معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه . قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1399/02/02
مـنـــــــبـع : https://www.societyandspace.org/articles/bio-austerity-and-solidarity-in-the-covid-19-space-of-emerg
تعداد بازدید : 1539

زیست-ریاضت [1] صرفاً مبحثی درون رشته ای، مرتبط با حوزه زیست شناسی، و در ناتوانی  ذاتی شخص جهت مقابله با چنین دینامیک های ژنتیکی و عفونی نیست؛ بلکه در چارچوب رژیم های چرخه ای میان مباحث درون رشته ای و سایر اکولوژی های گسترده قرار می گیرد.

طی روزهای اخیر شاهد سخنرانی بسیاری از سران دولت های غربی با مردم خود بوده ایم مبنی بر اینکه ملت در حال جنگ با دشمنی نامرئی ست و اکثریت؛ به ظاهر، بی توجه و بی تفاوت بوده اند. در اینجا می خواهیم پیامدهای خلوت شدن خیابان ها، قرنطینه در مسکن های شخصی در راستای امنیت و حفظ سلامت؛ و تاثیر چنین تصمیماتی بر جامعه پذیری عمومی و حس شهری؛ را بررسی نماییم.

این مطلب در دو قسمت ارائه می گردد. تمرکز قسمت نخست؛ در آنچه ما به مثابه زیست-ریاضت می نامیم، بر شیوه های جنگ علیه ویروس است که رژیم های ریاضت اقتصادی را به سمت مکانیسمهای عینی زیستی حیات انسانی بسط می دهد، جاییکه موجودیت مشروع این مکانیزم ها از یک حیات اجتماعی قابل تشخیص  فاصله بیشتری می گیرد. روش فعلی جهت کنترل بحران در ایتالیا به مثابه اصلی ترین راهکار ذیل تبیین این مفهوم قرار می گیرد. قسمت دوم در ارتباط با زوال کیفی تأثیرگذاری یا ارتباط با حواس درخیابان به مثابه محلی برای چرخه- دانش، اثر و ظرفیت - و عملکرد همبستگی است. و با توجه به ایده های مطرح شده در مورد نحوه مواجهه بواسطه تجدید بالقوه حیات اجتماعی در زمان وقوع این بحران؛ به نتیجه گیری می پردازیم.

 

قسمت اول: ریاضت اقتصادی جدید

خطر همیشگی؟

در پاسخ به اپیدمی کووید19، بنیاد ایتالیایی وو مینگ، تفاوت بین خطر (pericolo) و وضعیت اضطراری (emergenza) را که در حال ساختاربندی زمان و مکانهای فعلی ما می باشد؛ مورد توجه قرار داده است. خطر یک تهدید قریب الوقوع و بالقوه است، مانند ظرفیتی که ویروس جهت آلود ه سازی/تأثیرگذاری بر بدن ما دارد. وضعیت اضطراری همان چیزی ست که بر حسب  و پیرامون تهدید شکل می گیرد. فضایی که منبعث از خطر اوضاعی معین است: فضایی که  متشک از لایه های بالا و پایین است، از طریق انواع مختلف روابط و قدرت، مانند مواردی که توسط دولت ها و ادارات دولتی (از جمله دانشگاه ها)، قدرت های اقتصادی و مالی اداره می شوند. اما این امر مستلزم اعمال مشاركت روزمره در سیاست های خرد آن شرایط اضطراری نیز می باشد. با اشاره به قدرت مولد آن فضا برای بازسازی زندگی روزمره، می توان آنرا به مثابه روشی درراستای نفی ضرورت عمل در مقابل یک خطرمعین تلقی نمود. اما همانطور که مفسرانی مانند وو مینگ در حال هشدارند، هوشیار بودن در برابر چگونگی تنظیم فضای اضطراری -و در مورد پیامدهای آن- به همان اندازه شستن دست های مان برای زنده ماندن در شرایط کنونی، بسیار مهم است.

یک مفهوم رویه ای از "سکونت" در اینجا کلیدی است. ذهنیتهای ما از طریق رژیم های حاکمیتی، احساسات، اعتقادات و مسائل تاریخی، لایه بندی اجتماعی، و نوسانات روزمره، تعاملات و تجمعات شکل می گیرد. (بوندی ، 2005 ؛ گاتاری ، 1996 ؛ اُسالیوان ، 2012) هنگامیکه شرایط روزمره متغیراست، بدن ما تحت فشار قرار می گیرد و وادار به تنظیم خود می گردد. این روند به همان اندازه که بحث برانگیز و سیاسی است (هاراوی ،1991)  مبتنی بر ناخودآگاه نیز می باشد. فضای اضطراری کووید 19 استرس بی سابقه ای را ایجاد می کند، همچنین سؤالاتی پیرامون تأثیرات طولانی مدت آن و شیوه هایی که (مجدداً) روش های تعاملی، کنترلی و تأیید خود/جمعی را بر قرار می سازند. در عین حال؛ وضعیت اضطراری فرصتی را برای تفکر و تجسم درباره شیوه های خودگردان و رهایی بخش برای سکونت در آن  فضاها فراهم می آورد.

در حال حاضر؛ یک عامل مهم در نحوه سکونت ما؛ ریاضت اقتصادی است. ریاضت اقتصادی به مثابه دامنه ای از مداخلات، تاثیرات و ابزار کلیدی حاکم بر پروژه نئولیبرال؛ موضوعاتی را تولید می کند که به آسانی تحت کنترل قرار می گیرند تا ظرفیت ها، دانش، نیروی کار و جریان های درآمدی را از آنها استخراج نماید. زندگی تحت شرایط پرمخاطره و بحران دائمی به یک هنجار بدل شده، و شیوه های سکونتی همه جا را همانطور که مشهود است باز-سازی کرده است. به عنوان مثال؛ درمورد امور مسکن. (مادن و مارکوزه ، 2016 ؛ رولنیک ، 2019) باوجود محدودیت های حرکتی، افزایش احتیاط شغلی و نظارت سراسری بر تعامل اجتماعی، بدیهی به نظر می رسد که وضعیت اضطراری کووید 19؛ بسط  تکنولوژی های ریاضتی است. اما این وضعیت اضطراری دقیقا چه چیزی را به نمایش می گذارد؟ چگونه چنین بسطی با سرکوب عادی سازی شده ای که اکنون در آن وضعیت ساکن هستیم؛ تلاقی دارد؟ این موارد مربوط به روزهای اول است و تجربه مستقیم ما در این زمینه فقط به پرونده های ایتالیا، آلمان، ایالات متحده و انگلیس محدود می شود، اما در حال حاضر؛ این وضعیت واجد خصایص عجیب و غریب و قابل توجه ای است.

 

زیست ریاضت

فضای اضطراری فعلی خود را به لحاظ مقیاس و سرعت متمایز می سازد -به انتشار اقدامات محدود کننده بی سابقه از چین تا ایتالیا، ایران، اسپانیا و فراتر از آن توجه کنید. اما چیزهای بیشتری وجود دارند. در هسته آن؛ فضای اضطراری پیرامون یک چارچوب زیستی ساخته شده است، یعنی حول نیاز به کنترل جریان خاصی از چرخه زیستی سراسر بدن در فضا و مکان. از ژرژ کانگویلم و فوکو (1989؛ 2016) تا فرانکو باساگلی و فرانکا اُنگارو(2013) و  کار بحث برانگیز در مورد تابعیت زیستی از رز و نواس (2005)؛ بسیاری در مورد چگونگی بکارگیری حوزه های زیستی/ بهداشتی؛ هم برای مدیریت و هم سازماندهی مطالبات مربوط به منابع و حقوق بحث کرده اند. اسپارک خاطرنشان می سازد که چگونه رابطه بین اقتصاد نئولیبرالی، سیاست ریاضت اقتصادی و زیستی منجر به بازسازی و تولید اشکال جدید "تابعیت زیستی" (2017) می شوند. در اینجا؛ اقدامات ریاضت اقتصادی، مجسم شده و منجر به تعریف نابرابری های زیستی خاص و ذهنیتهای مربوطه می گردد. اما کووید 19 چالشی متفاوت است.

این فضای اضطراری فقط مربوط به تأثیر ریاضت اقتصادی بر سلامت، مدیریت آن و ظهور تابعیت زیستی نیست. همچنین نشانه هایی از یک شکل ریاضتیِ منتشر شده و ورای حوزه سلامت (وضعیت اضطراری) وجود دارد که بر روی لایه حوزه بهداشت و درمان بنا شده است (خطر). این روند با ایجاد تابعیت زیستی همراه است، به عنوان مثال؛ اجازه بدنام سازی و کنترل اجتماعی مسافران از ووهان، ایران و ... را می دهد. اما در عین حال؛ وضعیت اضطراری در مورد کاربرد "سلامتی" به مثابه دروازه ورود به حوزه های غیر زیستی است که به دلیل پایه زیستی وضعیت اضطراری به سرعت و دقت قابلیت دسترسی پذیری دارد. این نوعی از ریاضت اقتصادی ساختمند زیستی است -یا آنچه که ما به طور موقت آن را زیست-ریاضت می نامیم- که می تواند روندهای پیشین حکومت مداری را تقویت نماید. به عبارت دیگر؛ ظرفیت های موثر اقدامات فعلی ممکن است ذهنیت هایی را تقویت نماید که نه تنها سرکوب خود را می طلبند (دلوز و گتاری ، 1977)، بلکه مایلند تا آن را ایمنیِ درک شده بنامند. با فرض اینکه آن ذهنیت ها از مدت زمان بسیار طولانی -از طریق مانورهای نئولیبرالی و ارتجاعی حول کار/مسکن/ تروریسم- در حال ساخت بوده اند؛ اساس زیستی اقدامات ریاضتی کنونی، چرخش جدیدی به آن می بخشد.

تجربه جدیدی که از فضای اضطراری کووید 19 به وجود آمده، در نقطه آغازین اقدامات خود قرار دارد. زیست ریاضت حالت درک شده خود را در لایه ویروس شناسانه جانمایی می کند: سطحی از چرخه های زیستی بنیادی که فراتر از ادراک و تجربه فردی است. در این سطح؛ رقابت دشوار است، نه تنها به دلیل دامنه محاصره توسط ویروس، بلکه به این دلیل که مرزهای آن توسط حقایق مقرر علم پزشکی محافظت می شود. این جدا سازی مضاعف -ناشی از سیر چرخه ای فراتر از حوزه درون رشته ای و همچنین ایجاد فضاهای هم مرزتوسط علم- فضایی را می گشاید که تصرف و برون کشی می تواند سریع و فوری رخ دهد. گشودن چنین فضایی البته اتفاقی نیست، به همین دلیل ما آن را در راستای بخش های فراگیرتری از سیاست ریاضت اقتصادی هم تراز می کنیم که اکنون، نه تنها با اخراج نژادپرستانه دیرپا (روی ، 2019)، توسعه نامتوازن شهری ( هاروی ، 2012) و مدیریت نئولیبرالی فاجعه بار محیط زیستی (وینکان ، 2013) تلاقی دارد، بلکه حیات تازه ای در مبارزه با مرگ ومیر همه گیر می یابد. در اینجا؛ زیست ریاضت به روابط متقارن میان جریانهای اکتشافی جهانی و زندگی روزمره اجازه می دهد تا هموار تر و سریعتر عمل نمایند. (هارت و نگری ، 2019).

در راستای محافظت از "حیات" دربرابر ویروسی که "ما" نمی توانیم بطور جداگانه با آن مقابله نماییم، منافع سیاسی و اقتصادی همدست؛ بسرعت در حال دستیابی بی واسطه به لایه ای از ترس بدنی مشترکند که یک نقطه برتری منحصر به فرد برای تعدادی از اقدامات بالقوه ارتجاعی و استخراجی فراهم می آورد .مانند نظریه دیدیه فاسین از "زیست مشروعیت" - "مقدس بودن زندگی به این ترتیب" (2009 ، ص 50) - چگونه بسیاری می توانند به فضای اضطراری احداث شده در راستای محافظت از حیات خود؛ نه بگویند، و حیرت انگیز تر؛ چگونه پراکسیس های سکونتی  را که در این مدت تحت سلطه آنها بوده اند، ترک کرده و به چالش بکشند؟

برخی از تجلیات عینی از زیست ریاضت در حال حاضر مشهودند. در نمونه ایتالیایی؛ فرد شاهد تشدید تنزل ساختاری و خاموش سازی خشونت آمیز متعاقب آن و بازسازی اقتصادهای كار همراه با ظهور بی ثباتی پسا زیستی است. فراتر از موارد گویا و پارادایمی از مردم بی خانمان که به دلیل سرگردانی در خیابان های میلان؛ در برابر محاصره فعلی اعمال شده توسط دولت ملی، محکوم شده اند، مدیریت زندان ها نمونه بارز دسته اول است.

 

زندان از کجا آغاز می شود و در کجا پایان می یابد؟

وزارت دادگستری ایتالیا برای مهار شیوع ویروس کرونا، ملاقات ها و جلسات خانوادگی با مددکاران اجتماعی را برای زندانیان در بیشتر زندانها به حالت تعلیق درآورد. این سیاست (تصویب شده در تاریخ 7 مارس) اولین و تنها اقدامی بود به طور خاص در زندان ها مورد بررسی قرار گرفت، جاییکه هیچ اقدام دیگری صورت نپذیرفت. هیچ ماسک یا ضد عفونی کننده دست توزیع نشده است و به زندانیان گفته می شود که فاصله خود را از یکدیگر حفظ کنند -در یک سیستم کارسیرال متشکل از 189 تشکل که برای 50،000 نفر طراحی شده است، جایی که 61 هزار و 200 نفر در آن زندگی می کنند (با نرخ ازدحام جمعیت 120٪). در 8 مارس، و در روزهای بعد، شورش زندانیان علیه این سیاست در ده ها زندان در سراسر کشور آغاز شد -مهمترین آنها در فوگیا، آولینو، بولونیا و مودنا. برخی از زندانها مانند مودنا به شدت آسیب دیدند که منجر به انتقال زندانیان به سایر شهرها و افزایش ازدحام بیش از حد جمعیت شد. همه مرگ و میرها به عنوان "اور دوز" ثبت شدند –ادعا می شود که سوء استفاده زندانیان از موادی که هنگام شورش از بیمارستانهای زندان بدست آوردند عامل مرگ و میر بوده است. بیشتر مرگ ها نژادپرستانه اند. نه نفر از ده کشته شده ثبت شده بین مودنا و بولونیا در میان افرادی با اصلیت آفریقای شمالی اتفاق افتاد که سه نفر منتظر اولین جلسه دادگاه خود بودند.

در این چارچوب؛ یک پاسخ عملی در جهت مقابله با ویروس می بایست کاهش تعداد زندانیان از طریق عفو برای جرایم جزئی باشد، یا از طریق تعلیق حبس برای کسانی که منتظر اولین جلسه رسیدگی خود هستند؛ (که روی هم حدود 10،000 نفر می شوند که در حال حاضر در کشور زندانی اند) خواهند بود. توزیع کیت های پیشگیری کافی، و همچنین اقدامات پیشگیرانه تکنولوژیکی  مانند استفاده از اسکایپ و دیگر سیستم عامل های از راه دور برای تسهیل ارتباط با خانواده ها، تنش ها را نیز کاهش می دهد. همانطور که تشکل های زندانیان بدرستی خاطرنشان می کنند؛ عدم تمایل محرز، عدم مراقبت و پذیرش عمومی آنچه که برخی آن را "پوپولیسم کیفری" خوانده اند، مانع از اجرای این اقدامات شده است.

در پی این شورش ها؛ وزارت دادگستری با شهادت در مقابل پارلمان، این اقدامات را به یک "عمل مجرمانه" تقلیل داد و اظهار داشت که "ایتالیا در برابر رفتارهای غیرقانونی بودن عقب نخواهد نشست." هیچ اشاره‌ای به علت اصلی این ناآرامی نشده است. سیاستمداران جناح راست مانند جورجیا ملونی و متئو سالوینی خواستار "اقدامات عبرت آمیز و سخت گیرانه" برای آشوبگران شدند. عموم مردم تا حدود زیادی این موضوع را نادیده گرفته اند. یک هفته پس از این وقایع؛ هیچ خبر دیگری در هیچ یک از رسانه های ملی جریان اصلی نمی توان دید. به نظر می رسد؛ تحقیقات درباره دلایل واقعی مرگ و میرها به تعویق افتاده است، چه رسد به اینکه در مورد آنها علناً صحبت شود.

درک حس اضطرار و اقدامات ناشی از مسئولیت پذیری که توسط نخست وزیر ایتالیا، جوزپه کونته در توییتر یا فیس بوک وی از مردم خواسته شده، جای حرف باقی نمی گذارد، زیرا این امر در مورد دفاع از حقیقت عینی زندگی خصوصی برای بسیاری از افراد است (فاسین ، 2009). در این چارچوب؛ واکنش های بی توجه به شورش های زندانیان، صرفاً اثرات بحران (در حال حاضر چیزهای مهم دیگری وجود دارند که باید در مورد آن فکر کنید) یا بیان آشکار نظام نژادی نیست. آنها؛ مهمتر از همه، نقطه شروع ریاضت اقتصادی جدید بر اساس یک ضرورت زیستی دستوری اند. برای کسانی که در زمان ظهور زیست ریاضت شورش کردند –از منظر زیستی، داشتن بنیه برای مقابله با ریاضتی که بر آنها تحمیل شده است؛ اهمیت دارد، با وجود فقدان بنیه زیستی از آنان خواسته شده که مسئولیت پذیر و زرنگ و دانا باشند -آینده فقط می تواند تاریک باشد. در چشم انداز پسا کووید؛ يعني فضايي كه زيست ریاضت تا حد زيادي در آن رخ خواهد داد، احتمالاً با هنجارهاي جديد مهار -"مشت آهني" كه توسط سالويني ابراز شده است- روبرو خواهیم شد تا از وقوع  مجدد داستانهای مشابه پیشگیری گردد.

 

چه کسی کار خواهد کرد و چگونه؟

تجدید ساختار اقتصاد کار، دومین اثر در این روزهای آغازین ریاضت زیستی است. شهردار جنجالی روم در مصاحبه ای با موضوع بحران ویروس کرونا؛ ،همبستگی خود با کسانی که شغل خود را در اقتصاد غیر رسمی (مشاغل غیرقانونی) به دلیل محدودیت های جاری در تحرکات جمعیتی از دست می دهند؛ ابراز نمود. ویرجینیا راجی با انتقاد از رسانه های جریان اصلی، نگرانی زیادی که توسط بسیاری از دوستان و نزدیکان طبقه کارگر ما در کشور احساس و زیست شده را به اشتراک گذاشته است. چگونه این کارگران، در شرایط امکان ناپذیر بودنِ مطلقِ ادامه زندگی خود، کنار می آیند و معدود منابع مالی تخصیص یافته به کارگران رسمی نیز متوقف می شود؟ و مهمتر از همه؛ در كشورهایی كه تقریباً 13 درصد از تولید ناخالص داخلی مبتنی بر مشاغل غیررسمی است؛ و به احتمال زیاد کنترل های سفت و سخت باقی خواهند ماند، چگونه در شرایط پسا اضطراری به کار خود ادامه خواهند داد؟

مسلماً؛ اقدامات زیست ریاضت نه تنها امکان بحث و گفتگو عمومی پیرامون این موضوعات را کاهش می دهند بلکه در حال آماده سازی برای کنترل های سختگیرانه تری در مورد نحوه انجام کارها (شاید بر اساس داده های جمع آوری شده در طول "بحران") هستند. این امر در راهکارهای شرکت های چند ملیتی و دانشگاه های بزرگ، در آستانه شیوع بیماری، اقدام به اجرای آزمایشی برنامه های کار از راه دور بصورت انبوه؛ بیشتر مشهود است. هنگامیکه ایتالیا هنوز هیچ محدوده مهاری را در نظر نگرفت، آمازون، گوگل، فیس بوک و مایکروسافت در ایالات متحده در حال تعطیلی دفاتر بزرگ مقیاس خود بودند. از جمله تأثیراتی که این اقدامات ایجاد می کنند، تضعیف همبستگی و تعامل مبتنی بر مکان و افزایش قابلیت های کنترل دیجیتال از راه دور، به احتمال زیاد فراتر از فضای اضطراری فعلی خواهند بود.

با توجه به این محیط؛ قسمت دوم متن، بر پاسخ های محتمل پیشرو و عقلانی تر در مورد چنین فضاهای ریاضتی مبتنی بر آنچه که به نظر می رسد در تجربیات ما از زندگی جمعی گم شده، و آنچه ممکن است از نو رخ دهد؛ تمرکز خواهیم داشت.

.

.

.

Bio-Austerity | Bioterity [1]



www.societyandspace.org/articles/bio-austerity-and-solidarity-in-the-covid-19-space-of-emergency





قسمت اول
قسمت دوم


مجموعه یادداشت های مربوط  به "ویروس کرونا" را می توانید از دو بخش (معماری و فاجعه) و (ویروس کرونا و معماری) مطالعه فرمایید.

- آنچه می توان از ویروس کرونا آموخت - بیل مک کیبن

- جهان پسا کرونا - یووال نوح هراری

- پایش و مجازات؟ بله لطفا! - اسلاوی ژیژک

- نکاتی بر وضعیت اپیدمی - آلن بدیو

- تفکراتی درمورد پی آیند های ممکن ویروس کرونا - فرانکو براردی بیفو

 - زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه .  قسمت اول

- زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه . قسمت دوم

- اپیدمی و آشکارگی دو قرن شکاف  طبقاتی و نژادی در آمریکا - ادوارد پوز̊ نِت

- درسهایی از سال کوویدی - یووال نوح هراری














حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

اُ اِم ایِ نیویورک و پلی برای هوهوتلا دِ خوارزِ مکزیک؛ زیرساختی برای احیای جامعه
اتووود کلاسیک ـ برج رادیویی شوخوف ـ ولادیمیر شوخوف
پل صلحِ سانتياگو كالاتراوا؛ پوش مدولار خطی
"از نَفَسِ شیطان" ساخته ی اورلاندو فُن آنسیدل؛ جدال شک و ایمان در مواجهه با تغییرات اقلیمی
خط قرمز از بیارکه اینگلس ؛ یک فضای عمومی جداکننده
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group