معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
جهان پسا کرونا - یووال نوح هراری
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1399/01/05
مـنـــــــبـع : https://www.ft.com/content/19d90308-6858-11ea-a3c9-1fe6fedcca75
تعداد بازدید : 2911

در حال حاضر؛ بشریت با یک بحران جهانی روبرو است. شاید این بزرگترین بحران نسل ما باشد. تصمیماتی که مردم و دولتها طی چند هفته آینده اتخاذ می کنند، احتمالاً جهان را در طی سالهای آینده شکل خواهد داد. این تصمیمات نه تنها سیستم مراقبت های بهداشتی ما، بلکه؛ اقتصاد، سیاست و فرهنگ مان را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. باید با سرعت عمل و قاطعانه عمل کنیم. همچنین؛ باید عواقب طولانی مدت اقدامات خود را در نظر بگیریم. هنگام انتخاب بین گزینه های دیگر، نه تنها باید از خود بپرسیم که چطور می توان این تهدید بلافصل را برطرف ساخت، بلکه باید بپرسیم با گذشت بحران در چه جهانی ساکن خواهیم شد. بله؛ این بحران پرآشوب می گذرد، بشریت زنده خواهد ماند، بیشتر ما همچنان زنده خواهیم بود ـ لیکن در جهانی متفاوت ساکن خواهیم شد.

بسیاری از اقدامات اضطراری کوتاه مدت به جزئی از زندگی بدل می شوند. این وضعیت؛ ماهیت شرایط اضطراری است. آنها روندهای تاریخی را سرعت می بخشند. تصمیماتی که در مواقع عادی می توانند سالها مورد مشورت قرار گیرند، طی چند ساعت اتخاذ می گردند. تکنولوژی های ناآزموده و حتی خطرناک به کار گرفته می شوند، زیرا خطرات انجام هیچ کاری بیش از شرایط موجود نیست. کل کشورها به مثابه خوکچه هندی آزمایشگاهی در خدمت آزمايش هاي اجتماعي بزرگ مقیاس قرار می گیرند. زمانیکه همه از خانه کار کرده و فقط از راه دور ارتباط برقرار کنند چه رخ می دهد؟ زمانیکه کل مدارس و دانشگاه ها آنلاین شوند؛ چه خواهد شد؟ در مواقع عادی؛ دولت ها، مشاغل و هیئت های آموزشی هرگز با انجام چنین آزمایشاتی موافقت نمی کردند. لیکن؛ شرایط، عادی نیست.

در این زمان بحرانی؛ ما با دو انتخاب منحصر به فرد مهم روبرو ایم. اولین مورد؛ انتخاب میان نظارت توتالیتری و توانمندسازی شهروندان است. مورد دوم انتخاب میان ایزولاسیون ناسیونالیستی و همبستگی جهانی است.


زیر پوست نظارت

برای توقف اپیدمی، کل جمعیت می بایست دستورالعمل های خاصی را رعایت کنند. دو راه اصلی برای دستیابی به این هدف وجود دارد. یک روش؛ نظارت دولت بر مردم و مجازات کسانی ست که قوانین را نقض می کنند. امروزه برای اولین بار در تاریخ بشریت؛ تکنولوژی، امکان نظارت بر همه افراد را امکان پذیر می سازد. پنجاه سال پیش؛  کا.گ.ب؛ نمی توانست 240 میلیون شهروند اتحاد جماهیر شوروی را به طور بیست وچهارساعته تحت نظر بگیرد، و همچنین امیدوار نبود که بتواند به طور موثر تمام اطلاعات جمع آوری شده را پردازش نماید. کا.گ.ب به عوامل انسانی و تحلیلگران متکی بود و نمی توانست فقط عامل انسانی را برای پیگیری همه شهروندان بکار گمارد. اما اکنون دولتها می توانند به جای جاسوسانی از گوشت و خون، بر حسگرهای همه جا حاضر و الگوریتم های قدرتمند تکیه کنند.

چند دولت در مبارزه خود با اپیدمی ویروس کرونا، ابزارهای جدید نظارتی را مستقر کرده اند. قابل توجه ترین مورد، چین است. مقامات چینی با نظارت دقیق تلفن های هوشمند مردم، بکارگیری صدها میلیون دوربین شناسایی چهره و وادار کردن افراد به بررسی و گزارش دمای بدن و وضعیت پزشکی خود؛ نه تنها می توانند به سرعت حاملین مظنون به ویروس کرونا را شناسایی کنند بلکه حرکات آنها را نیز ردیابی می نمایند. هر کسی که با آنها ارتباط برقرار کرده؛ شناسایی می شود. و طیف وسیعی از برنامه های تلفن همراه به شهروندان درباره نزدیکی آنها به بیماران آلوده هشدار می دهند.

این نوع تکنولوژی محدود به شرق آسیا نیست. بنیامین نتانیاهو اخیراً به آژانس امنیتی اسرائیل اجازه داد تکنولوژی نظارتی را كه معمولاً به مبارزه با تروریست ها اختصاص دارد، در راستای ردیابی بیماران مبتلا به ویروس کرونا بكار گیرد. هنگامیکه کمیته پارلمانی مربوطه از صدور مجوز خودداری کرد، نتانیاهو از طریق "فرمان اضطراری" آنرا قابل اجرا نمود.

ممکن است استدلال کنید که این موارد چیز جدیدی نیستند. طی سالهای اخیر؛ هم دولت ها و هم شرکت ها از تکنولوژی های پیچیده تری برای ردیابی، نظارت و کنترل مردم استفاده کرده اند. با این وجود اگر مراقب نباشیم، امکان دارد این اپیدمی، به نقطه عطف مهمی در تاریخ نظارت بدل شود. نه تنها به این دلیل که ممکن است استقرار ابزارهای نظارت جمعی، در کشورهایی که تاکنون چنین راهکاری را رد کرده اند؛ عادی سازی شود، بلکه حتی بیش از آن، به این دلیل که نشان دهنده انتقال چشمگیر نظارت از "از روی پوست" به "زیر پوست" است.

تاکنون؛ هنگامیکه با انگشت خود صفحه نمایش تلفن های هوشمندتان را لمس کرده و لینکی را انتخاب می کردید، دولت می خواست بداند دقیقاً چه چیزی را انتخاب می کنید. اما با وجود ویروس کرونا، تمرکز موردنظر تغییر می یابد. اکنون دولت می خواهد از درجه حرارت انگشت شما و فشار خون زیر پوست آن مطلع گردد.

 

پودینگ اضطراری

یکی از مشکلاتی که ما در این شرایط با آن روبروایم؛ این است که هیچ یک از ما دقیقاً نمی دانیم چگونه مورد بررسی قرار می گیریم و ممکن است چه چیزی طی سالهای آینده پیش آید. تکنولوژی نظارتی با سرعت خطرناکی در حال پیشرفت است و آنچه که ده سال پیش، علمیْ تخیلی به نظر می رسید، امروز چیزی جز یک خبر کهنه نیست. به مثابه آزمایش فکری؛ یک دولت فرضی را در نظر بگیرید که خواستار آن است همه شهروندان دستبند بیومتریک داشته باشند که بیست و چهار ساعت شبانه روز بر دمای بدن و ضربان قلب نظارت داشته باشد. داده های حاصل توسط الگوریتم های دولت جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند. این الگوریتم ها می دانند که شما بیمار هستید حتی قبل از آنکه خود بدانید؛ آنها همچنین می دانند که کجا بوده اید، و چه کسی را ملاقات کرده اید. زنجیره عفونت می تواند به شدت کاهش یابد، و حتی به طور کلی از میان برود. چنین سیستمی محتملاً می تواند ظرف مدت چند روز اپیدمی را در زنجیره خود متوقف سازد، عالی به نظر می رسد، درست است؟

البته نکته منفی اینجاست که این امر؛ به یک سیستم نظارتی جدید مرعوب گر؛ مشروعیت می بخشد. اگر به عنوان مثال بدانید که من به جای لینک CNN لینک فاکس نیوز را انتخاب می کنم، می توانید متوجه نظرات سیاسی و شاید حتی شخصیت من شوید. اما اگر از طریق کلیپ ویدیویی که تماشا می کنم، بتوانید بر آنچه در دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب من رخ می دهد؛ نظارت داشته باشید؛ قادر خواهید بود بیآموزید که چه چیزی باعث خنده ام می شود، چه چیزی باعث گریه ام می شود و چه چیزی مرا واقعاً عصبانی می کند.

یادآوری این نکته ضرورت دارد که عصبانیت، شادی، کسالت و عشق پدیده های بیولوژیکی درست مانند تب و سرفه هستند. همان تکنولوِی که سرفه را شناسایی می کند می تواند خنده ها را نیز شناسایی نماید. اگر شرکت ها و دولت ها شروع به جمع آوری داده های بیومتریک ما بصورت گسترده کنند، می توانند خیلی بهتر از آنچه خودمان را می شناسیم، ما را بشناسند و می توانند نه تنها احساسات ما را پیش بینی کنند بلکه احساسات ما را نیز دستکاری کرده و هر آنچه را که می خواهند به ما بفروشند ـ خواه محصول باشد یا یک سیاستمدار. نظارت بیومتریک باعث می شود تاکتیک های هک کردن داده های کمبریج آنالیتیکا چیزی متعلق به حجر به نظر برسد. کره شمالی را در سال 2030 تصور کنید که هر شهروند باید بیست و چهار ساعت در روز دستبند بیومتریک بپوشد. اگر به سخنان رهبر معظم کره گوش فرا دهید و دستبند، علائم عصبانیت را نشان دهد؛ کارتان تمام است.

مطمئناً شما می توانید پرونده نظارت بیومتریک را به مثابه اقدامی موقت، که در مواقع اضطراری بکار گرفته می شود؛ مطرح سازید. پس از پایان وضعیت اضطراری، از بین می رود. لیکن چنین اقدامات موقتی؛ عادات ناخوشایند ناشی از شرایط اضطراری فراگیر و طولانی مدت را بهمراه دارند، بویژه که همیشه امر اضطراری جدید قریب الوقوعی در کمین است. به عنوان مثال؛ وطن من، اسرائیل در جنگ استقلال به سال 1948 شرایط اضطراری اعلام کرد، که مجموعه ای از اقدامات موقت از سانسور مطبوعات و مصادره زمین تا مقررات ویژه برای تهیه پودینگ را توجیه می نمود. (شوخی نمی کنم) جنگ استقلال مدتهاست که با پیروزی اسرائیل پایان یافته، اما اسرائیل هرگز علناً رفع شرایط اضطراری را اعلام نکرد و نتوانست بسیاری از اقدامات "موقت" سال 1948 را لغو کند. (خوشبختانه فرمان پودینگ اضطراری در سال 2011 فسخ شد.)

حتی هنگامی که عفونتهای ناشی از ویروس کرونا به صفر برسد، برخی از دولتهای گرسنهء داده می توانند ادعا کنند که نیاز به حفظ سیستم های نظارت بیومتریک دارند زیرا از موج دوم ویروس کرونا می ترسند یا اینکه چون یک نوع جدید ابولا در مرکز آفریقا وجود دارد که در حال تکامل است یا به دلیل دیگری... متوجه مطلب شدید؟ مبارزه بزرگی طی سالهای اخیر بر سر حفظ حریم خصوصی براه افتاده است. بحران ویروس کرونا می تواند نقطه عطف این مبارزه باشد. زیراوقتی شخصی باید میان حریم خصوصی و سلامتی یکی را انتخاب کند، معمولاً سلامتی را انتخاب می کند.


نظارت صابونی

در حقیقت؛ درخواست از مردم برای انتخاب یکی از دو گزینه حریم خصوصی و سلامت، ریشه اصلی مشکل است. زیرا این یک انتخاب غلط است. ما می توانیم و باید هم از حریم خصوصی و هم از سلامتی لذت ببریم. ما می توانیم نه از طریق ایجاد رژیم های نظارتی توتالیتاری، بلکه با توانمند سازی شهروندان، از سلامتی خود محافظت کرده و اپیدمی ویروس کرونا را متوقف سازیم. در هفته های اخیر؛ برخی از موفق ترین تلاش ها برای مهار اپیدمی ویروس کرونا توسط کره جنوبی، تایوان و سنگاپور سازماندهی شدند. در حالیکه این کشورها برخی ازبرنامه های ردیابی را بکار گرفته اند، لیکن بیشتر بر آزمایشات گسترده، گزارش صادقانه و مشارکت و همکاری مضاعف عموم آگاه  تکیه داشته اند.

نظارت متمرکز و مجازات های شدید تنها راهی برای عدم رعایت مردم از دستورالعمل های مفید است. زمانیکه حقایق علمی به مردم گفته می شود و وقتی آنها به مقامات دولتی اعتماد می کنند تا این واقعیت ها را به آنها بگویند، شهروندان می توانند حتی بدون اینکه یک برادر بزرگ مراقب شان باشد، کارهای درست را انجام دهند. معمولاٌ جمعیت با انگیزه و آگاه به مراتب قدرتمندتر و مؤثرتر از یک جمعیت جاهل و تحت نظارت هستند.

برای مثال در نظر بگیرید که دستان خود را با صابون می شویید. این یکی از بزرگترین پیشرفت های بهداشتی بشر بوده است. این اقدام ساده هر ساله میلیون ها انسان را نجات می دهد. در حالیکه ما آن را مفروض می دانیم، در قرن نوزدهم بود که دانشمندان اهمیت شستن دستها با صابون را کشف کردند. پیش از آن حتی پزشکان و پرستاران بدون شستن دست خود از یک عمل جراحی به عمل دیگر می رفتند. امروز میلیاردها انسان روزانه دست های خود را می شویند، نه به این دلیل که از نظارت صابونی می ترسند، بلکه به این دلیل که نسبت به حقایق آگاهند. من دستانم را با صابون می شویم زیرا در مورد ویروس ها و باکتری ها شنیده ام، می فهمم که این موجودات کوچک باعث ایجاد بیماری می شوند و می دانم که صابون می تواند آنها را از بین ببرد.

اما برای دستیابی به چنین سطح سازگاری و همکاری، نیاز به اعتماد دارید. مردم باید به علم اعتماد کنند، به مقامات عمومی و به رسانه اعتماد کنند. طی چند سال گذشته؛ سیاستمداران  با بی مسئولیتی عمدتاً اعتماد به علم، مقامات دولتی و رسانه ها را تضعیف كرده اند. حال ممکن است همین سیاستمداران بی مسئولیت وسوسه شوند که مسیر اقتدارگرایی را ادامه دهند، با این استدلال که شما نمی توانید برای انجام کارهای درست، فقط به مردم اعتماد کنید.

به طور معمول؛ اعتمادی که سالها از میان رفته است را نمی توان یک شبه بازسازی کرد. اما این شرایط؛ عادی نیست. در یک لحظه بحرانی؛ ذهن نیز می تواند به سرعت تغییر کند. شما می توانید سالها با خواهران و برادران خود بحث های تندی داشته باشید، اما وقتی برخی شرایط اضطراری پیش می آیند، ناگهان یک مخزن پنهان اعتماد و دوستی را کشف می کنید و برای کمک به یکدیگر تعجیل می نمایید. برای بازسازی اعتماد مردم نسبت به علم، مقامات دولتی و رسانه ها در عوض ایجاد یک رژیم نظارتی؛ خیلی دیر نیست. ما قطعاً باید از تکنولوژی های جدید نیز استفاده کنیم، اما این تکنولوژی ها می بایست شهروندان را توانمند سازند. من موافق نظارت بر دمای بدن و فشار خون هستم، لیکن نباید از این داده ها نباید در جهت ایجاد یک دولت با قدرت مطلقه استفاده کرد. در عوض؛ این داده ها باید بمن امکان دهند تا انتخاب های شخصی آگاهانه تری داشته باشم، و همچنین دولت را نسبت به تصمیماتش پاسخگو بدانم.

اگر می توانستم بیست وچهار ساعت در شبانه روز وضعیت پزشکی خود را پیگیری کنم، نه تنها مطلع می شدم که آیا من برای سایر افراد؛ خطر سلامت دارم یا خیر، بلکه می فهمیدم کدام عادت ها به سلامتی من کمک می کنند. و اگر می توانستم به آمارهای موثق در مورد گسترش ویروس کرونا دسترسی پیدا کرده و آنالیزشان کنم، قادر بودم تا قضاوت کنم آیا دولت، حقیقت را به من می گوید و آیا سیاست های صحیحی را برای مقابله با اپیدمی اتخاذ کرده است یا خیر. هر وقت در مورد نظارت صحبت می شود، به یاد داشته باشید که همان تکنولوژی نظارتی که معمولاً توسط دولت ها برای نظارت بر افراد بکار می رود -توسط افراد برای نظارت بر دولت ها نیز قابل استفاده است.

از این رو اپیدمی ویروس کرونا یک آزمایش بزرگ شهروندی است. طی روزهای پیش رو؛ هر یک از ما باید اعتماد به داده های علمی و کارشناسان مراقبت های بهداشتی را در برابر نظریه های بی اساس توطئه و سیاستمدارانی که در خدمت خود هستند؛ انتخاب کنیم. اگر نتوانیم انتخاب درستی انجام دهیم، ممکن است خودمان را در  حال از دست دادن با ارزش ترین آزادی های خود بیابیم؛ در حالیکه فکر می کنیم این تنها راه برای حفظ سلامتی ماست.

یک طرح جهانی مورد نیاز است

دومین انتخاب مهم ما؛ میان ایزولاسیون ناسیونالیستی و همبستگی جهانی است. خود اپیدمی و بحران اقتصادی ناشی از آن، مشکلاتی جهانی اند. آنها فقط با همکاری جهانی قابل حل هستند.

قبل از هر چیز؛ برای شکست ویروس، باید اطلاعات جهانی را به اشتراک بگذاریم. این مزیت بزرگ انسانها نسبت به ویروس هاست. یک ویروس کرونا در چین و ویروس کرونای دیگر در ایالات متحده نمی توانند نکاتی راجع به نحوه آلوده کردن انسان ها بدست آورند. اما چین می تواند بسیاری از آموزه های با ارزش خود در مورد ویروس کرونا و نحوه مقابله با آنرا به ایالات متحده بیآموزد. آنچه یک پزشک ایتالیایی صبح زود در میلان کشف می کند، می تواند تا عصر جان یک بیمار را در تهران نجات دهد. وقتی دولت انگلیس میان چندین سیاست مردد است، می تواند از کره ای ها که یک ماه پیش با این معضل روبرو شده اند، مشاوره بگیرد. لیکن برای ایجاد چنین شرایطی، ما نیاز به روحیه همکاری جهانی و اعتماد داریم.

کشورها باید نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات، بصورت علنی تمایل نشان دهند و متواضعانه در پی رایزنی باشند و باید بتوانند به داده ها و رهنمون های دریافتی؛ اعتماد پیدا کنند. ما همچنین برای تولید و توزیع تجهیزات پزشکی نیاز به یک تلاش جهانی داریم که مهمترین آنها کیت های تست و دستگاه های تنفسی اند. به جای آنکه هر کشوری  سعی در انجام این کار بصورت محلی داشته باشد و به احتکار تجهیزاتی بپردازد که دیگری می تواند از آن استفاده کند؛ یک تلاش جهانی هماهنگ قادر است تولید را بسیار تسریع نماید و اطمینان حاصل کند که تجهیزات حیاتی؛ منصفانه تر توزیع می گردند. درست همانطور که کشورها، صنایع کلیدی را در طول جنگ؛ ملی می کنند، جنگ انسانی علیه ویروس کرونا ممکن است ما را ملزم به "انسانی کردن" خطوط مهم تولید نماید. یک کشور ثروتمند که تعداد کمی از موارد ابتلا به ویروس کرونا را دارد، می بایست تمایل خود برای ارسال تجهیزات گران قیمت به کشور فقیرتر را همراه با سایر موارد لازم نشان دهد، با این اعتماد که اگر و پس از آن بعداً به کمک نیاز داشته باشد، سایر کشورها به  آن رسیدگی خواهند کرد.

ممکن است یک تلاش جهانی مشابه برای ائتلاف پرسنل پزشکی نیز مورد نظر قرار گیرد. کشورهایی که در حال حاضر کمتر تحت تأثیر قرار گرفته اند، می توانند کادر درمانی خود را هم برای کمک در ساعات مورد نیاز و هم برای کسب تجربه های ارزشمند، به مناطقی با بیشترین آمار آسیب دیدگی در جهان اعزام کنند. و اگر بعداً این کشورها در کانون شیوع اپیدمی قرار گرفتند، کمک متقابل انجام شود.

همکاری جهانی در جبهه اقتصادی نیز بسیار حیاتی است. با توجه به ماهیت جهانی اقتصاد و زنجیره های تأمین، اگر هر دولتی با بی توجهی کامل نسبت به دیگران کارهای خود را انجام دهد، نتیجه؛ هرج و مرج و یک بحران عمیق تر خواهد بود. ما به یک طرح عملی جهانی نیاز داریم و این نیاز، فوری است.

شرط دیگر؛ دستیابی به توافقی جهانی در زمینه سفر است. تعلیق تمام سفرهای بین المللی برای ماه ها، مشکلات بزرگی را بهمراه خواهد داشت و مانع جنگ علیه ویروس کرونا خواهد شد. کشورها برای اینکه بتوانند کمینه به مسافران حیاتی و ضروری، با ترافیک کم اجازه عبور از مرز را بدهند؛ می بایست بایکدیگر همکاری کنند: دانشمندان، پزشکان، روزنامه نگاران، سیاستمداران، بازرگانان. این امر می تواند با دستیابی به توافق جهانی در مورد پیش غربالگری مسافران توسط کشور خودشان انجام شود. اگر بدانید که فقط مسافرانِ با دقت غربال شده، مجاز به  سفر با هواپیما هستند، آنها را خواهید پذیرفت.

متأسفانه؛ در حال حاضر كشورها به ندرت هر یک از این كارها را انجام می دهند. رخوت جمعی؛ جامعه جهانی را درگیر کرده است. به نظر می رسد انسان های بالغ در این میان وجود ندارند. انتظار می رود هفته ها پیش جلسه اضطراری رهبران جهانی برای تهیه یک طرح عملی مشترک تشکیل می شد. رهبران گروه جی7  فقط طی این هفته توانستند ویدئو کنفرانسی ترتیب دهند که نتیجه ای در بر نداشت.

در بحران های جهانی پیشین ـ مانند بحران مالی 2008 و همه گیری ابولا در 2014 ـ ایالات متحده نقش رهبری جهانی را بر عهده داشت. اما دولت فعلی ایالات متحده از این مسئولیت صرف نظر كرده است و  این نکته را بسیار واضح مشخص ساخته که به عظمت آمریکا بسیار بیشتر از آینده بشریت اهمیت می دهد.

این دولت حتی نزدیکترین متحدان خود را نادیده گرفت. زمانیکه همه سفرها از اتحادیه اروپا را ممنوع کرد، زحمت این را به خود نداد که به اتحادیه اروپا از پیش اطلاع دهد -چه رسد به اینکه با اتحادیه اروپا درباره این شدت عمل مشورت نماید. این دولت با ارائه مبلغ یک میلیارد دلار به یک شرکت دارویی آلمانی برای خرید حقوق انحصاری واکسن کووید 19، مورد خشم آلمان واقع شد. حتی اگر دولت فعلی سرانجام تغییراتی ایجاد کند و یک طرح عملی جهانی ارائه دهد، کمتر کسی از رهبری پیروی خواهد کرد که هرگز مسئولیت را به عهده نمی گیرد، کسیکه هرگز اشتباهات خود را نمی پذیرد و کسیکه مرتباً تمام امتیازات و اعتبارات را برای خود می خواهد و همه تقصیرات را متوجه دیگران می داند.

اگر جای خالی ایالات متحده توسط سایر کشورها پر نشود، نه تنها متوقف کردن اپیدمی فعلی، بلکه میراث آن همچنان برای مسموم کردن روابط بین الملل طی سالهای پیش رو ادامه خواهد یافت. با این وجود؛ هر بحران، یک فرصت است. ما باید امیدوار باشیم که اپیدمی فعلی؛ به بشر در فهم خطر حاد ناشی از عدم اتحاد جهانی کمک می کند.

بشریت باید انتخاب کند. آیا ما  مسیر عدم اتحاد و چند دستگی را انتخاب می کنیم یا راه همبستگی جهانی را اتخاذ خواهیم کرد؟ اگر عدم اتحاد را انتخاب كنیم، نه تنها این انتخاب؛ بحران را طولانی مدت تر می كند، بلكه احتمالاً منجر به فاجعه های وخیم تری نیز در آینده خواهد شد. اگر همبستگی جهانی را انتخاب کنیم، نه تنها در مقابل ویروس کرونا بلکه در برابر همه بیماری های همه گیر و بحران هایی که ممکن است در قرن بیست و یکم انسان را مورد هجوم قرار دهند؛ پیروز خواهیم شد. این بحران پر آشوب خواهد گذشت؛ لیکن انتخاب های کنونی ما می توانند زندگی مان را در سالهای پیش رو؛ دگرگون سازند.


مجموعه یادداشت های مربوط  به "ویروس کرونا" را می توانید از دو بخش (معماری و فاجعه) و (ویروس کرونا و معماری) مطالعه فرمایید.

- آنچه می توان از ویروس کرونا آموخت - بیل مک کیبن

- جهان پسا کرونا - یووال نوح هراری

- پایش و مجازات؟ بله لطفا! - اسلاوی ژیژک

- نکاتی بر وضعیت اپیدمی - آلن بدیو

- تفکراتی درمورد پی آیند های ممکن ویروس کرونا - فرانکو براردی بیفو

 - زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه .  قسمت اول

- زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه . قسمت دوم

- اپیدمی و آشکارگی دو قرن شکاف  طبقاتی و نژادی در آمریکا - ادوارد پوز̊ نِت

- درسهایی از سال کوویدی - یووال نوح هراری





کولوسئوم . رم . عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili


میدان شهری بی آتو روبرتو . پسکارا . عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili


چشم انداز مسکن دانشگاهی در شهر لودی عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili



ساحل پورتو سان جورجیو ، دریای آدریاتیک عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili


کاخ سلطنتی کازارتا عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili



 اسکله فورته دی مارمی در ورسیلیا عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili



کلیسای جامع در فلورانس عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili



تورِ سن جیووانی در لچه عکس از گرازیانو پانفیلی|  Graziano Panfili




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group