معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
تراشه های کانسپچوال ـ پالادیو و بازتعریف ویلا به مثابه تایپْ دیاگرامی کالبدیْ اجتماعی
لیام یانگ؛ تبلور رادیکالیسم چپِ دیجیتال
طرح نهایی مرکز اجتماعات صدرا از معماران دیگر
نگاهی به شهر از کمون تا جنبش اشغال وال استریت

بازگشت به لیست مقالات تكنولوژي ساخت < طراحي داخلي
نظر دبیر تحریریه > آرش بصیرت "سردبیر اتووود"

هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود از این پس گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد.

هنر گفت و گوـ ریک مَتِر با تحریریه آرکیتکچرال جورنال   1389/08/01
نوشـــــــــــته ی : تحریریه آرکیتکچرال جورنال

برگــــــردانی از : 
  محمد کیانی منش  -

خــلـاصــــــــــــــه : موزه اشمولیِن1 اکسفورد بوسیله معماران ریک مَتِر2 تعمییر و بازسازی شد.از ساختمان اصلی قرن هفدهم موزه هنر و باستان شناسی اشمولین در دیکشنری جهانی انگلیسی3 به عنوان ساختمانی ، مرتب و منظم در شهر اکسفورد یاد شده است. ریک مَتِر به عنوان یک مدرنیست دقیق و منظم ، با نمایش یک طرح خوش قریحه و هنر شناسانه که در آن یک نوع معماری مشابه بازی جِنگا 4، خلق یک شبکه متوازن دقیق از فضای پروخالی ، پیشنهاد داده شده ، جاه طلبی خود را نشان داد . چند روز قبل از اینکه موزه اشمولین بازگشایی شود اندور همیلتون که به تازگی به عنوان معاونت دانشگاه آکسفورد منصوب شده بود،گفت :" من انتظار داشتم با مکانی مواجه شوم که درآن مکان گذشته مرا احاطه کرده با شد.اما در واقع چیزی که من مشاهده کردم،مکانی بود که با کشش به سمت آینده مصادف بود."گفتگویی با ریک مَتِر،به عنوان مدیر معماران ریک مَتِر:

 

توضیحات مترجم :
.


مقالات مرتبط

دیگر مقالات   محمد کیانی منش
هنر گفت و گو ـ ماسیمیلیانو فوکسِس   ( مفاهيم و نظريات معماري  )
پیتر زُمتُر؛ در جست و جوی کمال   ( مفاهيم و نظريات معماري  )

موزه هنر و باستان شناسی اشمولیِن1 اکسفورد توسط معماران ریک مَتِر2 تعمیر و بازسازی شد. از ساختمان اصلی قرن هفدهم موزه هنر و باستان شناسی اشمولین در دیکشنری جهانی انگلیسی3 ، به عنوان ساختمانی مرتب و منظم در شهر اکسفورد یاد شده است. ریک مَتِر به عنوان یک مدرنیست دقیق و منظم، با نمایش یک طرح خوش‏قریحه و هنر شناسانه که در آن یک نوع معماری- مشابه بازی جِنگا 4- با خلق یک شبکه متوازن دقیق از فضای پروخالی پیشنهاد داده، جاه طلبی خود را نشان داد.

هزینه 61میلیون پوندیِ تبدیلِ موزه اشمولیِن پس از بازسازی موزه گِرِیت کُرت6 بریتانیا بدست نورمن فاستر5، بزرگترین پروژه بازسازی کاربری های فرهنگی ایی بود که انگلستان به خود می دید . گسترش ساختمان چارلز کاکرل7 موزه در قرن نوزدهم، فضای نمایش موزه را دوبرابر کرد. مَتِر و معمار پروژه، استیوارت کید8 مجموعه‏ای از پل ها،گالری هایی با جزئیات پیچیده، تغییرات ماهرانه در نور پردازی هر حوزه و پوشش های فضایی ایجاد کرده اند.

این فرایند یک توالی بصری پیچیده  از حجم های مختلف  فضا ها را تولید می کند.در یک نگاه حداقل چهار فضای نمایشگاهی و دو پل در طبقات مختلف با هم ارتباط دارند.این معماری، مزهای ادیبانه را در هم شکسته و از استراتژی نوینی برای نمایش پشتیبانی می‏کند: تقاطع فرهنگ ها، تقاطع زمان. تقریباً شبیه رویارویی با شخصیت مُسیو هیولتِ9 ژاگ تاتی10 در حالتی مبهوت و متحیر است.

چند روز قبل از بازگشایی موزه اشمولین، اندرو همیلتون معاونت جدید دانشگاه آکسفورد، گفت:"من انتظار مواجهه با مکانی را داشتم که در گذشته محاط شده باشد؛ اما در واقع چیزی که مشاهده کردم، مکانی بود با کشش به سمت آینده."

این موزه از ساختمانی نئو کلاسیک به بخش های مدرن تغییر ماهیت می دهد که ساختار پرآگماتیک آن وابسته به دو محور است؛ از پیش به پس، در حالی که محورهای متقاطع آنها را به هم متصل می کنند. و دو راه پله که از میان تمامی شش طبقه موجود رو به بالا پیش می‏رود. استفن گرین برگ12 از گروه متافور13 حالت نمایش در گالری ها را طراحی کرده‏است . او با استفاده از برنامه سه بعدی سازی پیرانسی14، فضای داخلی را مدل سازی کرد؛ جعبه‏های نمایش الماس‏-مانند کنتراست نور و سایه قابل تأملی به فضا اضافه کرده است.

در قلب این  گستره  یک دهلیز مرکزی درخشان با اندود پرداخت شده و نقوش کمرنگ ، که درون آن نرده فولادیِ پر تلاءلوی یک راه پله نامتوازن خود نمایی می کند و لحظه ای از یک معماری دراماتیک منحصر به فرد را نمایش می دهد؛ تنها مکانی در این گستره که فضای حجمی به تنهایی احساسات را تحت تأثیر قرار می دهد.

از اینجا می توان سرامیک های اسلامی و اروپایی، وسایل خریداری شده از شرق دور، لباس کامل یک سامورایی و جوشن آن، سفال مِی ایجی15(دوره تاریخی ژاپن در قرن نوزدهم ) و قسمتی از یک در مزیّن، حکاکی شده  و گل میخ دار هندی بوسیله تی ای لاورنس16 را مشاهده کرد. اما از این دست موقعیت های چند وجهی، تقریباً در هر جای این مکان تجربه می شود: این معماری یک استراتژی موزه داری در قبال نمایش نمونه هایی از فرهنگ های مختلف، اما از دوره‏های تاریخی یکسان را ارایه می دهد.

این حالت، در سال 1710 بازدید کننده المانی از طبقه اجتماعی بالا را عصبانی می کرد زیرا که او حضور عوام را در موزه ای که متعصبانه به روش معمول انگلیسی،باهرچیز سرو کار داشت را تقبیح می کرد.  کابینه مَتِر هم اکنون با یک موفقیت شناخته شده است. اما این روشِ طبقه بندی،موزه دارهای اشمولیِن را به چالش می کشاند در حالی  که ممکن است بزرگ ترین مزیّت آن باشد.

گفتگویی با ریک مَتِر،به عنوان مدیر معماران ریک مَتِر:

ایا شما تعجب می کنید که نیمی از پروژه های انتخابی امسال در ریبا استرلینگ از موزه های ساخته شده است؟

نه،گرچه کمی تصادفی به نظر می رسد که هر سه پروژه طولانی باید در یک سال تمام شوند.

 در هنگام کار با قدیمی ترین موزه بریتانیا با چه چالش هایی روبرو شدید؟

دو برابر کردن فضای نمایشگاهی در سایت و ایجاد 39 گالری جدید، درحالی که تأمین  فضای جدید برای بازدید کنندگان و کارکنان  موزه با درک واستفاده راحتتری همراه باشد بسیار مهم بود.

البته حفاظت اشیاء مجموعه های تاریخی و ارائه دوباره آنها با روشی جدید و منسجم هم اهمیت ویژه ای داشت.

چگونه هم به بافت مهیج موجود احترام گذاشتید و هم مدل خود را اجرا کردید؟

ما تحقیقات تاریخی مفصلی انجام دادیم تا دریابیم چه چیزی برای نگهداری اهمیت دارد. طرح اصلی کوکِرل هم در پلان و هم در برش به صورت  Uشکل از گالری های دو برابر شده، با مقیاس مشابه کامل شده است. به طوری که دو محور در تمامِ گستره ی مکان به یکدیگر ارتباط دارند.

دو دهلیز جدید به دو محور خاتمه می دهند ونور طبیعی را به پایین ترین قسمت هدایت می کنند  در حالی که منظره هایی از بالای شهر ارائه می دهند و راه پله ها از میان این دهلیز شروع می شوند. گالری های بالا و پل ها به سمت راه پله ها باز می شوند و به منظره ای بلند از پشت ساختمان اصلی کوکِرل ارتباط دارند.

استراتژی درک شده توسط شما وطراح نمایشگاه برای اشمولیِن را توصیف کنید و اینکه چه رابطه ای با طراحی موزه در آینده دارد؟

با تامین تمام راه ها، طبقات وگالری هاکه بصورت بصری با یکدیگر پیوند دارند، ایده "تقاطع فرهنگ ها و تقاطع زمان ها" به عنوان کانسپت نمایشگاه و با کیفیت یک هدف خردمندانه عملی شد. این یک ساده گرایی عالیست، موضوعی که باید طرح هر موزه ای را که شامل مجموعه های فرهنگی وتاریخی است تحت تاثیر قرار دهد.این کیفیت، تدریسی الهام بخش را به دنبال دارد ودیدار کنندگان را وادار به کشش به سمت ادراکی تاریخی، تحریک حس کنجکاوی وایده های جدید می کند.

فرآیند مدل سازی وطراحی چنین شبکه ی پیچیده ای از فضاها را چگونه توصیف میکنید؟

با داشتن نقشه های تنظیم شده و مدل سازی های کامپیوتری،ما یک مدل مطالعه گسترده شامل ابزاری فوق العاده برای بررسی ، توسعه و تغییر فضاها وهمچنین قرارگیری هر یک از مجموعه ها در مکان مناسب خود ساختیم.

تجربه آخر شما در سال 1998 نامزد دریافت جایزه استرلینگ بود،آیا برای شما کسب این جایزه اهمیت دارد؟

به شدت مهم است. به عنوان مهر تاییدی بر کار استثنایی تیم طراح و همکاران ما، متافور و حامیان اصلی در این پروژه می باشد.

 

 

 

1.             Ashmolean Museum2.             Rick Mather3.                    The New World of Words4. Jenga

5.                    Norman Foster6.              Great Court7.                              Charles Cockerell8. Stuart Cade

9.                                 Hulot10.            Jacques Tati11.                             Andrew Hamilton12. Stephen Greenberg

13.                          Metaphor14.                  Piranesi15.                                    Meiji pottery16. TE Lawrence

منبع: آرکیتکچرال جورنال


کلمــــات کـلیدی :  موزه هنر و باستان شناسی اشمولیِن معماران ریک متر شهر اکسفورد بازی جِنگا نورمن فاستر گِرِیت کُرت چارلز کاکرل استیوارت کید اندور همیلتون استیفن گرین برگ متافور پیرانسی سفال مِی ایجی جایزه استرلینگ
منــــــــــــــــــابع :  .

درباره نویسنده : .

منبع انتخاب مقاله : www.architectsjournal.co.uk
این مقاله پیش از این در . چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 6204  بار تعداد دانــــــلود : 64 بار امتیاز تحـــریریه : 5

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group