معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1447
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 831
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 777
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 773
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 765
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 704
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 640
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 614
معماری و هوش مصنوعی   - 15
معماری پایدار   - 558
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 510
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 497
معماری جنگلی   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 474
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 422
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 413
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 408
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری سبز   - 333
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 318
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 263
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 246
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 239
طراحی مُد   - 7
گرمایش زمین   - 233
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری انتقادی   - 233
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 207
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 202
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 7
عکاسی   - 199
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 191
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 118
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
فیلوکیتکت   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری چین   - 66
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
ویرانه ها   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
مدارس معماری   - 55
پداگوژی انتقادی   - 3
زاغه نشینی   - 52
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 52
آنتروپوسین   - 3
پداگوژی   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و رسانه   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 41
عبور از مرحله جنینی   - 2
هنر روسیه   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و نقاشی   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 28
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -808
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -395
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -162
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
داریوش شایگان و تصویر یک جهان یا بحثی درباره ی هنر ایران ـ بخش سوم و اخر
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1399/03/13
مـنـــــــبـع : داریوش شایگان. بت های ذهنی و خاطره ی ازلی . خلاصه برداری از حسین محمدی
تعداد بازدید : 241

دوران فترت

از زمانی که ایران با غرب تماس حاصل کرده است (اواخر دوره قاجار) آیا توانسته است آثار بزرگی شبیه به آثار گذشته یا آثار دوره ی جدید فرهنگ غربی به وجود آورد ؟ بدبختانه پاسخ منفی ست .

ایران در محل تلاقی دو جهان واقع شده است که بدون ابراز خشونت نمی توانند همزیستی کنند . ارزش های عینی تمدن ما که بر محور دید مثالی جهان قرار دارد در هم فرو می ریزد . در برابر حالت تهاجم تفکر غربی که مدعی عینی و تجربی بودن است و جوهرش همان تفکر تکنیکی ست و دستاوردهای مادی عظیم ، کارایی حیرت انگیزش را تایید می کند دید شاعرانه ی ما از جهان ، ناهمخوان ، شکننده ، گذشته گرا و حتی برای بسیاری همچون ترمز در کار پیشرفت به نظر می رسد .

یک مثال : زبان فارسی زیر بار مفاهیم علوم جدید غربی از پای در آمده و ما گناه آن را از فقر آن می دانیم . بدون توسل به تعصب قومی می توانیم بگوییم که هیچ زبانی در شاهکارهای شاعرانه با فارسی برابری نمی تواند کرد . اگر تحقق چنین شاهکارهایی در زمینه ی شعر ممکن است به این جهت است که قریحه ی زبان فارسی ، خود را در ساحتی بیان می کند که الزاما همان ساحتی نیست که بر منطق علوم غربی حاکم است و نتیجتا مقاومتش بیشتر دلیل یک ناسازگاری وجودی ست تا نارسایی مادی .

ایران تحت شرایط هجوم "ایسم" ها ، ارزش های غربی را به عاریت می گیرد ، زیرا همه ی ایسم ها بر محور یک نظام ارزش دقیق استوار است : چه مارکسیسم باشد و چه پوزیویتیسم و چه اگزیستانسیالیسم و چه هر ایسم دیگری . اما آنچه ما به عاریت می گیریم ارزش های دست دوم هستند . دیگر اینکه از ابداع ایسم ها و پادزهرهای خنثی کننده ی آن ها عقب مانده ایم .

از میان انبوه نظریات غربی ، غرب فلیسین شاله ، آکوست کنت و پوزیتیویسم از اعتباره افتاده ی او را می شناسیم . بدتر از همه اینکه ، این ارزش های دست دوم که به هیچ وجه پاسخگوی حساسیت های ما نیست ، به صورتی درهم و برهم ، وارد جهانی (شرق) می شود که دقیقا هرگونه "ذهنیت" ارزش ها را رد می کند ، چرا که بینش آن عالم (شرق) ماخوذ از منبع ماورای وجود انسان است.

هنر کنونی ایران هنر دوره ی فترت است، اما منظور از دوره ی فترت چیست ؟

برای پاسخ به این سوال از تفسیر هایدگر درباره ی شعری از هولدرلین به خصوص در مورد معنای "زمان عسرت" مدد می گیریم . به عقیده ی هایدگر شاعر بین " خدایانی که گریخته اند و خدایی که خواهد آمد " وضعی واسط و رابط دارد . این زمان عسرت است زیرا با دو عدم و یک نفی مضاعف مشخص می شود : دیگر نبودن خدایان گریخته و هنوز نیامدن خدایی که خواهد آمد .

این زمان دوره ی انحلال صور و از هم پاشیدگی نظام های فرهنگی هم هست . برای هنرمندان این آستانه ی نبردی ست با دیو یا جستجوی یک تجربه ی جدید معنوی که تی اس الیوت آن را نقطه ثابت دنیای گردان می خواند .

غیب خدا که به صورت یک نیستی احساس می شود ، خود شروع تجربه ی تازه ای می گردد برای بازیافتن خدا در آن سوی خدا ، در فراسوی نام هایش و در جلوه های مثالی اش . به این جهت است که زمان عسرت زمان خلاقیت هم هست .

بنابراین ما شرقیان که روح علمی صنعتی را نیافریده ایم و مسئول افسون زدایی دنیایی نیستیم که از انسان خدایی آفریده است و از خدا مخلوق فرعی انسان ، در چه موضعی قرار داریم ؟ آیا در زمان عسرت واقع شده ایم ؟ نه هنوز .

آیا در مرحله ی غیبت کلی خدا قرار گرفته ایم که غیبتش موجب تجربه ی تازه ی معنوی شود ؟ نه هنوز .

پس در کجاییم ؟ در دوره ی احضار خدایانیم . بین احتضار و مرگ نزدیک آن . به عبارت دیگر در یک دوره ی فترت هستیم ، در مرحله ی " نه هنوز " در هر دو سو .

به این جهت است که شاعر ما نه حافظ است نه ریلکه و نه الیوت . نقاشمان نه بهزاد است نه ماتیس و نه پیکاسو و متفکرمان نه ملاصدرا است نه نیچه و هایدگر . ما متفکران و هنرمندان دوره ی فترت هستیم .

این موقعیت مخصوص علی رغم ضعف و کم مایگی اجتناب ناپذیری که در همه ی زمینه ها بر می انگیزد یک امتیاز هم دارد که عبارت است از : امکان نجات آنچه برایمان باقی مانده ، منظورم آن باغ بهشتی ست که ایران در درون خود دارد .

اما چطور می توان این باغ شکننده را در دنیایی که حرمت همه ی فضا حتی مقدس ترین شان را بی دریغ می شکنند نجات داد ؟

همسان شدن رقت انگیز قرن ما به التقاط می انجامد که این یک به آسانی به صورت ابتذال در می آید .

شرایط مناسب برای حفظ نوعی هویت فرهنگی از این قرارند :

ـ ابتدا برقراری یک گفتگو با خاطره ی ازلی خود

ـ و سپس گفتگو با غرب

غرض از گفتگو با خاطره ازلی ، فراخواندن تصنعی گذشته و تقلید صورت های خالی از هر مضمونی نیست سنت گرایی کهنه پرستانه هم مورد نظر نیست . سنت نمی تواند یک تشییع جنازه باشد . هانری کربن می گوید : سنت اساسا زایش (رنسانس) است و هر زایش دوباره ای به فعلیت درآمدن یک سنت در زمان حال است . یعنی زمان حالی نظیر آنچه با آن رنسانس کارولنژی قرن نهم ، رنسانس بیزانس قرن دهم و رنسانس بزرگ شانزدهم اروپا منتقل کرد و رساند . به این شیوه است که سهروردی ، فیلسوف بزرگ ایرانی ، خود را وارث و باز آفریننده ی حکمت الهی ایرانیان قرار داد .

فعلیت لاینقطع این خاطره و وفاداری ایران به گنجینه های مضامین آن بود که باعث مداومت هنر و تفکر ایرانیان شد . اگر این وفاداری ایران را همواره از آسیب مهاجمان نجات داده است ، هیچ دلیلی وجود ندارد که در حال حاضر هم نتواند نجات دهد .

اما چطور می توان این همزبانی را برقرار کرد ؟

بدون شک نمی توان با قطع و یقین به این سوال پاسخ داد . این کار را در موقعیتی می شود انجام داد که به ارزش های اصیل یک ملت ، اهمیتی لااقل مساوی با ارزش های اقتصادی داده شود که امروزه تنها ضوابط توفیق همه ی ملت ها به نظر می رسد .

به فرض آنکه این همزمانی تحقق یافته باشد ، موثر نخواهد شد مگر آنکه با گفتگویی مکمل با غرب همراه شود .

ما هم اکنون در سرنوشت خود با دنیای غرب شریکیم . شرق غربی می شود ، چه بخواهد چه نخواهد . اگر نتوانیم به باطن روح غرب نفوذ کنیم ، خطر دو چندان خواهد شد.

تلقی ایرانی عادی در برابر غرب ، بین دو قطب افراطی تسلیم بی قید و شرط و طرد بی چون و چرا نوسان دارد . این دو قطب هر دو از یک عدم شناخت سرچشمه می گیرند . غرب نه بهشت اهالی مدینه فاضله است و نه جهنم نفرین شدگان ابدی . آنها که غربیان رو چون ابرمردان می نگرند و آنها که ایشان را مسئول همه درماندگی های دنیا می دانند ، متاسفانه از غرب چیزی نمی شناسند جز محصولات فرعی اش ...

علی رغم دهکده ی جهانی که مارشال مک لوهان از آن سخن می گوید انسان ها در اعماق وجود خود وابسته به مأوای خویش باقی خواهند ماند .

آیا می توان با غرب همزبانی برقرار کرد ؟

هایدگر در مصاحبه ی جالب خود با یک دانشمند ژاپنی می گوید که گفتگو بین آن دو مشکل است چون خانه ی وجود مشترکی ندارند و چون زبان خانه ی وجود خاطره ی ماست ، خود وسیله ی ارتباط هم مانع گفتگو می شود .

به این جهت است که گفتگو با غرب جز بر اساس اصالت طرفین نمی تواند صورت گیرد .

غرب گذشته از منطقه ی جغرافیایی یک جهان بینی هم هست که بر دو هزار و پانصد سال تاریخ تکیه دارد . شرق که در آن شناسایی بیشتر حضور ناشی از معرفت اشراقی ست ، یک نحوه ی وجود است .

هر انسانی هم شرق خود را دارد و هم غرب خود را . غرض این است که به هر یک سهم شایسته اش داده شود .

سرنوشت هنر ایران به همه این موارد بستگی دارد . ایران بحرانی را می گذارند ، بین دو دنیایی ست که یکدیگر را نفی می کنند . تعادل و سنتز و نیز مداومت خدشه ناپذیر سنتش موقوف است بر وفاداری به میراث قرون و ادراکش از فرهنگ راستین غرب .




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

داریوش شایگان و تصویر یک جهان یا بحثی درباره ی هنر ایران ـ بخش اول
حافظ خوانی با داریوش شایگان؛ نهایت تراشیدگی فرمی و غنای محتوایی
داریوش شایگان و روشنفکر[شرقی] به مثابه انسان تحقیر شده
داریوش شایگان به روایت محمدرضا حائری؛ مرگ چنین خواجه نه کاریست خُرد
نگاهی ساده به کتاب آسیا در برابر غرب؛ به مناسبت سالمرگ داریوش شایگان
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group