معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
میشل فوکو؛ نئولیبرال رادیکالِ ناجیِ چپ؟
کتابخانه اتووود ـ نام های سیاست ـ مراد فرهادپور، بارانه عمادیان و آرش ویسی
مجموعه ی ششم از ده عکس برتر آرکینکت ؛ ساختمان های قدیمی + جدید
نویسنده ها کجا می نوشتند؟ از ارنست همینگوی تا ترومن کاپوتی

بازگشت به لیست مقالات مفاهيم و نظريات معماري < زيبايي شناسي

پاویون سِرپنتین از پیتر زمتور؛ زیبایی شناسی تاریکی   1390/04/26
نوشـــــــــــته ی : جی مریک

برگــــــردانی از : 
  محمد کیانی منش  -

خــلـاصــــــــــــــه : این پاویون یک جعبه ی سیاه است همراه با بام شیبدار یکطرفه که باران را به سمت یک مستطیلِ زیبای سبز در فضای مرکزی که گیاهان در آن کاشته شده و رو به آسمان باز است،هدایت می کند.خیلی از مردم این ساختمان را گیج کننده می یابند، و شاید هم مغشوش.دیوارهای چوبی چندلا با آسترهای زخیم سیاهی پوشانده شده که به صورت تیپیکال در کیف های سیلاژ استفاده می شود؛ اینجا و آنجا، شن در بین سطح و پارچه ی زیر پا پخش شده است.

 

توضیحات مترجم :
.


مقالات مرتبط

دیگر مقالات   محمد کیانی منش
هنر گفت و گو ـ ماسیمیلیانو فوکسِس   ( مفاهيم و نظريات معماري  )
پیتر زُمتُر؛ در جست و جوی کمال   ( مفاهيم و نظريات معماري  )

 

فراز " ذات تاریک" معمولا برای مفهوم های راز آلودی بکار می رود که جهان ما را تشکیل می دهند. اما اکنون معمار افسانه ای سوییسی پیتر زُمتُر، فردی که پاویون سرپنتین را به روی عموم باز می کند، جوهر تاریک را در هاید پارک در یک ساختمان، بوجود آورده است.کسی که یک شبه صومعه را پدیدار کرده و با فریبندکی یک سوال ساده مطرح می کند:" شما تصور می کنید کجا هستید؟ "

این پاویون یک جعبه ی سیاه است همراه با بام شیبدار یکطرفه که باران را به سمت یک مستطیلِ زیبای سبز در فضای مرکزی که گیاهان در آن کاشته شده و رو به آسمان باز است، هدایت می کند. خیلی از مردم این ساختمان را گیج کننده می یابند، و شاید هم مغشوش. دیوارهای چوبی چندلا با آسترهای زخیم سیاهی پوشانده شده که به صورت تیپیکال در کیف های سیلاژ استفاده می شود؛ اینجا و آنجا، شن در بین سطح و پارچه ی زیر پا پخش شده است.

در اینجا کار خاصی برای انجام دادن وجود ندارد، به جز نشستن بر روی نیمکت آبی چوبیِ پروسی و نظاره ی گل ها برای چند دقیقه، نوشتن یک پیام کوتاه-" وای خدای من، من در یک صومعه کوچک رهبانیِ مِدیاولیست ها هستم"- و بعد آنجا را ترک کنی.

نه تماما، اما ممکن است برای مثال، شما در راهی که زُمتُر در خلق ساختمانی طی کرده که هم موقتی است و هم در عین حال به شدت حال و هوای گذشته را دارد ، انگشت به دهان بمانید.همچنین ممکن است ناگهان متوجه شوید که ذهن شما درگیرِ کوچکترین جزییات در اطرافتان شده است: حس زمختی از آستر مذکور، تاریکیِ دلپذیرِ مجموعه اتاق های روبروی یکدیگر در حیاط، خشونت تعمدیِ بتن در مسیرها ی منتهی به پاویون. این بنا مانند یک صحنه ی نمایش بدون بازیگر و نمایشنامه منتظر شماست.

زُمتُر این پاویون را یک هورتوس کانکلوسوس می نامد- یک باغ محصور و رویایی. این بنا به واقع یک دستگاه حافظه ی معمارانه است. او می گوید:" من به باغ هایی که دیده ام و گمان می کنم دیده ام و یا اشتیاق دیدنش را داشته ام فکر می کنم. مکان های محصور از [احساسِ] صمیمیت،جاییکه من می خواهم برای مدت مدیدی در آن بمانم."

دیروز مسیر اطراف این باغ مملو از دوربین ها، لپ تاپ ها و چهره هایی بود که بی صبرانه در انتظار مصاحبه بودند- یک نسخه پست مدرن از صحنه پایانیِ یک فیلم فاخر در بلوار سانسِت، که در آن امکان دارد زُمتُر با حرارات بگوید:" من برای گرفتن نمای بسته حاضرم، آقای دومیل."

پشت سر زُمتُر، در قلب این سادگی، فضای برانگیزاننده و ماهرانه با گل های مینا، شقایق، یوفوربیا و گل های شمعدانی که هنوز در برابر درخششِ نور خورشید ایستاده اند، خود نمایی می کنند.


کلمــــات کـلیدی :  پاویون سِرپنتین Serpentine Gallery Pavilion ذات تاریک dark matter پیتر زُمتُر Peter Zumthor هورتوس کانکلوسوس hortus conclusus
منــــــــــــــــــابع :  .

درباره نویسنده : .

منبع انتخاب مقاله : http://www.independent.co.uk
این مقاله پیش از این در . چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 2289  بار تعداد دانــــــلود : 74 بار امتیاز تحـــریریه : 5

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

 
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group