معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1411
جهان علمیْ تخیلی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1377
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1050
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 969
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 907
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 891
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 823
معماری کوچک مقیاس   - 19
مرزهای معماری   - 815
معماری و نقاشی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 751
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 748
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 745
معماری و روانشناسی   - 17
معماری و سیاست   - 658
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 569
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 544
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 493
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 484
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 477
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 472
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 462
معماری و ادبیات   - 11
معماری منظر   - 461
معماری جنگلی   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 406
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 389
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 385
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 382
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 335
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 316
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 291
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 274
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 268
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 253
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 208
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 203
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 196
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 186
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 180
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 152
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 146
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 144
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 130
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 115
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 109
معماری خوانی   - 6
معماری و فاجعه   - 102
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 80
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 67
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 64
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 63
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 59
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 58
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 53
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 49
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 43
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
فیلوکیتکت   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
باهاوس   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری فضای داخلی   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
طراحی مُد   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و رسانه   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 111
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 1
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 24
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -786
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -378
صنعتی   -103
فرهنگی   -333
گالری   -84
پاویون   -265
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -156
ویلا   -7
اموزشی   -134
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
پروژه‌ی منهتن مدلون ریزندورپ؛ ترکیبی از نیویورک و برجْ آمیزی و سالوادور دالی
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1399/01/28
مـنـــــــبـع : http://socks-studio.com/2015/02/02/madelon-vriesendorps-manhattan-project/
تعداد بازدید : 225

ریزندورپ با لبخندی کمابیش تردید آمیز در شهر بازل، می‌گوید: "این آثار، سفارشی خلق نشده اند! خلق آن‌ها، نتیجه ی آنالیز عمیق احتمالات میسر در معماری بوده است" و از این رو، دست بر نقطه ای از تاریخ می‌گذارند که در آن، قید و بندهای سفت و سخت مدرنیسم، از نفس افتاده بودند. 

مدلون ریزندورپ، زاده ی هلند در سال 1945، به همراه همسر خود رم کولهاس، زویی زنگلیس و الیا زنگلیس، از اعضای موسسین دفتر معماری متروپولیتن (OMA) بوده است. با وجود نقش پررنگ آثار او در جلد کتاب ها و مجله ها (به ویژه جلد کتاب نیویورک مهذون در سال 1978، نوشته ی رم کولهاس)، شهرت رو به رشد همسرش، اهمیت سهم هنری ریزندورپ  ـ و همچنین زویی زنگلیس ـ در گروه را، زیر سایه ی خود فرو برد: این دو هنرمند برای چشیدن طعم قدردانی مورد استحقاقشان، سال ها به انتظار نشستند.   

مهاجرت به ایتاکا در سال 1972 به همراه کولهاس، نقطه ی آغاز کار ریزندورپ بر روی تعدادی از اسکچ ها، ترسیمات و نقاشی هایی تحت عنوان "منهتن"، آکنده از معماری های انسان‌انگارانه و خلاقیت برگرفته از خواب و خیال و تم های سورئال بود. 

شاید بتوان Flagrant Delit یا "بزه‌کاری وقیح" را نمادین ترینِ آن آثار نامید؛ اثری که در آن ساختمان امپایر استیت و ساختمان کرایسلر، سر بزنگاه در حالت پساآمیزشی توسط ساختمان راکفلر پیدا شده اند، و به نقل از آرت‌دیلی، این بازنمایی "یکی از فریبنده ترین تلاش ها برای شرح زندگی دوگانه ی ناخودآگاه معماری مدرن" بوده است. 

انیمیشن " Flagrant Délit ـ (دستگیری سر بزنگاه) " (که مدت هاست به دست فراموشی سپرده شده و متاسفانه به صورت کامل برای مشاهده ی آنلاین در دسترس نمی‌باشد، اما شما می‌توانید از طریق این لینک آن را در دو قسمت تماشا کنید) که با همکاری ریزندورپ و تِری وین-دامیش در سال 1976 برای تلوزیون فرانسه ساخته شد، حوادث پیشین، حین و پس از آمیزش جنسی این ساختمان های انسان‌انگار را در فرم یک ملودرام پرحرارت به تصویر می‌کشد. آیکونوگرافی [شمایل‌نگاری] این ویدیو، از مکانیزم رویاهای فرویدی، بر پایه ی جابه‌جایی (displacement) و تراکم (condensation) پیروی می‌کند. از عناصر قابل توجه حاضر در ویدیو، می‌توان به چراغ خواب بازو-شکلِ الهام گرفته از ژان کوکتو اشاره نمود، که در ادامه متوجه می‌شویم به مجسمه ی آزادی تعلق دارد (که از بیرون به شکلی درمانده و همانند تندیس ونوس میلو دیده می‌شود)؛ و همچنین بالن هوایی کوچک گودیِر بعنوان یک وسیله ی پیشگیری استفاده شده در گوشه ی تخت، و ساختمان های منهتن در حال تماشا از پس پنجره به تصویر کشیده شده اند. 

کلیات آثار مدلون ریزندورپ، اخیرا در یک نمایشگاه پس‌نگرانه در انجمن معماری لندن (AA) بازنگری و جمع آوری گشته اند و پس از آن، در موزه ی معماری سوییس در بازل توسط استفان تروبی، شومن باسار و هانس اولریچ اوبریست نمایش داده شده اند. کتابی (تصویر شماره 4) تحت عنوان "جهان مدلون ریزندورپ: نقاشی ها، کارت پستال ها، ابژه ها، بازی ها"، پرکتیس های گوناگون این هنرمند هلندی را در طول 35 سال اخیر گردآوری نموده است؛ که از میان آن ها می‌توان به نقاشی ها، ترسیمات، کلکسیون ها، بازیافت ها، مجسمه ها و طراحی بازی های روانشناسی، و حرفه ی جدی جمع آوری چیزی که والتر بنیامین آن را "زباله های تاریخ" می‌نامد، اشاره کرد. 

به نقل از Financial Times، "برای معماری شهری، آن ها [نقاشی های ریزندورپ] بسیار قابل توجه تر و پرمعناتر از آثار پیرانزی یا فیلم متروپلیس هستند."

آن چه در پی می‌آید، برگزیده ای از رساله ی "خلق برهان در نیویورک مهذون رم کولهاس"، اثر نیکولاس پار می‌باشد. 

کولهاس و ریزندورپ

نوشته‌ی نیکولاس پار (2014)

تصویر بوکسور های عریان، تنها اثر موجود از ریزندورپ در کتاب نیویورک مهذون نبود. جلد اصلی کتاب، آراسته به نقاشی نمادین ریزندورپ به نام "بزه‌کاری وقیح" (1975) می‌باشد؛ که در آن، دو آسمان خراش امپایر استیت و ساختمان کرایسلر را در حالت پساآمیزشی به تصویر کشیده است. بزه‌کاری وقیح، بخشی از سری نقاشی هایی به نام منهتن می‌باشد. ریزندورپ این نقاشی ها را، حدودا زمانی آغاز نمود که کولهاس در حین تحصیل در AA، روش پارانوید انتقادی را کشف کرده بود. واضح است که شیفتگی کولهاس نسبت به روش پارانوید انتقادی، تاثیر عمیقی بر ریزندورپ نیز گذاشته بود. چارلز جنکس، با تکیه بر آثار اولیه ی ریزندورپ که بر اساس "منطقی جدید" دسته بندی شده اند، می‌نویسد: "...جهان همیشه می‌تواند بر اساس طبقه بندی های غیر متجانس، به شکل های جدیدی دسته بندی شود، و ریزندورپ به پیروی از کولهاس به پیروی از دالی، به دگراندیشی تمایل دارد، نه به دگم‌اندیشی." برایر، نقاشی را اینگونه تفسیر می‌نماید: "این اثر، تخیلات رویاگونه ی خود را از میراث سورئالیسم وام گرفته است... آسمان خراش های دید زننده ی منحرف، فضای پارانوید انتقادی سالوادور دالی را به هستی بازمی‌گردانند." و از این طریق، ارتباطات بیشتری میان روش پارانوید انتقادی و جنبش سورئالیستی در می‌یابد. همانند بسیاری از نوشته های کولهاس در نیویورک مهذون، برایر نیز آثار ریزندورپ را "روایتگریِ خارق العاده با هم‌زیستی ذراتی از حقیقت" می‌خواند. به هر حال، جایی که کولهاس از متن استفاده می‌کند، ریزندورپ از تصویرسازی بصری بهره می‌گیرد. 

با نگاهی بر نقاشی منهتن آنگلوس (1975)، بر روی جلد کتاب "جهان مدلون ریزندورپ" و همچنین دیگر نقاشی های ریزندورپ با حضور ساختمان های انسان‌گرایانه، که بعد ها مورد استفاده ی کولهاس در کتاب نیویورک مهذون قرار گرفتند، تاثیر روش پارانوید انتقادی بر آثار وی، کاملا قابل تشخیص می‌باشد. این آسمان خراش های انسان‌نما، شباهت بسیاری با ساختمان های دالی در برخی از فانتزی های پارانوید انتقادی اش دارند، برای مثال، یکی از آثار دالی به نام The Architectonic Angelus of Millet (1933) که در آن، دو خرده‌دهقانِ نقاشی ژان فرانسوا میله (تصویر شماره ی 6)، به دو ساختمان عظیمی تبدیل گشته که کل سرزمین را تحت سلطه ی خود قرار داده اند (تصویر شماره 7). توجه داشته باشید که دوشاخه ی نگه‌دارنده، در این اثر نیز حضور دارد ـ دالی به استفاده‌ی مکرر از نماد ها و نشانه ها در آثار خود علاقه ی بسیاری داشت. در نقاشی منهتن آنگلوسِ ریزندورپ، دو آسمان خراش به تقلید از زوج نقاشی میله، به شکلی عبادتگرانه سر خم کرده اند. نیل لیچ، تاثیر دالی بر ریزندورپ را اینگونه بیان می‌کند: "شیوه ی استنباطی خوانش "خود" به مثابه یک ساختمان، همان پتانسیل خوانش ساختمان به مثابه یک "خود" است. در کانتکست نیویورک، تعبیر "پارانویایی" دالی از آسمان خراش ها بعنوان عناصر بازنماینده ی نقاشی "آنگلوس" ژان فرانسوا میله، که موجوداتی برخاسته از نیستی در غروب خورشید، "آماده ی اجرای عمل جنسی" هستند، از همین نقطه ی متناقض سخن می‌گوید. به طور قطع همین تصویر، منبع الهام آن تصویرسازی به شدت انسان‌گرایانه بوده است... :بزه‌کاری وقیح." ریزندورپ، همانند کولهاس، در حال استفاده از روش پارانوید انتقادی و اعمال فانتزی های خود به منظور افزودن جذابیت، تاثیرگذاری و شاعرانگی به آثارش می‌باشد. 

بئاتریس کولومینا، در مصاحبه ای با ریزندورپ از او می‌پرسد: "نقاشی هایی از تو در کتاب نیویورک مهذون به چشم می‌خورد... " "[مدلون پاسخ می‌دهد] بله. بزه‌کاری وقیح بخشی از یک سری کامل نقاشی (منهتن) است. تنها تعدادی از آن ها در نیویورک مهذون منتشر گشته اند." "[کولومینا] منظورتان این است که هنگامی که بزه‌کاری وقیح بر روی جلد قرار گرفت، سپس باقی نقاشی ها نیز به درون کتاب راه پیدا کردند، با وجود اینکه قرار گرفتن آن ها در کتاب از قبل برنامه ریزی نشده بود؟" "[ریزندورپ] نقاشی ها در ابتدا هیچ ربطی به کتاب رم نداشتند." واضح است که کولهاس و ریزندورپ تحت تاثیر علاقمندی های مشترک، تئوری ها، همدیگر، یا تمام موارد مذکور بودند. یقینا روش پارانوید انتقادی، درون مایه ی مرکزی طرح کلی کتاب رم و همچنین نقاشی های ریزندورپ بوده است. در "جهان مدلون ریزندورپ"، چارلز جنکس معتقد است که ریزندورپ "در آثار اولیه ی خود، نقشی اساسی در شکل گیری تصویر کارهای اولیه ی رم ایفا کرده و مرتبا پرسپکتیوی قوی از یک فرد بیرونی را برای معماری به ارمغان می‌آورد." جنکس همچنین تاکید می‌کند که "نقش مدلون در بخشیدن قدرت نمادین به روایت کتاب، بسیار حیاتی بوده است."  

پس از عشق (Après l’amour) و فروید بی‌مرز (Freud Unlimited) (هر دو متعلق به سال 1975) نیز متعلق به پروژه ی منهتن ریزندورپ هستند. پس از عشق، اولین اثر ریزندورپ از این سری، طرحی از یک آسمان خراش رمزآلود در بالای تخت را به همراه دارد، که توسط ریزندروپ، با الهام از تفحص و گشت و گذارهای اطراف منهتن به همراه کولهاس، خلق گشته است. در فروید بی‌مرز، تلاش وی در راستای نشان دادن "ضمیر ناخودآگاه منهتن" بوده و می‌توان اینگونه استدلال کرد که کولهاس نیز در سرتاسر نیویورک مهذون، از طریق روایت های فانتزی خود، مشغول اکتشاف در ضمیر ناخودآگاه منهتن می‌باشد. بسیاری از منتقدین، وجود نقاشی ها را مورد ستایش قرار داده و بر این باور بودند که نیویورک مهذون بدون آن ها، به چنین جایگاهی دست نمی‌یافت. کولهاس و ریزندورپ، هر دو از طریق دو مدیوم، روایتگری و تصویرسازی متفاوت، در تلاش برای نیرو بخشی به اعتبار "مانیفست پس‌نگرانه" هستند و هر دو با قدرت، از روش پارانوید انتقادی در آثار خود اقتباس می‌کنند.  

ضروریست تا یادآور شویم که نقاشی های ریزندورپ، بعنوان پروژه ای مستقل و پیش از کتاب نیویورک مهذون خلق گشتند. بریانی فر، بدون مداخله ی نیویورک مهذون آن ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد: "دیدن آثار ریزندورپ در کانتکست وسیع تر، به معنی دیدن آثار او به گونه ای کاملا متفاوت است ـ با وجود نقش اساسی تصاویر او در شکل گیری پروژه ی OMA، به ویژه نیویورک مهذون، آن ها یک زندگی دیگر، خارج از این محدوده نیز دارند. نقاشی های او، تصورات واضحی از تمنا و نابودی هستند." 

کولهاس نقش های پارانویایی و انتقادی در روش پارانوید انتقادی نیویورک مهذون را "دنباله ای از دو امر متوالی، اما عملیات جداگانه" توصیف می‌کند. در مصاحبه ای در بخش های پایانی "جهان مدلون ریزندورپ"، شومن باسار به کولهاس می‌گوید: "به نظر می‌رسد که نیویورک مهذون، با کمک روش پارانوید انتقادی سالوادور دالی به تحریر درآمده است. در کار او، برهان ها اهمیت بسیاری دارند، حتی اگر غلط یا جعلی باشند. گاهی فکر می‌کنم که این برهان ها، در نیویورک مهذون ناپیدا هستند، و در این نقطه است که نقاشی های مدلون وارد بازی می‌شوند. تو بخش انتقادیِ روش پارانوید انتقادی را، ساختن برهان جعلی برای ایده ها توصیف کردی. در همکاری شما، به نظر می‌رسد که مدلون بخش انتقادی، و تو بخش پارانویایی هستی." 

[که کولهاس در پاسخ او می‌گوید:] "حق با تو است. توانایی او امری حیاتی بوده است." در اینجا مشاهده می‌کنیم که باسار، دو مولفه‌ی موردنیاز برای موفقیت روش پارانوید انتقادی را تعیین نموده است: کولهاس بعنوان مولفه ی پارانویایی، با آنالیز غیرمنطقی، شاعرانه و خارق العاده اش از منهتن؛ و ریزندورپ بعنوان مولفه ی "فن انتقاد"، با توسعه ی داستان ها و خلاصه کردنشان و خلق نقاشی هایی که به ایده های کولهاس زندگی می‌بخشند، و به مانیفست، فرصت اعتبار یافتن و فریبنده بودن را اعطا می‌کنند. 

تصویر شماره 1 - تصویری در پس زمینه ی انیمیشن Flagrant Délit


تصویر شماره 2 - ترسیمی برای انیمیشن Flagrant Délit


تصویر شماره 3 - ترسیمی برای انیمیشن Flagrant Délit


تصویر شماره 4 - منهتن آنگلوس - جلد کتاب جهان مدلون ریزندورپ 


تصویر شماره 5 - فروید بی‌مرز 


تصویر شماره 6 - آنگلوس - اثر ژان فرانسوا میله 


تصویر شماره 7 - The Architectonic Angelus of Millet اثر سالوادور دالی 


تصویر شماره 8 - پس از عشق 


تصویر شماره 9 - از سری نیویورک 


تصویر شماره 10 - از سری نیویورک 


تصویر شماره 11 - رویای آزادی 


تصویر شماره 12 - 10 سال پس از عشق 




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

رستوران لی داوفین ـ رم کولهاس
کتابخانه اتووود ـ سیاره زاغه ها ـ مایک دیویس
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و بازتدقیق مفهوم شهرِ ژنریک
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و روش پارانویدِ انتقادیِ سالوادور دالی؛ پارودیِ نظریه انتقادی
کتاب خانه اتووود ـ مضمون ـ رم کولهاس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group