معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن - قسمت اول
طراحی سه پل اصلی بر رودخانه شهر هوئاشن در چین از سانتیاگو کالاتراوا
بلوک شرق و سینماهای علمی تخیلی؛ جهانی [کم و بیش] در استانه حذف شدن
معماران و چالش انتخاب معماری ـ کامران افشارنادری ـ تخت جمشید

بازگشت به لیست مقالات زيبايي شناسي < مفاهيم و نظريات معماري

سیکامور هاوس معماران آیکوسیس؛ بازـ زایی آوای درختی که دیگر نبود   1389/07/01
نوشـــــــــــته ی : کــــــــــــارولین اِدنی

برگــــــردانی از : 
  محمد کیانی منش  -

خــلـاصــــــــــــــه : خانه چنار در لنارک شایر ، یک خانه مدرن است با خطهای ساده اما اجرا و اتمام آن بسیار پیچیده بود .نام خانه چنار می تواند تداعی کننده تصاویر پربرگ با شکوه باشد اما برای یک زوج این خانه نماد یک سیر توام با خودسازی بوده است که به هیچ وجه اسان محقق نشده.

 

توضیحات مترجم :


مقالات مرتبط

دیگر مقالات   محمد کیانی منش
هنر گفت و گو ـ ماسیمیلیانو فوکسِس   ( مفاهيم و نظريات معماري  )
پیتر زُمتُر؛ در جست و جوی کمال   ( مفاهيم و نظريات معماري  )

خانه چنار  Sycamore House در لنارک شایر اسکاتلند ، یک خانه مدرن است با خطهای ساده اما اجرا و اتمام آن بسیار پیچیده بود .نام خانه چنار می تواند تداعی کننده تصاویر پربرگ با شکوه باشد اما برای یک زوج این خانه نماد یک سیر توام با خودسازی بوده است که به هیچ وجه اسان محقق نشده. بدون در نظر گرفتن تمام مشکلاتی که آنها برای اتمام پروژه با آن روبرو شدند، درختی که نام خانه از آن گرفته شده درختی است که قبل از اتمام خانه قبلی بوسیله سازندگان خانه استیون کاون و کارولین هاوکس ، تخریب شد.

تجربه کلی برای آنها تردیدهایی باقی گذاشت مبنی بر اینکه آنها خانه خودشان را دوباره بسازند . مراحل مرسوم انجام کار از پیدا کردن نقشه تا گرفتن مجوز نقشه کشی و بعد امتداد یافتن کار ساختمان سازی – که 11 ماه به طول انجامید – با بودجه 250000 یورو آنها یک عملیات بزرگ بود . فکر شروع این پروژه به پنج سال پیش در لیزِ ادینبرگ برمی گردد جایی که این زوج در فضای تفکیک شده با دو اتاق خواب در یک خانه روستایی زندگی می کردند.

کاون می گوید:" می خواستیم یک خانه با هم داشته باشیم . فکر ابتدائی که در ذهن ما بود باعث شد برای پیدا کردن یک ملک در ادینبرگ تلاش کنیم" . او ادامه می دهد: "اما ما نتوانستیم چیزی در شهر تهیه کنیم – یا خیلی کوچک بود یا ما علاقه  به آنچه که می دیدیم  نداشتیم،   بنابراین ما به جستجوی مکانی در خارج از شهر پرداختیم . ما بعضی وقت ها فکر می کردیم که خانه خودمان را خودمان بسازیم و مکانی که نهایتا خریداری کردیم ، اولین مکانی بود که ما دیدیم ".

 چند ماه برای بررسی و ارزیابی طول کشید، قبل از اینکه این زوج تصمیم به خریداری مکان 8000-sq-ft بگیرند .

 کاون می گوید: برای ما 80000 یورو خیلی زیاد بود اما این مکان برای ما مثل یک باغ به نظر می امد. اما در همین زمان ها بود که گفتاری شنیدیم با موضوع این که چطور می توان مکانی برای ساختمان یافت، در یک نمایش تله ویزیونی در بیرمنگام. سخنران گفت : بهترین کاری که می توان انجام داد این است که در زمین مد نظر ایستاد و به منظره اطراف نگاه کرد . ما این کار را انجام دادیم و فهمیدیم این یک راه کار درست است، منظره ها دوست داشتنی و عاشقانه بودند و درختان آن را احاطه کرده بودند .

این زوج همچنین فضای نیمه شهری و بیرون شهر این زمین را دوست داشتند  یک فاصله ای 30 دقیقه ای تا محل کار. کاون در دانشگاه ملکه مارگارت در ماسلبرگ و کارولین هاوکس در مرکز بهداشت سایت هیل در ادنیبرگ غربی کار می کنند.

در ابتدا این زوج تصور می کردند که اگر خانه مثل جعبه ای از چوب درخت باشد ارزانتر تمام  می شود. کاون می گوید:" ما در اصل فکر می کردیم که نمی توانیم برای این کار یک معمار استخدام کنیم. بنابراین به خانه های جعبه ای توجه کردیم و به سراغ سازنده ی خانه های جعبه ایی با بدنه ای از چوب بلوط رفتیم، اما آنها پیشنهاد کردند که خانه ای در خارج از دسته بندی آنها انتخاب کنیم و در آن مکان قرار دهیم .

اما این کار جواب نمی داد و یک شکل L  مانند  زشت ایجاد می شد، همچنین به صورت شُک آوری پر هزینه بود. بعد از آن بود که تصمیم گرفتیم با یک معمار صحبت کنیم .

این زوج به شرکت معماران ایکوسیس در ادینبرگ مراجعه کردند . کاون : آنها خیلی سریع به موضوع نزدیک شدند و خیلی خوب با ما کار کردند .

 چیزی که این زوج در ذهن خود داشتند خانه ایی به روز بود ، 3 تا 4 اتاق خوابه ، با نشیمن در طبقات بالا و یک منظره جالب. همچنین استیو به عنوان یک موزیسین به شدت به داشتن یک اتاق برای کارکردن با درام علاقه داشت و یک گاراژ دوبل هم می خواست . آنها  در قبال دیگر شرایط منعطف بودند.

معمار و موسس و مدیر آیکوسیس Icosis Architects ؛"یوآن مایلر" یک بام مسطح و ساده ، دیواری از چوب بلوط و خانه ای پوشانده شده از صنوبر که با محیط جنگلی مطابقت کند طراحی کرد. طرح از نظر مقررات برنامه ریزی قابل قبول نبود اما ان ها نهایتا با شهرداری به توافق رسیدند .

نمای سه گوش رو به خیابان با یک بام شیب دار از جنس چوب ساختمانی جای گزین شد سقف پیچ خورده و منقوش بنا نیز با یک سطح صاف و  مسطح جا به جا شد. کاون : زمانی که طرح اول رد شد ، مایوس شدیم و چاره جز قبول کردن ویژگی های مرسوم نداشتیم.

ماهنوز یک بام مسطح را ترجیح می دادیم اما چیزی که این راه حل به ما می داد فضای فراخ نشیمن در بالای پله ها بود که به سمت پشت بام باز می شود .

ما نمی توانستیم با بام مسطح به این طرح برسیم، و به همین دلیل روی این مسئله توافق کردیم. اما چیزی به ما داد که بهتر از نقطه نظر ما بود و به بهترین وجه از کار در آمد بنابراین ما از سرانجام کار خوشحالیم .

زمانی که مشکلات برنامه ریزی حل شد تازه مزاحمت برای این زوج اغاز شد، از زمانی که بساز و بفروش ها به آنجا آمدندو 11 ماه ماندند، تقریبا نصف زمانی که برای اتمام خانه باید صرف می شد.

کاون و هاوکس در ابتدا یک ره یافت کاملا آزاد برای کار خانه سازی انتخاب کرده بودند. ان ها در این مورد می گویند "ماهرهفته از آن مکان دیدن می کردیم و با معمار و پیمانکار آن  ملاقات می کردیم اما ما عقیده داشتیم که نباید مداخله ای داشته باشیم".

"من احساس کردم که بهترین کار تنها گذاشتن آنها در اتخاذ تصمیماتشان است چرا که ان ها بهتر می دانند، اما پروژه ساختمانی جلو نمی رفت. این پروژه زمان و هزینه ای بسیار بیشتر از ان چه ما فکر می کردیم در برداشت . من واقعاً نمی دانستم که چرا اینقدر طول کشید در حالی که جزئیات اجرایی پیچیده مثل منحنی های در هم تابیده شده و یا زاویه های غیر معمول در این بنا وجود نداشت.

حتی ما یک حسابدار موقت را برای کنترل هزینه های پیچیده به کار گرفتیم و خوشبختانه بودجه ساختمان را مدیریت کردیم ، برای احقاق این بودجه مبارزه ای انجام شد . اگر ما زمانی می خواستیم که دوباره این کار را انجام دهیم و فکر و طرحی نداشتیم هم از یک معمار و هم یک دکوراتور استفاده می کردیم . اما در ان زمان چنین امکانی میسر نبود.

فرایند طراحی بسیار لذت بخش بود اما فرایند ساخت واقعاً راضی کننده نبود، یک خاطره بد در ذهن باقی گذاشت.

در مقابل این مشکلات، کاون وهاوکس از نتایج راضی بودند، آنها میل داشتند در طبقه بالا یک فضای باز شامل آشپزخانه غذا خوری ، نشیمن دیده شود و منظرهای جالب در مقابل دره و تراس پوشیده از گیاهان .

گاراژ دوبل ، اتاق موسیقی کاون و 3 اتاق خواب همه در طبقه همکف هستند و اتاق خواب اصلی با پنجره های افقی دریک قسمت سر سبز  که با باغ ترکیب شده قرار دارد.

طرح و جهت گیری ساختمان به گونه ایی تمهید شده که خانه بوسیله پنجره های بزرگ نور خورشید جنوب و غرب را دریافت کند. در قسمتی از ساختمان که از هوای بیرون محفوظ است یک مولد بخار برای گرم کردن در زیر طبقه  قرار داده شده است که از قطعه های چوب همان محل  برای سوخت استفاده  می کند یعنی قبض انرژی که این زوج پرداخت می کنند به اندازه ی نصف قبضی است که خانه ایی با این ابعاد و اندزه پرداخت می کند.

برای صرفه جوئی در هزینه از یک دکور ساده استفاده شد، دیوارها سفید و کف از چوب بامبو کار شد. کاون می گوید:" ما تلاش کردیم که درون خانه راضی کننده باشد . ما تزئینات مصنوعی گران قیمت نداشتیم و نمی خواستیم دیوار از تابلوها و تصاویر پوشانده شود . چرا ما به تصاویر مصنوعی نیاز داشته باشیم زمانی که در قاب پنجره تصویری فوق العاده داریم؟"

پس از تجربه این تجربه کم و بیش "نارضایتمند" و زمان زیادی که ساختمان صرف کرد این زوج باید نام خانه را انتخاب می کردند. "ویژگی اصلی آن مکان درخت های چنار پیرش بود و زمانی که هموار نمودن زمین برای ساختمان خانه را آغاز کردیم به ما الهام شد که این خانه را، خانه چنار بنامیم . ولی ساختمان سازان برای کشتن این درخت در هنگام ساختمان سازی برنامه داشتند – قطع کردن از ریشه زمانی که تجهیزات را می آورند ما باید نام آن را نگه  می داشتیم – شاید ما باید با نگاه کردن به آن درخت احترام می گذاشتیم. پس از اتمام مسائل ، نتیجه یک خانه  خوب و راحت است و طراحی  آن  برای سبک زندگی ما مناسب، شاید این درست باشد که هیچ چیز ارزش مندی به سادگی به دست نمی اید."

 


کلمــــات کـلیدی :  کــــــــــــارولین اِدنی -خانه چنار -لنارک شایر ، روح مکان
منــــــــــــــــــابع :  -

درباره نویسنده :

منبع انتخاب مقاله : تایم ان لاین
این مقاله پیش از این در - چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 1804  بار تعداد دانــــــلود : 55 بار امتیاز تحـــریریه : 4

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

 
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group