصویری مستقلی تقلیل داده شده‌ است كه در تقابل با هم فاقد ساختار منسجم هستند. گرچه كلیت فرم، تقارن را دنبال می‌نماید ولی عناصر و جزئیات نما نامتقارن هستند كه با نوعی کمپوزیسیون باوهاوسی نظیر آثار كاندینسكی سالهای 1933-1922 به هم مرتبط گشته‌اند. برخلاف اندیشه لوكوربوزیه كه پلان در روند خویش از داخل به خارج پیش می‌رود و فضای خارجی نتیجه فضای داخلی است ؛ ونتوری رویكردی نظیر معماری كلیساهای عصر باروك را اتخاذ می‌كند كه در آن فضای داخل و خارج و همچنین نماهای جلو و پشت نیز با هم متفاوت هستند و انعطاف‌پذیری را به‌جای قاطعیت مدرنیستی مطرح می‌نماید. 
دستا‌وردهای ونتوری خوانشی آیكن‌ْوار از تاریخ هستند، خوانشی كه بر پایه مقایسه و تحلیل تصویری. چنین برخوردی با سنت گذشته در آثار معمارانی نظیر چارلز مور ادامه می‌یابد و گاهی این رویكرد تئوریك تا ساخت معمارهای كاریكاتورْگون نیز پیش می‌رود. این شیوه برخورد با تاریخ و استفاده آیكونْ‌وار تحت عناوینی نظیر هویت و ... نوعی رجعت ایدئولوژیک به سنت و واکنشی به مدرنیته است.
در فرایند كلی‌شدن معاصر و زمانی که مفهوم سنت از دل تجربه مدرنیته بیرون می‌آید معنایی به ‌خودی خود ندارد و جایی واقعی انگاشته می‌گردد كه از بودن خود آگاهی ندارد. واكنشی كه به‌جای درك و حل مسائل و تناقضات مدرنیسم به گذشته رجعت دارد، راه‌حل‌های ساده انگارانه را تبلیغ می‌نماید. در چنین ساختاری، گذشته معنای امروزی به‌خود می‌گیرد و سنت به آیكن تقلیل می‌یابد که این بازگشت به امر خاص، خواسته و ناخواسته با فاشیسم همراه خواهد بود. 
اتفاق دیگری كه با برجسته‌نمودن دستاورد معمارانی نظیر ونتوری و هنرمندان اكسپرسیونیسم انتزاعی و هنر امریکایی در جریان است تغییر مكان و خاستگاه هنر و معماری از اروپای بعد از جنگ جهانی دوم به امریكای پیروز جنگ است و در این میان، تبلیغات، سرمایه و سیاست در صدد تبدیل امریکا و اعتباربخشی به آن به مكانی برای اندیشه و سبك زندگی معاصر است.
در این سیر تاریخی، تاثیر برخی از اندیشه‌های ونتوری در پیشبرد جریان معماری معاصر را نمی‌توان نادیده گرفت اندیشه‌ای که نشات و شدت یافته از بُعد انتقادی و خود‌ ویرانگر مدرنیسم است. کم، همیشه ملال‌آورِهمگان نیست، بلكه كم دریچه‌ای است برای ذهن، به‌منظور تفکر و دستیابی به اندیشه‌ای فرای ساختارهای موجود و به دور از سطحی‌گرایی‌های عصر حاضر .


عنوان اصلی این نوشتار" بلندی‌های بادگیر" است، که به فراخور قالب ارائه مجموعه تغییر کرده است.

برای مشاهده مابقی متون این مجموعه، لطفا به اینجا مراجعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ رابرت ونتوری و معناشناسی انتقادی کتدرال
انسان های پروتزی و شهر دیجیتال؛ پایان متروپلیس سیاسی و تعلیق [ابدی] انقلاب
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ محمد محمدزاده
کتابخانه اتووود ـ پیچیدگی و تضاد در معماری ـ رابرت ونتوری
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوری های پیچیدگیِ ونتوری و جیکوبز ـ پیتر.ال.لورنس ـ برگردان سروش خانی ـ بخش اول
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group