معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1482
آنتروپوسین   - 22
منظر شهری   - 1444
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1090
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1013
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 929
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 836
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 788
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 783
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 767
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 715
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 644
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 628
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 567
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 14
منتقدان معماری   - 531
معماری جنگلی   - 14
آرمان شهرگرایی   - 525
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 503
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 501
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 451
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 439
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
معماری بیابانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 417
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 400
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 362
طراحی مُد   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 353
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 337
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
اتووود کلاسیک   - 293
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 284
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محلی   - 264
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ارزان   - 259
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 255
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 249
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 240
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 239
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 239
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 222
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 213
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 148
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 143
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 126
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ایران   - 121
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 84
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 84
معماری مصر   - 5
اقتصادِ فضا   - 80
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 73
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
پداگوژی انتقادی   - 4
فیلوکیتکت   - 69
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری هند   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 57
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فضای داخلی   - 57
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
پداگوژی   - 53
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
زاغه نشینی   - 52
بلوپرینت   - 4
معماری و رسانه   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 49
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 42
باشگاه مشت زنی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 3
معماری و روانشناسی   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
بحران آب   - 29
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و ادبیات   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 33
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 15
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ میس ون دروهه   - 28
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 148
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 58
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 7
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -816
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -403
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -10
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
درسهایی از سال کوویدی به روایت یووال نوح هراری
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1399/12/12
مـنـــــــبـع : https://www.ft.com/content/f1b30f2c-84aa-4595-84f2-7816796d6841
تعداد بازدید : 440

در طی یک سال دستاوردهای علمی -و شکست های سیاسی- در پیشگاه آینده چه می توان آموخت؟

چگونه می توانیم سال کوویدی را از دریچه چشم انداز گسترده تاریخی بطور مختصر شرح دهیم؟ بسیاری از مردم بر این باورند که ویروس کرونا با تلفات بسیار زیاد منجر به ناتوانی بشریت در برابر قدرت طبیعت شده است. در واقع، سال 2020 نشان داده که بشریت ناتوان نیست. اپیدمی ها؛ دیگر نیروهای غیرقابل کنترل طبیعت نیستند. علم؛ آنها را به چالشی قابل کنترل بدل ساخته است.

با این وجود؛ چرا تا این حد مرگ ومیر و ابتلاء وجود داشته اند؟ به دلیل تصمیمات نادرست سیاسی.

در ادوار گذشته، هنگامی که انسانها با بلایایی مانند مرگ سیاه روبرو می شدند، نمی دانستند که چه عواملی مسبب آن بوده و یا چگونه می توانستند از آن پیشگیری کنند. هنگامیکه؛ آنفلوانزا در سال 1918 شیوع یافت، بهترین دانشمندان جهان نتوانستند ویروس کشنده را شناسایی کنند، و بسیاری از تدابیر و تلاش ها برای تولید یک واکسن موثر بی فایده بودند.

چنین شرایطی با کووید 19 بسیار متفاوت بوده است. اولین زنگ خطر در مورد یک اپیدمیِ احتمالی جدید در اواخر دسامبر 2019 به صدا در آمد. تا 10 ژانویه 2020، دانشمندان نه تنها ویروس عامل را جدا، بلکه ژنوم آن را توالی یابی کردند و اطلاعات را به صورت آنلاین منتشر نمودند. طی چند ماه مشخص شد که کدام اقدامات می توانند زنجیره سرایت را کُند و متوقف سازند. در کمتر از یک سال چندین واکسن موثر به تولید انبوه رسیدند. در جنگ بین انسان ها و عوامل بیماری زا، هرگز انسان ها تا این حد قدرتمند نبوده اند.

 

حرکت به سمت زیست آنلاین

در کنار دستاوردهای بی سابقه زیست فنآوری در سال کوویدی، قدرت فنآوری اطلاعات مورد اهمیت ویژه قرار گرفت. در دوره های گذشته، بشریت به ندرت می توانست اپیدمی ها را متوقف سازد زیرا انسان ها نمی توانستند زنجیره های سرایت را در زمان مناسب کنترل کنند و همچنین هزینه اقتصادی قرنطینه های طولانی مدت زیاد بود. در سال 1918 می توانستید افرادی را با علایم آنفولانزا قرنطینه کنید، اما نمی توانستید حرکات حاملان را قبل از علامت یا حاملان بدون علامت را ردیابی نمایید. و اگر به کل جمعیت یک کشور دستور می دادید چند هفته در خانه خود بمانند، این امر منجر به نابودی اقتصادی، فروپاشی اجتماعی و گرسنگی جمعی می شد.

در مقابل؛ در سال 2020، نظارت دیجیتال، پایش و تعیین ناقلین بیماری را بسیار آسان تر کرد، به این معنی که قرنطینه می تواند انتخابی تر و موثرتر باشد. حتی مهمتر از آن، اتوماسیون و اینترنت، زیست پذیری در قرنطینه را کمینه در کشورهای پیشرفته زنده نگه داشته اند. در حالیکه در برخی از کشورهای در حال توسعه، تجربه انسانی هنوز یادآور آفت های گذشته بوده، در بیشتر کشورهای توسعه یافته انقلاب دیجیتال همه چیز را تغییر داده است.

کشاورزی را در نظر بگیرید. برای هزاران سال تولید مواد غذایی به نیروی انسانی متکی بود و حدود 90 درصد مردم در حوزه کشاورزی کار می کردند. امروزه در کشورهای پیشرفته دیگر چنین نیست. در ایالات متحده، فقط حدود 1.5 درصد از مردم در مزارع کار می کنند، اما این نه تنها برای تغذیه همه در خانه؛ بلکه برای تبدیل شدن ایالات متحده به صادر کننده اصلی مواد غذایی نیز کافی است. تقریباً تمام کارهای مزرعه توسط دستگاه هایی انجام می شود که از بیماری در امان هستند. بنابراین قرنطینه تأثیر کمی بر کشاورزی دارد.

یک مزرعه گندم را در اوج مرگ سیاه تصور کنید. اگر به کارگران مزرعه بگویید كه هنگام برداشت محصول در خانه باشند، گرسنه می مانند.  اگر به کارگران مزرعه بگویید كه بیایند و برداشت كنند، ممكن است یكدیگر را آلوده كنند. چه باید کرد؟

همان مزرعه گندم را در سال 2020 تصور کنید. یک کمباین با هدایت  جی پی اس می تواند کل مزرعه را با کارایی بسیار بیشتر -و با احتمال آلودگی صفر- برداشت کند. در حالیکه در سال 1349 یک کارگر مزرعه متوسط به طور روزانه 5 بوشل درو می کرد، در سال 2014 یک کمباین 30000 بوشل در روز رکورد برداشت دارد. در نتیجه؛ کووید 19 هیچ تأثیر قابل توجهی بر تولید جهانی محصولات اصلی مانند گندم، ذرت و برنج نداشته است.

برداشت غلات برای تغذیه مردم کافی نیست. همچنین باید حمل آنرا در نظر بگیرید، گاهی اوقات در طول هزاران کیلومتر. در بیشتر ادوار تاریخی، تجارت یکی از مقصران اصلی در داستان های پاندمی بوده است. عوامل بیماری زای کشنده با کشتی های تجاری و کاروان های دور برد در سراسر جهان حرکت می کردند. به عنوان مثال، مرگ سیاه از شرق آسیا تا خاورمیانه در امتداد جاده ابریشم حرکت کرده و این کشتی های تجاری جنوئی بودند که آن را به اروپا منتقل کردند. تجارت با چنین تهدیدی مهلکی همراه بود، زیرا هر واگن به واگنچی نیاز داشت، ده ها ملوان موظف بودند حتی کشتی های کوچک دریایی را اداره کنند و کشتی ها و مسافرخانه های شلوغ کانون بیماری ها بودند.

در سال 2020، تجارت جهانی می تواند کم و بیش روان کار کند زیرا تعداد بسیار کمی منابع انسانی درگیر آن شده اند. یک کشتی کانتینری امروزیِ کاملاً خودکار می تواند بیش از ناوگان تجاری کل پادشاهی [بریتانیای کبیر] در دوران مدرنِ نخستین؛ محموله حمل کند. در سال 1582، ناوگان بازرگانانی انگلیس ظرفیت حمل 68000 تن را داشت و به حدود 16000 ملوان نیاز داشت. کشتی کانتینری" اُ اُ سی ال" هنگ کنگ، که در سال 2017 نامگذاری شده، می تواند حدود 200000 تن را حمل کند در حالیکه فقط به 22 خدمه نیاز دارد.

درست است که کشتی های تفریحی با صدها گردشگر و هواپیماهای مملو از مسافر نقش اصلی را در گسترش کووید 19  داشتند. اما گردشگری و سفر برای تجارت ضروری نیست. گردشگران می توانند در خانه بمانند و تجار می توانند پیشرفت کنند، در حالی که کشتی هایِ شبح -خودکار- و قطارهای تقریباً بدون عامل انسانی، اقتصاد جهانی را به حرکت در می آورند. در حالیکه در سال 2020 گردشگری بین المللی به شدت سقوط کرد، حجم تجارت دریایی جهانی تنها 4 درصد کاهش یافت.

اتوماسیون و دیجیتالی شدن تأثیر عمیق تری بر خدمات دارند. در سال 1918 تصور نمی شد که ادارات، مدارس، دادگاه ها یا کلیساها بتوانند در قرنطینه به کار خود ادامه دهند. اگر دانش آموزان و معلمان به خانه های خود پناه می بردند، چگونه امکانپذیر بود که کلاس ها برگزار شود؟ امروز ما پاسخ را می دانیم. سوئیچ آنلاین اشکالات زیادی دارد، از جمله آسیب های روحی بسیار زیاد. همچنین مشکلات غیرقابل تصوری ایجاد شده است. اما این واقعیت که قابل  اجراست، حیرت آور است.

در سال 1918، بشریت فقط در جهان فیزیکی زندگی می کرد و هنگامی که ویروس کشنده آنفلوانزا این جهان را فرا گرفت، بشر جایی برای ادامه نداشت. امروزه بسیاری از ما در دو جهان زندگی می کنیم - فیزیکی و مجازی. وقتی ویروس کرونا در جهان فیزیکی به گردش در آمد، بسیاری از مردم زندگی خود را به جهان مجازی انتقال دادند، جاییکه ویروس نمی تواند به آن منتقل گردد.

البته انسانها هنوز موجودیت فیزیکی دارند و نمی توان همه چیز را دیجیتالی کرد. سال  کوویدی نقش مهمی را که بسیاری از مشاغل کم درآمد در حفظ تمدن بشری بازی می کنند؛ برجسته کرده است: پرستاران، کارگران حوزه بهداشت مانند رفتگران، رانندگان کامیون، صندوقداران، پیک ها. اغلب گفته می شود که هر تمدن فقط سه وعده غذایی با بربریت فاصله دارد. در سال 2020، پیک ها خط قرمز باریکی بودند که تمدن را بهم پیوند می دادند. آنها خطوط مهم حیاتی ما در برابر جهان فیزیکی شدند.


اینترنت همچنان برقرار است

همانطور که بشریت فعالیتها را  بصورت آنلاین، خودکار و دیجیتالی کرده و تغییرمکان می دهد، ما را در معرض خطرات جدیدی نیز قرار می دهد. یکی از نکات قابل توجه در مورد سال کوویدی این است که اینترنت دچار مشکل نشد. اگر به طور ناگهانی میزان عبور و مرور از روی یک پل در جهان فیزیکی را افزایش دهیم، می توان انتظار ترافیک و شاید حتی ریزش پل را داشت. در سال 2020؛ مدارس، دفاتر و کلیساها تقریباً یک شبه به صورت آنلاین تغییر مکان دادند، اما اینترنت برقرار ماند.

ما به سختی روی این موضوع مکث کرده و به آن می اندیشیم، اما باید این کار را انجام بدهیم. پس از سال 2020 می دانیم که زندگی حتی در شرایطی که یک کشور در حصر کالبدی است، می تواند ادامه داشته باشد. حال؛ سعی کنید تصور نمایید که در صورت خرابی زیرساخت های دیجیتال ما چه رخ خواهد داد.

فناوری اطلاعات منجر شده ما در برابر ویروس های ارگانیک مقاومت بیشتری داشته باشیم، اما همچنین ما را در برابر بدافزارها و جنگ های سایبری بسیار آسیب پذیرتر کرده است. مردم اغلب می پرسند "کووید بعدی چیست؟" حمله به زیرساخت های دیجیتال ما کاندیدای اصلی است. چندین ماه طول کشید تا ویروس کرونا در جهان شیوع یابد و میلیون ها نفر را آلوده کند. زیرساخت های دیجیتال ما ممکن است در یک روز سقوط کنند. و درحالیکه مدارس و ادارات می توانند به سرعت به صورت آنلاین جابجا شوند، فکر می کنید چقدر زمان لازم است تا از نامه الکترونیکی به نامه حلزونی برگردید؟

 

چه اهمیتی دارد؟

سال کوویدی محدودیت مهمتری را  از لحاظ قدرت علمی و فناوری مان نشان داد. علم نمی تواند جایگزین سیاست گردد. هنگامیکه  در مورد سیاست تصمیم می گیریم، باید منافع و ارزشهای زیادی را مورد توجه قرار دهیم و از آنجا که هیچ راه علمی برای تعیین اهمیت منافع و ارزشها وجود ندارد، هیچ راهی علمی برای تصمیم گیری در مورد آنچه باید کرد؛ وجود نخواهد داشت.

به عنوان مثال، هنگام تصمیم گیری در مورد برقراری قرنطینه، کافی نیست که بپرسیم: "اگر قرنطینه نکنیم، چند نفر از طریق کووید 19 بیمار می شوند؟" بلکه؛ باید این پرسش را نیز مطرح سازیم: "اگر قرنطینه كنیم، چند نفر افسردگی را تجربه خواهند کرد؟ چه تعداد از افراد از تغذیه نامناسب رنج خواهند برد؟ چند نفر مدرسه یا شغل خود را از دست می دهند؟ چند نفر توسط همسرانشان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند یا به قتل می رسند؟"

حتی اگر همه داده های ما دقیق و قابل اعتماد باشند، باید همواره بپرسیم: "چه چیزهایی را حساب می کنیم؟ چه کسی تصمیم می گیرد چه چیزی را بشمارد؟ چگونه اعداد را در برابر یکدیگر ارزیابی کنیم؟ " این یک کار سیاسی است تا علمی. این سیاستمداران هستند که باید میان ملاحظات پزشکی، اقتصادی و اجتماعی را موازنه ایجاد کرده و یک سیاست جامع ارائه دهند.

به همین ترتیب؛ مهندسان در حال ایجاد بسترهای دیجیتالی نوینی هستند که به عملکرد ما در قرنطینه یاری می رسانند و ابزارهای جدید نظارتی که به ما کمک می کنند زنجیره های سرایت را متوقف سازیم. اما دیجیتالی شدن و نظارت، حریم خصوصی ما را به خطر می اندازد و راه را برای ظهور رژیم های توتالیتر بی سابقه می گشاید. در سال 2020؛ نظارت گسترده، قانونی تر و رایج تر شده است. مبارزه با اپیدمی مهم است، اما آیا ارزش دارد که در این راه آزادی مان را از دست بدهیم؟ این وظیفه سیاستمداران است تا مهندسین؛ که تعادل مناسبی بین نظارت مثمر ثمر و کابوس های دیستوپیایی بیابند.

سه قانون بنیادی می توانند در محافظت از ما در برابر دیکتاتوری دیجیتال، حتی در زمان سرایت، بسیار یاری رسان باشند. نخست؛ هر زمان که شما اطلاعات مربوط به افراد را جمع آوری می کنید -بویژه در مورد آنچه در بدن خود آنها اتفاق می افتد- این داده ها باید برای کمک به این افراد استفاده شود نه برای دستکاری، کنترل یا آسیب رساندن به آنها. پزشک شخصی من چیزهای بسیار خصوصی درباره من می داند. من با آن مشکلی ندارم، زیرا به پزشک خودم اعتماد دارم که از این داده ها به نفع سلامتی من استفاده کند.  پزشک من نباید این داده ها را به هیچ شرکت یا حزب سیاسی بفروشد. این باید قا