رنه گنون (1951-1886) در خانواده ای کاتولیک به دنیا امد و با گروه های سری و ماسونی مختلفی حشر و نشر داشت اما به زودی از ان ها دلسرد شد، او به جست و جوی سنتی ازلی برامد که از الودگی های عصر مدرن برکنار باشد (گنون از دموکراسی، علم، فمینیسم و هر چیزی دیگری که جزیی از سنتی کهن و نخبه گرا نبود متنفر بود.) او معتقد بود ان سنت ازلی را در ودانتای هندو یافته است، اما نهایتا به اسلام گروید و در مصر اقامت گزید. . . . به نظر گنون علاقه ی غرب به فلسفه شرق به قصد اموختن از ان ها نبود. . . بلکه می خواست شرقیان را، از راه های وحشیانه و موذیانه، به شیوه ی تفکر خود بگرواند و برای ان ها موعظه کند. . . میان تفکر رنه گنون و تفکر استاد و صوفی ایرانی، حسین نصر(1933ـ ) نوعی همانندی دیده می شود. نصر که در هاروارد و ام ای تی درس خوانده است، لوازم و ظواهر مدرنیته را به ریشخند می گیرد و از مبانی سکولار تفکر دانشگاهی فاصله ای واضح می گیرد. . . از چند همسری حمایت می کند. . . نصر همچون عضوی از نخبگان اخلاقی و فکری ای سخن می گوید که یقین دارند حقیقت بزرگِ نهفته در پس همه ادیانِ ظاهرْ و زود فهم را می شناسد، نصر اذعان دارد که شرق شناسان به بعضی از معضلات سنت های اسلامی و منابعش پی برده اند، اما معتقد است این مشکل یابی ها از "تحقیق ناشی نمی شود بلکه برخاسته از برخی مواضع کلامی و فلسفی است که معمولا در جامه ی عقلانیت و تحقیق عینی پنهان می شوند. برای مسلمانان هیچ گاه لازم نبوده است که به این مشکلات بپردازند، چرا که انان ماهیت وحیانی قران را می پذیرند، که این مشکلات در پرتو ان به سادگی محو می شوند." استفاده ی شرق شناسان از فنون نقد منابع برای تعیین تاریخ و میزان اعتبار منابع سنت از نظر نصر "یکی از شیطانی ترین حملاتی است که به کل ساختار اسلام صورت گرفته است". روایت نصر از اسلام روایتی گنوسی است اما همه مسلمانان با تفسیر ویژه ی نصر از اسلام موافق نیستند، انتقادات مذهبی راستْ کیشانه تر مسلمانان از شرق شناسی را در نوشته های سید قطب (1906ـ 1966)؛ نویسنده و فعال مذهبی مصری می توان یافت. . .