به گزارش روزنامه اسپانیایی لا ونگاردیا،
آراتا ایسوزاکی؛ برنده جایزه پریتزکر 2019، پنجشنبه، 29 دسامبر، در سن 91 سالگی
درگذشت.
حرفه پربار و متنوع او در بیش از 100
پروژه ساخته شده در تقریباً تمام قاره ها، اکنون یادآور تلاش های او در قامت یک
معماری است. ایسوزاکی احتمالا اولین معمار ژاپنی ای بود که توانست کار خود را در
مقیاس جهانی توسعه دهد، او تلاش های منحصر به فردی برای پاسخگویی به الزامات خاص
هر پروژه انجام داد و نهایتا ناهمگونی و تنوع کار خود را گسترش داد و در نتیجه سبک
های مختلفی از زبان بومی تا پیشرفته معماری را آزمود و آفرید.
از معروف ترین آثار او می توان به مرکز
همایش ملی قطر در دوحه، برج آلیانز در میلان، مرکز هیمالیا در شانگهای، مرکز فرهنگی کایاکسیا
فوروم در بارسلون
و تالار یادمان صدمین سالگرد نارا در ژاپن اشاره کرد.
فعالیت حرفه ای ایسوزاکی با آموزه هایی
از کنزو تانگه، برنده جایزه پریتزکر 1987 آغاز شد. ایسوزاکی پس از اتمام تحصیلات
خود در دانشگاه توکیو به سال 1954، به مدت 9 سال به همکاری خود با کنزو تانگه
ادامه داد و سپس در سال 1963 استودیوی خود را با نام آراتا ایسوزاکی و همکاران را تاسیس
کرد.
ایسوزاکی در آثار خود مفهومی ژاپنی به
نام "Ma" را گنجاند که فضاهای میانی بین اجسام را تعریف می
کند:
"فضایی
که بین یک فضا و فضای دیگر، بین صدا و صدا، سکوت ها، مکث ها وجود دارد. . . فضا
مهم است؛ فضای بین فضاها مهمتر".
دیگر کمک های او به نظریه معماری به
نوشته ها و پیشنهادات اش در مورد شهرسازی برمی گردد. در این زمینه، یکی از جالب ترین
پروژه های ساخته نشده او، طرح جامع و آینده نگرانه معروف به "شهری در
آسمان" برای محله شینجوکو در توکیوی ژاپن بود.
پس از دریافت جایزه معماری پریتزکر در
سال 2019، مدیر اجرایی جایزه، مارتا تورن، در مورد معماری و شخصیت ایسوزاکی گفت:
"او
یک معمار است که از روندهای جاری پیروی نمی کند، اما معماری اش را در طول سال ها
به طور مداوم تکامل داده است. اگر به کارهای اولیه اش نگاه کنیم، آنها را با کارهای
دوره ی میانی اش مقایسه کنیم، و در نهایت به جدیدترین اثارش بپردازیم، متوجه می شویم
که همه آنها کاملاً متفاوت از یکدیگرند".
هیات داوران در بیانیه ی جایزه معماری
پریتزکر 2019 جدا از اینکه یاداوری می کنند ایسوزاکی "یک معمار همه کاره، تاثیرگذار
و واقعا بین المللی" است، به این نکته هم اشاره می کنند که آراتا ایسوزاکی :"...در
جستجوی خود برای معماری معنادار، ساختمان هایی با کیفیت عالی خلق کرد که تا به
امروز از دسته بندی های متدوال و متعارف سرپیچی می کنند و تکامل دائمی او را منعکس
می سازند و همیشه در رویکردهای خود تازه هستند".
استفان بریر، رئیس هیات داوران جایزه معماری پریتزکر نیز در تبیین معماری ایسوزاکی
گفته است: "ایسوزاکی در درک این موضوع که نیاز به معماری، هم جهانی و هم محلی
است یکی از پیشگامان است، او به درستی درک کرده است که این دو نیرو بخشی از یک سئوال
واحد هستند".