مونتاژ را یکی از اصلی ترین شاکله های اصلی مدرنیته می دانند، با این حال اهمیت مونتاژ در تاریخ تفکر و به موازات تاثیرش بر شهرها و معماری شهرها هیچگاه به اندازه ای که بایسته و شایسته بوده است مورد مداقه قرار نگرفته است.مارتینو استیرلی در کتابش تحت عنوان "مونتاژ و متروپولیس ـ معماری، مدرنیته و بازنمایی فضا" تاریخ مونتاژ در شهرسازی و معماری انتهای قرن نوزدهم، استفاده از مونتاژ در میان آوانگاردهای ابتدای قرن بیستم و استفاده حداکثری از ان در دوران پست مدرن را بررسی می کند.کتاب دارای فصولی است متمرکز بر فتومونتاژ، تئوری های فیلم سرگی آیزنشتاین، تجربیات فضایی میس ون دروهه و استفاده رم کولهاس از مونتاژ در یکی از مهمترین کتاب هایش؛ نیویورک مهذون (1978)، مارتینو استیرلی در تمامی این فصول بر محوریت مونتاژ در کاوش های مدرن بر فضا و همچنین فهم و بازنمایی شهر معاصر تاکید می گذارد.کتاب که به زیبایی تصویرسازی شده است، در یک رهْیافت میان رشته ای به نقش و کارکرد مونتاژ در عکاسی، فیلم، ادبیات، فرهنگ بصری و معماری می پردازد و اثار هنرمندان و معمارانی همچون رم کولهاس، میس ون دروهه، لوکوربوزیه، ال لیستزیکی، پائول سیتروئن، هانا هوش و گئورگه گروس را از نظر می گذراند. دو یادداشت رم کولهاس، دوربین دیجیتال و تولید محتوا در کتاب کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ و متروپلیس مونتاژ شده؛ از والتر بنجامین تا رم کولهاس برداشته هایی هستند از این کتاب که مروری اند بر چگونگی تولید محتوای دو کتاب مهم رم کولهاس یکی نیویورک مهذون و کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ.